MISIE

W poniedziałek 22 marca grupa Małych Odkrywców już od rana przygotowała się do powitania Wiosny. Dzieci ubrały się w piękne, wiosenne kolory. Tak nastrojeni rozmawialiśmy o zwiastunach, które wskazują, że zbliża się wiosna. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób ludzie kiedyś przywoływali wiosnę. Tak dowiedzieliśmy się o starym zwyczaju ludowym polegającym na topieniu lub paleniu Marzanny. Następnie dzieci zabrały się ochoczo za tworzenie własnej Marzanny, gdyż już z niecierpliwością czekały na nadejście cieplejszych dni.

Nie obyło się bez przywoływania wiosny wierszem i piosenką. Dzieci wysłuchały wiersza Jana Brzechwy „Nadejście wiosny” oraz zaśpiewały piosenkę „Wiosna”. Czary chyba zadziałały, ponieważ w sali pojawiła się Pani Wiosna wręczając Małym Odkrywcom opaski z kolorowymi motylami – pięknymi symbolami wiosny. Dzieci zaprosiły Panią Wiosnę do tańca i podziękowały za miłą niespodziankę.

W końcu nadszedł czas na spacer w poszukiwaniu prawdziwych zwiastunów wiosny. Już w progu przedszkola przywitało nas ciepłe słońce. Zabraliśmy na ostatnią przechadzkę Marzannę, aby podziękować jej za uroki zimy, jakimi nas obdarzyła i prosząc, żeby pozwoliła wiośnie zająć swoje miejsce w przyrodzie. A po powrocie czekał na nas podwieczorek w postaci pysznych, wiosennych kanapek.

Joanna Mateja

2 lutego br. – dzieci wzięły udział w grupowym baliku karnawałowym. Wszyscy w pięknych przebraniach bawili się przy dźwiękach wesołej muzyki. Były tańce, zabawy dramowe, „Smoczy korowód” i „Wesoły pociąg”.

Nie zabrakło zabaw z balonami oraz prezentacji strojów na „Czerwonym dywanie”. Podczas przerwy w tańcach dzieci bawiły się w poszukiwaczy skarbów odnajdując w sali słodkie niespodzianki.

Zabawa była bardzo udana, a dzieci już nie mogą się doczekać kolejnego karnawału.

Joanna Mateja

Po przerwie świątecznej Mali Odkrywcy rozpoczęli realizację projektu „Mali artyści”. Najpierw rozmawialiśmy o babciach i dziadkach oraz pokrewieństwie. Dzieci przygotowały niespodziankę dla Dziadków w formie witrażowego lampionu. Nauczyły się także wiersza i piosenki, aby móc złożyć piękne życzenia swoim ukochanym babciom i dziadkom.

W kolejnym tygodniu Mali Odkrywcy wybrali się w muzyczną podróż dookoła świata. Oprócz geograficznych odkryć na mapie i globusie dzieci poznawały oryginalne instrumenty oraz muzykę charakterystyczną dla odwiedzanych krajów. Muzyczna podróż zawiodła je do Japonii, Australii, Grecji, Kongo oraz na Jamajkę.

Następnym etapem projektu było poznanie filharmonii. Dzieci dowiedziały się co to jest koncert, kim jest dyrygent, a także na jakich instrumentach grają muzycy w orkiestrze. Dzieci szukały odpowiedzi na pytanie „Kto to jest artysta?” Odpowiedzi zaprowadziły je do pracowni malarza, rzeźbiarza, rękodzielnika a nawet cukiernika czy krawca. Dzieci poznawały nowe techniki plastyczne i tworzyły własne kolaże, abstrakcyjne obrazy, rzeźby z masy solne, a także wspólną przestrzenną pracę „Zimowe drzewo”.

Z pracowni artysty dzieci przeniosły się do świata teatru. Mali Odkrywcy doskonale poradzili sobie z rozpoznawaniem rodzajów lalek teatralnych. Zapoznali się także z wieloma nazwami używanymi w teatrze, takimi jak: scena, kurtyna, reflektor, sufler, reżyser, aktor, scenarzysta, kostium, scenografia, rekwizyt. Dzieci miały okazję utrwalić sobie zasady zachowania obowiązujące widzów w teatrze.

W styczniu dzieci wzięły także udział w zajęciach przeprowadzonych w ramach programu Ministerstwa Ochrony Środowiska oraz Sanepidu pod hasłem „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” Dzieci obejrzały film edukacyjny na temat produktów ekologicznych oraz poznały znaczek „Eko”. Następnie stworzyły wspólnie piramidę żywienia i przypomniały sobie zasady zdrowego odżywiania.

Joanna Mateja

Przygotowania do magicznych Świąt Bożego Narodzenia rozpoczęliśmy od tematu „Moja rodzina”. Rozmawialiśmy o tym, jakie są rodziny, w jaki sposób dzieci spędzają czas wolny ze swoimi rodzinami, w co lubią się wspólnie bawić. Dzieci opowiadały o swoich uczuciach, jakimi darzą swoich członków rodziny.

Z początkiem grudnia zaczęliśmy się przygotowywać do przedstawienia świątecznego ucząc się nowych kolęd oraz wierszy o Bożym Narodzeniu. Dzieci udekorowały choinkę oraz wykonały świąteczne ozdoby, a panie zadbały o świąteczny wystrój sali. 7 grudnia odwiedził nas Święty Mikołaj, który przyniósł dzieciom słodkie upominki. Dzieci w tym dniu ubrały się na czerwono, żeby uczcić wizytę tak miłego gościa.

W kolejnym tygodniu poznawaliśmy własne uczucia i obchodziliśmy dzień uprzejmości, łagodności, cierpliwości, dobroci i miłości. Dzieci dowiedziały się jak ważne jest pomaganie innym, zwłaszcza w okresie przedświątecznym i wzięły aktywny udział w zbiórce artykułów higienicznych oraz wody dla chorych na COVID19 przebywających w obornickim szpitalu oraz wykonały dla nich kartki świąteczne z życzeniami. Wzięły również udział w zbiórce karmy dla zwierząt z obornickiego schroniska Azorek.

W ramach projektu „Kreatywny Przedszkolak” Mali Odkrywcy wykonali przeplatane choinki z włóczki ozdobione kolorowymi pomponikami i wykończone filofunowymi gwiazdkami.

Grudzień wraz z radosnym oczekiwaniem na święta przynosi nam także kolejną porę roku – zimę. Dlatego nie zabrakło również tematu „Zima, to pora roku”. Zastanawialiśmy się wspólnie z dziećmi po co są dni tygodnia oraz miesiące, dlaczego wyodrębniamy pory roku? Jak wygląda zima, czym się charakteryzuje ta pora roku. Udało się nawet zobaczyć jeden śnieżny dzień, a zabawy na świeżym śniegi sprawiły dzieciom ogromną radość.

Przedstawienie świąteczne odbyło się w tym roku nieco inaczej niż zazwyczaj. Dzieci wystąpiły przed kamerą, a rodzice w wieczór wigilijny mogli wraz z całą rodziną obejrzeć film z występu Małych Odkrywców. Oprócz nagrania dzieci przygotowały dla rodziców prezent w postaci samodzielnie wykonanych i ozdobionych pierniczków.

Zanim udaliśmy się do domów na świąteczną przerwę, Gwiazdor nie zapomniał naszej grupie i przyniósł dzieciom wspaniałe prezenty. Dzieci przełamały się opłatkiem, złożyły sobie życzenia oraz wspólnie zasiadły do wigilijnego stołu, gdzie znalazły się prawdziwie świąteczne potrawy: barszcz, ryba i upieczone przez nas pierniki.

                                                                                                                                                Joanna Mateja

W listopadzie Mali Odkrywcy poznawali swoją „Małą ojczyznę”, czyli rozmawiali o tym, gdzie mieszkają. Utrwalali znajomość swojego adresu zamieszkania oraz dowiedzieli się komu i w jakich sytuacjach można go podawać. Dzieci opowiadały o swoim miejscu zamieszkania, dowiedziały się czym różni się wieś od miasta, kto to jest sąsiad i jakie mogą być korzyści z jego obecności.

W drugim tygodniu wybraliśmy się w wirtualną podróż po Polsce. Dzieci poznały rośliny oraz wybrane zwierzęta dziko żyjące w Polsce. Opowiadały w jaki sposób można podróżować po naszym kraju. Nie zabrakło wiadomości o tym, jakie potrawy są charakterystyczne dla kuchni polskiej. Dzieci wspólnie wykonały „Książkę kucharską Małych Odkrywców”. Poznaliśmy również mapę Polski i bawiliśmy się w Małych podróżników poznając różne zakątki kraju. W przeddzień Święta Niepodległości 10 listopada o godz. 11. 11 nasza grupa włączyła się od akcji „Szkoła do hymnu” zorganizowanej pod patronatem MEN i odśpiewała hymn Polski. W ostatnim dniu rozmawialiśmy o wielkich Polakach Fryderyku Chopinie i Julianie Tuwimie oraz poznawaliśmy ich twórczość.

W ramach projektu „Kreatywny Przedszkolak” wykonaliśmy pracę przestrzenną inspirowaną słynnym dziełem Van Gogha „Słoneczniki”.

Po zwiedzaniu współczesnego kraju przenieśliśmy się w dawne czasy poznając legendy „O smoku wawelskim”, „O Warsie i Sawie”, „O stopce królowej Jadwigi” oraz dowiadywaliśmy się jak wyglądało życie na królewskim dworze, kim byli i czym zajmowali się rycerze, kto to był giermek? Przenieśliśmy się także do Wieliczki i poznaliśmy legendę opowiadającą o powstaniu kopalni soli: „Wiano świętej Kingi”. Dzieci dowiedziały się także o dokonaniach króla Kazimierza Wielkiego, który „zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną”. Podróż po dawnej Polsce zakończyliśmy turniejem legend utrwalając w ten sposób zdobytą wiedzę.

                                                                                                                                           Joanna Mateja

Z nadejściem października przyszła pora na realizację projektu „Jesień”. Jest to niezwykle barwna pora roku, dlatego naszą zabawę rozpoczęliśmy od badania jesiennych barw i znajdowania ich wokół nas. W tym czasie dzieci przyniosły mnóstwo skarbów jesieni, które posłużyły do jesiennych badań, zabaw i eksperymentów. Mieszając jesienne barwy stworzyliśmy piękne witraże, stworzyliśmy z naturalnych liści szal Pani Jesieni.

Nie zabrakło tradycyjnych ludzików z kasztanów i żołędzi, które posłużyły nam do stworzenia jesiennej makiety – pierwszej pracy w ramach III Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Kreatywny Przedszkolak.

W kolejnym tygodniu przenieśliśmy się do sadu i ogrodu, żeby poznać owoce i warzywa zbierane tam jesienią. Okazało się, że jabłka, gruszki, śliwki i warzywa doskonale nadają się nie tylko do jedzenia, ale można też wykorzystać je do nauki liczenia, tworzenia zbiorów, układania rytmów i wielu innych zabaw matematycznych. Rozwijaliśmy też nasze zmysły rozpoznając smakowite dary za pomocą węchu, smaku i dotyku. Wiele dzieci odważyło się po raz pierwszy skosztować niejedzonych dotąd warzyw i owoców. Na koniec dzieci przygotowały z nich pyszne szaszłyki.

Zastanawialiśmy się także, w jaki sposób można dbać o swoje zdrowie w okresie jesiennym. Dzieci poznały podstawowe zasady zdrowego żywienia oraz piramidę żywieniową, wykonując jej makietę z wycinków z kolorowych gazet. Przypomnieliśmy sobie jak dbać o zęby oraz o swoją sprawność fizyczną, zapoznając się z zawsze aktualną maksymą, że sport to zdrowie.

Projekt zakończyliśmy zastanawiając się nad trudnym dla dzieci pojęciem czasu. Próbowaliśmy znaleźć odpowiedź na pytania: „Dokąd biegnie czas? Dlaczego wstaje dzień i zapada noc? Co to jest kalendarz i do czego służy? I choć przez kilka dni przyszło nam pracować zdalnie w domach, to Mali Odkrywcy przy pomocy swoich rodziców dzielnie zdobywały nową wiedzę i umiejętności.

                                                                                                                                                      Joanna Mateja

Wrzesień Mali Odkrywcy rozpoczęli projektem  „W  przedszkolu”. Wszyscy wrócili po niezwykle długiej przerwie bardzo stęsknieni za sobą i pełni zapału do działania. Powspominaliśmy nasze wakacyjne podróże i przygody. Nie zabrakło zajęć  utrwalających zasad bezpieczeństwa, które powinien znać każdy przedszkolak. Poznaliśmy zawody związane z niesieniem pomocy innym: strażaka, lekarza i policjanta. Dzieci wykonały grupową książkę: „Jesteśmy bezpieczni”.

Przypomnieliśmy sobie ulubione zabawy , poznaliśmy w co bawili się nasi rodzice i dziadkowie. Mieliśmy okazję obejrzeć online przedstawienie „Krawiec Niteczka”. Obchodziliśmy wesoło Dzień Przedszkolaka oraz Dzień Chłopca. Nie zabrakło prezentów oraz słodkich upominków.

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o emocjach. O tym, że każdy z nas jest inny, ale tak samo ważny. Zastanawialiśmy się, jak być dobrym dla drugiego człowieka.

Z końcem miesiąca przyszedł czas na wycieczkę. Dzieci odwiedziły „Ogród ekologiczny Gładysiakowie” w Wirach, gdzie wzięły udział w zajęciach „Pieczone pyry”. Podczas pobytu w ogrodzie dzieci kopały ziemniaki, wrzucały je do ogniska, zbierały i segregowały jabłka, dowiedziały się skąd pyry trafiły do Europy, poznały lecznicze właściwości ziemniaków, wykonały kartoflanego stworka, obejrzały zwierzęta żyjące w ogrodzie oraz degustowały upieczone w ognisku ziemniaki.

Wrzesień zakończył się wizytą pani policjant, która przypomniała dzieciom jak poruszać się po drodze oraz jak dbać o własne bezpieczeństwo.

Joanna Mateja

W lutym grupa Małych Odkrywców realizowała projekt „W dawnych czasach”. Dzieci dowiedziały się, co to są wynalazki, oznały historię powstania roweru, obejrzały na ilustracjach, jak zmieniał się z czasem wygląd samochodów i w jaki sposób podróżowali ludzie w odległych czasach. Przyjrzeliśmy się bliżej takim wynalazkom jak komputer, telefon oraz rakieta kosmiczna.

W kolejnym tygodniu projektu dzieci przeniosły się w bardzo odległe czasy, w których żyły dinozaury. Ten temat przybliżył nam ekspert – paleontolog z poznańskiej uczelni, który w ciekawy sposób przybliżył przedszkolakom świat prastarych stworzeń. Dzięki  przyniesionym przez eksperta eksponatom dzieci miały niepowtarzalną okazję zobaczyć  autentyczne skamieliny: ząb stegozaura, szczękę małego spinozaura, amonit oraz koprolit, a nawet fragment meteorytu. Dzieci dowiedziały się, w jaki sposób powstał węgiel i do czego jest potrzebny. Obejrzały erupcję wulkanu i poznały wiele ciekawostek o życiu pierwotnych ludzi.

Tuż po feriach zrealizowaliśmy również kolejny moduł misiowego projektu zatytułowanego: „Bezpieczni z małym misiem”. Tym razem zaprosiliśmy do współpracy policjantów z KPP Oborniki, którzy przeprowadzili z dziećmi zajęcia – pokazując, w jaki sposób zachowywać się w przypadku ataku psa, jak postępować, gdy obcy próbuje nawiązać z dzieckiem bliższy kontakt oraz w jaki sposób reagować, gdy znajdą się w innych niebezpiecznych sytuacjach.  Odwiedziła nas także pielęgniarka przeprowadzając pogadankę na temat „Jestem bezpieczny – dbam o swoje zdrowie”. Natomiast informatyk wytłumaczył w jaki sposób bezpiecznie korzystać z urządzeń komputerowych oraz Internetu.

Joanna Mateja

W styczniu zaprosiliśmy do przedszkola naszych ukochanych Dziadków i Babcie, aby uczcić ich święto. Przygotowaliśmy dla bliskich przedstawienie jasełkowe przybliżające historię narodzenia Pana Jezusa. Podczas występu nie zabrakło kolęd i pastorałek śpiewanych przez dzieci, tańca ze wstążkami oraz gry na janczarach, które pięknie dopełniły zaśpiewaną przez naszych małych aktorów w języku angielskim – piosenkę o świątecznym dzwoneczku. Specjalnie dla wyjątkowych gości dzieci wykonały także piosenkę „Cza cza dla babci i dziadka” oraz złożyły Szanownym Seniorom rymowane życzenia. Następnie przedszkolaki wręczyły samodzielnie przygotowane  upominki w postaci babeczek udekorowanych słodkim lukrem, czekoladą i przyprawionych szczerym uczuciem szacunku i miłości!

Po przedstawieniu zaprosiliśmy naszych przemiłych gości na kawę i pyszne faworki  – upieczone specjalnie na tę okazję przez panie kucharki z naszego przedszkola.

        Joanna Mateja

W styczniu Mali Odkrywcy dowiedzieli się w jaki sposób ludzie dawniej i dziś mierzyli czas – poznali i obejrzeli różne rodzaje zegarów i czasomierzy. Próbowaliśmy sobie odpowiedzieć na pytania: Co to jest czas?, Dokąd biegnie czas i czy można go zatrzymać lub złapać? Wyjaśniliśmy sobie pojęcia: dzień, noc, tydzień, miesiąc, rok. Dzieci nauczyły się nazw miesięcy, utrwaliły nazwy dni tygodnia. Rozmawialiśmy także o Nowym Roku i o postanowieniach noworocznych. Przypomnieliśmy sobie, jak należy się ubierać w mroźne i śnieżne dni, w jaki sposób dbać o ptaki i zwierzęta podczas zimy, czym i kiedy je dokarmiać, aby im nie zaszkodzić. Dzieci czytały globalnie wyrazy: czas, zegar, tydzień, dzień, noc.

Nasze plany grudniowe związane z rodzinnym spotkaniem świątecznym, podczas którego nasi mali aktorzy mieli wystawić jasełka, pokrzyżowała choroba. Dlatego przedstawienie dla rodziców odbyło się 22. 01. 2020 r. Tym razem frekwencja dopisała i niemal w komplecie dzieci pojawiły się na scenie w pięknych kostiumach – jak na prawdziwych aktorów przystało! Były kolędy, pastorałki, taniec ze wstążkami oraz piosenki świąteczne śpiewane po angielsku przy akompaniamencie dzwoneczków. Dziękujemy serdecznie wszystkim Rodzicom za przygotowanie strojów oraz tacie Marysi za wykonanie pięknej szopki betlejemskiej 🙂

Nie zapomnieliśmy także o bardzo ważnym święcie, które przypada w styczniu – Dniu Babci i Dziadka. Nauczyliśmy się piosenki o dziadkach, przygotowaliśmy dla nich słodkie prezenty. Rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób dzieci spędzają czas z babcią i z dziadkiem, jaka jest babcia, jaki jest dziadek, wreszcie zaprosiliśmy ich do przedszkola na przedstawienie jasełkowe. Wyjaśnialiśmy sobie także kim tak właściwie są dziadkowie – są rodzicami naszych rodziców. Aby zrozumieć to dość trudne zagadnienie – wykonaliśmy na zajęciach przykładowe drzewo genealogiczne. Przy tej okazji utrwaliliśmy poznane w listopadzie wyrazy: mama, tata, babcia, dziadek, siostra.

    Joanna Mateja

W grudniu nadszedł upragniony i długo wyczekiwany przez dzieci czas Bożego Narodzenia. W pierwszym tygodniu projektu „Czekamy na święta” przygotowywaliśmy się na odwiedziny Mikołaja. Uczyliśmy się tańca i piosenki o Mikołaju, dekorowaliśmy salę, ubieraliśmy choinkę i oczywiście rysowaliśmy list do Świętego. W tym czasie obejrzeliśmy dwa przedstawienia teatralne „Broda Świętego Mikołaja” z cyklu „Muzolaki” oraz „Dzwoneczek Świętego Mikołaja” Teatru Promyk. 6 grudnia sympatyczny pan w czerwonym płaszczu nie zapomniał odwiedzić nas w domu i w przedszkolu. Przyniósł słodkie upominki i pokazał się na przedszkolnym podwórku 🙂

W kolejnych tygodniach rozmawialiśmy o przedświątecznych porządkach, zwyczajach bożonarodzeniowych, uczyliśmy się śpiewać kolęd i pastorałek. Nie zabrakło również świątecznych opowieści czytanych przez nasze panie. Doświadczyliśmy zapachów świąt – poznając przyprawy korzenne dodawane do pierników. A gdy już wiedzieliśmy jakich przypraw użyć, to przygotowaliśmy ciasto i upiekliśmy aromatyczne pierniczki. Dowiedzieliśmy się także, co znajduje się na świątecznym stole i przećwiczyliśmy nakrywanie do stołu. Nauczyliśmy się składać świąteczne życzenia i przygotowaliśmy dla rodziców tradycyjne przedstawienie jasełkowe.

                                                                                                                               Joanna Mateja

Dnia 25 listopada obchodziliśmy wraz z wszystkimi przedszkolakami Światowy Dzień Pluszowego Misia. Każdy Mały Odkrywca przyniósł tego dnia do przedszkola swoją ukochaną misiową przytulankę i opowiedział o niej swoim kolegom z grupy. Następnie spotkaliśmy się z Paniami z Biblioteki Publicznej w Obornikach, które opowiedziały o najbardziej znanych misiach, zaśpiewały wspólnie z przedszkolakami kilka misiowych piosenek oraz nie zabrakło czytania opowieści o misiach. Tego dnia odbyły się również misiowe podchody. Nasza grupa dzielnie kroczyła po zakamarkach przedszkola w poszukiwaniu zadań do rozwiązania. Dzieci poradziły sobie z wszystkimi zagadkami śpiewająco, a na koniec ozdobiły wielki plakat misia bibułkowymi kulkami i watą, żeby nasz grupowy miś stał się miły i mięciutki.

Joanna Mateja

W listopadzie nasza grupa realizowała projekt „Polska – mój dom”. Podczas trwania projektu dzieci utrwaliły symbole narodowe, nauczyły się śpiewać  hymn Polski, który wspólnie z całą społecznością przedszkolną odśpiewały 8. 11. 2019 r. o godz. 11.11 w ramach akcji MEN – „Szkoła do hymnu”.

Zwiedziliśmy wirtualnie stolicę Polski – Warszawę, dawną stolicę – Kraków oraz przeczytaliśmy legendy związane z tymi miastami. Dzieci na zajęciach poznały mapę Polski, główne rzeki płynące przez kraj oraz naszą miejscowość.  Poznaliśmy polskie tańce narodowe, sylwetkę  i muzykę wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. Dzieci zapoznały się z polską sztuką ludową, strojami ludowymi z regionu Wielkopolski.  Podczas wycieczki do Teatru Animacji w Poznaniu obejrzały sztukę opartą na motywach ludowych pt.: „Bajka o trzech konikach”.

W tym miesiącu odwiedzili nas także rodzice, uczestniczyli oni w zajęciach otwartych  dotyczących twórczości polskiego poety Juliana Tuwima. Dzieci usłyszały wiersz „Lokomotywa” i podczas zabaw opartych na jego treści- liczyły wagony, ćwiczyły narząd mowy, zamieniały się w pociągi oraz wspólnie z rodzicami dorysowywały przedmioty, które mogły znajdować się w pozostałych wagonach lokomotywy.

W ostatnim tygodniu projektu dzieci  obchodziły Dzień Pluszowego Misia oraz utrwalały zasady dobrego zachowania podczas zajęć z savoir vivre. Wiemy bowiem dobrze, że każdy prawdziwy Polak powinien umieć  kulturalnie zachować się w każdej sytuacji.

Projekt zakończył się andrzejkowymi wróżbami – to kolejny element tradycji ludowej, z którą zetknęły się dzieci. Nie zabrakło wróżb dotyczących przyszłości. Dzieci doskonale poradziły sobie z odgadywaniem zawodów, które symbolizowały losowane przez nie przedmioty.

Joanna Mateja

W październiku nasza grupa  realizowała projekt „Drzewo”. Rozpoczęliśmy go wycieczką do Ogrodu Botanicznego w Poznaniu, gdzie dzieci uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych „Zwierzęta w ogrodzie – na drzewie, pod ziemią i w wodzie”.

Podczas trwania projektu dzieci dowiedziały się jak zbudowane jest drzewo, gdzie rosną najstarsze i największe drzewa na świecie oraz jakie znaczenie mają drzewa dla człowieka. Mali Odkrywcy przyglądali się jesiennym skarbom, które dają nam drzewa – liściom, żołędziom, kasztanom, jarzębinie, orzechom. Z jesiennych spacerów przynosiły do przedszkola dary jesieni, z których powstawały rozmaite prace, min.: Suknia Pani Jesieni, jesienne makiety czy obrazki.

10 października obchodziliśmy Dzień Drzewa, podczas którego posadziliśmy na podwórku przedszkolnym kilka drzew. Tego dnia odwiedził nas ekspert od drzew- w osobie pana leśniczego. W bardzo ciekawy sposób opowiedział o lesie, jego mieszkańcach, i oczywiście- o rosnących tam drzewach.

                                                                                                                                              Joanna Mateja

Na początku października dzieci wyjechały na swoja pierwszą przedszkolną wycieczkę do Ogrodu Botanicznego UAM w Poznaniu, na zajęcia edukacyjne pt.: „Zwierzęta w ogrodzie – na drzewie, pod ziemią i w wodzie”. Młodzi przyrodnicy wyposażeni w lornetki wyruszyli na poszukiwanie mieszkańców ogrodu. Przedszkolaki miały możliwość podglądania wielu gatunków ptaków zamieszkujących ogród, np. srokę, gołębie, sójki, wróble, wrony, sikorki i mysikrólika.
Następnie, z naturalnych materiałów- dzieci stworzyły postać jednego z mieszkańców Ogrodu – wiewiórkę.

                                                                                                                                 Joanna Mateja

W tym roku szkolnym Mali Odkrywcy biorą udział w projekcie czytelniczym „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: „Wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Wiodące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym”.

Dzieci wybrały grupową maskotkę – Misia Maciusia, który w roku szkolnym 2019/2020 już odbywa czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. Miś został wyposażony w dzienniczek, w którym rodzice wpisują tytuł przeczytanego utworu, a dzieci wykonują pamiątkowy rysunek lub odrysują swoją rączkę (praca w domu). W tym roku czytamy polskie bajki, baśnie, wiersze. Projekt zainaugurowało czytanie w grupie przedszkolnej, do którego zaprosiliśmy Panią z Biblioteki Publicznej w Obornikach. W przedszkolu czytamy codziennie podczas relaksacji wybrane przez dzieci i nauczyciela utwory, np. wiersze M. Konopnickiej, J. Brzechwy, D. Gellner, J. Kornhausera. W Dniu Przedszkolaka Wiceburmistrz Obornik Pan Piotr Woszczyk przeczytał dzieciom z całego przedszkola wiersz Jana Brzechwy „Na straganie”.

Oprócz modułu czytelniczego dzieci realizują moduł „Misiowy wolontariat”. Włączyliśmy się już w zbiórkę karmy dla schroniska Azorek w Obornikach oraz zbiórkę plastikowych nakrętek dla chorej Zuzi. W listopadzie Mali Odkrywcy będą czytelniczo świętować „Dzień Pluszowego Misia” oraz w kolejnych  miesiącach realizować następne moduły projektu.

Joanna Mateja

Nowy rok szkolny Mali Odkrywcy rozpoczęli od wspomnień z wakacyjnych podróży. Dzieci zwiedziły różne miejsca, między innymi wieś. Stąd powstał pomysł zagłębienia się w temat wiejskiego gospodarstwa. W ramach projektu dzieci poznały zwierzęta z wiejskiego podwórka: krowę, konia, owce, drób. Nauczyły się tańca „Koniki”, obejrzały film przybliżający maszyny rolnicze, wykonały rozmaite prace plastyczne- między innymi owieczkę z waty i papieru. Przedszkolaki odwiedził ekspert, hodowca drobiu ozdobnego- pan Daniel, który zaprezentował dwa gatunki kurek ozdobnych i podzielił się swoją imponująca wiedzą na temat drobiu.

Mali Odkrywcy dowiedzieli się także o tym, co rośnie w sadzie i w ogrodzie. Dzieci oglądały, jadły, wąchały, kroiły, liczyły, segregowały, układały owoce i warzywa oraz przygotowały pyszny sok warzywno – owocowy, który ze smakiem wypiły. Czterolatki odwiedziły także osiedlowy stragan, aby z bliska przyjrzeć się wielu gatunkom owoców i warzyw. Wykonały ziemniaczane stworki z warzyw.

We wrześniu dzieci obejrzały dwa przedstawienia: „Z muzyką dookoła świata” z cyklu Muzolaki oraz przedstawienie kukiełkowe w wykonaniu nauczycieli- „Martynka w Krainie Baśni”, które uświetniło obchody Dnia Przedszkolaka w naszej placówce.

Joanna Mateja

Projekt „Człowiek” rozpoczęliśmy od „Tygodnia Bezpieczeństwa”, podczas którego spotkaliśmy się ze strażakami, policjantami, Panią ze Straży Miejskiej oraz staliśmy się pacjentami przedszkolnego „Szpitala dziecięcego”. Przeżyć było co nie miara! Dowiedzieliśmy się o tym, jak bezpiecznie poruszać się po ulicy, jak zadbać o swoje zdrowie, a nawet profesjonalnie ugasić pożar wężem strażackim. Poznaliśmy także ludzkie zmysły i rozmawialiśmy o mamie i tacie. Przygotowaliśmy dla najbliższych zaproszenia i prezenty oraz przedstawienie na „Dzień Rodziny”.

Joanna Mateja

Mali Odkrywcy „Dzień Mamy i Taty” obchodzili podczas „Pikniku Rodzinnego” w Marszewcu. Dzieci wyraziły swoje uczucia do rodziców wierszem i piosenką. Była również okazja do przejażdżki kucykiem, holką, zabawy na trampolinie oraz kontaktu ze zwierzątkami. Pogoda dopisała, a kiełbaski z grilla smakowały wybornie 🙂

Joanna Mateja

W marcu realizowaliśmy projekt „Wiosenne przebudzenie”. Mali Odkrywcy obserwowali podczas spacerów, jak zmienia się przyroda wraz z nadejściem wiosny. Przyjrzeliśmy się bliżej budowie i wyglądowi roślin, a także obserwowaliśmy ich wzrost. Odwiedziliśmy kwiaciarnię, sadziliśmy cebulę, sialiśmy fasolę i rzeżuchę. Prowadziliśmy doświadczenie, jak rosną rośliny bez światła i wody. Odwiedził nas również ekspert w osobie pani dr Aleksandry Czerwińskiej – Nowak, która jest redaktorem naczelnym miesięcznika „Szklarnie, tunele, osłony” oraz „Warzywa”. Przedstawiła nam ona ciekawą prezentację o roślinach i przyniosła nasiona rozmaitych warzyw.

Ponadto w marcu przyjrzeliśmy się ptakom powracającym z ciepłych krajów do Polski, poznaliśmy ich odgłosy. Przywitaliśmy Wiosnę barwnym korowodem i śpiewaliśmy jej radosną piosenkę. Poznaliśmy także różne zjawiska pogodowe, które marzec lubi mieszać w swoim garnku i stworzyliśmy kalendarz pogody.

Joanna Mateja

W czwartek 28 lutego br.- dzieci z grupy III zostały uroczyście pasowane i przyjęte do grona społeczności przedszkolnej. Dzieci bardzo ładnie zaprezentowały swoje umiejętności wokalne i taneczne w inscenizacji przygotowanej na tę okoliczność. Tego dnia Pani Dyrektor oficjalnie nadała również grupie nazwę – „Mali Odkrywcy”.

Joanna Mateja

W piątek, 15 lutego br.-  Mali Odkrywcy bawili się w przedszkolu na swoim pierwszym baliku. Wszyscy stawili się w pięknych przebraniach i w doskonałych nastrojach. Zabawa odbywała się przy dźwiękach skocznej muzyki. Nie zabrakło tańców z balonami, zabaw z chustą animacyjną oraz hollywoodzkiego akcentu- w postaci prezentacji strojów na „czerwonym dywanie”.

Joanna Mateja