POSZUKIWACZE PRZYGÓD

W listopadzie poznawaliśmy „moje miasteczko” i najważniejsze miejsca w nim. Ponadto słuchaliśmy opowieści o dawnych czasach, legendy i baśnie. Byliśmy z wizytą w zamku i bawiliśmy się w księżniczki i rycerzy na koniach. Poznaliśmy także smoka wawelskiego. Wspólnie zastanawialiśmy się, co to jest rodzina? I że w „domu jest najlepiej”.  Świętowaliśmy „Dzień dyni”, „Międzynarodowy dzień postaci z bajek”, „Dzień kredki”,  „Dzień Pluszowego Misia”, a także Międzynarodowy dzień praw dziecka. Odśpiewaliśmy hymn narodowy i rozmawialiśmy o Święcie Niepodległości i polskiej fladze. Świętowaliśmy urodzinki Franka, Ziemka, Klaudii i Mai. Poznawaliśmy tajemnice kolei i gościliśmy Pana Kolejarza. Na koniec miesiąca świętowaliśmy Andrzejki.

Wychowawczynie

Początek października był dla dzieci niezwykle ekscytujący, bowiem pierwszy raz wyjechaliśmy autokarem na wycieczkę – na wykopki 🙂 Dzieci poznały pracę rolnika na wsi, miały okazję zbierać pyrki z ziemi do koszyków i wielkich skrzyń, a po ciężkiej pracy żona pana rolnika zaprosiła wszystkie dzieci na pyszne placki ziemniaczane, ciasto drożdżowe, kompot i zabawy na placu zabaw. Pogoda nam sprzyjała od samego rana 🙂  Wspólnie nazywaliśmy „dary Pani Jesieni”, które rosną w sadzie, ogródku i w lesie i przeliczaliśmy elementy, porównywaliśmy liczebności zbiorów. Jednego dnia zamieniliśmy się w prawdziwych cukierników i wspólnymi siłami upiekliśmy pyszne ciasto śliwkowe 🙂  Bawiliśmy się też z „Panem Czasem” i zastanawialiśmy się, dlaczego mamy dzień i noc? Czy można policzyć gwiazdy na niebie? Co się dzieje, gdy śnimy? I skąd się bierze deszcz?  Opowiadaliśmy sobie o naszych mieszkaniach i domach. Dzieci dowiedziały się, co to jest blok, kamienica czy dom jednorodzinny albo szeregowiec. Świętowaliśmy urodzinki Oliwii i Wiktorii i imieninki Majeczki. Odwiedziła nas także Pani Ania ze ślimakiem Bartkiem i patyczakami.

Wychowawczynie

Wrzesień rozpoczęliśmy od wspomnień z wakacji i urodzin Matyldy, Bruna, Dominiki i Kacpra 🙂 Miło było zobaczyć, jak po wakacjach nasze Maluszki wyrosły i stały się już czterolatkami… Podczas zajęć i zabaw, dzieci przypomniały sobie, że „Przedszkole jest naszym drugim domem” i jesteśmy w nim bezpieczni, że wspólnie dbamy o zabawki i po zakończonych zabawach odkładamy je na półki. Podczas spacerów, dzieci przypomniały sobie zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę i rozwijały umiejętności szybkiej reakcji na sygnalizator świetlny. Rozpoznawały barwy: czerwoną, żółtą i zieloną i ich znaczenia dla pieszych i pojazdów. Ponadto przedszkolaki zapoznały się z elementami wyposażenia apteczki pierwszej pomocy i poznały zawody i numery alarmowe służące pomaganiu i ratowaniu ludzi i zwierząt. Zwieńczeniem tematów związanych z bezpieczeństwem w przedszkolu, w domu i na drodze była wizyta Straży Miejskiej 🙂  15-go września obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to święto, które stwarza okazję do budowania pewności siebie i odkrywania talentów i pobudzania wyobraźni dzieci. Z kolei 20-go września w całym przedszkolu dzieci świętowały „Dzień Przedszkolaka”. Z tej okazji Pani Dyrektor zrobiła dzieciom przemiłą niespodziankę swoją wizytą i podarowanymi prezentami 🙂  Pod koniec września poszliśmy do parku szukać oznak i darów Pani Jesieni, a także poznaliśmy piramidę zdrowego odżywiania. Koniec września to też okazja do świętowania „Dnia jabłka” i „Dnia Chłopca”.

Wychowawczynie

W kwietniu, po powrocie z nauczania zdalnego, rozmawialiśmy z dziećmi o domowych ulubieńcach: pieskach, kotkach, chomikach, papugach i bezpiecznych zabawach ze zwierzętami. Dzieci naśladowały ich odgłosy i rozwiązywały zagadki. Słuchały opowiadań, uczestniczyły w zabawach ruchowo-naśladowczych, poznały pojęcia: duży – mały, cichy – głośny. Dowiedziały się także, jak nazywają się domki zwierząt, co jedzą, jak się z nimi bawić i jak nazywa się lekarz zajmujący się domowymi ulubieńcami. Także my dowiedzieliśmy się od dzieci, jakie zwierzątko mają w domu i jak bardzo je kochają.

W kolejnym tygodniu opowiadaliśmy sobie o emocjach. Dzieci zastanawiały się, w jakich sytuacjach są smutne, w jakich wesołe, a w jakich złe oraz skąd biorą się emocje. Rozpoznawały nastrój w muzyce (wesoły, smutny) i próbowały wyrażać go tańcem. Rysowały różne minki: smutne, wesołe i złe. Słuchały opowiadania „Co się wydarzyło w Pluszątkowie” Marii Rosińskiej i wierszy „Gdy ci smutno…” Dominiki Niemiec oraz „Przytul stracha” Małgorzaty Strzałkowskiej. Starały się odgadywać, co i z jakich powodów odczuwają osoby przedstawione na zdjęciach, ucząc się w ten sposób dostrzegania, rozpoznawania i określenia emocji u innych. Poznały słowo empatia i były zachęcane do wspierania innych w trudnych sytuacjach. Razem uczyliśmy się, jak radzić sobie ze smutkiem i jak można pocieszyć przyjaciela: powiedzieć coś miłego i przytulić. Rozmawialiśmy też o tym, czym jest strach, odganialiśmy go rymowanką i śmiechem. Dzieci miały okazję wyrażać swój nastrój poprzez odgrywanie scenek. Próbowały pokazać różne emocje za pomocą wyrazu twarzy.

Tuż przed majowymi świętami narodowymi dzieci dowiedziały się, jakie są polskie symbole narodowe oraz co to oznacza, że należy je szanować. Stojąc na baczność, słuchały polskiego hymnu – Mazurka Dąbrowskiego, zrobiły małą flagę i godło, szukały symboli narodowych w okolicach przedszkola i poznały słowo patriota. Mówiliśmy o tym, czym jest mała ojczyzna, wspólnie wymienialiśmy jej elementy (charakterystyczne miejsca, piosenka, taniec…) i zaznaczyliśmy ją na mapie. Uczyliśmy się wiersza Władysława Bełzy Katechizm polskiego dziecka i czytaliśmy wiersz Budujemy mosty Zofii Bronikowskiej. Dzieci poznawały informacje o Warszawie – stolicy Polski. Słuchały legendy Wars i Sawa, oglądały herb Warszawy i lepiły warszawską Syrenkę z plasteliny. Próbowały śpiewać w różny sposób: ciszej, głośniej, wolniej, szybciej, cienkim głosikiem, grubym głosem.

Żaneta Muszyńska

Projektem ,,Wiosenne przebudzenie” rozpoczęliśmy nowy miesiąc w naszej grupie. Z początkiem marca obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie.  Mówiliśmy o tym, jak zadbać o ogród i kwiaty po zimie. Dzieci poznały pierwsze wiosenne kwiaty i uczyły się czytania globalnego nazw niektórych z nich (tulipan, krokus, przebiśnieg, zawilec). Przypomnieliśmy sobie, jak wyglądają ptaki: bocian, kos, kukułka, jaskółka, czapla, skowronek, próbowaliśmy naśladować odgłosy oraz sposób poruszania się niektórych z nich. Rozmawialiśmy o tym, jakie ptaki wracają do nas wiosną.

2 marca br. naszą grupę odwiedził ślimak afrykański, dużo większy niż ten, którego widujemy w naszym kraju. Dzieci mogły poznać zwyczaje tych sympatycznych zwierząt, dowiedzieć się o tym jak żyją, co jedzą, dotknąć jego domku oraz  usłyszeć jak takie ślimacze „cztery kąty” powstają. Kontakt z naturą, żywymi zwierzętami zawsze jest niezwykle cenny i pouczający dla dzieci, które dopiero poznają świat wokół siebie dlatego już  kolejnego dnia 3 marca odwiedziła nas wyjątkowa w swym wyglądzie świnka morska, dowiedzieliśmy się  jak należy opiekować się takim zwierzątkiem: co lubi jeść, czym się bawi, gdzie śpi, jak często trzeba sprzątać jej klatkę, a także czego się boi. Dzięki tym wizytą  przedszkolaki  dowiedziały się jaką przyjemnością, a zarazem odpowiedzialnym zadaniem jest posiadanie zwierzątka domowego.

8 marca w naszej grupie obchodziliśmy Dzień Kobiet tych małych i dużych. Nasi chłopcy  składali życzenia dziewczynkom. Nie obyło się bez kwiatków, lizaczków i drobnych upominków. Z dziewczęcych buziek uśmiech nie schodził przez calutki dzień, a chłopcy zachowywali się jak prawdziwi gentelmani, byli przemili, uczynni i sympatyczni.

19 marca gościliśmy Pana Stolarza,  który jest fachowcem w tej dziedzinie. Bardzo chętnie opowiedział nam, jak powstaje domek dla ptaszków, pokazał przygotowane elementy i niezbędne narzędzia. Po czym zademonstrował składanie karmnika zapraszając do pomocy dzieci. Spotkanie z panem stolarzem rozbudziło ciekawość Poszukiwaczy Przygód, pytały one o narzędzia pracy, o materiały i przygotowanie do zawodu. Wykonany przez niego karmnik przypomniał dzieciom o konieczności pomocy ptaszkom w okresie zimy.

22 marca  uroczyście powitaliśmy Panią Wiosnę. Mimo wielu atrakcji najbardziej oczekiwaną częścią dnia było wyjście na spacer, podczas którego mogliśmy pożegnać zimę i powitać wiosnę. Dzieci radośnie maszerowały w wiosennym pochodzie. Jesteśmy pewni, że starania naszych wspaniałych przedszkolaków sprawią, że Wiosna zawita do nas na dobre.

Ostatni tydzień był w przedszkolu czasem witania się z wiosną. Śpiewaliśmy piosenki: „Jestem wiosna” (sł. i muz. Halina Sokołowska), „Ptak nijaki” i „Gdzie się schowała zima?”, poznawaliśmy wiersze: „Krokusy” Danuty Gellnerowej i „Topienie Marzanny” Józefa Ratajczaka.  Staraliśmy się poznać wiosnę różnymi zmysłami – poprzez kolory, zapachy dźwięki i smaki.

Wychowawczynie

W styczniu realizowaliśmy projekt „Lubimy zimę”. Celem tego projektu było obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie. Dzieci poznały rodzaj garderoby, która zabezpiecza nas przed zimnem. Podczas codziennych zajęć rozwijaliśmy wyobraźnię i pomysłowość naszych przedszkolaków poprzez prace plastyczne oraz eksperymenty z Dr. Doświadczusiem. Dzieci poznały doświadczenia z lodem, śniegiem oraz różnymi eksperymentami rozwijającymi logiczne myślenie oraz wyciąganie wniosków.

Poszukiwacze Przygód przygotowały upominki z okazji Dnia Babci i Dziadka oraz piosenkę i wiersz. Nasze przedszkolaki uczyły się wypowiadania na temat osób bliskich oraz okazywania szacunku dla osób starszych. Poznawały liczenie w zakresie od 1-5, nauczyły się pięknie tańczyć w parach dzięki licznym zabawom umuzykalniającym, rozwijały spostrzegawczość oraz logiczne myślenie,  uczestniczyły w zajęciach Metody Dobrego Startu przygotowując je do nauki czytania i pisania. Dzieci coraz lepiej opanowują ćwiczenia gimnastyczne, w których chętnie biorą udział jak i w  zajęciach muzycznych oraz bajkoterapii, nawiązując wspólne relacje w grupie poprzez codzienną zabawę z kolegami i koleżankami.

Wychowawczynie

Grudzień był czasem wypełnionym magią oczekiwania na świętego Mikołaja, na święta Bożego Narodzenia i przepiękne Jasełka wykonane przez naszych małych aktorów. Dzieci poznały prawdziwą historię świętego Mikołaja, który uczy nas, że dobrze jest mieć marzenia i pragnienia, ale jeszcze lepiej, kiedy potrafimy dzielić się tym, co mamy z innymi. Przedszkolaki pierwszy raz w swoim życiu napisały (narysowały) list do biskupa z Miry i przekazały swoje pozdrowienia.

Naszym przygotowaniom do Świąt towarzyszyły świąteczne porządki w sali, zabawy, ćwiczenia, opowiadania i piosenki, które uczyły dzieci gotowości do pomagania w pracach domowych i w przedszkolnej sali. W miłej, świątecznej atmosferze przygotowywaliśmy ozdoby choinkowe i łańcuchy kolorowe, by ozdobić nimi choinkę.

Grudniową magię odkrywaliśmy wszystkimi zmysłami. Dzieci poczuły zapachy Świąt dzięki przyprawom korzennym, używanym do wypieku pierniczków, poczuły smak i zapach zimowej herbaty, pomarańczy i goździków. To kolory, smaki i zapachy, które zbierają i zapamiętają na całe życie. To był wspaniały czas kształtowania w dzieciach samodzielności, kreatywności i przekazywania naszych pięknych  polskich  tradycji.

Miesiąc grudzień wypełniony był próbami związanymi z Jasełkami. Uczyliśmy się kolęd i pastorałek, a także piosenek w języku angielskim. Nauczyliśmy się wygrywać rytm piosenek łącząc śpiew z graniem na instrumentach. A wszystko to uwieczniliśmy na nagraniu, by zatrzymać piękne świąteczne chwile i talent naszych dzieci na dłużej.

Wychowawczynie

Kolejny wspólny miesiąc w Przedszkolu za nami! W listopadzie poznawaliśmy różne zjawiska przyrodnicze – dzieci dowiedziały się, dlaczego jesienią ubywa dnia, na czym polega obieg wody w przyrodzie – bawiły się w chmury, kałuże, krople wody, parę wodną.

Przedszkolaki dowiedziały się, jakie są polskie symbole narodowe oraz co to oznacza, że należy je szanować. Dziesiątego listopada o godzinie 11:11 wzięliśmy udział w akcji „Szkoła do hymnu” Wspólnie odśpiewaliśmy Hymn Narodowy oraz wykonaliśmy flagę Polski jako pracę plastyczną. Mówiliśmy o tym, czym jest mała ojczyzna, wspólnie wymieniając jej elementy.

Rozmawialiśmy również o tym, jak pomóc ptakom przetrwać zimę, jakie pożywienie jest dla nich właściwe i w jaki sposób je dokarmiać. Poznaliśmy nazwy kilku gatunków ptaków zimujących w Polsce. Dzieci poznały zimowe zwyczaje zwierząt. Dzieliły zwierzęta na te, które zapadają w sen zimowy i te, które tego nie robią. Dowiedziały się, jakie dźwięki wydają bocian, wróbel i wrona. Obserwowaliśmy przyrodę, szukając zmian zachodzących w związku z nadejściem zimy.

25 listopada świętowaliśmy Dzień Pluszowego Misia. Przedszkolaki bawiły się i tańczyły. Poznaliśmy wiersz „Urodziny Misia” Małgorzaty Strzałkowskiej, zajadaliśmy misiowe smakołyki, a na koniec zajęć wykonaliśmy wspólnie „Dużego Pluszowego Misia” 😊

Wychowawczynie

„ Mam 3 latka, może mniej, lecz w przedszkolu być już chcę.

Tu kolegów dużo mam, tu jest fajnie, mówię Wam! ” 🙂

 

Jesteśmy grupą wesołych i odważnych Poszukiwaczy Przygód.  W naszym przedszkolu bawimy się, tańczymy, śpiewamy i eksperymentujemy. Codziennie poznajemy nowe i ciekawe rzeczy. Z dnia na dzień stajemy się coraz bardziej samodzielni! A wszystkie Panie z przedszkola i nasi Rodzice mogą być z nas bardzo dumni.

W pierwszych dniach podczas wspólnych zabaw dzieci  nawiązały serdeczny kontakt z kolegami i nauczycielkami z  grupy, stworzyły „Kodeks grupowy”, dzięki któremu poznały zasady bezpiecznej zabawy w przedszkolu oraz wykonały pierwszą pracę plastyczną, która sprawiła im wiele radości.

W drugim tygodniu poznaliśmy i bardzo polubiliśmy Pana Doświadczusia, który pokazał nam jak bardzo lubimy badać i odkrywać świat. Obchodziliśmy „Międzynarodowy Dzień Kropki” – zdobywając kropeczki w grupowych zawodach sportowych, a wolny czas umilał nam Przedszkolny Dywan Interaktywny, którym byliśmy naprawdę zafascynowani.

„Dzień Przedszkolaka”, który świętowaliśmy w trzecim tygodniu był dla nas bardzo ważnym świętem. Pani Dyrektor każdemu z nas wręczyła medal „Dzielnego Przedszkolaka”,  z czego byliśmy bardzo dumni. Odwiedziła nas również  Pani Ewa, która na zajęciach rytmiki, roztańczyła całą naszą grupę.

W czwartym tygodniu braliśmy udział w „Festiwalu Juszkowo” . Przedstawienie wprowadziło nas w magiczny świat teatru lalek i niezwykłych dźwięków, a nasz pierwszy wspólny miesiąc w przedszkolu zakończyliśmy  świętując „Dzień Chłopca”.

Wychowawczynie

W lutym zajęliśmy się realizacją projektu „Kosmos”. Na początku miesiąca dzieci dowiedziały się czym jest przestrzeń kosmiczna i obejrzały film przedstawiający przestrzeń  kosmiczną.  Próbowaliśmy także odpowiedzieć na pytanie – gdzie, w jakiej odległości od Ziemi rozpoczyna się kosmos. Słuchaliśmy  również nagranych dźwięków  kosmosu, które wzbudziły w dzieciach duże zaciekawienie.  Porządkowaliśmy elementy Układu Słonecznego, poznaliśmy nazwy planet tego układu, rozmawialiśmy o różnicy między gwiazdą a planetą. Dzieci nauczyły się recytować wiersz B. Formy pt. „Planety”.

Przeprowadzone zostały też  zajęcia dotyczące jedynego odwiedzonego przez człowieka obiektu kosmicznego – Księżyca. Dzieci wysłuchały opowiadania I. Słońskiej pt. „Bajka o Księżycu”, którego treść  w przystępny sposób tłumaczyła zmiany widoczności Księżyca podczas poszczególnych faz. Następnie dzieci wykonały schemat faz Księżyca.

Poza tym podczas zajęć dzieci miały okazję pracować często w grupach w celu integracji, rozwijania umiejętności współpracy, nabywania zaufania do kolegów i koleżanek. Taka forma realizacji zajęć była wykorzystywana głównie  podczas zadań matematycznych i plastycznych.

13 lutego odbył się wyczekiwany długo przez Gumisie bal karnawałowy. Zabawa była udana, dzieci bawiły się wyśmienicie i z chęcią uczestniczyły, w zaproponowanych przez prowadzących, zabawach tanecznych. Przebrania i charakteryzacje karnawałowe  były z kolei  zaskakujące i dopracowane w każdym szczególe. Podsumowaniem baliku było wykonanie pamiątkowych zdjęć. Gumisie chętnie uczestniczyły w codziennych zajęciach języka angielskiego – utrwalały słownictwo związane z zimową porą roku, nazywały pory roku i dni tygodnia, a także liczyły, śpiewały piosenki i powtarzały rymowanki

W ramach naszych comiesięcznych spotkań muzycznych z grupą Muzolaki, obejrzeliśmy w dniu 17.02 przedstawienie o Czerwonym Kapturku. Z okazji dnia Tłustego Czwartku wykonaliśmy pracę plastyczną przypominającą pączki. Dzieci zabrały utworzone dzieła do domu.

Małgorzata Leończuk

„Czy wy wiecie, że mam najlepszych Dziadków na świecie? …”

W dniu 16 stycznia br. w grupie Gumisie została zorganizowana uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka. Zaproszeni przez wnuczęta bliscy obejrzeli najpierw część artystyczną, podczas której przedszkolaki  śpiewały piosenki, wykonały układ taneczny i mówiły wiersze. Dziadkowie nagrodzili  występ dzieci ogromnymi brawami! Po przedstawieniu Gumisie wręczyły swoim gościom upominki, przygotowane przez nie samodzielnie na tę okazję.

Po części oficjalnej udaliśmy się do sąsiedniej sali, która tego dnia zmieniła się w kawiarenkę. Na gości czekały przepyszne faworki – tradycyjnie przygotowane przez nasze panie kucharki. Dziadkowie przynieśli dla małych artystów słodkości i soczki. Tego dnia obchodziła również urodziny Anastazja, której dzieci zaśpiewały „Sto lat” i zostały przez nią poczęstowane cukierkami.

Będziemy ciepło wspominać spotkanie z Dziadkami! Dziękujemy za poświęcony nam czas i liczne przybycie 🙂

Małgorzata Leończuk

W listopadzie przybliżaliśmy dzieciom najważniejsze informacje o Polsce. Dzieci poznały nazwy największych miast Polski takich jak Warszawa, Toruń czy Gdańsk poprzez zabawę metodą czytania globalnego. Wybraliśmy  się w „podróż” po Polsce, zaznajamiając się z najbardziej znanymi zabytkami i symbolami danego miasta. Odpowiadaliśmy na pytania dotyczące naszego kraju w quizie. W trakcie zabawy, która miała na celu rozpoznanie położenia stolicy na mapie- dzieci ćwiczyły także umiejętność poruszania się w przestrzeni: w lewo, w prawo, do przodu. Gumisie wysłuchały legendy o powstaniu miasta Warszawa i na pamiątkę zabrały do domu wykonaną wcześniej pracę plastyczną przedstawiającą Warszawską Syrenkę z jej atrybutami: mieczem i tarczą.

Uczyliśmy się również hymnu Polski, aby 11 listopada wspólnie z dziećmi z naszego przedszkola- uroczyście go zaśpiewać. Dzień ten był pełen wrażeń, zwłaszcza dla „starszaków”, z którymi oborniccy dziennikarze przeprowadzili wywiad.

W minionym miesiącu rozpoczęliśmy także przygotowania do grudniowego spotkania z rodzicami, podczas którego dzieci przedstawią tradycyjnie jasełka. Uczyliśmy się więc sumiennie ról i piosenek.

20 listopada razem z grupami „Wesołe Nutki” i „Mali Odkrywcy” wybraliśmy się do Teatru Animacji na przedstawienie pt. „Baśń o trzech konikach”. Po spektaklu udaliśmy się za kulisy, gdzie reżyser przybliżył dzieciom pojęcia związane z tym miejscem, a następnie w ciekawy sposób opowiedział o swojej pracy i zajęciach osób przygotowujących przedstawienia np. projektantach rekwizytów.

Pod koniec miesiąca (25 listopada) odwiedziły nas panie z Biblioteki Publicznej, z którymi przenieśliśmy się w świat pluszowego misia. Dzieci posłuchały czytanych przez panie fragmentów bajek, których głównymi bohaterami były sympatyczne niedźwiadki.  Spotkanie to zorganizowane zostało w ramach Dnia Pluszowego Misia. Ponadto nauczycielki starszych grup przygotowały wspaniałe atrakcje dla dzieci, a najbardziej emocjonującym punktem dnia były podchody, podczas których dzieci chętnie szukały wskazówek po to, aby móc wykonywać kolejne zadania.

Małgorzata Leończuk

Tematem projektu października było „Drzewo”.  Przy pomocy krótkich filmów edukacyjnych dzieci poznały piętra lasu,  charakterystyczną roślinność, leśnych mieszkańców oraz cykl życia drzew.  Przeczytaliśmy wiersz M. Strzałkowskiej pt. „Wyprawa”, a następnie dyskutowaliśmy o tym, jak zachowywać się podczas wycieczki do lasu. W czasie trwania projektu, podczas codziennych zajęć- kształtowaliśmy postawę szacunku wobec roślin i zwierząt.

Mieliśmy też okazję wzięcia udziału aż w trzech przedstawieniach:

– „Bal u Pani Jesieni”-  z cyklu Muzolaki- mający na celu umuzykalnianie dzieci,

– „ Śmieciaki ratują świat” spektakl Teatru TAK z użyciem słownictwa w języku angielskim. Dzięki temu spotkaniu przedszkolaki poznały nawyki proekologiczne i zrozumiały, dlaczego panie proszą na przykład o zgaszenie światła po wyjściu z toalety 😉

– „Recepta na odwagę”- przedstawienie Teatru Promyk o tym, jak oswoić swój strach i go pokonać.

Pogoda w tym miesiącu szczególnie dopisała, mogliśmy więc wychodzić  na długie spacery.  Podczas spacerów obserwowaliśmy zmieniającą się przyrodę. Nazywaliśmy niektóre gatunki drzew, oglądaliśmy kształty, wielkości i kolory liści. Sprawdzaliśmy, jak dużo liści już opadło z drzew i podziwialiśmy usypane z nich dywany. Liczyliśmy też drzewa i rozróżnialiśmy gatunki- liściaste i iglaste.  Po powrocie na teren przedszkola Gumisie często bawiły się jeszcze na placu zabaw.

Podczas zajęć wykorzystywaliśmy materiał przyrodniczy, który udało nam się zebrać przy pomocy Rodziców, za co serdecznie dziękujemy! Kasztany posłużyły nam między innymi do działań matematycznych, muzycznych, a także jako tor przeszkód do zabaw sensorycznych. Dzieci uczyły się pracować w małych grupach, pomagając sobie wykonując określone zadanie. Uczyliśmy się także piosenek „Jesień i zwierzęta” i „Wiewióreczka ruda”. Wykonywaliśmy układ taneczny do utworu „Szyszunia dance”. Obejrzeliśmy bajkę pedagogiczną o szyszuni, wzmacniającą poczucie wartości i indywidualności.

Wprowadziliśmy zajęcia z elementami autorskiego  programu pani Doroty Dziamskiej „Edukacja przez ruch”.  Dzieci poznały sposób zapisu swojego imienia, wykonywały w tym celu zabawy czytelnicze układając litery według podanego wzoru.

W minionym miesiącu rozmawialiśmy także o darach jesieni. Dzieci poznały więc owoce dębu, kasztanowca, jarzębiny oraz klonu. Dowiedziały się, czym jest sad i jakie rodzaje drzew tam rosną. Próbowały rozpoznać smak jabłka, gruszki i śliwki- bez pomocy wzroku. Wykonaliśmy kolorowe stempelki z owoców na kartkach, z których stworzyliśmy następnie podkładki pod talerze. Udało nam się również wykonać sałatkę jarzynową. Zadanie to dało dzieciom wiele radości i podeszły do tego zadania z dużym zaangażowaniem. To był pracowity miesiąc 🙂

Małgorzata Leończuk

„Gospodarstwo”- to pierwszy projekt w nowym roku przedszkolnym. W sali Gumisiów zrobiło się sielsko i wiejsko 🙂 W ramach projektu dzieci poznały wiejską zagrodę i zwierzęta, jakie w niej mieszkają a także maszyny rolnicze pomocne w pracy na polu. Naśladowaliśmy wspólnie odgłosy krowy, owcy, barana, konia świnki a nawet indyka. Dzieci dowiedziały się, co jedzą wiejskie zwierzęta, jak żyją i co dzięki nim mamy. Wykonywały wiele różnych prac plastycznych a także nauczyły się piosenki o gospodarstwie pt: „Dziwne rozmowy”. W ramach projektu gościliśmy w przedszkolu eksperta, hodowcę ptactwa ozdobnego – pana Daniela, który przywiózł i pokazał dzieciom kurkę miniaturkę i koguta. Dzieci miały okazję przyjrzeć się z bliska zwierzętom i zadać ciekawe pytania. Gumisie dowiedzieli się również, że wiejskie gospodarstwo to nie tylko zwierzęta i maszyny, ale także pachnące sady pełne owoców i  ogródek z warzywami.  Wybraliśmy się wspólnie na osiedlowy stragan, by kupić warzywa i jajka na sałatkę jarzynową, którą z apetytem zjedliśmy. 20 września, z okazji Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka, dzieci wzięły udział w przedstawieniu kukiełkowym pt: „Martynka w Krainie Baśni”, które przygotowały panie nauczycielki. Tydzień później odwiedziły nas Muzolaki z przedstawieniem „Z muzyką dookoła świata”.

Projekt czytelniczy „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”

Gumisie przystąpiły do projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Jest to projekt, którego głównym celem jest rozwijanie czytelnictwa. Dzieci wraz z nauczycielem wybrały grupową maskotkę – Misia, który w roku szkolnym 2019/2020 odbędzie czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. Dodatkowo dzieci zabierają do domu dzienniczek, w którym rodzice wpisują tytuł utworu, który został przeczytany, a dzieci wykonują pamiątkowy rysunek lub odrysowują swoją rączkę. Projekt został zainaugurowany przy okazji odwiedzin wyjątkowych Pań pracujących w Bibliotece Miejskiej w Obornikach, które czytały dzieciom bajki i wiersze.

Malwina Dolata-Dombrowicz

W marcu realizowaliśmy projekt „Wiosenne przebudzenie”. W naszej sali zrobiło się zielono i kwitnąco. Dzięki zaangażowaniu Rodziców przygotowaliśmy ogródek, o który Gumisie troszczą się codziennie i obserwują wzrost roślin.

21 marca odbyło się przedstawienie z okazji Pierwszego Dnia Wiosny, które przygotowały dla przedszkolaków panie nauczycielki. Dzieci z każdej z grup zaśpiewały także wiosenną piosenkę, a po drugim śniadaniu wyruszyliśmy na spacer w kolorowym korowodzie.

W minionym miesiącu odbyły się także aż dwa koncerty „Muzolaków”. Szczególnie podobał się nam ten, w którym zaprezentowano dzieciom tradycje wielkopostne i wielkanocne z Krajny- polskiej krainy historycznej znajdującej się na obszarze położonym między Wielkopolską i Kaszubami.  Dzieci miały okazję zobaczyć w jaki sposób przygotowuje się palemkę wielkanocną, poznały zwyczaj robienia gniazda ze słomy dla Zająca, w którym zostawia się dla niego przysmaki.

W marcu dzieci nauczyły się piosenek o boćku i wiośnie. Ćwiczyły także sprawność swoich rączek- wykonały pracę plastyczną o bocianie z użyciem bibuły, malowały farbami krokusy i żabki. Korzystały również ze słonecznej pogody i często bawiły się na przedszkolnym placu zabaw. Gumisie coraz lepiej radzą sobie z samodzielnym ubieraniem się 🙂

Małgorzata Leończuk

W lutym grupa Gumisie realizowała projekt KARNAWAŁ. Rozmawialiśmy o tradycjach karnawałowych, m.in. o balach, muzyce karnawałowej, przebraniach. Dzieci dowiedziały się, że karnawał pochodzi z Wenecji. Zobaczyły charakterystyczne elementy karnawału weneckiego a także inscenizowane korowody w Rio. Bawiliśmy się z balonami podczas zabawy ruchowych, integracyjnych i eksperymentów- przedszkolaki dowiedziały się, jak działa siła elektryczna i że poprzez elektryzowanie przedmioty przyciągają się do siebie.

Kolejnymi tematami, które omawialiśmy w tym miesiącu to: „Legendy” oraz „Bajkowy teatrzyk”. Gumisie poznały podania o Warsie i Sawie, Złotej Kaczce i  piernikach toruńskich. Miłą niespodzianką były odwiedziny Pani Anity- pracującej w obornickiej Bibliotece Publicznej, która przeczytała dzieciom „Legendę o Poznańskich Koziołkach”. W ramach projektu „Bajkowy teatrzyk” wzbogaciliśmy naszą wiedzę o nowe pojęcia, takie jak: teatr, scena, widownia, kurtyna, rekwizyty, aktor, przedstawienie.

W minionym miesiącu Gumisie zaczęły także uczestniczyć w interesujących zajęciach dodatkowych: logorytmice, edukacji przez ruch, zajęciach korekcyjnych, rytmice.

Ostatnie dwa tygodnie lutego minęły nam na przygotowaniach do uroczystości „Pasowania na Przedszkolaka” dla nowych dzieci oraz Dnia Babci i Dziadka. Za nami próby do przedstawienia; ćwiczenie wierszyków i piosenek. Serdecznie dziękujemy Rodzicom za zaangażowanie w pomoc organizacji tych wydarzeń! Przedszkolaki dzielnie zachowywały się podczas pasowania przez Panią Dyrektor. Bardzo mile wspominamy także spotkanie z okazji Dnia Babci i Dziadka. Występ był bardzo udany i dzieci wystąpiły przepięknie 🙂

Małgorzata Leończuk

W grupie Gumisie styczeń był miesiącem dużych zmian. Przenieśliśmy się do nowej, niebieskiej sali, która jest przestronna i mam nadzieję, że Gumisie czują już się w niej zadomowione. Miniony miesiąc był też czasem szczególnym dla sześciorga dzieci, które dołączyły do grupy. Przed każdym z Gumisiów było więc zadanie przyzwyczajenia się- i do nowego miejsca, do nowych pań, jak i koleżanek i kolegów. Dzieci przeszły ten etap nie bez płaczu, ale z całą pewnością  to już za nami:) W styczniu realizowaliśmy projekt ZIMA. Dzieci odpowiadały na pytania, z czym kojarzy im się „zima”; badaliśmy właściwości śniegu i lodu. Wykonywaliśmy prace plastyczne z bałwankiem w roli głównej a także pejzaż zimowy z użyciem białej farby. Dzieci dowiedziały się także, że szczególnie zimą należy  pomagać zwierzętom. Zobaczyły jakie przysmaki lubią ptaki, które zostają zimą w Polsce. Przygotowaliśmy wspólną pracę plastyczną- KARMNIK, do którego Gumisie pomalowały sylwetki ptaków. W naszym Centrum Badawczym zagościły zwierzątka żyjące na Biegunie Północnym, i które Gumisie chętnie używały do zabawy. Porównywaliśmy ze sobą płatki śniegu podczas zabawy badawczej z lupą w zabawie „Memo”. Rozmawialiśmy o sportach zimowych. Przedszkolaki zobaczyły na materiale filmowym, czym się różni łyżwiarstwo figurowe od łyżwiarstwa szybkiego. Czytaliśmy książeczki o tematyce zimowej, które zagościły na naszej półce. Dzieci szczególnie upodobały sobie opowieść o Małym Gruffalo, który szukał w lesie Ogromnej Złej Mychy 🙂 Z okazji Dnia Babci i Dziadka wykonaliśmy dla bliskich laurki- w związku z tym działaniem- Gumisie zamieniły się na chwilę w modeli i pozowały do zdjęć 😉

Ponadto dzieci uczyły się samodzielnego ubierania do wyjścia na spacer, a także doskonaliły umiejętność ustawiania się w parach. Za nami więc pierwsze wspólne spacery i zabawa na przedszkolnym placu zabaw. W naszej sali korzystamy z tablicy multimedialnej, jest ona niezwykle przydatna podczas realizowania różnych tematów, uatrakcyjniając zajęcia.

Chciałybyśmy Państwu ogromnie podziękować za współpracę podczas okresu adaptacyjnego. Państwa wsparcie i cierpliwość, podczas tego niełatwego czasu, były bardzo cenne.

Małgorzata Leończuk

Podczas realizacji projektu „Coraz bliżej Święta”- dzieci obserwowały zmieniającą się pogodę za oknem. Rozmawialiśmy na temat zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni. Zrealizowaliśmy tematy związane z deszczem, wiatrem oraz ubraniami na zimne dni. Słuchaliśmy odgłosów natury, oglądaliśmy filmy edukacyjne i dzieliliśmy się swoimi spostrzeżeniami każdego dnia. „Gumisie” ćwiczyły samodzielne ubieranie się, porównywały kolory czapek, długości szalików i rozmiary obuwia na chłodne dni.

W drugiej części projektu przedszkolaki zapoznały się z zawodem listonosza i drogą, jaką muszą pokonać listy i paczki, zanim dotrą do adresata. „Gumisie” wyjawiały swoje marzenia, rysowały „Listy do Mikołaja” i malowały „Paczki z marzeniami”. Dzieci wykazały się ogromną wrażliwością i otwartością na drugiego człowieka, doskonale zrozumiały, jak istotne jest nie tylko przyjmowanie prezentów, ale także dzielenie się z innymi.

W sali tradycyjnie zostały stworzone tematyczne: „Beczka Słów” i „Siatka Pytań”.

Ponadto, nasze kochane dzieci miały niebywałą okazję wspólnie z całą społecznością przedszkolną -uczcić obchody 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Poznały także tradycyjne tańce narodowe podczas przepięknego przedstawienia, które zaprezentowały nasze ulubione „Muzolaki”.

Wychowawczynie

6 listopada 2018 roku w grupie „Gumisie” odbyło się uroczyste „Pasowanie na Przedszkolaka”. Dzieci zaprosiły swoich ukochanych bliskich, aby przedstawić im montaż słowno-muzyczny, który przygotowały specjalnie na tę okazję.

Przybyłych gości powitała serdecznie Pani Dyrektor Renata Kijek, wyrażając dumę z naszych ukochanych przedszkolaków. Następnie dzieci zaśpiewały piosenki (także w języku angielskim), zaprezentowały wierszyki i tańce oraz uroczyście przyrzekły być dzielne i radosne każdego dnia w przedszkolu. Nie ulega wątpliwości, że wszystkie „Gumiśki” zasłużyły na to, by zostać mianowane na pełnoprawnych członków społeczności przedszkolnej! Otrzymały również pamiątkowe dyplomy, medale i upominki.

Na zakończenie dzieci zaprosiły rodziców do wspólnej zabawy w kole, podczas której nauczyły ich piosenki „Moja okrągła buzia” i tańca „Woogie boogie”.

Z całą pewnością była to radosna uroczystość, którą uświetniły swoją obecnością – najważniejsze osoby w życiu naszych przedszkolaków! Jeszcze raz serdecznie dziękujemy Drogim Rodzicom, za pomoc w organizacji tego ważnego wydarzenia.

Wychowawczynie

W październiku nasze „Gumisie” realizowały projekt „Jesienny czas”. Rozmawialiśmy o jesieni w ogrodzie, w parku i w lesie. Poznawaliśmy warzywa – ich smaki, kolory, kształty i fakturę. Obserwowaliśmy, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią: liście zmieniają kolor i opadają, na ziemi można znaleźć kasztany i żołędzie; szukaliśmy darów jesieni. Graliśmy na instrumentach, malowaliśmy obrazy, słuchając piosenki Kolorowe listki (sł. i muz. D. i K. Jagiełłowie).  Poznaliśmy jesienne wiersze: Idzie jesień T. Śliwiaka, Przed zimą A. Łady-Grodzickiej oraz Wiatr i jesień B. Formy. Przypomnieliśmy sobie także nazwy i wygląd zwierząt kojarzących się z jesienią: dzik, wiewiórka, niedźwiedź, ptaki, jeż. Poznaliśmy zabawę Stary niedźwiedź mocno śpi i wiersz Dzik J. Brzechwy. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób zwierzęta szykują się do zimy: niedźwiedź zasypia w gawrze, niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów, jeż chowa się pod liśćmi, wiewiórka zbiera zapasy na zimę. Dzieci uczyły się dopasowywać odpowiedni rodzaj pokarmu do poszczególnych zwierząt: dzik – żołędzie, wiewiórka – orzechy, niedźwiedź – miód. Poznały orzechy włoskie i laskowe oraz sprawdzały, czym się różnią. Ćwiczyły liczenie i rozpoznawanie, w którym zbiorze jest mniej, a w którym więcej elementów i kiedy jest ich tyle samo. Wiewiórki są zwierzętami, które dość łatwo zaobserwować, choćby w miejskim parku.

Tworzyliśmy mnóstwo jesiennych prac, min.: kolorowe warzywa, liście z ziemniaczanych pieczątek, jeżyki, sarenki, lepiliśmy plastelinowe ptaszki. Przez cały miesiąc ćwiczyliśmy nasze ulubione piosenki i zabawy taneczne według programu „Taniec to sama radość”. Mieliśmy także okazję uczestniczyć w kolejnych zajęciach z panią Adą – „Multisensoraki”, które są uwielbiane przez przedszkolaki!

Wychowawczynie

Pierwszy miesiąc pobytu w przedszkolu w grupie „Gumisie” – minął  bardzo radośnie i pracowicie! Dzieci, pomimo tęsknoty za rodzicami, starały się dobrze bawić wśród nowych zabawek, kolegów i koleżanek. Przedszkolaki zwiedzały różne sale w przedszkolu i bawiły się na placu zabaw.

We wrześniu zostały zrealizowane następujące tematy kompleksowe: „W przedszkolu”, „Droga do przedszkola” i „Owoce”. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach, z zapałem uczyły się nowych piosenek, rymowanek i tańców, tworzyły również piękne prace plastyczne. Dużą radość przyniosła dzieciom możliwość udziału w spotkaniach z niezwykle interesującymi osobami: z Panem Burmistrzem Obornik,w ramach przedszkolnych obchodów Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka oraz z funkcjonariuszem obornickiej Policji i z pracownikiem PKP (spotkania te były doskonałą okazją do utrwalenia „Zasad Bezpiecznego Przedszkolaka” :)). Ponadto „Gumisie” uczestniczyły w pierwszych zajęciach  ruchowych, z Panią Adrianą – z cyklu „Multisensoraki” i obejrzały przedstawienie Papierowego Teatru Kamishibai, na które zaprosiła je Pani Kasia.

Za naszymi przedszkolakami pierwszy występ publiczny! Dzieci zaśpiewały na ogólnoprzedszkolnym spotkaniu z okazji „Dnia Przedszkolaka” – piosenkę „Tu paluszek”. Obchodziliśmy także w naszej grupie przemiły „Dzień Chłopca”.

Z całą pewnością był to udany miesiąc, pełen nowych wrażeń i doświadczeń. Przed „Gumiśkami” jeszcze wiele ciekawych przedszkolnych dni! Serdecznie dziękujemy Państwu za zaufanie, wsparcie i owocną współpracę!

Wychowawczynie

Ukończyliśmy ostatni  projekt pt. Woda (Woda wokół nas). Dzięki realizacji tego tematu – wiemy, że:

  • lód to zamarznięta woda i dlatego jest zimny, twardy, ale kruchy,
  • woda po ogrzaniu zamienia się w parę i unosi się w powietrzu (paruje),
  • para wodna po ochłodzeniu zamienia się w krople wody (skrapla się),
  • chmury składają się z wielu małych, lekkich cząstek wody połączonych z drobinami kurzu i pyłu unoszącymi się w powietrzu,
  • deszcz powstaje z połączenia małych cząstek wody tworzących chmury; cząsteczki po połączeniu w krople są tak ciężkie, że spadają na ziemię jako deszcz,
  • śnieg tworzą płatki śniegu (gwiazdki śniegowe). Są one zbudowane z kryształków lodu, które, spadając z chmur, łączą się ze sobą.

Dzięki animacjom poznaliśmy, w jaki sposób powstają opady atmosferyczne. Dlatego też w czasie trwania projektu  szerzej omówiliśmy zjawiska pogodowe. W tym celu  śledziliśmy prognozy pogody i  prowadziliśmy własny kalendarz pogodowy. W rozpoznawaniu pogody z pewnością pomogła nam znajomość chmur. Dobrze wiedzieć, że jedne to nimbostratusy, a inne to cumulonimbusy. Dzięki tej wiedzy, przedszkolaki będą miały świadomość, czy trzeba założyć kalosze i płaszcze przeciwdeszczowe. Wiemy przecież, że odpowiedni strój to podstawa, dlatego też rozmawialiśmy o tym, jak dopasować ubranie do pogody.

Mówiąc o otaczającej nas wodzie, nie zapomnieliśmy o naturalnych zbiornikach wodnych. Mając na uwadze, że zbliżają się wakacje oraz to, że wielu z nas lubi pływać i bawić się w wodzie – wiemy  co robić, a czego nie, aby nie narażać siebie i innych na niebezpieczeństwo.

Jak widzicie, czekały nas rozmaite aktywności, podczas których z pewnością „Gumisie”  dobrze się  bawiły.  Zachęcamy wszystkich  do spędzania czasu wolnego nad wodąi korzystania z uroków przyrody życząc przy tym udanych wakacji !

Wychowawczynie

Grupa Gumisie zakończyła przedostatni w tym roku przedszkolnym projekt edukacyjny. Aż do końca maja zagłębialiśmy się w tematy patriotyczne i rodzinne. Poznaliśmy wiele faktów dotyczących naszej ojczyzny, regionu, miasta.  Dowiedzieliśmy się, jakie miejsca w naszym kraju warto odwiedzić, co możemy zobaczyć, czego się nauczyć zwiedzając naszą Ojczyznę. Braliśmy udział w apelu z okazji Dnia Patriotycznego! Uczyliśmy się własnego adresu, by każdy Gumiś wiedział gdzie mieszka. Dowiedzieliśmy się również, czym jest rodzina, jakie obowiązki i przywileje wynikają z jej posiadania. W ramach tematu „Rodzinny portret” poznaliśmy zawód fotografa i wcieliliśmy się w tę rolę oraz bawiliśmy się w modeli pozując do zdjęć. Dzieci dowiadywały się również, kim są ich rodzice z zawodu, a później zastanawiały się, kim same chciałyby zostać w przyszłości. Padały najróżniejsze odpowiedzi- od policjanta, przez weterynarza, po tancerza. Rozmawialiśmy również o zwierzętach domowych, jak o nie dbać, jakie mamy wobec nich obowiązki, doszliśmy też do wniosku, że w pewnym sensie są one członkami naszych rodzin. Oczywiście zachwycaliśmy kolejnymi pięknymi pracami plastycznymi, których wykonywanie przynosi nam wiele radości.

Krótko mówiąc, za nami miesiąc pełen zabawy! Jak zwykle mogłyśmy liczyć na Państwa zaangażowanie. Dziękujemy za udostępnienie nam swoich rodzinnych fotografii i książek, które pomogły nam w realizacji tego projektu.

Wychowawczynie

W miesiącu kwietniu dużo uwagi poświęciliśmy  książkom i temu, dlaczego warto je czytać. Dowiedzieliśmy się, jak powstają książki i czym zajmują się: autor, redaktor, grafik i drukarz. Podczas dyskusji używaliśmy  pojęć: literatura dziecięca, literatura młodzieżowa, literatura dla dorosłych, encyklopedie, podręczniki, albumy. Oglądaliśmy książki drukowane i  rozmawialiśmy o tym, czym różni się biblioteka od księgarni. Wspólnie ustaliśmy zasady korzystania z przedszkolnego „Kącika książki” i samodzielnie wykonaliśmy  okładkę  do wybranej przez siebie bajki.

W kolejnych tygodniach pogłębiliśmy wiedzę na temat tego,  jak wyglądało życie na Ziemi przed tysiącami lat. Na podstawie różnych tekstów , ilustracji dowiedzieliśmy się, jakie zwierzęta i rośliny wtedy występowały, poznaliśmy nazwy niektórych z dinozaurów- wiemy jak wyglądały , co jadły, jak się rodziły i dlaczego wyginęły?. Rozmawialiśmy o tym, jak powstał węgiel i  do czego jest obecnie wykorzystywany. Poznaliśmy  nowy zawód – archeolog; wiemy już czego szuka  kopiąc w ziemi.

Podczas zabaw matematycznych  doskonaliliśmy  umiejętność dodawania i odejmowania na sylwetach dinozaurów oraz ich jajach,  ćwiczyliśmy przeliczanie elementów i tworzenie zbiorów sześcioelementowych- używając  liczebnika głównego i porządkowego 6. Z  figur geometrycznych ułożyliśmy sylwetki dinozaurów i roślin.

Poznaliśmy różne techniki plastyczne: malowanie pisakami na balonie,  rysowanie węglem na papierze, odciskanie  elementów w masie solnej czy tworzenie figury dinozaura z folii aluminiowej. Uczestniczyliśmy w różnych  zabawach rytmicznych i muzycznych z przyborami (szarfami, obręczami, woreczkami gimnastycznymi itd.) lub bez nich.

Mamy nadzieję, że ten projekt rozbudził zainteresowanie prehistorią naszych przedszkolaków oraz na długo zagości w ich pamięci.

 Marlena Krzyścin

Wraz z końcem lutego zakończyliśmy omawiać projekt „Karnawałowo i zimowo”. Luty to czas balów i zabaw karnawałowych. Dlatego też, na podstawie opowiadania i ilustracji rozmawialiśmy o tym, co to jest karnawał i maska. Przeliczaliśmy elementy w zbiorach i porównywaliśmy ich liczebność. Używaliśmy pojęć: największy, najmniejszy. Wyklaskiwaliśmy różne rytmy do podanych słów. Podczas zabaw muzycznych i rytmicznych poruszaliśmy się zgodnie z rytmem słyszanej muzyki. Doskonaliliśmy swoją szybkość, skoczność i celność rzutów. Ćwiczyliśmy aparat mowy podczas gimnastyki buzi i języka.

Przy skocznej muzyce, przebrani w ulubione postacie- uczestniczyliśmy w przedszkolnym „Baliku”. „Gumisie” świetnie się bawiły uczestnicząc- wspólnie ze swoimi paniami- w tańcach oraz licznych konkursach zręcznościowych i muzycznych. Bal umożliwił dzieciom spędzenie czasu w miłej i prawdziwie bajkowej atmosferze. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym przedszkolakom, a to jest przecież głównym celem takich imprez!

W kolejnym tygodniu dużo uwagi poświęciliśmy zimowym zjawiskom atmosferycznym. Rozmawialiśmy o różnych stanach skupienia wody. Dowiedzieliśmy się, czym jest śnieg i lód, i że każdy płatek śniegu jest inny. Podczas eksperymentu obserwowaliśmy, jak śnieg  zmienia się w wodę, a woda w parę. Dyskutowaliśmy o tym, kto i dlaczego lubi zimę. Wskazywaliśmy zwierzęta, które mieszkają blisko biegunów. Różnymi technikami wykonywaliśmy prace plastyczne na temat zimy. Podczas zabaw matematycznych- tworzyliśmy zbiory czteroelementowe przez dokładanie  i zabieranie elementów, porównywaliśmy liczebność zbiorów oraz rozdzielaliśmy po tyle samo przedmiotów.

Uczestniczyliśmy także w licznych zabawach ruchowych w sali przedszkolnej i na świeżym powietrzu. Podczas spaceru przyglądaliśmy się zamarzniętym szybom i wzorom, jakie tworzy szron- rozwijaliśmy naszą wyobraźnię poprzez określanie, co takie wzory przypominają (kwiaty, gałązki, pióra itp.). Nauczyliśmy się również piosenki o lodach.

                                                                                                  Marlena Krzyścin

Nasza grupa została zaproszona do pobliskiej Kwiaciarni „Kwiaty&Deco” na warsztaty sadzenia, przesadzania i tworzenia kompozycji kwiatowych- w różnych rodzajach pojemników, doniczek i skrzynek. Pani florystka pokazała przedszkolakom  najpiękniejsze kwiaty wiosenne w różnych kompozycjach, przedstawiła dzieciom wiele gatunkach kwiatów, ziół oraz sposobach ich pielęgnacji. „Gumisie” wróciły do przedszkola zauroczone różnorodnością kwiatowych barw i sadzonką bratka- podarowaną przez właścicielkę kwiaciarni- każdemu dziecku. Przedszkolaki swoje bratki przesadziły do skrzyni  na boisku i tak powstał „Gumisiowy gródek kwiatowy” 🙂

Serdecznie dziękujemy „Kwiaty &Deco” za miłe spotkanie i kwiatki!

Marlena Krzyścin

 

W marcu dużo uwagi poświęciliśmy roślinom oraz zmianom, jakie zachodzą w przyrodzie wraz ze zbliżającą się wiosną, którą uroczyście powitaliśmy 21 .03. Podczas spacerów obserwowaliśmy, jak zmieniają się krzewy i drzewa, czy kwitną już pierwsze wiosenne kwiaty, a także nasłuchiwaliśmy, czy wróciły już ptaki. Poznaliśmy przysłowie W marcu jak w garncu i rozmawialiśmy o tym, jak dobierać odpowiedni ubiór do pogody. Dowiedzieliśmy się także, do czego służy kalendarz. Przygotowaliśmy kalendarz pogody i przedstawialiśmy za pomocą symboli obserwowaną aurę.

Postanowiliśmy założyć własny ogródek kwiatowy, aby poznać  sposobów pielęgnacji  roślin i obserwować  ich wzrost. Rozmyślaliśmy o tym, czego rośliny potrzebują do życia, co wyrośnie z cebuli i do czego można wykorzystać rzeżuchę. Zorganizowaliśmy w sali przedszkolnej „Kącik ogrodnika”, w którym znalazły się narzędzia ogrodowe. Dyskutowaliśmy o pracy, jaką wykonuje ogrodnik  wiosną w ogrodzie oraz o wiosennych kwiatach. Poznaliśmy wiele nazw kwiatów, które kwitną na wiosnę. Omówiliśmy części rośliny (łodyga, korzeń, liście, kwiaty) i dyskutowaliśmy o tym, jakie są ich funkcje.  Dowiedzieliśmy się również, co jest niezbędne, by rośliny mogły rosnąć (odpowiednie światło, temperatura, woda, rodzaj podłoża), a następnie w przedszkolnym kąciku ogrodniczym zasialiśmy rzeżuchę i zasadziliśmy cebulę oraz fasolę .

W  ostatnim tygodniu rozmawialiśmy głównie na temat wielkanocnych zwyczajów, symboli i potraw. Dowiedzieliśmy się, czym charakteryzują się zwyczaje ludowe z różnych regionów Polski. Używaliśmy przy tym pojęcia tradycja. Dyskutowaliśmy o tym, czym jest owa tradycja i jak powstaje.

Był to miesiąc pełen wrażeń i nowych doświadczeń, zdobywania kolejnych umiejętności oraz wiedzy na temat roślin.

Marlena Krzyścin

Kto o nasze zęby dba?

Ten ktoś super sprzęty ma.

Stomatologiem tą osobę nazywamy.

Gdy nas bolą ząbki to go odwiedzamy.

Bać się nie ma, czego!

Bo dentysta krzywdy Ci nie zrobi kolego!

 

27.02.2018 grupa Gumisie wybrała się z wizytą do stomatologa. Zaprosiła nas do swojego gabinetu Pani Joanna Zielińska-Zborowska. Razem z Panią Basią przyjęły nasze przedszkolaki z uśmiechem i dużą serdecznością!

Dzięki uprzejmości obu Pań, dzieci miały okazję zapoznać się ze specyfiką pracy dentysty oraz obejrzeć wyposażenie gabinetu stomatologicznego. Dowiedziały się również jak dbać o ząbki, by były zawsze piękne i zdrowe. Gumisie miały okazję usiąść na fotelu dentystycznym i „pojeździć na nim w górę i w dół”, co spotkało się z ogromnym entuzjazmem przedszkolaków. Dzieci zadawały Pani stomatolog ciekawe pytania, na które otrzymywały wyczerpujące odpowiedzi.Na koniec każdy przedszkolak otrzymał kolorowankę z „Wróżką Zębuszką” oraz naklejki „Dzielnego Pacjenta”.

Cała wizyta odbyła się w miłej atmosferze i bardzo zaciekawiła nasze Gumiśki. Dzieci jeszcze długo opowiadały o miłym spotkaniu w przedszkolu i mamy nadzieję, że również w domu. Myślimy, że od teraz spotkanie ze stomatologiem- będzie kojarzyło się dzieciom przyjemnie i nie będą odczuwały wielkiego lęku przed wizytą w gabinecie. Bardzo dziękujemy za tak życzliwe przyjęcie i przekazaną wiedzę!

Anna Kędzierska

Nasza grupa ukończyła właśnie  projekt edukacyjny pt.: „Człowiek (Odkrywamy tajemnice zdrowia)”. Przez cztery tygodnie badaliśmy, poznawaliśmy niezwykle interesujące fakty dotyczące naszego zdrowa. Odkryliśmy, że zarazki wywołują choroby i  są wszędzie, choć ich na co dzień nie widać. Można je natomiast dostrzec, używając mikroskopu. „Gumisie” dowiedział się także, jak można chronić siebie i innych przed zarazkami oraz jak dbać o swoje zdrowie. Przedszkolaki dowiedziały się, również jak ważne dla prawidłowego rozwoju człowieka jest wartościowe jedzenia, regularny ruch i odpoczynek-  dostosowane do wieku. Nie zabrakło także informacji o tym, jak dostosować odpowiedni strój do warunków pogodowych.

„Gumisie” poznały bliżej zawody związane ze zdrowiem: lekarza, pielęgniarki i stomatologa. Dowiedziały się, co należy zrobić, gdy jesteśmy świadkami wypadku i gdzie należy zgłosić się po pomoc. Podczas trwania projektu otworzyliśmy „Centrum Badawcze”, w którym zaprezentowane zostały książki, szkielety, plakaty ukazujące budowę ciała człowieka. Wszystko po to, by lepiej poznać nasz organizm.

Na końcu projektu- dzieci zastanawiały się kim będą jak dorosną. By lepiej poznać zawód ekspedientki i piekarza- przedszkolaki wybrały się na  wycieczki do pobliskiego  sklepu spożywczego  i piekarni. Mimo tego, iż każdy był już niejednokrotnie w sklepie, czy piekarni- wszyscy z wielkim zaciekawieniem oglądali, znajdujące się tam-  regały, produkty, urządzenia (takie jak: kasa , waga, krajalnica czy piec do pieczenia bułek). Dzieci wyszły ze sklepu i piekarni z przekonaniem, że zarówno praca ekspedientki, jak i piekarza- jest ważna i ciekawa.

Zachęcamy Rodziców nie tylko do tego, aby w domu podejmowali próby zaciekawienia dziecka zagadnieniami związanymi ze zdrowiem, ale także, by  wspólnie z dziećmi uprawiali sport oraz przygotowywali zdrowe potrawy.

 

Dziękujemy wszystkim  Rodzicom zaangażowanym w pomoc przy realizacji projektu.

Podziękowania dla Sklepu Spożywczego „Hawa” i Piekarni „Limaro” za przybliżenie dzieciom zawodu ekspedientki i piekarza.

                                                                                                Marlena Krzyścin

Dzień Babci i Dziadka w „Gumisiach”

Mimo, że styczeń jest zimowym miesiącem, pełnym chłodu i zimna, są w nim takie dwa dni, kiedy robi się cieplej na sercu. A to za sprawą Świąt Kochanych Babć i Dziadków.

W dniu  19 stycznia 2018.- grupa „Gumisie” świętowała wraz  z ukochanymi bliskimi. Przedszkolaki przygotowały przedstawienia pt.: „Zmartwienie Śnieżynek”,  w którym-  z przejęciem i pełnym profesjonalizmem- odegrały swoje role . Czcigodni goście ze wzruszeniem odbierali czułe słowa, kierowane pod ich adresem. Było ich bowiem mnóstwo- w wierszach i w piosence. Frekwencja, jak co roku dopisała. Dla miłych Babć i Dziadków, nasze panie kucharki- upiekły przepyszne chruściki. Przedszkolaki  obdarowały swoich ukochanych gości własnoręcznie pomalowanymi gipsowymi sercami z życzeniami. Atmosfera tej uroczystości była wspaniała, podziękowaniom ze strony gości nie było końca! Dzieci poczuły się prawdziwymi gospodarzami- goszczącymi swoich ukochanych bliskich. Miały niebywałą okazję wyrazić wdzięczność Babciom i Dziadkom- za miłość, wszelką troskę i trud- włożony w ich wychowanie.

Dziękujemy wszystkim Drogim Gościom, za ten wspólny dzień i życzymy życia najdłuższego, szczęścia i zdrowia dobrego!

                                                                                                                  Marlena Krzyścin

„Zimowo i świątecznie” w grupie Gumisie!

 

Nadszedł magiczny czas,

Grudzień już wita nas!

Zima nadchodzi wielkimi krokami,

By raczyć nas swymi urokami.

Święta są tuż, tuż.

Przygotowania trzeba zacząć już.

Jeszcze moment, jeszcze chwila,

I przy stole zbierze się rodzina.

To pełen radości czas,

Kiedy narodziny Jezusa łączą nas!

 

Grudzień dla naszej grupy był miesiącem pełnym wrażeń. Wraz z jego początkiem rozpoczęliśmy projekt: „Zimowo i świątecznie.  Był to czas magiczny i pełen radości, bowiem zima i przygotowania do Świąt- są zawsze wyjątkowe.

Podczas trwania projektu wykonaliśmy dużo różnorodnych prac plastycznych, obserwowaliśmy jak zmienia się przyroda wraz z nadchodzącą porą roku, z utęsknieniem wypatrywaliśmy śniegu, który niestety w tym roku nie rozpieszczał nas swoją obecnością. Poznaliśmy różne dyscypliny sportowe związane z zimą, zorganizowaliśmy w swojej sali mini olimpiadę zimową, zabawa była przednia! W drugim i trzecim tygodniu trwania projektu skupiliśmy się na przygotowaniach do Świąt Bożego Narodzenia i świątecznego spotkania z rodzicami. Ozdabialiśmy pierniki, własnoręcznie robiliśmy łańcuchy na choinkę, które później zabraliśmy do domu by ozdobić drzewka w naszych domach. Poznaliśmy tradycje świąteczne panujące w naszym kraju, dowiedzieliśmy się jak pomóc naszym rodzicom w tym wyjątkowym czasie i co możemy zrobić,  byśmy mieli swój własny wkład w tegoroczne święta. Ostatniego dnia zasiedliśmy do ostatniego w roku 2017 wspólnego słodkiego poczęstunku, który zorganizowały dla dzieci ich Panie wychowawczynie.

Natomiast 20 grudnia zaprosiliśmy naszych najbliższych do przedszkola na świąteczne spotkanie. Podczas niego przedstawiliśmy spektakl pod tytułem „Zmartwienie Śnieżynek”. Dzieci wcieliły się w takie role jak: Pani Zima, Śnieżynki, Renifery, Dzieci, Cukrowa Wróżka, Święty Mikołaj, Choinka i Bałwanki. Wspaniała gra naszych aktorów spotkała się z zachwytem gości, którzy oczarowani występem swoich pociech- nagrodzili je gromkimi oklaskami. Po występie nadszedł czas na spotkanie z najważniejszym gościem wieczoru- Gwiazdorem! Dzieci otrzymały wspaniałe prezenty, które sprawiły im wiele radości. Następnie wszyscy zasiedli do słodkiego poczęstunku i cieszyli się swoim towarzystwem. Rodzicom serdecznie dziękujemy za pomoc w zorganizowaniu tego spotkania, za zaangażowanie i za piękne stroje dla naszych małych aktorów.

Anna Kędzierska

Zima jest już blisko,

Już nie długo zrobi się mroźno i ślisko.

Zwierzęta pomocy naszej potrzebują,

Ptaszki chętnie ziarna z karmników wydziobują.

Mama przetwory w spiżarni układa,

A dziecko chętnie je podjada.

Piękna pora roku z tej zimy,

Tylko za śniegiem jeszcze tęsknimy.

 

„Zima jest już blisko” to tytuł naszego projektu listopadowego, który dobiegł już niestety końca. W trakcie jego trwania rozmawialiśmy o tym, jak ludzie przygotowują się do zimy, a jak robią to zwierzęta. Dobieraliśmy ubiór zgodnie z porą roku, dowiedzieliśmy się, że zabawy na świeżym powietrzu są dobre nie tylko, gdy jest ciepło, ale też te jesienne i zimowe aktywności wzmacniają naszą odporność, co pozwala nam pozostać zdrowym i pełnym sił. W tym czasie sporo myśleliśmy o zwierzętach i o tym, jak możemy im pomagać przetrwać zimę. Dokarmialiśmy ptaki, stworzyliśmy plakat odnośnie zbiórki karmy dla zwierząt ze schroniska. Myślimy, że będziecie mogli go zobaczyć w styczniu. A dlaczego dopiero wtedy? To nasza słodka tajemnica.  Cały miesiąc intensywnie ćwiczyliśmy:

  • sprawności manualne podczas:

-przewlekania sznurówki przez dziurki,

– zapinania guzików oraz kształtować,

  • umiejętności prawidłowego, samodzielnego nakładania butów i ubrań wierzchnich.

Projekt „Zima jest już blisko” przybliżył nam pracę szewca oraz zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku z nadchodzącą zmianą pory roku. Dowiedzieliśmy się również jak powstają różne przetwory i na pewno w przyszłym roku- Gumisie będą mogły aktywnie brać udział w domowych przygotowaniach „zapasów na zimę”.

Myślę, że ten projekt, tak samo jak poprzednie- przyniósł nam nie tylko dużą i potrzebną wiedzę, sporo umiejętności, ale też mnóstwo zabawy. Gorąco zachęcamy rodziców do angażowania dzieci w różne prace domowe, do czytania książek swoim pociechom i spędzania z nimi czasu aktywnie i twórczo. Bardzo dziękujemy za wszelką pomoc i liczymy na dalszą współpracę.

Anna Kędzierska

„Słodkie  gofry”

10 listopada  br.-  pięknie zapachniało w naszym przedszkolu, a to  za sprawą wypiekanych w tym dniu  gofrów. W grupie „Gumisie” w ramach zajęć dydaktycznych odbyły się zajęcia kulinarne, w czasie których dzieci poznały wybrane urządzenia kuchenne i zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. Celem zajęć było również pokazanie sposobów wykorzystania przetworów owocowych, które gromadzimy na zimę. Przedszkolaki zaopatrzone w fartuszki,  z pomocą  pań nauczycielek-  przygotowały gofry według przepisu. „Gumisie” z wielkim zapałem odmierzały składniki i wsypywały je do miski. Kiedy wszystko było już gotowe, przystąpiliśmy do pieczenia. Gofry wyszły znakomite!!! Było słodko, smacznie, a dodatkiem do gofrów były dżemy i  powidła.

Marlena Krzyścin

 

 

W czwartek 19.10.2017 r. w grupie „Gumisie”- odbyły się zajęcia popołudniowe. Dzieci podczas tych zajęć zmieniły się w „producentów soków”. W pierwszej kolejności zapoznaliśmy się z tematem naszego spotkania oraz z sokowirówką (krótkie omówienie jej budowy, zwrócenie uwagi na to, co jest potrzebne, aby działała). Następnie ustaliliśmy nasze zadania oraz to, w jaki sposób będzie robiony sok. Zwróciliśmy uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas pracy z sokowirówką i nożem, gdyż jednym z zadań dla Gumiśków było samodzielne pokrojenie owoców na mniejsze kawałki. Bardzo im się to spodobało, bo przecież krojenie to świetna zabawa, która ćwiczy między innymi: motorykę małą dziecka, jego koncentrację i precyzyjność ruchów. Następnie przedszkolaki podawały pokrojone przez siebie owoce- pani, która umieszczała je w sokowirówce. Kolejnym krokiem naszego spotkania była degustacja powstałych soków oraz określanie ich koloru i smaku. Udało nam się „wyprodukować” własnego „Kubusia” o smaku bananowo – jabłkowo – marchewkowo – gruszkowym. Spróbowaliśmy także soku jabłkowo – gruszkowego. Na samym końcu udało nam się namówić dzieci do skosztowania bardzo zdrowego soku z buraka i jabłka. Ku naszemu zadowoleniu, niektóre z dzieci poprosiły o dolewkę 🙂

Przy każdej okazji podkreślaliśmy walory zdrowotne świeżo wyciskanego soku. Przekonaliśmy się, że sok nie potrzebuje cukru, aby był smaczny oraz że sok własnej roboty nie tylko ma dużo witamin, ale też wspaniałe walory smakowe. Dziękujemy rodzicom za pomoc w zorganizowaniu tych zajęć i zachęcamy do robienia świeżo wyciskanych soków w domu- razem z waszymi pociechami!

Anna Kędzierska

Wycieczka do lasu

W październiku dzieci z grupy „Gumisie”- realizowały projekt „Drzewo”. Przedszkolaki wzbogaciły wiedzę na temat rodzajów lasu i jego mieszkańców. Uczyły się rozpoznawać i nazwać wybrane gatunki drzew, zapoznały się z darami lasu (szyszki, mech, owoce), a także z tymi, charakterystycznymi dla jesiennej pory roku (grzyby, kolorowe liście). Dzieci dowiedziały się o tym, jak wiele las daje człowiekowi i jakie korzyści płyną z jego istnienia.

Aby  sprawdzić zdobyte wiadomości- „Gumisie” wybrały się 18 października br.- na „grzybobranie” do pobliskiego lasu. Dzieci w sposób praktyczny utrwaliły zdobytą wiedzę, co sprawiło im wiele radości. „Gumisie” nazbierały grzybów i zadowolone, pełne wrażeń wróciły do przedszkola.

Marlena Krzyścin

„Dzień Chłopca” w  „Gumisiach”

29 września br.-  świętowaliśmy w naszej grupie „Dzień Chłopca”. W tym dniu nie zabrakło życzeń, słodkich niespodzianek oraz przyjęcia dla naszych „gumisiowych” kochanych chłopców! Niespodzianką dla wszystkich była nowa zabawka- plansze drogowe, po których każdy chłopak mógł ścigać się samochodzikiem.

Wszystkim chłopcom, jeszcze raz życzymy wszystkiego najlepszego i „szerokiej drogi”!

Marlena Krzyścin

Nasza grupa ukończyła pierwszy projekt edukacyjny „Gospodarstwo”. Przez cztery tygodnie  zajmowaliśmy się takimi tematami jak: U rolnika na wsi, Zwierzęta na wsi, Owoce, Warzywa.  Rozmawialiśmy  na temat   zwierząt  mieszkających w gospodarstwie, nazywaliśmy samicę, samca wybranego gatunku oraz potomstwo krowy, konia, owcy lub kury. Przedszkolaki dowiedziały się,  jakie korzyści przynosi nam  hodowla zwierząt .  Odwiedziły też  weterynarza , aby porozmawiać   o tym jak i dlaczego należy dbać o zwierzęta.

„Gumisie” pojechały także  do gospodarstwa Kids Farm w Przecławiu, aby zobaczyć zwierzęta hodowlane i  porozmawiać z rolnikiem na temat jego pracy oraz  obejrzeć  maszyny rolnicze. Ponadto, dzieci pojechały na pole, aby wziąć  udział w „wykopkach”.

Kolejne  dwa tygodnie  zajmowaliśmy  się ogrodem i sadem. Przedszkolaki  wzbogaciły swoją wiedzę o nowe wiadomości na temat warzyw i owoców  z ogrodu i sadu. Dowiedziały się, że część rośliny rośnie pod ziemią, a część nad ziemią-  i czasami zjadamy coś, co rośnie nad, a innym razem- coś, co rośnie pod ziemią.  „Gumiśki” wiedzą, że latem i jesienią zbiera się dojrzałe owoce, z których można robić różne zdrowe i pyszne przetwory.  Poza tym dzieci bawiły się owocami i warzywami. Nauczyły  się je rozpoznawać po wyglądzie, dotyku, zapachu i smaku.  Przyrządziły z owoców pyszne szaszłyki, które  chętnie  konsumowały. Dużo radość i zabawy dostarczyło dzieciom  uczestnictwo w „Święcie Pieczonego Ziemniaka” (którego każdy „Gumiś” w tym dniu zjadł z apetytem).

W ramach projektu przedszkolaki rozmawiały również z ekspertami- właścicielami hurtowni owoców i warzyw, którzy opowiedzieli  im wszystko  o owocach i warzywach oraz witaminach w nich zawartych. Dzięki temu dzieci wiedzą, że warto zjadać 5 porcji owoców i warzyw każdego dnia, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość witamin.

Serdecznie dziękujemy właścicielom BHU  INTER-HURT za tak miłe i owocne spotkanie.

Marlena Krzyścin

Zakończyliśmy właśnie kolejny projekt edukacyjny pt. „Człowiek (Ja – My – Świat)”. Przez cztery tygodnie poszerzaliśmy swoją wiedzę na temat człowieka.

Dowiedzieliśmy się, że: ludzie różnią się między sobą i każdy z nas jest wyjątkowy, jesteśmy członkami różnych rodzin, poznajemy świat poprzez zmysły, każdy człowiek ma uczucia, które mogą być przyjemne albo przykre, i że swoim zachowaniem możemy sprawiać innym radość albo smutek, dowiedzieliśmy się również jak wyrażamy różne emocje. Ponadto poznawaliśmy i utrwalaliśmy nazwy części naszych ciał oraz próbowaliśmy zapamiętać, która rączka jest prawa a która lewa. Pobudzaliśmy nasze zmysły do jeszcze intensywniejszego działania: badaliśmy otoczenie za pomocą dotyku, słuchu, węchu, zapachu i smaku. Podczas oglądania swoich zdjęć, wspominaliśmy czasy niemowlęce i to jak zmienialiśmy się na różnych etapach naszego rozwoju aż do dziś. „Gumisie” z dumą opowiadały o członkach swoich rodzin a oglądanie zdjęć swoich oraz kolegów i koleżanek przyniosło wiele radości i śmiechu. Podczas trwania projektu nasze przedszkole zmieniło się w „Szpital dziecięcy”. Dzięki temu nauczyliśmy się jak opatrzyć ranę, oswajaliśmy się z obecnością pań pielęgniarek, pani doktor i ratownika medycznego oraz akcesoriów dowiedzieliśmy się ile ważymy i ile mamy centymetrów wzrostu. Ale to jeszcze nie wszystko! W naszej sali podczas drugiego śniadania mogliśmy się wykazać umiejętnością krojenia nożem i mieszania składników. Przygotowywaliśmy bowiem sałatkę owocową, którą później ze smakiem spałaszowaliśmy.

Pod koniec projektu można było usłyszeć wiele śmiechu dobiegającego z naszego „Gumisiowego zakątka”. Wytrzymanie w bezruchu leżąc na arkuszu bloku technicznego, kiedy Pani obrysowuje nasze postaci, gdy ma się łaskotki, wcale nie jest łatwe, a ich przyozdabianie było bardzo zabawne. Efekty naszej pracy można było podziwiać w szatni, gdyż nasze kartonowe „klony” obserwowały gości z każdej strony. Za nami kolejny miesiąc świetnej zabawy i zdobywania nowych doświadczeń i wiadomości. Serdecznie dziękujemy rodzicom za wszelką pomoc i liczymy na dalszą współpracę.

„Szaszłyki owocowe” u „Gumisiów”

Jesień to pora zbioru owoców i robienia z nich smacznych i zdrowych przetworów. O tym, jak ważne dla naszego organizmu i zdrowia jest spożywanie owoców- wiedzą przedszkolaki z grupy „Gumisie”. Najlepszym sposobem na przekonanie dzieci do spożywania owoców jest dobra zabawa i samodzielne działanie. Dlatego też czterolatki zrobiły pyszne szaszłyki.
22 września 2017 r.- grupa Podsumowała  projekt  „Owoce” . Była to doskonała okazja do   rozpoznawania owoców krajowych i egzotycznych za pomocą zmysłów: smaku, dotyku oraz wzroku. Dzieci  przyglądały się, jak wygląda owoc w  przekroju, oglądały przez lupę pestki, określały ich wielkość, kształt i wygląd. Uczestniczyły również w zabawach matematyczny, śpiewały piosenki o owocach i co najważniejsze-  przyniosły do przedszkola dwa ulubione owoce.
„Mali kucharze” tego dnia mieli dużo pracy! Zanim przystąpili do działania, dzieci umyły ręce i ubrały fartuszki. Każdy przedszkolak kroił owoce na kawałki oraz nadziewał na patyczki- tworząc pyszne i zdrowe szaszłyki.
Po skończonej pracy wszystkie dzieci ze smakiem zjadły owocowe przysmaki. Przedszkolakom bardzo smakowała własnoręcznie wykonana potrawa, buzie były uśmiechnięte i zadowolone, co wpłynęło na miłą atmosferę podczas tego owocowego dnia. Nasze przedszkolaki nie mogą się już doczekać kolejnych, tak ciekawych i smakowitych zajęć.

Gumisiowa wizyta u lekarza weterynarii

15 września br. grupa „Gumisie” w ramach realizacji pierwszego w tym roku przedszkolnym projektu, wybrała się na wycieczkę. Przedszkolaki odwiedziły gabinet lekarza weterynarii, aby poszerzyć swoją wiedzę na temat jego pracy. Ekspert opowiedział dzieciom o swoim zawodzie, o tym jak leczy się zwierzęta oraz pokazał narzędzia, których używa w swojej pracy. Następnie przedstawił nam swoją pacjentkę, bardzo grzeczną kotkę i pokazał jak osłuchuje się i bada koty, na co należy zwracać uwagę podczas badania oraz co robić, aby zwierzę nie zachorowało. Bardzo cierpliwie odpowiadał na pytania, które zadawały mu dzieci. Co pozwoliło nam jeszcze bardziej wzbogacić swoją wiedzę oraz przypomnieć wiadomości z zeszłego roku. Następnie „Gumisie” przedstawiły Panu weterynarzowi swoje „zwierzątka” i poprosiły o interwencję. Po krótkiej, dokonanej przez dzieci charakterystyce problemu, z którym się borykają nasi milusińscy, weterynarz udzielił pomocy naszym pluszowym zwierzątkom, które po porannych harcach w przedszkolnej sali, bardzo jej potrzebowały. Niektóre „zwierzaki” zostały osłuchane i zaszczepione, innym natomiast lekarz założył opatrunki, zakroplił uszka lub podał lekarstwo. Każde „zwierzątko” zostało dokładnie przebadane by upewnić się, że nic więcej mu nie dolega. Pan Grzesiak niebywale się napracował, bowiem przyjąć 16 pacjentów w tak krótkim czasie to przecież nie lada wyczyn! Dlatego serdecznie dziękujemy i obiecujemy dbać o zdrowie naszych pluszaków!

Przedszkolaki podziękowały panu Robertowi za przybliżenie wiedzy na temat zwierząt, sposobów dbania o nie i leczenia naszych dużych i małych zwierzęcych przyjaciół. Na koniec dzieci wręczyły Panu weterynarzowi prezent, którym była kość i przysmaki dla jego pieska, którego mieliśmy przyjemność poznać w zeszłym roku.  „Gumisiom” bardzo podobała się wizyta w gabinecie weterynarii i zadowolone wróciły do przedszkola, gdzie do końca dnia pilnowały by ich „zwierzaki” stosowały się do zaleceń lekarza. Serdecznie dziękujemy panu Robertowi Grzesiakowi za miłe przyjęcie nas w swoim gabinecie i niezwykle ciekawe opowieści o zawodzie lekarza weterynarii.

Anna Kędzierska

Nasza grupa zakończyła już ostatni projekt edukacyjny w roku szkolnym 2016/2017 a mianowicie projekt Woda (Woda jest niezwykła). Przez cztery tygodnie zmienialiśmy się w badaczy wody. Dowiedzieliśmy się m.in., że: woda nie ma stałego kształtu i zmienia go

w zależności od naczynia, do jakiego jest przelewana, czysta woda nie ma koloru – jest przezroczysta, brudna woda ma kolor, czysta, zwykła woda nie ma smaku.

Poza tym eksperymentowaliśmy przelewając wodę, rozpuszczając w niej różne substancje, a także sprawdziliśmy, jak rozpuszcza się cukier w zimnej, a jak w ciepłej wodzie oraz na ile mieszanie pomaga w rozpuszczaniu. Wiemy już, że woda jest zdrowa i potrzebna do życia ludziom, zwierzętom oraz roślinom. Stworzyliśmy wiele fantastycznych prac plastycznych, bawiliśmy się w kropelki,

w poszukiwaczy kolorów oraz wody w naszym przedszkolu i ogrodzie przedszkolnym. Odwiedził nas Pan Ekspert, tata naszego kolegi Karolka. Pokazał nam przeróżne eksperymenty z wodą i innymi cieczami. Było naprawdę fantastycznie! Nawet nauczyliśmy jajko pływać! Bardzo mu dziękujemy za przekazaną nam wiedzę i za poświęcony czas.

Drodzy rodzice zachęcamy do zabaw z dziećmi przy użyciu wody, np. w przelewanie jej do różnych naczyń. Wieczorna kąpiel jest doskonałą okazją do takich eksperymentów. Zachęcajcie też dzieci do picia wody, pamiętając, że jesteście dla nich wzorem do naśladowania. Łatwiej będzie przekonać je do tego, co sami zazwyczaj robicie i na co zwracacie uwagę. Serdecznie dziękujemy za zaangażowanie, pomoc, pomysły i chęci, nie tylko odnośnie tego projektu, ale dziękujemy za cały rok.

Za nami kolejny projekt edukacyjny – Powietrze (Właściwości powietrza). Przez cztery tygodnie wcielaliśmy się w rolę badaczy powietrza, dzięki czemu wiemy już o nim wiele niezwykle interesujących faktów oraz przybliżyliśmy sobie bardzo istotne kwestie. Dowiedzieliśmy się, że:

  • powietrza nie widać, ale jest wszędzie, można je „złapać i zamknąć” na jakiś czas np. w płucach, balonie lub butelce;
  • powietrze nie pachnie, ale przenosi zapachy;
  • każdy z nas ma w sobie powietrze;
  • powietrze jest nam potrzebne do życia, może być ciepłe lub zimne;
  • powietrze jest zanieczyszczane przez dymy z kominów, rur wydechowych samochodów (spaliny).

Wykonaliśmy wiele eksperymentów związanych z powietrzem. Wybraliśmy się na wycieczkę w poszukiwaniu zapachów w przedszkolu i jego okolicy. W trakcie projektu stworzyliśmy jak zawsze Centrum Badawcze, w którym w wolnej chwili i gdy tylko naszła nas ochota eksperymentowaliśmy i badaliśmy. Otworzyliśmy również galerie naszych prac w „Gumisiowej” szatni.  Bawiliśmy się świetnie pracując po raz kolejny z tablicą multimedialną, przeprowadzając zawody z balonami, tańcząc, ucząc się piosenki a najwięcej radości przynosiły nam chwile szaleństwa z bańkami mydlanymi! Możemy się również pochwalić tym, że po tym projekcie wiemy jak stworzyć własne bańki mydlane i jest to naprawdę bardzo łatwe!

Przeprowadzenie tego projektu to kolejny miesiąc eksperymentowania, badania, świetnej zabawy, zdobywania nowych wiadomości i umiejętności. Mamy nadzieję, że kolejny i już ostatni w tym roku szkolnym projekt przyniesie nam równie wspaniałe doświadczenia. Dziękujemy rodzicom za wszelką pomoc i mamy nadzieję, że nasza współpraca będzie równie owocna przy następnym projekcie. Zachęcamy Was do rozmów z dziećmi na tematy związane z powietrzem oraz do zadawania im pytań, ponieważ ich odpowiedzi i wiedza na ten temat mogą Was zaskoczyć!

Kiedy w głowie pojawia się myśl o ogrodzie,
Musimy wiedzieć, że potrzebuje on opieki przy sobocie, ale też przy środzie.
By zobaczyć pierwsze pąki
Musisz zrobić w ogrodzie porządki.
Zagrabienie grządek to przecież ważna sprawa,
A sadzenie roślin to świetna zabawa.
Przedszkolaki dobrze wiedzą, że woda, światło i gleba,
To jest właśnie to, co roślinom potrzeba.
Bo my sporo o nich już wiemy
I ogrodnikami zostać możemy!

Grupa „Gumisie” zakończyła realizację projektu edukacyjnego Roślina (W ogrodzie). Przez cztery tygodnie zdobywaliśmy wiedzę o roślinach, założyliśmy  własny ogródek. Nasza sala na ten czas zmieniła się w kwiatowy zakątek. Dzieci i ich rodzice bardzo nam w tym pomogli przynosząc wiele pięknych roślin i narzędzi, które służą do ich pielęgnacji.

Dowiedzieliśmy się skąd biorą się rośliny i czego potrzebują, aby pięknie rosnąć. Potrafimy już rozpoznać kilka gatunków kwiatów i określić ich barwy. Poznaliśmy pracę ogrodnika, ale też sami nimi zostaliśmy tworząc grupowy ogródek i opiekując się nim. W swoje progi przyjęła nas „Kwiaciarnia kwiaty & deco” w Obornikach, gdzie mogliśmy przyjrzeć się z bliska różnym gatunkom kwiatów i dowiedzieć się o nich i ich pielęgnacji jeszcze więcej. Po wizycie otrzymaliśmy  upominki.

W czasie trwania projektu przede wszystkim badaliśmy, sadziliśmy i przesadzaliśmy. Czesto nasze ręce i ubranka były brudne od ziemi. Każdy z Gumisiów zasiał swoje własne „pole” rzeżuchy, którą zjedliśmy ze smakiem podczas pikniku zorganizowanego w naszej Sali. Tworzyliśmy samodzielnie kolorowe i pyszne kanapki. Gumisie bardzo chętnie próbowały wyhodowanych przez siebie kiełków. Spotkaliśmy się z ekspertem, który opowiedział nam wiele ciekawych rzeczy na temat życia pszczół, które są nam i roślinom niezwykle potrzebne.

Na zakończenie projektu zorganizowaliśmy wystawę, dzięki której wszyscy odwiedzający przedszkole mogli zobaczyć efekty naszej pracy. Za nami czas pełen wrażeń, nowych doświadczeń i zdobywania umiejętności. Było dużo zabawy! Mamy poczucie, że sprawiliśmy, iż nasz przedszkolny ogród i okolica stały się jeszcze piękniejsze. Jesteśmy wdzięczni rodzicom za wszelką pomoc podczas realizacji tego projektu. Serdecznie dziękujemy i liczymy na dalszą współpracę.