Realizacja projektu „Kolorowa jesień” w grupie „Pinokio”
Wraz z końcem października zakończyliśmy drugi projekt w naszej grupie- „Kolorowa jesień”. Podczas jego realizacji stworzyliśmy „Siatkę Pytań”, „Centrum Badawcze” i „Jesienny kącik” w sali.
Na początku rozpoznawaliśmy różne rodzaje owoców i warzyw, nazywaliśmy je, poznawaliśmy ich smaki i zapachy. Dowiedzieliśmy się, gdzie rosną różne owoce i warzywa, a także dlaczego ich jedzenie jest tak ważne dla naszego zdrowia. Przeliczaliśmy podane warzywa, dokładaliśmy je lub odkładaliśmy je tak, by otrzymać podaną liczbę warzyw. Poznaliśmy literę „o”- jak „owoce” lub „Ola”. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę „o” na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Podejmowaliśmy próby odszukania liter o, O w podanych wyrazach i zdaniach. Śpiewaliśmy piosenkę „Jarzynowy wóz” i słuchaliśmy utworów: „Na straganie” i „Rzepka”. Przygotowaliśmy także samodzielnie soczystą i zdrową sałatkę owocową i aktywnie uczestniczyliśmy w „Święcie Pieczonego Ziemniaka”.
Następnie zajmowaliśmy się tematem zdrowia. Dowiedzieliśmy się, co powinniśmy jeść, aby mieć dużo siły i energii, i jak się ubierać, żeby nie zachorować. Poznaliśmy różne dyscypliny sportowe, nazywaliśmy sportowców, którzy je uprawiają, dowiedzieliśmy się też, co to jest olimpiada sportowa i co oznaczają olimpijskie koła. Rozpoznawaliśmy różne gabinety lekarskie oraz narzędzia niezbędne w pracy lekarzy różnych specjalności (pediatry, stomatologa, laryngologa). Dużo czasu poświęciliśmy na zabawy ruchowe, bo przecież ruch to zdrowie! Z zapałem i radością biegaliśmy, skakaliśmy, rzucaliśmy woreczkami do celu oraz spędzaliśmy czas na świeżym powietrzu.
W październiku poznawaliśmy także jesienny park. Zastanawialiśmy się, po czym poznajemy, że jesteśmy w parku. Nazywaliśmy jesienne kolory oraz rośliny i zwierzęta, które można spotkać jesienią w parku. Uczyliśmy się rozpoznawać drzewa, ich liście oraz owoce i nasiona. Układaliśmy rytmy z liści, kasztanów i żołędzi, robiliśmy korale z jarzębiny. Poznaliśmy literę „a” jak „aparat” lub „Ala”. Odszukiwaliśmy litery „a”, „A” w tekstach, uczyliśmy się je kreślić. Ponadto realizowaliśmy temat „Jesień w lesie”, poznawaliśmy jego roślinność i mieszkańców. Dowiedzieliśmy się, że niektóre zwierzęta zapadają w zimowy sen. Poznaliśmy zasady zachowania w lesie. Dużo czasu poświęciliśmy zabawom z wykorzystaniem materiału przyrodniczego: kasztanów, żołędzi, liści, gałęzi, szyszek itp. Klasyfikowaliśmy je, przeliczaliśmy, dokładaliśmy lub odkładaliśmy tak, by otrzymać podana liczbę elementów. Poznaliśmy literę „l”, „ L”, jak „las” lub „Leon”. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę „l” na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Podejmowaliśmy próby czytania wyrazów z poznanych liter: „o”, „a”, „l”. Graliśmy również na instrumentach i śpiewaliśmy przepiękną piosenkę „Jesienny czas”. Uczestniczyliśmy także w wycieczce do Nadleśnictwa Oborniki i wykonaliśmy różne prace plastyczne.
W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o jesiennych przetworach. Wskazywaliśmy warzywa i owoce, z których można zrobić soki, kompoty, dżemy, powidła, marmoladę. Stworzyliśmy w naszej sali mini-spiżarnię i smakowaliśmy przepyszne przetwory przyniesione z domu. Zwiedziliśmy także przedszkolną spiżarnię z panią intendent- Renatą Linką. Dużo czasu poświęciliśmy zabawom z wykorzystaniem owoców i warzyw. Klasyfikowaliśmy je, przeliczaliśmy, dokładaliśmy lub odkładaliśmy tak, aby otrzymać podana liczbę elementów. Poznaliśmy liczbę „1”, a także jej zapis graficzny, czyli cyfrę 1. Odpowiadaliśmy na pytania: „Ile jest elementów” oraz „Który z kolei jest wskazany element”. Poznaliśmy literę „m”, „ M”, jak „mama” lub „Marta”. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę „m” na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter.
Dzieci miały również okazję uczestniczyć w jesiennych zajęciach arteterapeutycznych.
Wychowawczynie