PUCHATKI

Październik w naszej grupie

W pierwszym tygodniu października dzieci zrealizowały cykl zajęć „Jak jesienią dbać o zdrowie?”. Dzieci poznały sposoby na utrzymanie dobrej kondycji i samopoczucia jesienią. Dowiedziały się, w jaki sposób możemy uniknąć przeziębienia. W ramach tego odwiedziły aptekę, w której pani farmaceutka opowiedziała im, jak należy dbać o zdrowie jesienią. Dzieci poznały domowe sposoby dbania o zdrowie ukryte w słoikach, w zaprawach. Nauczyły się piosenek tematycznych, wykonały prace plastyczne, poznały literę „L, l”. Rozwiązywały codziennie karty pracy. 5 października dzieci wybrały się na wycieczkę do gospodarstwa w miejscowości Zawady. Celem wycieczki było poznanie pracy rolnika i wybieranie ziemniaków. Dzieci odwiedził również policjant , który opowiedział im, jak przestrzegać zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach.

W drugim tygodniu dzieci zrealizowały cykl zajęć „Kto może być nauczycielem?” Dzieci poznały zawód nauczyciela. Opowiadały o tym, kim chciałyby zostać w przyszłości i dlaczego. Nauczyły się  piosenki z okazji Dnia Nauczyciela.  Rozwiązywały karty pracy, tworzyły prace plastyczne.  Poznały literkę „M, m”. Wysłuchały wiersza Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka” w ramach programu edukacyjnego w grupie. Nauczyły się wiersza. Uroczyście obchodziły Dzień Nauczyciela- Dzień Edukacji Narodowej.

W trzecim tygodniu dzieci zrealizowały cykl zajęć „W co się bawi z nami jesienny wiatr?”. Podczas tego tygodnia dzieci uczyły się piosenek. Poznały literkę „O, o”. Wzięły udział wspólnie z rodzicami w warsztatach jesiennych „Jesienne cudaki”. Tańczyły, śpiewały wspólnie z rodzicami i wykonały z materiałów przyrodniczych zwierzęta i ludziki. Przez cały tydzień dzieci tańczyły, śpiewały, wykonywały prace plastyczne oraz rozwiązywały karty pracy.

W czwartym tygodniu dzieci zrealizowały cykl zajęć „Jaki plan na jesień mają zwierzęta? ” Dzieci dowiedziały się, jakie zwierzęta zapadają w sen zimowy i, jak przygotowują się do zimy inne zwierzęta. Poznały ptaki zimujące i te, które wylatują na okres zimowy. Nauczyły się piosenek i rozwiązywały tematyczne karty pracy. Poznały literę „t, T”. W ramach odbywającej się akcji dobroczynnej na rzecz schroniska „Azorek”  w przedszkolu odbyły się w grupach lekcje pokazowe z udziałem  nietypowych zwierząt: ślimaka olbrzymiego Achatiny i patyczaków. Celem spotkania było uświadomienie dzieciom, że wszystkie zwierzęta i te małe i te duże chcą żyć, że należy je traktować z szacunkiem, należycie się nimi opiekować, a przede wszystkim  nie krzywdzić. Dzieci były bardzo zadowolone ze spotkania z tymi zwierzątkami, odważni brali je na ręce obiecując, że los zwierząt nigdy  nie będzie im obojętny.

29 października spotkaliśmy się z autorem książek podróżniczych panem Łukaszem Wierzbickim, z zaciekawieniem  i radością pogłębialiśmy tajemnice oceanu.

Wychowawczynie

W pierwszym tygodniu września został zrealizowany cykl zajęć o tematyce  „Co słychać w przedszkolu?” Dzieci pożegnały wakacje i powitały swoich kolegów i koleżanki. Podzieliły się wrażeniami z minionych wakacji w formie swobodnych wypowiedzi oraz rysunku. W sali zostały stworzone kącki zabaw. Powstał kącik „sprawnej rączki” mający na celu ćwiczenia paluszków i rąk. Ustaliliśmy wspólnie z dziećmi zasady postępowania w grupie. Dzieci korzystały z pogody czynnie uczestnicząc w spacerach oraz zabawach na placu przedszkolnym.

W drugim tygodniu dzieci zrealizowały cykl zajęć „Jak być superbezpiecznym?”. Dzieci przypomniały sobie zasady bezpieczeństwa w sali, na placu przedszkolnym. Przypomniały sobie numery alarmowe i  jak należy postępować w przypadku złego samopoczucia, pożaru czy innych sytuacji wymagających wezwania służb ratunkowych. Dowiedziały się, jakie zagrożenia są wokół nas. Pracowały w książkach rozwiązując karty pracy, ucząc się piosenek tematycznych.  Dzieci obchodziły Międzynarodowy Dzień Kropki – stworzyły piękne prace plastyczne.

W trzecim tygodniu dzieci zrealizowały cykl zajęć  „Jakie są moje supermoce?”. Dzieci opowiedziały o swoich talentach. Wysłuchały wielu wierszy i uczyły się piosenek tematycznych. Rysowały i tworzyły prace plastyczne oraz techniczne. Wysłuchały wiersza „Kaczka Dziwaczka” w  ramach programu edukacyjnego w grupie. Bawiły się tworząc rymy do swoich imion. 20 września obchodziły Dzień Przedszkolaka. Nie zabrakło słodkości, przeróżnych zabaw i atrakcji.

W  czwartym tygodniu dzieci zrealizowały cykl zajęć „Kiedy Pani jesień obchodzi urodziny?”. Przez cały tydzień dzieci słuchały i uczyły się piosenek o jesieni. Opowiadały o tym, czym charakteryzuje się ta pora roku, jak spędzać czas w deszczowe, jesienne dni. Nauczyły się wielu piosenek, tańca „taniec liści”, wykonywały prace plastyczne o tematyce jesiennej. Rozwiązywały karty pracy. Słuchały opowiadań i wierszy. Przynosiły dary jesieni do kącika przyrodniczego w sali. Dzieci odwiedziła również strażniczka ze Straży Miejskiej w Obornikach i omówiła z dziećmi zasady bezpiecznego poruszania się po drodze i prawidłowego przechodzenia przez pasy. Odbył się Dzień Chłopca. Chłopcy otrzymali drobne upominki oraz dyplomy z okazji Dnia Chłopca.

Wychowawczynie

W lutym rozpoczęliśmy realizacje programu pt. „Mamo, tato co wy na to” a także Projektu „Mali Dzielni Ratownicy”- dzieci utrwaliły numery alarmowe oraz dowiedziały się jak prawidłowo wezwać służby ratunkowe. W tym miesiącu dzieci zapoznały się z obrazem graficznym liter: p, r, s, w oraz z, a także rozmawialiśmy o liczbie 10.

W pierwszym tygodniu lutego prowadziliśmy zimowe obserwacje i eksperymenty, poznaliśmy właściwości śniegu i lodu. Rozmawialiśmy również o tym jak można pomóc zwierzętom podczas zimy. W piątek wykonaliśmy walentynkowe serduszka, które wręczyliśmy Rodzicom.

5 lutego odbył się Puchatkowy balik karnawałowy. W tym dniu każdy Puchatek wcielił się w inną postać, każdy wyglądał wyjątkowo i oryginalnie. Były tańce, konkursy, zdjęcia, zabawa z piniatą, a na koniec słodki poczęstunek –  był to intensywny dzień pełen wrażeń.

Podczas drugiego tygodnia lutego odkrywaliśmy świat muzyki. Puchatki dowiedziały się, czym jest dźwięk, poznały nazwy nut, klasyfikowały instrumenty na dęte, klawiszowe, strunowe oraz perkusyjne. Stworzyliśmy także orkiestrę z instrumentów, które posiadamy na sali.

W trzecim tygodniu lutego rozmawialiśmy o tym, jak powstają obrazy i rzeźby oraz  kto je tworzy. Nauczyliśmy się rozpoznawać pejzaż, portret i martwą naturę. Sami wcieliliśmy się w malarzy i rzeźbiarzy, stworzyliśmy piękne obrazy za pomocą farb oraz rzeźby z masy solnej.

Ostatni tydzień lutego minął nam pod hasłem: „Idziemy do teatru”. Niestety teatru odwiedzić nie mogliśmy ale postaraliśmy się w zaciszu naszej sali zagłębić w temat tego miejsca. Dzieci dowiedziały się jak nazywają się rzeczy i miejsca w teatrze takie jak: scena, kurtyna, widownia, rekwizyt. Poznaliśmy prace aktora oraz nazwy lalek, które możemy spotkać w teatrze kukiełkowym. Obejrzeliśmy teatrzyk kukiełkowy realizowany na podstawie wiersza Juliana Tuwima „Rzepka”, a także wykonaliśmy prace plastyczną pt. „Teatr”.

Wychowawczynie

Za nami kolejny miesiąc styczeń, w którym to swoje święto obchodzą Kochane Babcie i Kochani Dziadkowie. Dlatego też, po powrocie z ferii dzieci przygotowywały dla swoich Dziadków upominki w postaci ramki z serduszkiem ozdobionej przez dzieci dla babci, a także kartki z życzeniami w postaci koszuli z krawatem dla dziadka. Puchatki nauczyły się piosenki – życzeń oraz układu choreograficznego do utworu muzycznego dla Dziadków. Dzieci chętnie opowiadały o swoich dziadkach, o tym jak wspólnie z nimi spędzają czas.

W styczniu jednym z kręgów tematycznych był temat „Sporty zimowe dla każdego”. Podczas jego realizacji dzieci utrwaliły sobie zasady bezpiecznej zabawy zimą, dowiedziały się o zagrożeniach jakie niosą ze sobą niebezpieczne zachowania np. zjeżdżanie na sankach w niedozwolonym miejscu, jazda na łyżwach na zamarzniętym jeziorze itp. Dzieci dowiedziały się kim jest sportowiec, poznały dyscypliny sportowe zimowe i letnie, a także utrwaliły sobie wiadomości dotyczące tego co jest dobre dla zdrowia.

W obszarze poznawczym dzieci kształtowały umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami, doskonaliły również umiejętność syntezy i analizy wzrokowo – słuchowej. Uczestniczyły w wielu zabawach ruchowych i tanecznych. Poznały zapis graficzny liter „N”, „n” oraz „C”, „c”, a także obraz graficzny cyfry „0”. Bawiły się nowo poznanymi literami i cyframi. Puchatki dodawały i odejmowały, przeliczały na konkretach. Posługiwały się pojęciami „mniej”, „więcej”, „tyle samo”. Wykonały pomysłowe prace plastyczne, m.in. sanki z pudełek po zapałkach i ludziki z plasteliny, zimowe krajobrazy malowane pastą do zębów.

Był to krótki, ale aktywny czas 🙂

Wychowawczynie

Grudzień-  najbardziej magiczny ze wszystkich miesięcy był dla Puchatków bardzo pracowity. Od pierwszych dni rozpoczęliśmy przygotowania do naszego przedstawienia świątecznego, dzieci uczyły się piosenek, wierszyków oraz choreografii tanecznych.

W tym miesiącu towarzyszyła nam tematyka świąteczna. Wspólnie dekorowaliśmy naszą sale, wykonaliśmy świąteczne prezenty dla rodziców- drewniane choineczki. Rozmawialiśmy również o cierpliwości i uprzejmości oraz o tym co to znaczy być dobrym. Dzieci zapoznały się z obrazem graficznym litery „b” oraz „y”.

Każdego dnia odliczaliśmy dni do świąt Bożego Narodzenia, otwieraliśmy kopertę z naszego kalendarza adwentowego i wykonywaliśmy zapisane zadanie.

4 grudnia w dzień Barbórki rozmawialiśmy o górnikach, badaliśmy węgiel oraz wykonaliśmy prace plastyczną rysując węglem.

7 grudnia po śniadaniu oczekiwaliśmy na przybycie Świętego Mikołaja, który przeszedł pod oknami naszej sali i po cichu zostawił prezenty dla Puchatków w szatni.

W dzień naszego przedstawienia tj. 16 grudnia był bardzo wyjątkowy, każdy Puchatek postarał się wystąpić jak najlepiej potrafi. Po przedstawieniu odwiedził nas Gwiazdor, który przyniósł ze sobą worek pełen prezentów i zabawił wesołą rozmową. Nie obeszło się bez wspólnej fotografii. Tego dnia spotkała Puchatków jeszcze jedna niespodzianka – odwiedziny kochanej Pani Halinki, cieszymy się bardzo, że mogła w ten wyjątkowy dzień być  razem z nami! Wspólnie zasiedliśmy do świątecznego słodkiego poczęstunku i spędziliśmy bardzo miło czas 🙂

Wychowawczynie

Kolejny miesiąc i kolejne kręgi tematyczne za nami. W listopadzie rozmawialiśmy o tym jak było dawniej, a jak jest dziś. Poruszaliśmy tematy bliskie dzieciom takie jak otoczenie w jakim mieszkają, utrwalaliśmy adres zamieszkania, zastanawialiśmy się komu można go podać, a komu nie.  Rozmawialiśmy o środkach transportu, porównywaliśmy je z tymi sprzed wielu, wielu lat a tymi z dzisiejszych czasów.

W listopadzie wzięliśmy udział w akcji „Szkoła do hymnu” – dokładnie 10.11 o godzinie 11:11 odśpiewaliśmy wspólnie nasz Hymn Narodowy. Utrwaliliśmy symbole narodowe oraz odpowiedzieliśmy sobie na pytanie: Dlaczego Święto Odzyskania Niepodległości jest takie ważne dla Polski  oraz czym dla każdego Polaka jest patriotyzm. Wykonaliśmy również Flagę Polski jako pracę plastyczną.

Był to też miesiąc kiedy poznaliśmy legendy: „Stopka Królowej Jadwigi”, „Smok Wawelski”, „Szewczyk Dratewka”, Wiano świętej Kingi” czy „Wars i Sawa”. Rozmawialiśmy o rycerzach, kodeksie rycerskim, ludzkiej bezinteresowności i męstwie. Udało nam się nawet zamienić w rycerzy i królewny.

Ponadto rozmawialiśmy o swoich rodzinach, wymienialiśmy jej członków. Dzieliliśmy się ze sobą wiadomościami o tym jak spędzamy wolny czas ze swoim rodzeństwem, rodzicami.

Zapoznaliśmy się z obrazem graficznym liter „t”, „u”, „k”, „d”, rozpoznawaliśmy, w których wyrazach występuje podana litera, czytaliśmy proste wyrazy i dzieliliśmy je na sylaby. W trakcie zabaw matematycznych poznaliśmy cyfry od 6 do 8.

25 listopada świętowaliśmy Dzień Pluszowego Misia. Poznaliśmy historię powstania pluszowego misia – „Teddy’ego”, Rozwiązywaliśmy misiowe zagadki, zlizywaliśmy miodek z talerzyków i tańczyliśmy przy misiowych piosenkach. Nie zabrakło pracy plastycznej – „ Miś”.

Nie mogło również zabraknąć Andrzejkowej zabawy 30 listopada, wróżb i lania wosku, tańca oraz słodkiego poczęstunku.

Wychowawczynie

Minął wrzesień, a z wrześniem pierwszy miesiąc przedszkola. Był on bardzo ważny dla naszych Puchatków, ponieważ spotkały się po długiej przerwie spowodowanej stanem epidemiologicznym w kraju – wszyscy byli bardzo za sobą stęsknieni.

Pierwsze dni rozpoczęliśmy na przypomnieniu zasad bezpieczeństwa panujących w przedszkolu oraz podczas spacerów i zabaw na placu zabaw. Wspólnie stworzyliśmy Kodeks Grupowy i omówiliśmy zasady obowiązujące podczas pobytu w przedszkolu.

W pierwszych tygodniach nowego roku szkolnego rozmawialiśmy przede wszystkim o wspomnieniach z wakacji, dziecięcych przyjaźniach, wspólnych zabawach w przedszkolu, w domu i na dworze. Dzieci pokonywały tory przeszkód, rysowały kredą po chodnikach i poznały grę w klasy.

Ważnym tematem, który również poruszaliśmy było bezpieczeństwo. Dzieci dowiedziały się jak ważna jest znajomość swojego imienia i nazwiska, a także adresu zamieszkania. Przypomniały sobie zasady ruchu drogowego, numery alarmowe i przybliżone zostały im zawody policjanta, strażaka, lekarza oraz ratownika medycznego. Puchatki poznały nowe piosenki i wykonały piękne prace plastyczne.

Na dzieci czekało we wrześniu wiele atrakcji – obchodziliśmy Dzień Przedszkolaka i Dzień Chłopaka, gdzie nie zabrakło odznak, dyplomów i słodkości. Puchatki miały również możliwość obejrzenia spektaklu teatralnego – teatru lalek, za pomocą platformy internetowej. Obejrzeli sztukę o historii dzielnego krawca, który po wielu fascynujących przygodach dotarł do Pacanowa, by zaszywając dziurę w niebie, uratować miasteczko przed potopem. Bohaterski czyn Krawca Niteczki sprawił, że został  królem i mężem pięknej królewny. Dzięki temu spektaklowi, mogliśmy porozmawiać jak ważna jest wytrwałość w dążeniu do celu i wiara w swoje możliwości.

Nie zabrakło we wrześniu pierwszej wycieczki. Udaliśmy się do Zawad, do przemiłej Pani Ani na wykopki. Dzieci dzielnie pracowały wybierając ziemniaki, które otrzymały potem do domu. Po ciężkiej pracy na wszystkich czekała smaczna niespodzianka przygotowana przez Panią Anię i jej koleżanki – parowane ziemniaki z masłem, frytki, pyszny kompot oraz rogaliki i babeczki. Na zakończenie tej wspaniałej wizyty mogły jeszcze pobawić się na placu zabaw.

Na zakończenie projektu jak co roku, tak i w tym, we wrześniu odwiedziła nas Funkcjonariuszka Policji, aby przeprowadzić z dziećmi rozmowę na temat bezpiecznego poruszania się na drodze.

Przed nami kolejny miesiąc i kolejne bardzo interesujące tematy 🙂

Wychowawczynie

Za nami kolejny bardzo ciekawy projekt „Człowiek”. Podczas jego realizacji zgłębialiśmy tajemnice zdrowia, ludzkiego ciała i wszystkich związanych z nim zagadnień.

Poznaliśmy budowę ludzkiego ciała, nazwy i funkcje poszczególnych narządów. Ustaliliśmy, czego mamy 1, czego 2, a czego 5. Okazało się, że mamy dużo części, które występują parami i są rozmieszczone symetrycznie po obu stronach ciała: prawej i lewej. Dowiedzieliśmy się także, co dzieje się z jedzeniem, gdy je połkniemy, jak wygląda i z czego składa się układ trawienny.

Dzieci bardzo chętnie korzystały z Centrum badawczego, do którego przyniosły wiele książek, albumów, plakatów na temat budowy i funkcjonowania ciała ludzkiego.

Podczas projektu rozmawialiśmy również o tym, co szkodzi zębom, a co im pomaga. Gościliśmy eksperta Panią Basię – mamę Marcelka, która jako protetyk zębowy przybliżyła nam swój zawód. Dzieci mogły obejrzeć protezy sztucznych zębów, a także porozmawiać z Panią Basią o tym, ile mamy zębów, jak się nazywają i jak należy o nie dbać. Wysłuchały opowiadania „Zęby” W. Grajkowskiego i porozmawiały o jego treści. W trakcie projektu poznaliśmy metodę prawidłowego szczotkowania zębów – rozpoczęliśmy systematyczne mycie zębów po śniadaniu.

Poznaliśmy zmysły człowieka: węch, słuch, dotyk, wzrok i smak. Obejrzeliśmy wiele ciekawych filmów edukacyjnych takich jak:

  • „Człowiek i zmysły”
  • „Było sobie życie – „Ucho”, „Oko”, Mózg”
  • „Myszka w paski – Jak pielęgnować zęby”
  • „Dr Ząbek i legenda Zębolandii”
  • „Ile kości ma człowiek?”
  • „Szkielet – a to ciekawe?”

Podczas projektu nie zabrakło wielu ciekawych prac plastycznych, które wykonywały Puchatki, były to m.in. „Moja rodzina”, „Moja sylwetka”, „Zmysły człowieka”, „Mózg”, „Moje zęby”, „Co lubią, a czego nie lubią nasze zęby”, „Wiemy już, że na zębach gromadzą się bakterie”, „Co jest lekarzowi potrzebne do pracy”, „Szkielet”.

Rozmawialiśmy o rodzinie, o ludziach mieszkających w różnych zakątkach świata, ułożyliśmy wspólnie puzzle „Mapa Świata”, które przyniosła do przedszkola Ada, za co bardzo dziękujemy.

W czasie realizacji projektu „Człowiek” bawiliśmy się w wiele zabaw integracyjnych, ruchowych oraz poznaliśmy „Metodę Kolorowych Dźwięków”. Zabawa KolorPiano bardzo spodobała się dzieciom.

Bardzo dziękujemy rodzicom za zaangażowanie, przyniesione przez dzieci książki, plakaty, które wzbogaciły nasz „Kącik książki” i Centrum badawcze.

Anna Budyła

 

 

 

 

 

W ramach projektu edukacyjnego „Kosmos”, dzieci z grupy Puchatki zdobywały wiedzę i umiejętności na wielu płaszczyznach. Na początku utworzyły wspólnie listę pytań, na które chciały uzyskać odpowiedzi w trakcie zajęć. Podczas realizacji projektu dzieci odkrywały zjawiska związane z następstwem dnia i nocy, poznały nazwy planet, tworzyły Układ Słoneczny, zastanawiały się, czym można polecieć w kosmos? Chcąc odpowiedzieć na to pytanie Puchatki uczestniczyły w zabawach – wykorzystując do tego celu rakiety kosmiczne wykonane ze styropianu i kolorowego papieru. Tworzyły prace plastyczne rozwijające kreatywność np. „Wesołe Ufoludki”, malowały naszą planetę Ziemię, składały obrazek z kilku części tworząc rakietę, wykonały plakaty „Przybysze z kosmosu”, a także wypełniały kredkami mega kolorowanki, które podarowała nam mama Amelki. Ponadto tworzyły meteoryty z folii aluminiowej, które wykorzystały później w zabawie ruchowej. Przez cały czas dzieci wzbogacały zasób słów, a także zdobywały wiedzę na temat kosmosu słuchając czytanych przez nauczyciela ciekawostek z książek, czasopism i encyklopedii. Podczas trwania projektu dzieci oglądały filmy edukacyjne na platformie multimedialnej, związane tematycznie z kosmosem. Puchatki aktywnie, chętnie i z radością uczestniczyły w zajęciach i zabawach proponowanych przez nauczycieli.

Halina Siwicka

21 i 22 styczeń to w kalendarzu bardzo ważne daty. To właśnie w tych dniach obchodzimy Święto Babci i Dziadka. Mając na uwadze, jak ważną rolę odgrywają w naszym życiu postanowiliśmy zaprosić Babcie i Dziadków do naszego przedszkola. Na uroczystość przybyli bardzo licznie nasi goście. Puchatki dziękowały za cierpliwość, opiekę i czas, jaki im poświęcają, a także za ogrom bezinteresownej miłości. Wnuczęta chcąc umilić Babciom i Dziadkom ich Święto zaprezentowały przedstawienie pt. „Jak Pani Zima bałwanka w lesie zostawiła”. Poprzez wiersze, tańce i piosenki wyraziły swoją miłość do nich, przywiązanie i szacunek. Po przedstawieniu wręczyły kochanym Babciom i Dziadkom wykonane z pomocą pań upominki i niespodzianki. Na zakończenie Babcie i Dziadkowie zostali zaproszeni na kawę, herbatę i pyszne chruściki, które każdego roku, specjalnie na tę okazję pieką nasze panie kucharki. Serdecznie im za to dziękujemy! Był to dzień niezwykły, nie tylko dla dzieci, ale także dla zaproszonych gości, dzień pełen wzruszeń, uśmiechów, radości.

Halina Siwicka

Za nami kolejny projekt edukacyjny „Zimowo i świątecznie”. Podczas jego realizacji dzieci rozmawiały o zimowych zwyczajach zwierząt i prawidłowym ich dokarmianiu. Dowiedziały się, jakie jest właściwe pożywienie dla ptaków (nasiona zbóż, pestki słonecznika, kawałki słoniny), a zdobytą wiedzę wykorzystały w praktyce – dosypując nasionka do naszych przedszkolnych karmników. Dzieci rozmawiały także o tym, jak należy ubierać się zimą.
W ramach realizacji projektu Puchatki uczestniczyły w przedstawieniu Teatru „Promyk” pt.: „O złotym dzwonku Świętego Mikołaja” oraz w koncercie Muzolaków „Broda Świętego Mikołaja”.
Przygotowując się do Świąt Bożego Narodzenia przedszkolaki przypomniały sobie świąteczne tradycje i zwyczaje – takie jak: ubieranie choinki, śpiewanie kolęd, przygotowywanie i jedzenie tradycyjnych potraw wigilijnych, a także co powinno znaleźć się na wigilijnym stole (sianko, biały obrus, opłatek, świeczka, dodatkowy talerz). W naszej sali nie zabrakło pięknie przystrojonej choinki przez wszystkie Puchatki 🙂
Dzieci wykonały piękne prace plastyczne: choinki, Mikołaja, serduszka z gliny samoutwardzalnej, żłóbek oraz uczyły się zimowych, świątecznych piosenek. W ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – odwiedziła nas pani Ewelina, mama Gabrysi, która przeczytała dzieciom świąteczną opowieść.
Bardzo ważnym i jakże pięknym zakończeniem projektu, było świąteczne spotkanie z rodzicami i przedstawienie „Jak Pani Zima bałwanka w lesie zostawiła”, w którym to aktorami były nasze kochane Puchatki. Nie zabrakło również dzielenia się opłatkiem, życzeń i wspólnego kolędowania, przy pięknie i bogato zastawionym stole – za co serdecznie dziękujemy Rodzicom!

Anna Budyła

Za nami realizacja kolejnego projektu edukacyjnego „Zima jest już blisko”. Dzieci dowiedziały się, jak zwierzęta przygotowują się do zimy, jak zrobić przetwory na zimę i jak należy ubierać się stosownie do pory roku. Podczas spacerów chętnie dokarmiały ptaki. Dzieci poznały także pracę krawca.
Puchatki brały udział w konkursie: „Święto Pluszowego Misia”. Mieliśmy okazje spotkać się z paniami z Biblioteki Publicznej- poznać misiową literaturę i porozmawiać na temat ulubionego misia. Odwiedzili nas również uczniowie klasy II C Szkoły Podstawowej nr 4 im. UNICEF z przedstawieniem pod tytułem: „O zdrowie dbamy, bo jedno je mamy” – spotkanie było tym bardziej miłe, że to absolwenci naszego przedszkola (relację fotograficzną z tego spotkania mogą Państwo obejrzeć w zakładce „Wydarzenia”).
W dniu 9 listopada odbył się uroczysty apel w związku z nadchodzącym Świętem Niepodległości, podczas którego wspólnie odśpiewaliśmy hymn narodowy. Pod koniec listopada bawiliśmy się w andrzejkowe wróżby oraz lanie wosku. W przedszkolu odbył się także koncert „Muzolaki” pod tytułem „Mój kraj jest naj”.
Zorganizowałyśmy również w naszej sali kącik teatralny. Dziękujemy rodzicom za wzbogacenie tego miejsca o stroje, kapelusze, czapki, maski, kukiełki i pacynki. Kącik ten stał się ulubionym miejscem dzieci, przynosząc im wiele radości i uśmiechu 🙂

Dorota Włudarczak

26 listopad to dla naszych Puchatków dzień wyjątkowy. Tego dnia bowiem zostały nagrodzone dzieci biorące udział w konkursie plastycznym, zorganizowanym właśnie z okazji święta wszystkich misiów. Puchatki z pomocą swoich rodziców przygotowały piękne prace konkursowe, za które otrzymały dyplom oraz drobny upominek. Serdecznie dziękujemy naszym Puchatkom za tak liczny udział w konkursie i gratulujemy. Zachęcamy również pozostałe dzieci oraz ich rodziców do wzięcia udziału w kolejnych konkursach, które z pewnością będą organizowane w naszym przedszkolu.

Wychowawczynie

Dziękujemy Małgosi, Dominikowi i Jasiowi oraz ich rodzicom za wsparcie Fundacji Mam Marzenie i udział w akcji „Dzień Pluszowego Misia” dla dziecięcych oddziałów onkologicznych w Poznaniu

Wychowawczynie

Grupa „Puchatki” zakończyła kolejny projekt edukacyjny- „Drzewo”. Podczas tego projektu zajmowaliśmy się kwestią zmian, jakie zachodzą w przyrodzie jesienną porą roku. Uczyliśmy się rozróżniać drzewa w parku i w lesie oraz poznawaliśmy różne gatunki roślin i zwierząt w nich mieszkających. Dowiedzieliśmy się, czym drzewa różnią się miedzy sobą, gdzie ukrywają się ich nasionka i dlaczego drzewa liściaste jesienią gubią liście. Poznawaliśmy grzyby jadalne i trujące- rozumiemy, że nie wolno niszczyć tych drugich, chociaż nie są potrzebne ludziom. W czasie spacerów zgromadziliśmy w naszym „Centrum Badawczym” rozmaite skarby i okazy, które pozwoliły nam zrealizować wiele zabaw i działań poznawczych, konstrukcyjnych i plastycznych. Chętnie przeliczaliśmy dary lasu, sprawdzaliśmy których zbiorów jest mniej/więcej, które rośliny są mniejsze/większe od innych. Z zebranych liści stworzyliśmy przepiękne sowy i latawce. Dziękujemy także mamie Nikodema za piękną książkę o drzewach! Nasz słownik wzbogacił się o nowe pojęcia, które zamieszczaliśmy w „Beczce Słów”. Rozumiemy, że las to dom zwierząt, a my jesteśmy w nim tylko gośćmi.

Wychowawczynie

Nasza grupa ukończyła swój pierwszy projekt edukacyjny – „Gospodarstwo”. W sali powstało Centrum Badawcze, w którym zgromadziliśmy przynoszone przez dzieci materiały- takie jak: książki, zabawki oraz ciekawe przedmioty związane z projektem.
Realizując projekt dzieci dowiedziały się, jakie zwierzęta mieszkają w gospodarstwie, jak należy je pielęgnować oraz jakie korzyści daje ludziom ich hodowla. Przedszkolaki wiedzą, jak nazywa się potomstwo zwierząt, a także które z nich wykluwają się z jajek. Poznały trudną pracę rolnika oraz maszyny rolnicze potrzebne mu do pracy. Omówiliśmy jego obowiązki w gospodarstwie wynikające z danej pory roku. Dowiedzieliśmy się, jak powstaje cukier i chleb. Uczyliśmy się rozróżniać i nazywać zboża.
W ko;ejnych tygodniach rozmawialiśmy o owocach i warzywach, które rosną w sadzie i ogrodzie. Dzieci rozpoznawały je po smaku, zapachu, dotyku i wyglądzie. Wiedzą, że warzywa i owoce są skarbnicą witamin i należy spożywać je jak najczęściej. Dzięki Rodzicom udało nam się zgromadzić wiele pysznych przetworów. Udaliśmy się także na wycieczkę do Zawad, gdzie gościliśmy na polu u państwa Anny i Marcina. Braliśmy udział w wykopkach. Były to dla nas niezapomniane chwile.
Przez cały czas trwania projektu dzieci aktywnie uczestniczyły w zabawach ruchowych, muzycznych, dydaktycznych i badawczych. Rozwiązywały zagadki, przeliczały i tworzyły zbiory. Słuchały również ciekawych bajek, opowiadań, wierszy oraz wykonywały różnorodne prace plastyczne. Oglądały teatrzyk pod tytułem „Urodziny marchewki”. Gościła u nas również mama Wiktorka – pani Kasia, która przeczytała bajkę pod tytułem „Kicia kocia na traktorze”. Wspólnie z panią Kasią dzieci wykonały traktor z kartonów. Realizacja projektu wzbogaciła wiadomości dzieci, a także zachęciła je do samodzielnych poszukiwań oraz odkrywania różnych smaków warzyw i owoców.

Wychowawczynie

30 wrzesień to dzień szczególny w naszej grupie. Tego dnia wszyscy nasi mili chłopcy obchodzili swoje święto. Z tej okazji na chłopców czekały przygotowane niespodzianki. Dziewczynki wraz z paniami zaśpiewały chłopcom tradycyjne 100 lat, złożyły życzenia i wręczyły słodkie upominki. Dzień Chłopca upłynął nam w radosnej atmosferze przy tańcu i wesołej zabawie.

Wychowawczynie

W poniedziałek 23 września br., dzieci z grup Puchatki, Krasnale i Gumisie- zaopatrzone w wiaderka, koszyki, odpowiedni strój i uśmiech na twarzy- wyruszyły na pole do Zawad, do Państwa Anny i Mariana. Na miejscu przedszkolaki mogły zobaczyć traktory i przyczepy, a przede wszystkim osobiście dowiedzieć się, na czym polegają wykopki. Dzieci prześcigały się w napełnianiu swoich koszyków, a potem skrzynek. Ich zapał i zaangażowanie w pracę budziły ogromny podziw, a zbieranie ziemniaków sprawiło przedszkolakom ogromną radość. Po ciężkiej pracy na wszystkich czekała smaczna niespodzianka przygotowana przez Panią Anię- parowane ziemniaki z masłem, pyszny sok oraz świeżo upieczone rogaliki z jabłkami. Na zakończenie tej wspaniałej wizyty dzieci mogły jeszcze pobawić się na placu zabaw.

Wychowawczynie

Zakończyliśmy projekt edukacyjny „Dawno, dawno temu…”. W ramach projektu dzieci uczestniczyły w cyklu zajęć, podczas których poznały wybrane polskie legendy m.in. „O smoku wawelskim”, „Złotej kaczce”, „Królu Popielu” i „Legenda o poznańskich koziołkach”. Brały udział w zabawach związanych z książkami, łączyły przedmioty z legend z ich bohaterami, odgadywały tytuły na podstawie obrazków. Dzieci potrafią opowiedzieć legendę „O smoku wawelskim” zgodnie z chronologią zdarzeń. Podczas projektu rozmawialiśmy również o dinozaurach, jaskiniowcach, wulkanach oraz o soli i węglu. Poznawaliśmy również Kosmos. Dzieci dowiedziały się, że: jesteśmy mieszkańcami planety Ziemia, Ziemia ma kształt bardzo zbliżony do kuli i znajduje się w Kosmosie, jak to się dzieje, że dzień i noc następują po sobie. Poznaliśmy pojęcia: kosmos, Słońce, gwiazdy, Księżyc, astronauta, rakieta, Ziemia, Układ Słoneczny. Oglądaliśmy filmy i ilustracje przedstawiające ten ciekawy i bardzo tajemniczy temat.Nie jest on łatwy, ale za to kosmicznie ciekawy, dlatego z pewnością do niego powrócimy.

Wychowawczynie

Kolejny projekt w naszej grupie „Pani Zima” już za nami. Podczas jego trwania badaliśmy śnieg i lód poprzez obserwację i eksperymenty. Dowiedzieliśmy się, jak powstaje lód i co oznaczają pojęcia: „zamarzanie” i „topnienie”. Rozmawialiśmy także o różnych rodzajach lodów. Dużo rozmawialiśmy o ptaszkach pozostających u nas na zimę i sposobach ich dokarmiania. Przed feriami rozmawialiśmy z panem policjantem o zasadach bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych. W kolejnym tygodniu projektu ćwiczyliśmy odróżnianie ubiorów zimowych od letnich. Przypomnieliśmy sobie kolejność wkładania poszczególnych części garderoby. Poznaliśmy również zimowe dyscypliny i przypomnieliśmy sobie nazwy sprzętu sportowego. Braliśmy udział w zawodach zimowych na świeżym powietrzu. Podczas trwania projektu poznaliśmy piosenki i wiersze związane z zimowymi zabawami. Dzieci brały udział w spektaklu interaktywnym z elementami języka angielskiego „Milutka w malachitowym borze”.
W drugim tygodniu stycznia tematem zajęć było Święto Babci i Dziadka. Z tej okazji przygotowaliśmy dla naszych bliskich piękną uroczystość 🙂

Wychowawczynie

W okresie od 26 listopada do 21 grudnia 2018 roku realizowaliśmy kolejny projekt edukacyjny „Świąteczny czas”. W pierwszym tygodniu poznaliśmy pracę listonosza oraz „wędrówkę listu” od nadawcy do adresata. Puchatki napisały list do Świętego Mikołaja w formie rysunków, które włożyły do wykonanych przez siebie pocztowych skrzynek. Nauczyły się piosenek, które zaprezentowały podczas spotkania z Mikołajem. Dzieci rozmawiały o zimowych zwyczajach zwierząt i prawidłowym ich dokarmianiu. Poznały wygląd wróbla i sikorki. Dowiedziały się, że zimą niedźwiedzie śpią w gawrze, wiewiórki chronią się w dziupli, a jeże – w kopczyku z liści. Poznały zasady odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt, nazwy miejsc, w których ludzie zostawiają im pożywienie (paśnik dla sarny, karmnik dla ptaków) oraz dowiedziały się, jakie jest właściwe pożywienie dla ptaków ( nasiona zbóż, pestki słonecznika, kawałki słoniny). Przygotowując się do Świąt Bożego Narodzenia dzieci ubrały drzewko świerkowe, wieszając przyniesione przez siebie ozdoby choinowe. Tematem ostatniego tygodnia projektu były świąteczne tradycje. Dzieci poznały zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia, takie jak: spędzanie czasu z rodziną, przygotowywanie i jedzenie tradycyjnych potraw wigilijnych, ubieranie choinki, śpiewanie kolęd, a także dowiedziały się, co powinno znaleźć się na wigilijnym stole (sianko, biały obrus, opłatek, świeczka), dlaczego w wigilię kładzie się dodatkowe nakrycie i jak należy zachowywać się przy stole. Dzieci nauczyły się wielu piosenek o tematyce świątecznej oraz kolęd. Punktem kulminacyjnym naszego projektu były Jasełka, które dzieci przedstawiły dla swoich najbliższych.

Rodzicom naszych maluszków, za pomoc w organizacji tego miłego spotkania, przygotowanie paczuszek dla dzieci, poczęstunku i strojów, za słomę i piękne świerki – składamy serdeczne podziękowania.

Wychowawczynie

15 listopada 2018 roku Puchatki uczestniczyły w zajęciach w sali integracji sensorycznej. Był teatrzyk cieni, zabawa światłem, ćwiczenia z lunetami oraz dotykowo – wzrokowe zadania z podświetlanym stolikiem, poznaliśmy także hologram. Dziękujemy pani Adzie i Pani Beatce za ciekawe zajęcia.

Z okazji Święta Niepodległości zorganizowałyśmy zajęcia, których celem było rozbudzenie postaw patriotycznych wśród dzieci. Puchatki obejrzały film „Polak mały”, na podstawie którego poznały krótką historię powstania państwa polskiego, symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nauczyły się wiersza Czesława Janczarskiego „Barwy ojczyste”, wykonały pracę plastyczną. 9 listopada dzieci z wszystkich grup zebrały się w jednej sali, by uczcić 100 lecie odzyskania niepodległości przez Polskę i wspólnie zaśpiewać hymn „Mazurek Dąbrowskiego”. 16 listopada uczestniczyły w koncercie Muzolaków, który przybliżył dzieciom polskie tańce i stroje ludowe. 26 listopada odwiedziła naszą grupę pani Barbara Zielińska z Biblioteki Publicznej w Obornikach, która przeprowadziła z dziećmi zajęcia o tematyce patriotycznej. Dzieci chętnie uczestniczyły we wszystkich proponowanych przez nauczycielki aktywnościach.

Wychowawczynie

Puchatki przez cztery tygodnie omawiały tematykę związaną z jesienią wokół nas. Celem projektu było budowanie wiedzy o roślinach i zwierzętach występujących w lesie i w parku. Dzieci samodzielnie poznawały rzeczywistość przyrodniczą poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.W ramach projektu przeprowadzono szereg zajęć mających na celu poszerzenie wiedzy dzieci na temat jesieni, zwierząt, skarbów jesiennych. Do każdego zajęcia zostały przygotowane odpowiednie pomoce dydaktyczne: filmy, prezentacje multimedialne, książki, albumy czy ilustracje. Dzieci oglądały bajki „Wędrówki skrzata Borówki”, podczas których poznały mieszkańców lasu i parku. Została zorganizowana wycieczka do Nadleśnictwa w Dąbrówce Leśnej na zajęcia edukacyjne „Las i jego mieszkańcy”. Podczas spotkania z pracownikiem Nadleśnictwa dzieci dowiedziały się wielu ciekawostek na temat zwierząt mieszkających w lesie. Rozmawialiśmy o jesiennych skarbach oraz jesiennej pogodzie.

Wychowawczynie

Dnia 30 października w obecności rodziców oraz nauczycieli dzieci z grupy „Puchatki” zostały przyjęte w poczet przedszkolaków Bajeczki. Przybyli na tę uroczystość rodzice zostali powitani przez Panią Dyrektor Renatę Kijek i zaproszeni do obejrzenia części artystycznej, podczas której dzieci zaprezentowały swoje umiejętności wokalne, taneczne i recytatorskie. Pokazały tym samym swoim rodzicom jak dużo nauczyły się do tej pory w przedszkolu. Następnie Pani Dyrektor poprzez dotknięcie ramienia każdego dziecka dużą kredką uroczyście pasowała każdego Puchatka na Przedszkolaka. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia, wszystkie przedszkolaki otrzymały dyplom pasowania oraz upominek. Po części oficjalnej na dzieci i ich rodziców czekał słodki poczęstunek. Niespodzianką dla Puchatków był pyszny tort z podobizną Kubusia Puchatka oraz prezenty przygotowane specjalnie na tę okazję przez Panią Dyrektor. Rodzicom bardzo podobała się uroczystość, w oczach niejednej mamy można było dostrzec łzy wzruszenia. Bardzo dziękujemy wszystkim rodzicom za pomoc w organizacji tej miłej uroczystości.

Wychowawczynie

Nasza grupa ”Puchatki” ukończyła drugi projekt edukacyjny „W gospodarstwie”. Przez kilka tygodni zajmowaliśmy się takimi tematami jak: „Owoce”, „Warzywa” i „Zwierzęta na wsi”. W naszym Centrum Badawczym zgromadziliśmy przynoszone przez dzieci owoce, warzywa oraz sylwety wiejskich zwierząt. Kącik czytelniczy został wzbogacony o książki i ilustracje związane z projektem. Na podstawie zaprezentowanego przez panią Kasię Teatru Kamishibai „Groszek” poznaliśmy fazy rozwoju rośliny. Oglądaliśmy filmy edukacyjne na platformie. Odwiedził nas w przedszkolu Pyrek i pan policjant. Braliśmy udział w spektaklu interaktywnym pt. „Nadchodzi Pipi”. Wykonaliśmy wiele prac plastycznych z różnorodnych materiałów przyrodniczych. Przez cały czas trwania projektu dzieci aktywnie uczestniczyły w zabawach ruchowych, muzycznych, dydaktycznych i badawczych.

Wychowawczynie 🙂

Minął pierwszy miesiąc pobytu dzieci w przedszkolu. Był to czas poznawania nauczycieli i kolegów, przyzwyczajania się do nowego miejsca, w którym panują inne zasady i zwyczaje niż w domu. W pierwszych tygodniach zwracałyśmy szczególną uwagę na zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu. Poprzez wspólne zabawy zachęcałyśmy do nawiązywania kontaktów z nauczycielami, kolegami i koleżankami oraz do poznawania ich imion, umożliwiłyśmy poznanie sali, innych pomieszczeń przedszkolnych i ogrodu. Uczyliśmy się różnych zabaw ruchowych: „Jeżyk”, Balonik”, „Karuzela”, bawiliśmy się chustą animacyjną. Odwiedziła nas Pani Ada, która przeprowadziła zajęcia ruchowe w oparciu o program „Multisensoraki”. Stworzyliśmy „Puchatkowy kodeks grupowy” – na podstawie obrazków omawialiśmy właściwy sposób zachowania w różnych sytuacjach w przedszkolu. Uczyliśmy się, jak być miłym dla innych,że trzeba dzielić się zabawkami, sprzątać po sobie, używać słów: przepraszam, dziękuję, proszę, dzień dobry i do widzenia. Obchodziliśmy po raz pierwszy Święto Przedszkolaka. Wykonaliśmy wspólnie plakat „Bajeczkowy Przedszkolak’. Wspominaliśmy też nasze wakacyjne wyjazdy. Stworzyliśmy Centrum Badawcze, w którym znalazły się przyniesione przez dzieci pamiątki z wakacji. Dzieci mogą pochwalić się znajomością nowych piosenek „Grzeczne słówka”, „Płynie statek z bananami” oraz „Pada deszczyk”, a także wierszyka „Oto ja”. W pierwszym projekcie poruszyłyśmy również temat bezpieczeństwa. Oglądaliśmy znaki drogowe, rozmawialiśmy o tym, jaki mają kolor, kształt i symbol. Dowiedzieliśmy się, że przechodzimy przez jezdnię na przejściu dla pieszych, że przed przejściem trzeba się zatrzymać i rozejrzeć, na czerwonym świetle trzeba stać, a na zielonym można przejść przez ulicę. Rozmawialiśmy o tym, kim jest i co robi policjant, kim jest pieszy, kierowca i pasażer. Nauczyliśmy się piosenki „Dzieci i światła”. Uczyliśmy się rozpoznawać kształt koła, podawać jego nazwę i określać, czy jest małe, czy duże. Na podstawie zaprezentowanego przez Panią Kasię Teatru Kamishibai „O panach palcach” uczyliśmy się nazywać paluszki. Poznaliśmy też paluszkowe piosenki. Wykonaliśmy pierwsze prace plastyczne: malowaliśmy misia, sygnalizator świetlny, odciskaliśmy rączki w farbie, uczyliśmy się naklejać gotowe elementy tworząc w ten sposób wakacyjny obrazek.Te wszystkie aktywności miały na celu budowanie w dzieciach poczucia, że są częścią grupy oraz że w przedszkolu są bezpieczne.

Dziękujemy rodzicom za życzliwość i pomoc w organizacji naszego wakacyjnego kącika!

Wychowawczynie

21.05.2018.- spotkaliśmy się by uczcić święto naszych mam i tatusiów. Puchatki przygotowały dla swoich rodziców występ. Zaśpiewały dla nich piosenki, recytowały wiersze i zachwycały różnorodnymi tańcami, w tym- układem choreograficznym z pomponami, który cieszył się dużym uznaniem i został nagrodzony gromkimi brawami. Następnie maluchy zaprezentowały taniec z sercami, który dostarczył zebranym ogrom wzruszeń. Dzieci również zaprosiły swoich rodziców do wspólnego tańca do piosenki „Macarena”, a po występie obdarowały swoich najbliższych pięknym prezentem, który sami przygotowali. Po uściskach, całusach i podziękowaniach wszyscy zostali zaproszeni na poczęstunek w postaci słodkości i kiełbasek pieczonych na grillu. Na dzieci dodatkowa czekały atrakcje- trampolina, dmuchańce i plac zabaw.

Serdecznie dziękujemy rodzicom za pomoc w organizacji tego wyjątkowego dnia, za zaangażowanie, świetną zabawę, a przede wszystkim- za obecność!

Wychowawczynie

W dniu 8 maja br.- dzieci z grupy „Puchatki” odwiedziły Komendę Powiatową PSP w Obornikach. Przedszkolaki zwiedziły budynek straży, dowiedziały się wielu informacji dotyczących pracy strażaka, wysłuchały, którymi pojazdami strażacy wyjeżdżają do wypadków, a jakimi gaszą pożary. Obejrzały również wyposażenie pojazdów oraz niezbędne urządzenia do strażackiej pracy. Dzieci dowiedziały się wiele na temat niebezpieczeństw czyhających na nie w domu i w przedszkolu. Strażacy uświadomili przedszkolakom, co zrobić, gdy w domu zauważą pożar i jak powiadomić straż pożarną- dzwoniąc na numer alarmowy 998. Niewątpliwą atrakcją dla dzieci była możliwość przymierzenia hełmu strażackiego, wejście do wozu strażackiego oraz próba gaszenia fikcyjnego pożaru.

Dzieci wróciły do przedszkola bardzo szczęśliwe i podekscytowane. Przyznały, że ten zawód bardzo im się podoba, a w przyszłości chciałyby pracować w straży!

Kolejny projekt realizowany w grupie Puchatki to „Wiosna”. Przez 4 tygodnie zagłębialiśmy się w temat pierwszych oznak wiosny oraz w świat roślin. Poznawaliśmy wiosenne kwiaty, którymi dzieci wzbogaciły nasze Centrum Badawcze.
Dowiedzieliśmy się skąd biorą się rośliny i czego potrzebują, aby pięknie rosnąć. W trakcie realizacji projektu doświadczaliśmy, obserwowaliśmy i badaliśmy. Posadziliśmy cebulę, zasialiśmy rzeżuchę i fasolę. Wybraliśmy się do kwiaciarni, w której poznaliśmy różne gatunki roślin. Panie pokazały nam zarówno kwiaty cięte, które można ułożyć w piękne, kolorowe bukiety, jak i również rośliny doniczkowe. Dowiedzieliśmy się, że rośliny doniczkowe dzielą się na te, które pięknie zdobią nasz dom i na te, które wzbogacają wygląd naszego ogrodu. W kwiaciarni zakupiliśmy wybrane przez dzieci kwiaty, które po powrocie do przedszkola- wspólnie zasadziliśmy w naszym ogrodzie przedszkolnym.

Zwieńczeniem projektu była wycieczka do Ogrodu Botanicznego w Poznaniu, która sprawiła nam wiele radości. Serdecznie dziękujemy rodzicom za pomoc w realizacji projektu i zaangażowanie.

Wychowawczynie

„Ocean w butelce” i „Lampa lawa”

Dnia 8 lutego br.- w naszej grupie odbyły się zajęcia popołudniowe, podczas których eksperymentowaliśmy z wodą i olejem. Wspólne działania rozpoczęliśmy od przygotowania niebieskiej wody wykorzystując barwnik spożywczy. Następnie dzieci wlały ją do plastikowych butelek przyniesionych z domu. Oprócz zabarwionej wody w butelce znalazł się również olej. Kołysząc zakręconą butelką obserwowaliśmy „oceaniczne fale”. Dzieci dowiedziały się, że woda i olej to ciecze, które się ze sobą nie łączą, bo mają różne gęstości. Woda opada na dół, a olej tworzy na niej oddzielną warstwę.
Wykonaliśmy również widowiskowe doświadczenie „Lampa lawa”, do którego wykorzystaliśmy wodę, olej, barwnik spożywczy oraz tabletkę musującą. Do wysokiej szklanki wlaliśmy olej (co najmniej ¾ jej wysokości). W drugiej szklance przy użyciu barwnika spożywczego przygotowaliśmy czerwoną wodę. Do szklanki z olejem wrzuciliśmy tabletkę musującą. Następnie po kropli dodawaliśmy czerwoną wodę. Z zaciekawieniem obserwowaliśmy zachodzącą reakcję. Widowisko- choć trwało kilka minut- sprawiło dzieciom dużą radość! Bąbelki powietrza, uwolnione w wyniku reakcji są lżejsze od płynów w szklance i dlatego unoszą się do góry. Aby wzbogacić doznania dzieci, szklankę z lecącymi do góry bąbelkami podświetliliśmy od spodu strumieniem światła z latarki. Efekt był wspaniały a radość na buziach dzieci zachęca do kolejnych eksperymentów, które już wkrótce 🙂

Wychowawczynie

Kolejny projekt realizowany w naszej grupie to „Biała zima”. W trakcie jego realizacji dzieci przeprowadziły wiele doświadczeń i obserwacji- związanych z poznawaniem właściwości i zachowania się wody pod wpływem niskiej temperatury. Obserwacje przeprowadziliśmy w ogrodzie przedszkolnym, podczas spaceru (poszukiwanie szyb malowanych mrozem), w sali przedszkolnej (zamarzanie wody, soku pomarańczowego). W trakcie zabaw badawczych w sali, poznaliśmy też właściwości wchłaniania wody przez różne przedmioty. Wykonaliśmy również wiele prac plastycznych- różnymi technikami. Nie zabrakło oczywiście wesołych i bezpiecznych zabaw na śniegu! Wiele radości sprawiło dzieciom stworzenie naszego pierwszego „Puchatkowego bałwanka”, z którym mamy pamiątkowe zdjęcie 🙂
W kolejnej części naszego projektu poznaliśmy takie ptaki jak; wróble, gile i sikorki. Dzieci dowiedziały się o konieczności dokarmiania ptaków oraz poznały pokarmy dla nich przeznaczone. Mnóstwo satysfakcji dała dzieciom możliwość wsypywania ziarenek do naszych przedszkolnych karmników. Wspólnie wybraliśmy miejsce w ogrodzie przedszkolnym, gdzie dzieci powiesiły słoninkę dla sikorek. W trakcie spacerów prowadziliśmy obserwacje przyrodnicze, z zapałem tropiliśmy ptaki. Podczas realizacji projektu wykonaliśmy wiele prac plastycznych, na których znalazły się zrobione przez dzieci piękne sikorki, gile i wróble. Stworzyliśmy także „Puchatkowe karmniki”, w których znalazły się wcześniej poznane ptaki oraz ziarenka.
W ostatnim tygodniu projektu poznaliśmy zabawy karnawałowe. Nie zabrakło pięknych wytworów plastycznych (kolorowe baloniki, imprezowe maski), zabaw z balonami oraz samodzielnie przygotowanych karnawałowych przysmaków. W tym tygodniu mogliśmy również zobaczyć przepiękne stroje i świetnie bawić się na naszym przedszkolnym baliku 🙂 Przed nami kolejne, równie atrakcyjne projekty!

Wychowawczynie

Legendy, bajki i baśnie

Można je czytać o ciemku i o jaśnie,

W świat magiczny nas przenoszą,

Bohaterowie o uwagę proszą.

Dawne czasy nam przybliżają,

Dinozaury do zabawy zapraszają.

Przedszkolaki książeczki kochają,

Na ich widok się uśmiechają!

Grupa Puchatki zakończyła kolejny projekt edukacyjny. Przez 3 tygodnie nasz przedszkolny czas- wypełniały legendy, bajki i informacje o dawnych czasach.
Dowiedzieliśmy się, co to jest legenda i morał. Poznaliśmy takie legendy jak: „Smok Wawelski” , „Złota kaczka”, „O Popielu”, „Bajka o Koziołku Matołku”. Bawiliśmy się z wieloma bohaterami legend, przeżywaliśmy z nimi ich przygody, nauczyliśmy się rozróżniać dobro i zło. Poznaliśmy cechy i mieszkańców prehistorycznego lasu, bawiliśmy się masą solną, dowiedzieliśmy się skąd bierze się węgiel i poznaliśmy jego cechy i właściwości. Zagłębiliśmy się w świat dinozaurów oraz przenieśliśmy się do czasów rycerzy i księżniczek. Nauczyliśmy się, jak obchodzić się z książką oraz rozpoznawać bohaterów różnych bajek i ich cechy charakterystyczne. Opowiadaliśmy o swoich ulubionych historiach, staraliśmy się odtworzyć najbardziej znaczące sceny z różnych bajek. Zachwycaliśmy kolejnymi pięknymi pracami plastycznymi, których wykonywanie przyniosło nam wiele radości!
Krótko mówiąc zabawa była przednia! Dziękujemy Państwu za pomoce dydaktyczne- różne książeczki z legendami, baśniami i bajkami oraz historyczne przedmioty, które pomogły nam w realizacji tego projektu i wzbogaciły nasze Centrum Badawcze. Serdecznie dziękujemy za zaangażowanie!

Wychowawczynie

Przez trzy tygodnie nasza grupa poszerzała swoją wiedzę na temat naszej planety Ziemi. Dzieci dowiedziały się, że Ziemia ma kształt bardzo zbliżony do koła i znajduje się w Kosmosie. Puchatki poznały zależność, iż na Ziemi zawsze jest na zmianę dzień i noc, dlatego, że nasza planeta wiruje i raz oświetla ją słońce, a raz nie.
Puchatki wiedzą, że o naszą planetę Ziemię musimy dbać, aby żyło nam się na niej miło i przyjemnie. Każdy maluch powie, że wyrzucanie odpadów na ulicę lub w lasie- szkodzi ludziom, roślinom i zwierzętom. Wiadomo przecież, że śmieci zatruwają glebę, wodę i zwierzęta. Dzieci dowiedziały się także, że odpady należy segregować do specjalnie oznakowanych pojemników i że mogą one być przydatne- wykorzystuje się je do recyklingu.
Ponadto maluchy dowiedziały się, że większa część naszej planety pokryta jest wodą oraz, że woda jest potrzebna do życia nie tylko ludziom, ale również roślinom i zwierzętom- dlatego należy ją oszczędzać, aby nigdy jej nie zabrakło.
W celu utrwalenia dzieciom przekazanej wiedzy wykonaliśmy wiele prac plastycznych, które pięknie zdobiły puchatkową szatnię 🙂

Wychowawczynie

Dzieci z grupy Puchatki dnia 16.01. br.- gościły w przedszkolu swoje najmilsze Babcie i ukochanych Dziadków. W pięknej zimowej scenerii i w magicznym świątecznym nastroju- dzieci przedstawiły historię „Narodzenia Jezuska”. Dziadkowie ze wzruszeniem oglądali małych aktorów, nagradzając ich gromkimi brawami. Po występach jasełkowych, Maryja i Józef- zaprosili bliskich do wysłuchania części artystycznej, która była im dedykowana. Nie zabrakło piosenek, wierszy, życzeń oraz tradycyjnego „Sto lat”- płynącego z głębi serca! Zwieńczeniem występu było wręczenie gościom własnoręcznie wykonanych prezentów. W towarzystwie swoich wnucząt, Dziadkowie zasiedli do słodkiego poczęstunku przygotowanego przez panie kucharki i rodziców, którym serdecznie dziękujemy!

Wychowawczynie 🙂

Święta tuż, tuż

Dookoła czuć ich klimat już!

Zbliża się Boże Narodzenie,

A w przedszkolu wielkie poruszenie.

Poznajemy tradycje świąteczne,

Dzieci są bardzo grzeczne.

Na prezenty od Gwiazdora przecież czekają,

Rodzicom w przygotowaniach pomagają.

Przyjście Jezusa będziemy świętować,

W rodzinnym gronie ten czas celebrować!

Projekt „Święta tuż, tuż” zakończony. Były to wyjątkowe dni przygotowujące Nas do tego szczególnego czasu, jakim są Święta Bożego Narodzenia.
Dowiedzieliśmy się jak pomóc zwierzętom przetrwać ten trudny zimowy czas. Już teraz wiemy, że należy dokarmiać ptaki i w jaki sposób możemy pomóc zwierzętom mieszkającym w schroniskach. Zadaliśmy sobie pytanie- Jak my możemy przygotować się do zimy? I tak, nauczyliśmy się, w co można zaopatrzyć domową spiżarnię oraz jak robi się przetwory. Rozmawialiśmy na temat tradycji związanych z Wigilią i świętami Bożego Narodzenia. Dowiedzieliśmy się między innymi skąd wziął się zwyczaj łamania opłatkiem, czy ubierania choinki, dlaczego na wigilijnym stole powinno znaleźć się 12 potraw i dlaczego wypatrujemy pierwszej gwiazdki, zanim usiądziemy do stołu. Wiemy już, jakie dania powinny znaleźć się na wigilijnym stole i znaleźliśmy sposoby na to, by pomóc rodzicom je przygotować. W związku z tym, że święta już za pasem, mieliśmy ręce pełne roboty: wykonaliśmy ozdoby choinkowe i dekorowaliśmy choinkę w przedszkolu.

Jednak najbardziej pracowite były chyba dla nas te chwile, które przeznaczyliśmy na przygotowanie przedstawienia jasełkowego, nauczyliśmy się, bowiem pastorałek i piosenek świątecznych oraz wierszyków. A co najważniejsze- przedstawiliśmy nasze umiejętności ukochanym najbliższym! Serdecznie dziękujemy Państwu za wszelką pomoc, bardzo nam miło, że zawsze możemy na Państwa liczyć!

Wychowawczynie 🙂

Dnia 12 grudnia w grupie „Puchatki” odbyło się świąteczne spotkanie jasełkowe. Dzieci przedstawiły historię narodzenia dzieciątka Jezus. Nasze wspaniałe 3-latki z wielkim zaangażowaniem wcieliły się w swoje role: Maryi, Józefa, pasterzy i aniołków. Wszystkie dzieci śpiewały Jezuskowi pastorałki. Dziewczynki w swoich pięknych strojach zatańczyły i zaśpiewały dla naszego Pana. Pasterze radując się z narodzin Jezuska w rytm pastorałki ,,Do stajenki”- udali się do żłóbka, aby oddać Mu pokłon i złożyć w darze „Światełko”. Dzieci zagrały na instrumentach utwór „Nie płacz Jezu”, by uspokoić płaczącą Dziecinę. Na zakończenie występu Maryja i Józef podziękowali wszystkim przybyłym gościom. Miłą niespodziankę dzieci sprawiły swoim rodzicom, gdy wręczyły im samodzielnie przygotowane upominki. Dużą radość w sercach poczuły nasze „Puchatki”, kiedy na sali zawitał gość specjalny – Gwiazdor, który w pięknej świątecznej scenerii obdarowywał dzieci prezentami oraz dobrym słowem. Po wizycie Gwiazdora zasiedliśmy do stołu, gdzie czekał na nas słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców.

Serdecznie dziękujemy rodzicom za zaangażowanie, wszelką pomoc i za przygotowanie pięknych strojów dla naszych małych aktorów. Jeszcze raz życzymy Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!

Wychowawczynie 🙂

30 listopada br.- w grupie „Puchatki” obchodziliśmy Andrzejki. Nie zabrakło wróżb takich, jak: „Jaki zawód będę wykonywał w przyszłości?, „Jakie imię będzie miał mój mąż/żona?” itp. Po wróżbach andrzejkowych bawiliśmy się przy wesołej muzyce. Szczęśliwi i zadowoleni zasiedliśmy do słodkiego poczęstunku.

Wychowawczynie

Dnia 27 listopada br.- dzieci z grupy „Puchatki” spotkały się na zajęciach popołudniowych o tematyce kulinarnej. Wykonanie i zdobienie pierników- sprawiło dzieciom wiele radości i wprowadziło je w świąteczny nastrój.

Wychowawczynie

Projekt edukacyjny „ Nasze zwierzęta”

Kolejnym projektem edukacyjnym w grupie „Puchatki”- były „Nasze zwierzęta”. W trakcie jego realizacji dzieci poznały zwierzęta mieszkające na wsi i ich zwyczaje. Dzieci wzbogaciły nasze Centrum Badawcze o książki związane z tematyką projektu, a także figurki zwierząt, z których stworzyliśmy wiejską zagrodę. Zwieńczeniem projektu była wizyta w sklepie zoologicznym. Dzieci miały okazję zobaczyć zwierzęta domowe np. chomika, świnkę morską, papugę, rybki oraz poznać produkty potrzebne do prawidłowego żywienia i pielęgnacji zwierząt. Ponadto wybraliśmy się na wycieczkę do gabinetu weterynaryjnego, w którym dzieci dowiedziały się jak prawidłowo sprawować opiekę nad zwierzętami.

Wychowawczynie