KRASNALE

Grupa Krasnale zakończyła realizację kolejnego projektu: „Karnawałowo i zimowo”. Dzieci dowiedziały się, że karnawał to czas zabaw, radości i balików. Z dużym entuzjazmem wykonały maski karnawałowe, bawiły się balonami, przy okazji utrwalały pojęcia matematyczne- liczyły baloniki, określały ich położenie w przestrzeni, ozdabiały według uznania. Chętnie uczestniczyły w tańcach i zabawach przy muzyce.

Rozmawialiśmy także o aktualnej porze roku- między innymi o tym, skąd się bierze śnieg, dlaczego się topi, co to jest lód. Przeprowadziliśmy wiele eksperymentów ze śniegiem i lodem, czyniliśmy obserwacje w sali i podczas spacerów. Dzieci  znają najpopularniejsze sporty zimowe, a także wiedzą, jak bezpiecznie bawić się na powietrzu w czasie zimy, jak się ubrać odpowiednio do pogody. W czasie dwóch tygodni trwania projektu wykonaliśmy wiele prac plastycznych, poznaliśmy nowe zabawy ruchowe i piosenki. Przed nami balik karnawałowy, na który z dużą radością czekamy!

                                                       Wychowawczynie

10 stycznia 2019 r. świętowaliśmy w  grupie Krasnale zbliżający się Dzień Babci i Dziadka. Tego dnia przybyli do nas szczególni goście, na których z ogromną radością czekaliśmy w naszej sali. Dzieci z przejęciem odtwarzały swoje role wracając do minionych świąt Bożego Narodzenia. Goście z ogromnym wzruszeniem obejrzeli występy dzieci, a każdy zaśpiewany utwór, taniec czy wiersz nagradzali dużymi brawami. Po przedstawieniu jasełek nastał czas na specjalne życzenia dla ukochanych Babć i Dziadków, na piosenki i tańce o Nich i dla Nich. Na koniec dzieci wręczyły gościom upominki własnoręcznie wykonane i zasiadły wspólnie do słodkiego poczęstunku. Nasze panie kucharki, jak co roku upiekły przepyszne chruściki, za które bardzo im dziękujemy. Dziękujemy także naszym gościom za liczne przybycie, za przemiłą atmosferę, za troskę i trud, jaki wkładają w wychowanie swoich wnuków.

                                                       Wychowawczynie

13 grudnia 2018 w grupie Krasnale panowała niezwykła atmosfera. Dzieci w świątecznej scenerii i w przepięknych strojach przedstawiły dla swoich rodziców jasełka. Rodzice z wielkim wzruszeniem słuchali  kolęd i pastorałek śpiewanych przez swoje pociechy, słuchali gry na instrumentach. Dzieci z radością wcieliły się w swoje role: Maryi, Józefa, króli, aniołków i pasterzy, wygłaszały krótkie wiersze o narodzinach Pana Jezusa oraz zatańczyły dla Niego. Na koniec uroczystości składały swoim bliskim życzenia z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia oraz wręczyły własnoręcznie wykonane prezenty. Tego wieczoru zawitał do nich wyczekiwany gość z workiem pełnym prezentów! Po miłym spotkaniu z Mikołajem wszyscy udali się na słodki poczęstunek do sali obok.

Bardzo dziękujemy Rodzicom za wkład włożony w naszą uroczystość, za przygotowanie pięknych strojów dzieciom, za przepyszne ciasta oraz zakupione słodycze, soki i owoce.

Wychowawczynie

Za nami realizacja kolejnego projektu edukacyjnego: „Kosmos – Układ Słoneczny”. Zajmując się tematyką Kosmosu dzieci poznały kolejne planety Układu Słonecznego, wzbogaciły wiedzę o Słońcu i Księżycu. Dowiedziały się, dlaczego jest dzień i noc, ile dni trwa obrót Ziemi dookoła Słońca, dlaczego mamy kolejne pory roku. Z ogromnym zaangażowaniem wykonały prace plastyczne związane z tematem. Dzieci wiedzą, kim jest kosmonauta, czym zajmuje się astronom, jakie przyrządy potrzebne są do obserwacji nieba. Wiele wiadomości o Kosmosie zdobyły oglądając filmy na platformie, przeglądając ciekawe książki, albumy i ilustracje.

Wychowawczynie

Grupa „Krasnale” zakończyła  kolejny projekt edukacyjny pt. „Drzewo”. Przez cztery tygodnie zajmowaliśmy się zmianami, jakie zachodzą w przyrodzie o tej porze roku, uczyliśmy się rozróżniać drzewa w lesie i parku oraz poznawaliśmy różne gatunki roślin i zwierząt w nich występujących. Dowiedzieliśmy się, czym drzewa różnią się między sobą, gdzie ukrywają się ich nasiona i dlaczego drzewa liściaste jesienią gubią liście. Poznawaliśmy grzyby jadalne i trujące, rozumiemy, że nie wolno nam niszczyć tych drugich. W czasie licznych spacerów  i wycieczce do lasu zgromadziliśmy w naszym centrum badawczym rozmaite skarby i okazy, które pozwoliły nam zrealizować wiele zabaw i działań badawczych, konstrukcyjnych i plastycznych. Chętnie przeliczaliśmy dary lasu, sprawdzaliśmy, których zbiorów jest mniej, czy więcej, które rośliny są mniejsze lub większe od innych. Z zebranych liści tworzyliśmy przepiękne bukiety. Na „Siatce Pytań” zapisaliśmy pytania, na które szukaliśmy odpowiedzi w książkach i albumach przyrodniczych oraz oglądanych na tablicy interaktywnej filmach. Nasz słownik wzbogacił się o nowe pojęcia, które zamieszczaliśmy na „Beczce Słów”. Rozumiemy także, że las to dom zwierząt, a my jesteśmy w nim tylko gośćmi.

Wychowawczynie

Nasza grupa „Krasnale” ukończyła pierwszy projekt edukacyjny – „Gospodarstwo”. Przez kilka tygodni zajmowaliśmy się takimi tematami, jak: U rolnika na wsi, Zwierzęta na wsi, Owoce, Warzywa. W sali powstało Centrum Badawcze, w którym zgromadziliśmy przynoszone przez dzieci materiały, takie jak: książki, czasopisma, zabawki oraz ciekawe przedmioty związane z projektem. Zamieściliśmy także Siatkę Pytań, na której zapisane zostały  pytania zadawane przez dzieci oraz Beczkę Słów, w której pojawiły się nieznane dotąd pojęcia.

Realizując projekt dzieci dowiedziały się, jakie zwierzęta mieszkają w gospodarstwie, jak należy je pielęgnować oraz jakie korzyści daje ludziom hodowla zwierząt. Przedszkolaki wiedzą, jak nazywa się potomstwo zwierząt, a także które z nich wykluwają się z jajek. Poznały trudną pracę rolnika, jak i również  maszyny rolnicze potrzebne mu do pracy. Omówiliśmy jego obowiązki w gospodarstwie wynikające z danej pory roku. Dowiedzieliśmy się, jak powstaje cukier, chleb. Uczyliśmy się rozróżniać i nazywać wybrane zboża. W następnych  tygodniach rozmawialiśmy o owocach i warzywach, które rosną w sadzie i ogrodzie. Dzieci rozpoznawały je po smaku, zapachu, dotyku i wyglądzie. Wiedzą, że warzywa i owoce są skarbnicą witamin i należy spożywać je jak najczęściej! Dzięki Rodzicom udało nam się zgromadzić wiele pysznych przetworów, które dzieci z apetytem degustowały. Ponadto, samodzielnie przyrządziły smaczne szaszłyki owocowe. Udaliśmy się także na wycieczkę na teren ogródków działkowych oraz odwiedziliśmy stragan warzywny.

Przez cały czas trwania projektu dzieci aktywnie uczestniczyły w zabawach ruchowych, muzycznych, dydaktycznych i badawczych. Rozwiązywały zagadki, przeliczały, tworzyły zbiory. Słuchały również ciekawych bajek, opowiadań, wierszy oraz wykonały różnorodne prace plastyczne. Realizacja projektu wzbogaciła wiadomości dzieci, a także zachęciła je do samodzielnych poszukiwań oraz odkrywania różnych smaków warzyw i owoców 🙂

Wychowawczynie

18 czerwca nasza grupa wyjechała do Ogrodu Botanicznego w Poznaniu na zajęcia „Pracowite życie pszczół”. Wszyscy wiemy, że pszczoły produkują pyszny miód, ale to nie ich najważniejsza praca. Dzięki temu, że zapylają kwiaty, mamy pożywienie. Podczas zajęć terenowych dzieci zamieniły się w pszczelą rodzinę. Przemierzając alejki ogrodu Krasnale poszukiwały zaginionych sióstr, przy okazji poznając różne ciekawostki. Po ciężkich poszukiwaniach udały się na zajęcia plastyczne. Każdy Krasnal samodzielnie wykonał z plasteliny swoją pszczółkę i nazwał ją wymyślonym przez siebie imieniem.

Wychowawczynie

7 czerwca na zaproszenie uczniów kl.III i jej wychowawczyni Pani Joanny udaliśmy się do Szkoły Podstawowej nr 4, aby obejrzeć przedstawienie teatralne oparte na motywach baśni H.Ch. Andersena ,,Calineczka”. Występ uczniów kl.III bardzo podobał się Krasnalom. Po występach nadszedł czas, by zwiedzić szkołę. Pani Joanna pokazała dzieciom jak wygląda klasa, świetlica, biblioteka, sala gimnastyczna oraz szatnie. Po wakacjach większość Krasnali rozpocznie edukację w klasie pierwszej tej szkoły. Wierzymy, że z radością będą do niej uczęszczać i odważnie podążać ku zdobywaniu wiedzy.

Wychowawczynie

3 czerwca br.- na obornickich Łazienkach odbył się festyn rodzinny z okazji Dnia Dziecka. Impreza odbyła się pod hasłem: „Dzień Dziecka z baśniami, powiastkami i gawędami w tle”. Podczas festynu wystąpiły dzieci z naszej grupy Kornelka, Gabrysia J., Lenka, Julka P. Julka W., Krystianek i Staś. Nasze Krasnale zaśpiewały przepięknie piosenkę „Podróż do Krainy Bajek” opowiadającą o Panu Andersenie i jego baśniach. Występ bardzo podobał się wszystkim zgromadzonym tego dnia na Łazienkach, czego dowodem były liczne brawa ze strony publiczności.

Zakończyliśmy kolejny projekt „W gospodarstwie”. Podczas realizacji projektu  rozmawialiśmy na temat zwierząt mieszkających w gospodarstwie wiejskim. Utrwaliliśmy nazwy zwierząt, przypomnieliśmy sobie, jak nazywają się ich młode oraz nazywaliśmy pomieszczenia, w których mieszkają. Odkrywaliśmy ich zwyczaje i ulubione pokarmy. Dowiedzieliśmy się, które zwierzęta wykluwają się z jajek. Przy okazji poznaliśmy budowę jajka. Rozmawialiśmy  na temat nabiału oraz jego przetworów – serów, jogurtów, kefirów. Wzbogaciliśmy wiadomości na temat pracy rolnika. Omówiliśmy jego obowiązki w gospodarstwie wynikające z pory roku. Poznaliśmy również dawne

i współczesne maszyny rolnicze. Dowiedzieliśmy się, jak powstaje cukier oraz chleb. W ostatnim tygodniu projektu poznaliśmy pojęcie ekologia. Dowiedzieliśmy się, że Ziemia jest naszym domem i że powinniśmy o nią dbać, bo dzięki temu sami będziemy zdrowsi. Wspólnie szukaliśmy sposobów, jak możemy na co dzień dbać o środowisko. Nauczyliśmy się prawidłowego segregowania odpadów.  W trakcie realizacji projektu podejmowaliśmy wiele działań zespołowo i indywidualnie. Zorganizowaliśmy w sali kącik zwierząt wiejskich oraz Centrum Informacyjne, w którym znalazły się przyniesione przez dzieci książki i plakaty o tematyce związanej tematycznie z projektem. Wykonaliśmy wiele prac plastycznych. Tradycyjnie pojawiła się Siatka Pytań i Beczka Słów.  Podczas trwania projektu dzieci wykazały ogromną wiedzę i zainteresowanie tematem, czego dowodem są bogate prace plastyczne wykonane przez dzieci.

Wychowawczynie

Nasz grupa zakończyła kolejny projekt edukacyjny „Wiosenne przebudzenie”. W ramach realizowanego projektu uważnie obserwowaliśmy przyrodę – staraliśmy się odszukać oznaki nadchodzącej wiosny. Nasze obserwacje zapisywaliśmy w kalendarzu pogody. Rozmawialiśmy o wiosennych zmianach przyrody – powracających ptakach, pierwszych wiosennych kwiatach, pączkach na drzewach, baziach. Utrwalaliśmy znajomość nazw dni tygodnia. Przypomnieliśmy sobie, jak ważne jest ubieranie się zgodnie z warunkami atmosferycznymi. Wyjaśniliśmy sobie znaczenie powiedzenia „W marcu jak w garncu”.

Poznaliśmy wiele wiosennych kwiatów – dowiedzieliśmy się, że niektóre kwiaty wyrastają z cebulek. Zastanawialiśmy się co jest potrzebne do życia roślinom. Odwiedziliśmy kwiaciarnię, zapoznaliśmy się z zajęciami pracujących tam osób.

Rozmawialiśmy też na temat wiosennych porządków. Poznaliśmy przedmioty, dzięki którym możemy posprzątać w domu, a także te, które pomogą w pracach porządkowych w ogrodzie. Dowiedzieliśmy się, jak wyglądają popularne wiosenne ptaki: bocian, jaskółka, kukułka, skowronek. Podczas spacerów obserwowaliśmy zachowanie ptaków, wypatrywaliśmy gniazd wśród gałęzi drzew.

W ostatnim tygodniu trwania projektu przygotowywaliśmy się do Świąt Wielkanocnych. Omawialiśmy polskie tradycje wielkanocne oraz symbolikę produktów zgromadzony w wielkanocnym koszyku. Poznawaliśmy różne sposoby ozdabiania wielkanocnych jaj.

W trakcie realizacji projektu:

  • Wypełnialiśmy „Beczkę Słów” wieloma nowymi słowami związanymi z projektem.
  • Stworzyliśmy siatkę pytań – dzieci określały ,co je interesuje i czego chciałyby się dowiedzieć o porze roku Wiosna.
  • Do kącika czytelniczego dzieci przyniosły książki związane z tematyką realizowanego projektu.
  • Stworzyliśmy piękny kącik przyrodniczy.
  • Odwiedziliśmy kwiaciarnię.
  • Oglądaliśmy film na platformie: „Co się dzieje w ptasich gniazdach?” – poznaliśmy zwyczaje ptaków.
  • Wykonaliśmy prace plastyczne takie jak: „Bocianie gniazdo”; „Przebiśniegi”; „Bajeczkowe kurczaczki”; „Owieczki wielkanocne” ; „Narodziny kurczątka”; „Wesołe zajączki”.
  • Rozwijaliśmy naszą ekspresję twórczą – praca zespołowa: „ Zwiastuny wiosny”.
  • Odwiedziliśmy Bibliotekę Publiczną – „Wiosenne spotkanie”
  • Uczestniczyliśmy w Rekolekcjach Wielkopostnych.
  • Przygotowywaliśmy gaiki na „Powitanie Wiosny”.
  • Radośnie powitaliśmy Wiosnę!
  • Wykonaliśmy „Serwetkowe pisanki” – ozdabialiśmy jajeczka metodą zdobniczą Decoupage.
  • Sadziliśmy owies.
  • W ramach Akcji Cała Polska czyta dzieciom odwiedziła nas p. Ania Budyła – mama Stasia, która przeczytała dzieciom bajkę o „Zajączku”.

Wychowawczynie

Dnia 18 marca 2018 r. w Obornickim Ośrodku Kultury odbyły się Eliminacje Powiatowe Wojewódzkiego Festiwalu Piosenki Przedszkolaków. Naszą grupę reprezentowała Małgosia Kaczmarek z piosenką „Być dzieckiem” i Gabrysia Nowak z piosenką „Kocham mamę”. Śpiew dziewczynek bardzo podobał się jurorom oraz zgromadzonej publiczności. Małgosia i Gabrysia odniosły sukces – obie zakwalifikowały się do kolejnego etapu. Reprezentować będą nasz powiat na eliminacjach rejonowych festiwalu w dniu 27 maja.

Dziewczynkom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Wychowawczynie

Kolejnym projektem realizowanym przez dzieci był projekt „W dawnych czasach”. Podczas realizacji projektu odbyliśmy podróż do prehistorycznych czasów. Rozmawialiśmy o tym, jak wyglądała wtedy Ziemia, rośliny i zwierzęta, w tym dinozaury. Stworzyliśmy w sali Świat dinozaurów, w którym znalazły się przyniesione przez dzieci sylwety różnych ich gatunków. Krasnale samodzielnie wykonały i przygotowały dekorację kącika, aby swoim wyglądem przypominał prehistoryczny Świat. Powstało również Centrum Informacyjne, o które zadbały dzieci przynosząc liczne serie książek o dinozaurach, albumy i plakaty. Odciskaliśmy ślady dinozaurów w plastelinie, a także ich szkielet w glinie. Obejrzeliśmy bajkę „Wyspa dinozaura”-  poznaliśmy przygody dinozaura Dyzia. W Sali pojawiła się również Siatka Pytań oraz Beczka Słów. W trakcie trwania projektu poszukiwaliśmy odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Poznaliśmy ciekawostki dotyczące dinozaurów, wyglądu i zwyczajów jaskiniowców. Odkryliśmy tajemnice zawodu archeologa i paleontologa. Dowiedzieliśmy się, że węgiel i sól to pozostałości po pradawnych czasach.

W drugim tygodniu projektu poznaliśmy również tajemnice kosmosu – nazwy obiektów, które znajdują się w kosmosie, przypomnieliśmy sobie nazwy i położenie planet, układ  wybranych gwiazd. Oglądaliśmy Układ Słoneczny na podstawie modelu przyniesionego przez Antka. Utrwaliliśmy zdobyte wcześniej wiadomości na temat kosmosu na podstawie filmów oglądanych na tablicy multimedialnej. Projekt bardzo podobał się dzieciom, które wykazały się niezwykłym zainteresowaniem, a także ogromną wiedzą na temat dinozaurów i kosmosu. Dzieci z wielkim zaangażowaniem brały udział we wszystkich proponowanych przez nauczycielki aktywnościach.

Wychowawczynie

Podsumowanie projektu „Zimowy kalendarz”

 Piątym projektem realizowanym w grupie „Krasnale” był projekt „Zimowy kalendarz”, który realizowaliśmy przez  cztery tygodnie. W pierwszym tygodniu rozmawialiśmy o upływie i następstwie czasu. Dowiedzieliśmy się o różnych rodzajach kalendarzy i zegarów. Poznaliśmy znaczenie słowa „kalendarz” i nauczyliśmy się odnajdywać w nim ważne daty. Rozmawialiśmy o nocy sylwestrowej i noworocznych postanowieniach. Nauczyliśmy się wszystkich dni tygodnia i miesięcy. Omówiliśmy też cechy charakterystyczne każdego miesiąca.

W drugim tygodniu rozmawialiśmy o śniegu, badaliśmy jego właściwości i określaliśmy cechy. Zastanawialiśmy się skąd się bierze śnieg i dlaczego topi się pod wpływem ciepła. Rozmawialiśmy też na temat życia w okolicach okołobiegunowych, poznaliśmy wygląd i cechy charakterystyczne zwierząt zamieszkujących krainę wiecznej zimy.

W trzecim tygodniu rozmawialiśmy na temat starszych ludzi, zastanawialiśmy się, dlaczego i jak powinniśmy im pomagać. Formułowaliśmy zasady kulturalnego zachowania wobec starszych osób. Rozmawialiśmy na temat roli, jaką odgrywają w życiu rodziny dziadkowie. Malowaliśmy portrety swoich dziadków. Zaprosiliśmy dziadków z okazji ich święta do przedszkola na przedstawienie pt. : „Dziewczynka z zapałkami”, przygotowaliśmy na tę okoliczność również wiersze, piosenki oraz piękne upominki.

W czwartym tygodniu rozmawialiśmy na temat sportów zimowych i bezpiecznych zabaw na śniegu. Zastanawialiśmy się, dlaczego w zimie trzeba zakładać ciepłe ubrania i co to znaczy hartować organizm. Wspólnie stworzyliśmy kodeks bezpiecznej zabawy. Poznaliśmy różne dyscypliny sportów zimowych i nauczyliśmy się je nazywać. Zorganizowaliśmy sobie zabawy na śniegu w ogrodzie przedszkolnym. Dbaliśmy też o ptaszki- codziennie uzupełnialiśmy ziarenkami karmniki przedszkolne.

W czwartym tygodniu projektu w naszym przedszkolu gościliśmy członków z Oddziału Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Obornikach. Dla naszych gości przedstawiliśmy również „Dziewczynkę z zapałkami”. To było bardzo miłe spotkanie.

W ramach projektu „Cała Polska czyta dzieciom” odwiedziła nas Ola Świderska  – siostra Mateuszka i przeczytała nam ciekawą opowieść o „Neli i zwierzętach polarnych” .

Odwiedzili nas również uczniowie kl. „O” i kl. „III” Szkoły Podstawowej im. Unicef. Naszym koleżankom i kolegom przedstawiliśmy spektakl pt: „ Dziewczynka z zapałkami”.

W ramach akcji „ Babciu, Dziadku nie dajcie się oszukać” odwiedził nas Pan Policjant, który opowiedział nam o tym jak mamy ustrzec nasze babcie oraz dziadków przed oszustwem: „na wnuczka” i „na policjanta”.  Tworzyliśmy „Poradnik bezpiecznego seniora”. Broszury, które otrzymaliśmy od policjanta oraz poradnik przekazaliśmy naszym dziadkom – od najmłodszych lat dbamy o ich bezpieczeństwo!

Podczas trwania projektu wykonaliśmy piękne prace plastyczne takie jak: „Zimowe domy”, „Za oknem mróz”, „Drzewa zimą”. Przeprowadziliśmy również ciekawe doświadczenia z mąką ziemniaczaną.

Dominika Dorna

Stworzyliśmy ”Picture Dictionary”

W ramach podsumowania projektu ”Zimowy kalendarz”, na zajęciach języka angielskiego, dzieci z grupy „Krasnale” wraz z nauczycielem- stworzyły ”Picture Dictionary”, czyli słownik obrazkowy. Celem naszej pracy było powtórzenie poznanego słownictwa związanego z t obecną porą roku, czyli: elementy krajobrazu zimowego, zimowy sprzęt sportowy, sporty zimowe, a także zimowe ubrania. Każde dziecko przygotowało ilustracje wylosowanego słowa. Następnie wspólnie zaprojektowaliśmy stronę tytułową oraz układ graficzny naszego słownika. Zapraszamy serdecznie rodziców do zapoznania się z naszym słownikiem obrazkowym, który znajduję się w szatni.

Katarzyna Tomaszewska

„Bo Babcia i Dziadek zawsze mają dla nas czas.

Bo Babcia i Dziadek kochają nas”

 

17 stycznia był dniem szczególnym w naszej grupie, gdyż świętowaliśmy Dzień Babci i Dziadka. Był to dzień, w którym wnuczęta mogły wyrazić swoją wdzięczność za serce i troskę, jaką Dziadkowie obdarzają je każdego dnia.  Goście licznie przybyli na tę uroczystość i  ze wzruszeniem obejrzeli spektakl teatralny pt.: „Dziewczynka z zapałkami”, a także wysłuchali pięknych wierszy i piosenek- przygotowanych specjalnie na ich Święto. Nasze Drogie Babcie i Drodzy Dziadkowie- byli poruszeni! W oczach wielu z Nich, można było dostrzec łzy wzruszenia. Występy dzieci bardzo podobały się gościom, czego dowodem były częste i gromkie brawa. Po występach nadszedł czas na niespodziankę, którą były- własnoręcznie wykonane przez dzieci- upominki. Na koniec wszyscy ze smakiem zajadali się pysznymi chruścikami, które tradycyjnie, już od wielu lat pieką specjalnie na tę uroczystość- nasze panie kucharki. Spotkanie przebiegło w bardzo miłej i serdecznej atmosferze. Babcie i Dziadkowie opuszczając przedszkole wyrażali ubolewanie, że to już niestety ostatni raz, gdy mogli uczestniczyć w tej przedszkolnej uroczystości. Czas płynie bowiem nieubłagalnie i ich wnukowie w czerwcu opuszczą mury naszej ukochanej „Bajeczki’.

Naszym Drogim Rodzicom serdecznie dziękujemy za pomoc w organizacji tego wspaniałego spotkania, a Paniom Kucharkom za pyszne chruściki!

Wychowawczynie

Podsumowanie projektu „Grudniowe klimaty ”

Czwartym projektem realizowanym w grupie „Krasnale” był projekt „Grudniowe klimaty”. Swoją przygodę z nowym projektem rozpoczęliśmy od udziału w „Nocnym oczekiwaniu na Mikołaja”. To jeden z najbardziej wyjątkowych i upragnionych przez dzieci dni– emocjonujący i pełen niespodzianek, a co najważniejsze, dla niektórych z nas była to pierwsza noc poza domem! Spanie w przedszkolu okazało się bardzo miłym doświadczeniem (relacja fotograficzna w zakładce „Wydarzenia”).

W trakcie realizacji projektu rozmawialiśmy na temat życzeń i kartek świątecznych. Poznaliśmy drogę, jaką pokonuje list od nadawcy do adresata. Odwiedziliśmy pocztę, dowiedzieliśmy się jaką rolę pełni to miejsce. Wiemy, jaką ogromną wartość mają życzenia świąteczne wysyłane naszym najbliższym. Rozmawialiśmy także na temat tradycji związanych z Wigilią i świętami Bożego Narodzenia. Dowiedzieliśmy się, skąd wziął się zwyczaj łamania opłatkiem, dlaczego na wigilijnym stole powinno znaleźć się 12 potraw i dlaczego wypatrujemy pierwszej gwiazdki, zanim usiądziemy do stołu. Dowiedzieliśmy się również, kim są kolędnicy. Ponadto, poznaliśmy tradycję budowania szopek bożonarodzeniowych.

Uczestniczyliśmy  w spotkaniu w ramach programu czytelniczego realizowanego przez Bibliotekę Publiczną Miasta i Gminy w Obornikach. Tytuł spotkania brzmiał: „Jedzie zima saneczkami, a za nimi Gwiazdor z prezentami”. W bibliotece rozmawialiśmy na temat nadchodzącej pory roku- zimie.

W ramach projektu „Cała Polska czyta dzieciom” odwiedziła nas babcia Zosi – Pani Jadwiga i przeczytała nam ciekawe opowiadania pt.: „Mikołajowe bajeczki” oraz „Zimowe opowieści Świętego Mikołaja”.

Wiemy, że bardzo ważnym gestem jest niesienie pomocy potrzebującym. Wzięliśmy więc udział w akcji zbierania mydełek dla ludzi bezdomnych dla Stowarzyszenia Barka w Poznaniu.

W dalszej części realizacji projektu mówiliśmy o zwierzętach zimą oraz o tym , jak pomóc im przetrwać tę trudną porę roku. Dowiedzieliśmy się, które zwierzęta zasypiają na zimę. Wiemy, że należy dokarmiać ptaki. Codziennie wraz z paniami uzupełniamy ziarenkami nasze przedszkolne karmniki. W naszym przedszkolu zorganizowana była również zbiórka żywności dla bezdomnych i porzuconych zwierząt ze Schroniska „Azorek” w Obornikach. Wraz   z rodzicami przynosiliśmy do przedszkola suchą karmę, puszki z żywnością, kaszę, ryż, a także koce, miski i zabawki dla psów oraz kotów.

Podczas trwania projektu wykonaliśmy mnóstwo pięknych prac plastycznych, min.: „Aniołki”, „Mikołaje”, „Choinki”, „Świeczniki z masy solnej”. Najważniejsze jednak przedsięwzięcie, jakie poczyniliśmy w czwartym tygodniu projektu, to przygotowanie świątecznego przedstawienia dla naszych rodziców pt.: „Dziewczynka z zapałkami”. Nauczyliśmy się swoich ról, rodzice przygotowali nam piękne stroje, a nasze panie przygotowały dekorację i scenografię. To był naprawdę wyjątkowy czas spędzony z naszymi najbliższymi! W ostatnim dniu projektu- złożyliśmy sobie nawzajem świąteczne życzenia dzieląc się opłatkiem. Wspólnie śpiewaliśmy kolędy i piosenki o  tematyce świątecznej, następnie zasiedliśmy do pięknie udekorowanego stołu- na wspólny poczęstunek. Lenka Paprota wraz z rodzicami upiekła dla nas smaczne pierniczki– serdecznie dziękujemy :)!

Dominika Dorna

 

Świąteczne spotkanie z „Dziewczynką z zapałkami”

21 grudnia br.- dzieci z grupy Krasnale przedstawiły dla swoich rodziców piękny i pełny wzruszeń spektakl teatralny, oparty na motywach baśni H. Ch. Andersena- „Dziewczynka z zapałkami”. Dzieci wcieliły się w różne role: był Pan Andersen, tytułowa Dziewczynka, jej Babcia, Rodzina, Aniołki, Śnieżynki, Wiatr, a także Cztery Świece- symbolizujące takie wartości jak: Wiara, Nadzieja, Miłość i Pokój. Całość przeplatana była zajmującą opowieścią narratorów. Podczas trwania przedstawienia rodzice mogli usłyszeć kolędy oraz piosenki o tematyce świątecznej, a także obejrzeć wspaniały „Taniec Śnieżynek”. Zarówno wspaniała gra małych aktorów, ich stroje, jak i oprawa muzyczna oraz piękna scenografia- sprawiły, że wszyscy zebrani poczuli świąteczny nastrój zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Jednak nie możemy zapomnieć o tym, że ta piękna i wzruszająca opowieść niosła ze sobą ważne przesłanie- przypomniała nam o tym, co w życiu jest najważniejsze, pokazała, że są wśród nas ludzie, którzy potrzebują pomocy i życzliwości. Ostatecznie, nasza opowieść zakończyła się radośnie, bowiem biedna dziewczynka znalazła się wśród przyjaciół i miłych ludzi, mogła wspólnie z nimi przeżywać te magiczne Święta. Występ bardzo podobał się wszystkim zebranym, którzy w skupieniu i z ogromnym zaciekawieniem obserwowali losy małej dziewczynki. Rodzice, którzy tłumnie przybyli na uroczystość- byli zachwyceni występami dzieci, czego dowodem były długie oklaski oraz gratulacje składane po przedstawieniu. Po występach dzieci nadszedł czas na poczęstunek. Na gości czekała gorąca kawa, ciasto, mandarynki i pierniki. Z kolei dzieci mogły skosztować pysznego tortu. Tradycją w naszej grupie jest tort z motywem przewodnim świątecznego spotkania, który przygotowuje mama Lenki- Pani Magda. Tym razem na torcie pojawiła się- związana tematycznie z naszym przedstawieniem- „Dziewczynka z zapałkami”.

 

Rodzicom składamy serdeczne podziękowania za pomoc w przygotowaniu naszego świątecznego spotkania.

Halina Siwicka

 

 

Podsumowanie projektu „Sztuka wokół nas”

Trzecim projektem realizowanym w grupie „Krasnale” był projekt „Sztuka wokół nas”, który realizowaliśmy przez trzy tygodnie.

W pierwszym tygodniu zajmowaliśmy się przeszłością – poznawaliśmy zdjęcia naszych bliskich wykonane w przeszłości. Uczyliśmy się nazywać członków naszej bliskiej i dalekiej rodziny. Omawialiśmy przedmioty codziennego użytku używane dawniej i dzisiaj, poznaliśmy dawne zabawy  i zabawki.

W drugim tygodniu nasłuchiwaliśmy dźwięków – zarówno tych, które nas otaczają, jak i tych granych przez orkiestrę w filharmonii. Dowiedzieliśmy się, co oznaczają pojęcia: orkiestra, dyrygent, filharmonia, batuta. Dowiedzieliśmy się, że muzykę można zapisać – służy do tego pięciolinia, klucz wiolinowy i nuty. Podejmowaliśmy próby grania na różnych instrumentach.

W trzecim tygodniu zajmowaliśmy się sztuką – poznaliśmy pracę malarza i rzeźbiarza, dowiedzieliśmy się, jak powstaje film animowany, co to jest graffiti oraz po co chodzi się do muzeum.

Realizując projekt „Sztuka wokół nas” :

  • Stworzyliśmy gazetkę pt: „W starym albumie” – zdjęcia naszych bliskich.
  • Tworzyliśmy drzewo genealogiczne – pt. „Moja bliska i daleka rodzina”.
  • Wybraliśmy się do Zakładu Fotograficznego „Foto – Janasek” – oglądaliśmy wyposażenie studia, posłuchaliśmy ciekawostek o współczesnych sposobach robienia zdjęć i sprzętach wykorzystywanych przez fotografów. Właściciel Zakładu zapoznał nas z procesem powstawania zdjęć poczynając od fotografowania poprzez obróbkę aż do gotowej fotografii.
  • Stworzyliśmy „Siatkę Pytań”, „Beczkę Słów”, „Centrum Informacyjne i Badawcze”.
  • Stworzyliśmy wystawę z przedmiotów używanych dawniej i dziś – mieliśmy możliwość zapoznać się z nimi, poznać ich nazwy oraz dowiedzieć się do czego służyły stare przedmioty.
  • Spotkaliśmy się z muzykami zespołu Brass Band, którzy zaprezentowali dzieciom brzmienie: saksofonu, trąbki i puzonu. Podczas tego spotkania mieliśmy możliwość zobaczyć, usłyszeć, poznać budowę oraz dźwięki tych instrumentów.
  • Wspólnie stworzyliśmy kącik muzyczny, w którym znalazły się instrumenty oraz płyty.
  • Zamieniliśmy się w muzyków – stworzyliśmy „Krasnalową Orkiestrę”
  • Budowaliśmy kącik czytelniczy wzbogacając przedszkolną biblioteczkę o pozycje związane z realizowanym projektem.
  • Odwiedziły nas przemiłe dwie panie rzeźbiarki: Pani Małgorzata Witaszak oraz Pani Anna Wólczyńska (mama Macieja). Dzięki nim,  dowiedzieliśmy się czym jest rzeźba, z jakich materiałów może być wykonana, a także poznaliśmy nazwy różnych rodzajów rzeźb. Autorskie rzeźby, które zaprezentowały Panie, bardzo nam się podobały! Podsumowaniem naszych rzeźbiarskich zajęć- były warsztaty lepienia w glinie.
  • Spotkaliśmy się z malarzem artystą Panem Romualdem Siwickim. Obejrzeliśmy wystawę jego prac. Dowiedzieliśmy się, co oznaczają pojęcia: sztuka, artysta, eksponat, reprodukcja, paleta, blejtram, sztaluga. Nauczyliśmy się odróżniać artystę malarza od malarza pokojowego, poznaliśmy przybory, jakie malarz potrzebuje do namalowania obrazów. W trakcie spotkania Pan Romek malował obraz „Jesień” pokazując dzieciom etapy jego powstawania.
  • Gościliśmy w naszej sali babcię Stasia – Panią Mieczysławę Ślachciak, która w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” przeczytała opowiadanie pt.: „Wycieczka do muzeum”.
  • Oglądaliśmy film „Jak powstał film animowany Bolek i Lolek” oraz „Animacje Konradka i Natalki”.
  • Oglądaliśmy filmy edukacyjne na platformie – dowiedzieliśmy się jak powstały kreskówki oraz film animowany Bolek i Lolek
  • Dowiedzieliśmy się, co to jest sztuka Street Artu na podstawie lekcji z Panią Magdą.
  • Wybraliśmy się na wycieczkę do Muzeum Etnograficznego w Poznaniu – obejrzeliśmy wystawę pt.: „Rzeczy mówią” , mieliśmy okazje uczestniczyć w warsztatach : „Tajemnica malowanej skrzyni”.
  • Udaliśmy się na Stary Rynek w Poznaniu, aby obejrzeć Poznańskie Koziołki.
  • Wykonywaliśmy prace plastyczne związane tematycznie z projektem.

 

Projekt ten bardzo podobał się dzieciom, które wykazały się olbrzymim zaangażowaniem i chęcią uczestnictwa w  proponowanych przez nauczycielki aktywnościach. Bardzo serdecznie dziękujemy Rodzicom, którzy zawsze służą nam pomocą i chętnie wspierają nas w naszych działaniach wzbogacając nasze kąciki i Centrum Badawcze.

Wychowawczynie

Podsumowanie projektu „Kolorowa jesień”

Grupa „Krasnale”

Drugim projektem realizowanym w grupie „Krasnale” był projekt „Kolorowa jesień”, który realizowaliśmy przez pięć tygodni.

W pierwszym tygodniu zajmowaliśmy się warzywami i owocami, rozpoznawaliśmy różne rodzaje owoców i warzyw, nazywaliśmy je, poznawaliśmy ich smak i zapach.

W drugim tygodniu budowaliśmy wiedzę na temat zdrowia: dowiedzieliśmy się, co powinniśmy jeść, aby być zdrowym, jak się ubierać, żeby nie zachorować. Rozpoznaliśmy różne gabinety lekarskie oraz narzędzia niezbędne w pracy lekarza. Poznaliśmy też różne dyscypliny sportowe, nazywaliśmy sportowców, którzy je uprawiają – wiemy, że sport to zdrowie.

W trzecim tygodniu poznawaliśmy jesienny park. Nazywaliśmy jesienne kolory oraz rośliny i zwierzęta, które jesienią można spotkać w parku. Uczyliśmy się rozpoznawać drzewa, ich liście oraz owoce i nasiona.

W czwartym tygodniu budowaliśmy wiedzę na temat jesiennego lasu. Poznawaliśmy jego roślinność i mieszkańców. Wiemy, że niektóre zwierzęta zapadają w zimowy sen. Poznaliśmy zasady zachowania się w lesie.

W piątym tygodniu rozmawialiśmy o jesiennych przetworach. Omawialiśmy warzywa i owoce, z których można zrobić soki, kompoty, dżemy, powidła, marmoladę. Dużo czasu poświęciliśmy zabawom z wykorzystaniem warzyw i owoców.

Realizując projekt „Kolorowa jesień” :

  • Odwiedziliśmy ogródki działkowe – poszukiwaliśmy warzyw i owoców rosnących w ogrodzie,
  • Wybraliśmy się na jesienny spacer – poszukiwaliśmy jesiennych liści (wykonanie bukietów z liści),
  • Podczas wycieczki po Obornikach odwiedziliśmy Park 3 Maja,
  • Wyszliśmy do marketu „Biedronka” – po zakup ziemniaków na „Święto Pieczonego Ziemniaka” (relacja fotograficzna z tego święta w zakładce – WYDARZENIA),
  • Poszliśmy na spacer do lasu,
  • Wyruszyliśmy na wycieczkę do Nadleśnictwa
  • Stworzyliśmy „Krasnalową spiżarnię” (dzieci przyniosły ogórki kiszone, paprykę, grzybki, konfitury, dżemy, marmoladę, powidła śliwkowe oraz kompoty),
  • Odwiedziliśmy przedszkolną spiżarnię – po spiżarni oprowadziła nas pani intendent Renata Linka,
  • Przygotowaliśmy sałatkę owocową,
  • Stworzyliśmy „Siatkę Pytań”, „Beczkę Słów”, „Centrum Informacyjne i Badawcze”,
  • Budowaliśmy kącik czytelniczy wzbogacając przedszkolną biblioteczkę o pozycje związane z realizowanym projektem ,
  • Wykonaliśmy prace plastyczne takie jak: „Arbuzy”, Jesień” – na dużych arkuszach, „Liść zatopiony w kolorach”, „Kasztanowe ludziki”, „Ziemniaczane ludziki”,
  • Oglądaliśmy film „ Wędrówki Skrzata Borówki” – poznaliśmy las na przykładzie filmu,
  • Babcia Wiktora – Pani Irena Kramer przeczytała nam książkę pt.: „ Basia i wyprawa do lasu”.

„Krasnale” wykazały się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem w  trakcie realizacji projektu. Bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, zdobywały wiedzę i zadawały pytania.

Dominika Dorna