SMERFY

1 czerwca świętowaliśmy Dzień Dziecka w Dąbrówce Leśnej. Było mnóstwa atrakcji i wiele radości!

Na początku czerwca rozmawialiśmy o SZCZĘŚCIU; wiemy co to znaczy mieć szczęście i być szczęśliwym. Rozumiemy, że każdy może i chce być szczęśliwy – ludzie i zwierzęta. Należy pokazywać, kiedy jest się szczęśliwym. Wybraliśmy się na łąkę – poznaliśmy rośliny łąkowe oraz wielu jej mieszkańców. Na łące jesteśmy tylko gośćmi, a goście zachowują się grzecznie, tzn. dbają o miejsce, w którym są – nie niszczą, nie śmiecą i szanują mieszkańców. Niedługo nadejdzie lato i będziemy często przebywać na świeżym powietrzu, bawiąc się i ucząc, bo dla nas nauka to świetna zabawa.

Znamy wszystkie litery i dobrze czytamy. Znamy też liczby, znaki i doskonale potrafimy dodawać i odejmować oraz mierzyć. Niektórzy z nas robią to w pamięci, a inni potrzebują jeszcze palców. Z cyfr układamy działania matematyczne.

Wiemy, dlaczego w niektórych sytuacjach nie da się wlać wody do szklanki.  Na zajęciach bawiliśmy się poznanymi literami: o, a, m, l, t, i, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, ł, h: układaliśmy sylaby, wyrazy, odczytywaliśmy je.

W kolejnym tygodniu dalej dowiadywaliśmy się, co to znaczy być szczęśliwym – wiemy, że zwierzęta też chcą być szczęśliwe; możemy im w tym pomóc, dbając o nie, np. umieszczając w ogrodzie domki dla owadów i poidełka dla nich. Dowiedzieliśmy się, kto zamieszkuje staw – dlatego musimy dbać o to, żeby go nie zaśmiecać. Rozumiemy, jak ważna jest praca pszczół – dzięki nim możemy cieszyć się pysznymi owocami oraz słodkim i zdrowym miodem. Poznaliśmy też pracę pszczelarza.

Bardzo lubimy lato – możemy bawić się do woli na świeżym powietrzu. W tym tygodniu malowaliśmy na folii. Mogliśmy obserwować przez nią to, co chcieliśmy namalować. Mieliśmy okazję do obserwowania tego, co się dzieje, gdy słońce zaświeci na kartkę przez wodę. Znamy wiele zabaw, piosenek i tańców – dzięki nim możemy bawić się razem.

Poznaliśmy nową wartość, jaką jest ROZWAGA. Niedługo będziemy spędzać czas nad wodą, w górach, w lesie. Poznanie właściwych i bezpiecznych zasad zachowania w tych miejscach to gwarancja radosnego spędzenia wspólnych chwil. Rozwaga w działaniu to coś, co zapewni, że nic złego nam się nie stanie.

Poznaliśmy też wiele regionów i związanych z nimi krajobrazów – rozumiemy, co to znaczy krajobraz górski, nadmorski czy jezior. Odwiedziliśmy nawet morskie głębiny i poznaliśmy ich mieszkańców.

Znamy już wszystkie litery, czytamy je i piszemy po śladzie; niektórzy z nas piszą samodzielnie. Świetnie też liczymy – to znak, że czas już iść do szkoły.

Obserwowaliśmy, jak zachowuje się jajko w słodkiej, a jak w słonej wodzie – jeśli chcecie, opowiemy Wam o tym.

To był już ostatni tydzień w przedszkolu. Po wakacjach będziemy uczniami w szkole.

W ostatnim tygodniu dalej rozmawialiśmy o rozwadze. Podsumowaliśmy naszą wiedzę na temat wszystkich poznanych wartości i przekonaliśmy się, że każdy z nas ma taką, którą ceni najbardziej.

Pożegnaliśmy się z Przedszkolem na wzruszającej uroczystości w dniu 24.06.2022 w OOK. I chociaż niektórzy z nas będą przychodzić tu jeszcze w wakacje, to czekamy już na pierwsze spotkanie w szkole.

Dziękujemy za ten rok,  życzymy wszystkim udanych wakacji i powodzenia w zerówce oraz szkole.

                                                                                                                                   Marlena Krzyścin

W miesiącu maju „Smerfy” rozmawiały o nowej wartości – WIEDZA. Rozumiemy, co znaczy wiedzieć i do czego wiedza jest potrzebna. Dowiadujemy się, skąd można czerpać wiedzę, i że bardzo ważnym jej źródłem są książki – dlatego należy o nie dbać. Przez cały tydzień szukaliśmy miejsc z książkami. Wiemy, gdzie można kupić książki. I najważniejsze – chcemy jak najszybciej nauczyć się czytać, bo wtedy sami będziemy mogli zdobywać wiedzę.

Niektórzy z nas potrafią już dobrze czytać i czytają innym. To dlatego, że przez cały rok poznawaliśmy litery – znamy prawie wszystkie.

Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy. Doskonalimy tę umiejętność przy każdej okazji, np. bawiąc się w sklep. Używaliśmy monet, kupując książki – oczywiście w zabawie. Bawiliśmy się przy nowej piosence, która opowiada o bibliotece. Potrafimy ją pięknie zaśpiewać. Najbliższe są nam książki papierowe. Dowiedzieliśmy się, jak można w domu zrobić papier i… zrobiliśmy go sami w przedszkolu.

W kolejnym  tygodniu mieliśmy bardzo dużo pracy – tworzyliśmy bajkę. Najpierw ją wymyśliliśmy, potem rysowaliśmy, odgrywaliśmy, a nawet układaliśmy do niej muzykę. Wiemy, ile trudu trzeba włożyć, by wydać książkę, jak dużo osób pracuje, by książka mogła powstać. Wybraliśmy się na wirtualny spacer do miejsca, w którym powstają papierowe książki – drukarnię.

Poznaliśmy kolejną literę ł, Ł oraz  h, H. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy w pamięci. Ćwiczyliśmy płacenie, kupowanie.

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o naszych rodzinach. Najpierw rozmawialiśmy o dziadkach i wiemy, jacy byli nasi rodzice, gdy mieli sześć lub siedem lat – co lubili, a czego nie, jak się zachowywali i czy chodzili do przedszkola tak jak my. Dowiedzieliśmy się, gdzie pracują i co robią w swojej pracy. Staramy się zrozumieć, jak wielką wartością jest RODZINA – daje poczucie bezpieczeństwa, a wszyscy jej członkowie wzajemnie sobie pomagają. Ćwiczyliśmy płacenie, kupując prezenty dla rodziców – oczywiście w zabawie.

Obserwując doświadczenie, zobaczyliśmy, jak zmieniają się kolory w kwiatach. Dalej rozmawialiśmy o naszych rodzinach, rozumiemy, że dom to miejsce, w którym jesteśmy wszyscy razem, kochamy się i wspieramy i każdy z nas jest tak samo ważny. Nauczyliśmy się też, że mamy dużą rodzinę – są nią ciocie, wujkowie i kuzyni.

Największą radość sprawiło nam przygotowanie niespodzianki dla naszych bliskich – zorganizowaliśmy „Dzień Rodziny”. Nie ma nic lepszego niż wspólna zabawa z rodzicami.

Wzięliśmy udział w pirackim biwaku, podczas którego jako piraci szukaliśmy skarbu. Cóż to były za emocje! Przed nami ostatni miesiąc wspólnej zabawy.

 Marlena Krzyścin

Na początku kwietnia rozmawialiśmy w naszej grupie o tym, jak ważna jest praca. Smerfy dowiedziały się jakie zajęcia wykonuje rolnik, zwłaszcza wiosną, kiedy trzeba wszystko siać i sadzić. Dzieci poznały specyfikę pracy w gospodarstwie na podstawie opowiadania „Mysia jedzie na wieś”, zasiały owies, a także wykonały ekologiczną doniczkę z plastikowej butelki i posadziły w niej po ziarnku fasoli. Przez kolejne dni obserwowały, czy ich roślinki rosną i pilnowały, aby nie zabrakło im wody.

W drugim tygodniu kwietnia Smerfy dowiedziały się o tym, czym jest tradycja  Poznały tradycyjne zabawy, tradycje świąteczne naszego regionu.  Rozumieją, że mogą także tworzyć i pielęgnować rodzinne tradycje. Wiedzą, dlaczego symbolami Wielkanocy są kurczaczek, jajko i baranek i dlaczego niesie się do poświęcenia pokarmy w koszyku. Wykonaliśmy pracę plastyczną – palmę wielkanocną, upiekliśmy i ozdobiliśmy własne mazurki. Smerfy poznały też nową figurę geometryczną – owal. Coraz lepiej dodają i odejmują na liczmanach, również w pamięci.

Przed przerwą świąteczną, we wtorek,  zasiedliśmy do odświętnie przygotowanego stołu i Smerfy zjadły wspólnie uroczyste wielkanocne śniadanie. Dzieci wzięły następnie udział w zabawie w szukanie wielkanocnego Zajączka. Do domów zabrały upominki, posianą wcześniej rzeżuchę oraz niespodziankę dla rodziców.

Po powrocie Smerfów do przedszkola po świętach rozmawialiśmy o tym, czym jest szacunek. Dzieci dowiedziały się, że należy szanować ludzi, zwierzęta oraz przedmioty, ponieważ są efektem pracy człowieka. Rozumieją, że szacunek to także to, jak się zachowujemy w różnych miejscach – na wystawie czy na koncercie. Smerfy chętnie próbowały grać na różnych instrumentach do melodii oraz rytmu, namalowały też swoje własne obrazy do kompozycji z kwiatami.

Poznaliśmy także charakterystykę pracy ludzi dbających o dobra kultury – reżysera, aktora, pracownika muzeum.

27 kwietnia br. wybraliśmy się do Teatru Animacji w Poznaniu na przedstawienie pt. „Dziób w dziób”. Dzieci z zainteresowaniem oglądały spektakl, żywo reagowały na to, co dzieje się na scenie. Duże brawa dla aktorów po skończonym przedstawieniu a także zadowolone buzie Smerfów z pewnością są dowodem na to, że wycieczka była udana.

W minionym miesiącu obchodziliśmy także Dzień Ziemi. Z tej okazji  dzieci uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych o tematyce przyrodniczej i ekologicznej. Utrwalały wiedzę dotyczącą sposobów dbania o środowisko i otaczającą nas przyrodę Na koniec dnia Smerfy zasadziły drzewko w przedszkolnym ogrodzie.

Z kolei w ramach projektu „Poznajemy kontynenty” przenieśliśmy się podczas zajęć do Azji aby poznać kulturę Chin oraz Indii.  Dzieci brały też udział w zadaniach do projektów „Gramy zmysłami” oraz „Zabawa sztuką”.

 Małgorzata Leończuk

W minionym miesiącu Smerfy oprócz codziennych zadań i działań w grupie przygotowywały się do ważnego wydarzenia w przedszkolu – uroczystego Powitania Wiosny. Dzieci z niecierpliwością czekały na pierwszy dzień nowej pory roku, ponieważ oprócz szeregu atrakcji zaoferowano im również możliwość nocowania bez mamy i taty w przedszkolu 🙂 Jak przystało na najstarszą grupę w przedszkolu, Smerfy ochoczo i z odwagą zabrały się do planowania wspólnego wydarzenia. Ćwiczyły taniec dla Pani Wiosny, wykonywały pracowicie zadania w książkach, zastanawiając się, jak będzie wyglądać taka noc w przedszkolu. Na bieżąco informowały swoje panie o przygotowaniach w domu oraz zadawały dużo pytań, dotyczących listy rzeczy do zabrania, a także na przykład – ile można zabrać ze sobą misiów?

Po wydarzeniach związanych z obchodami Pierwszego Dnia Wiosny możemy stwierdzić, że Smerfy były rzeczywiście odważne i myślimy, że miło będą wspominać czas wspólnego nocowania w przedszkolu!

Podczas zajęć dzieci poznawały oznaki wiosny, obserwowały zmieniającą się często w tym miesiącu pogodę – tłumaczyliśmy sobie znaczenie przysłowia W marcu jak w garncu. Poznaliśmy nowe literki, potrafimy wykonywać zadania z dodawaniem w zakresie liczb 1-10, znamy już znak dodawania. Teraz przyszła pora na wprowadzenie zadań z odejmowaniem.

Smerfy poznały również charakterystykę zawodu rolnika oraz dowiedziały się, jak pielęgnować rośliny. Posadziliśmy cebulki i zasialiśmy ziarna owsa. Dzieci przyniosły do przedszkola wiosenne kwiaty – za co ogromnie dziękujemy, w sali powstał piękny wiosenny ogródek.

Jak w każdym miesiącu odbywały się zajęcia z logorytmiki, edukacji przez ruch oraz szachy. Na języku angielskim Smerfy poznały nazwy figur geometrycznych, przypomniały sobie nazwy środków lokomocji, a podczas ostatnich dwóch tygodni marca zapoznawały się także z angielskim alfabetem – wykonały do tego tematu pracę plastyczną pt. „Nasz alfabet”.

Gratulujemy Smerfom wzięcia udziału w konkursach organizowanych w naszym przedszkolu i zachęcamy do dalszych aktywności.

Małgorzata Leończuk

W minionym miesiącu zgłębialiśmy tematykę dotyczącą naszej planety oraz omawialiśmy o zagadnieniach związanych z podróżowaniem i odkrywaniem. Rozmawialiśmy o ochronie środowiska naturalnego. Poznaliśmy planetę Ziemię – miejsce, gdzie istnieje życie. Dzieci dowiedziały się, że istnieją cztery żywioły, bez których nie byłoby możliwe życie na Ziemi.  Wiedzą, kiedy żywioły nam pomagają, a kiedy zagrażają naszemu zdrowiu i życiu.  Poznaliśmy sposoby praktycznego wykorzystania powietrza i ognia. Rozumiemy, że zabawy z ogniem są niebezpieczne, stosujemy się do zakazu zabawy zapałkami czy zapalniczką.

Dowiedzieliśmy się także o tym, jak dbać o środowisko naturalne, badaliśmy właściwości gleby, skarby Ziemi – minerały, wyjaśnialiśmy znaczenie obiegu wody w przyrodzie. Dzieci wiedzą, że śnieg, lód i para wodna to też woda. Samodzielnie hodowaliśmy kryształki soli w ramach eksperymentu badawczego, omawialiśmy również, na jakiej zasadzie działa wulkan.

Rozmawialiśmy o znaczeniu podróży w odkrywaniu, poznawaniu ciekawych miejsc oraz zjawisk. Dzieci poznały globus, kontynenty; różne sposoby podróżowania. Wiedzą, które pojazdy poruszają się w powietrzu, a które po lądzie i w wodzie. Znają akcesoria ułatwiające podróżnikom przebywanie w różnych warunkach, takie jak namiot, mapa, termos, kompas czy latarka. Zajęcia miały na celu pokazanie dzieciom, że podróżowanie jest przyjemnym sposobem spędzania czasu, który daje radość oraz wiele uczy. Dowiedzieliśmy się, że na Ziemi są miejsca, w których jest zimno, i takie, gdzie panuje upał – poznaliśmy ludzi, którzy żyją w tych warunkach.

Podczas zajęć języka angielskiego dzieci poznały nazwy środków transportu, a także wyrażenia związane z pogodą. Przygotowały samodzielnie pomoce do zajęć – flashcardy oraz „koło pogodowe”.  Stworzyły wspólnie książkę „Means of transport”.  Utrwalały poznane słownictwo podczas zabaw ruchowych, nauki piosenek, powtarzania.

Kolejnym zmysłem, jaki dzieci poznały w ramach projektu realizowanego w grupie „Gramy zmysłami” był zmysł węchu. W ramach zadania związanego z tym zmysłem dzieci  przygotowały pachnącą plastelinę.

Dzieci uczestniczyły także w zajęciach logorytmicznych, szachowych oraz w zajęciach Edukacji przez Ruch.

16 lutego miał miejsce w naszej grupie bal karnawałowy. Smerfy bardzo dobrze prezentowały się w swoich przebraniach, z gracją wzięły udział w pokazie strojów, pięknie pozowały do pamiątkowych zdjęć. Zabawa karnawałowa dała dzieciom wiele radości, z chęcią uczestniczyły w kolejnych zabawach i zadaniach.  Przyjemność sprawiły Smerfom wspólne tańce do popularnych przebojów, a także możliwość spędzenia czasu z kolegami i koleżankami przy stole podczas momentu odpoczynku i poczęstunku.

Podczas zajęć, których celem było przybliżenie dzieciom zasobów  dziedzictwa narodowego, Smerfy poznały „Legendę o Smoku Wawelskim”. Treść legendy została przedstawiona dzieciom za pomocą teatrzyku Kamishibai. Jest to technika czytania i prezentacji, wywodząca się z Japonii, wykorzystująca plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynkę- w której przedstawiane są kolejne fragmenty tekstu.

24 lutego świętowaliśmy w naszej grupie Tłusty czwartek. W ramach zajęć w tym dniu dzieci wykonały zadania matematyczne, ćwiczące małą motorykę oraz utrwalające znajomość poznanych liter z użyciem przygotowanych pomocy dydaktycznych w postaci pączków. Obejrzały prezentację multimedialną o wyglądzie i sposobie przygotowywania pączków w różnych krajach. Smerfy wykonały także pracę plastyczną przypominającą wyglądem prawdziwego pączka a po obiedzie zjadły zakupione wcześniej świeże pączki. Sprawdzały przy tym prawdziwość stwierdzenia, że nie można zjeść pączka bez oblizywania się J

W ramach projektu „Podróżujemy przez kontynenty” dzieci dowiedziały się informacji o Indianach – rdzennych mieszkańcach Ameryki Północnej.

Dzieci zapoznały się także z treścią wiersza Jana Brzechwy pt. „Na wyspach Bergamutach”. Zobrazowały treść wiersza za pomocą pracy plastycznej. Celem działania było ćwiczenie umiejętności współpracy w grupie.

                             Małgorzata Leończuk

Smerfy spotkały się ze swoimi koleżankami i kolegami w nowym roku. W pierwszym tygodniu stycznia rozmawialiśmy o upływie i następstwach czasu. Dzieci poznały różne przedmioty służące do pomiaru czasu: zegary, klepsydry, stopery, minutniki, sekundniki i dowiedziały się, które z nich mierzą czas najdokładniej. Dowiedziały się, dlaczego ludzie mierzą czas, w jaki sposób mierzono go dawniej, a jak robi się to współcześnie.

Smerfy poznały także różne rodzaje kalendarzy (dzienne, roczne, tygodniowe itp.). Wiedzą, że rok ma 365 dni i jest to czas obiegu Ziemi dookoła Słońca. Poznały też nazwy 12 miesięcy-  starały się je zapamiętać według kolejności występowania. Przypomniały sobie dni tygodnia – wiedzą, że tydzień ma 7 dni i nauczyły się wypowiadać je po kolei.

Na pierwszych po przerwie świątecznej zajęciach języka angielskiego dzieci, które uczestniczyły w rodzinnym konkursie kulinarno- fotograficznym pt. ,,Cała rodzina je owoce i warzywa” otrzymały od pani Kasi dyplomy oraz zdrowe przekąski.

Z zakresu pojęć matematycznych dzieci poznały znak +, potrafią go zapisać i odczytać działanie matematyczne, w którym występuje. Poznały kolejne litery: z, Z, b, B, uczyły się wysłuchiwać, jakie głoski znajdują się na początku, w środku i na końcu wyrazów. Potrafią odczytać sylaby, wyrazy i zdania z poznanych liter.

5 stycznia zrealizowaliśmy kolejne zadanie w ramach ogólnopolskiego projektu „Gramy zmysłami”. W tym miesiącu dzieci zrobiły samodzielnie „sztuczny śnieg”. Zabawa przy tym była świetna i dzieci z dużym zaangażowaniem wykonały to sensoryczne zadanie.

W drugim tygodniu stycznia zaznaczyliśmy w kalendarzu ważne uroczystości – Dzień Babci oraz Dzień Dziadka.  Rozmawialiśmy o ważnej wartości, jaką jest pomoc. Dzieci dowiedziały  się, w jaki sposób mogą pomagać ludziom starszym, znają zasady kulturalnego zachowania się w stosunku do swoich babć i dziadków oraz innych starszych osób.

Smerfy przygotowały prezenty dla babć i dziadków, które będą mogły wręczyć w dniu ich święta. Nauczyły się także recytowania wiersza z życzeniami oraz śpiewania piosenki.

W ramach projektu „Poznajemy kontynenty”, którego celem jest wzbogacanie wiadomości na temat życia ludzi na różnych kontynentach dzieci poznały najważniejsze informacje i ciekawostki o Hawajach – wyspach położonych na Oceanie Spokojnym. Smerfy poznały nazwę stolicy, zwyczaj obdarowywania gości naszyjnikiem z kwiatów, który nazywa się „lei”, dowiedziały się też, że na Hawajach występują tylko dwie pory roku. Na zakończenie dzieci wykonały wspólną pracę plastyczną – makietę oceanu i rafy koralowej.

Smerfy wzięły również udział w zadaniu do projektu „Zabawa sztuką”. Dzieci próbowały poznając cykl obrazów Jaspera Johnsa pt. „Liczby” odpowiedzieć na pytanie, czy matematyka może występować w sztuce. Przyglądając się obrazowi  pt. „Od 0 do 9” Smerfy ćwiczyły swoją percepcję wzrokową i odszukały w nim ukryte cyfry a nawet litery. Przy pomocy farb dzieci wykonały swoje własne obrazy przedstawiające cyfry.

      Małgorzata Leończuk

W grudniu poznaliśmy kolejną porę roku – zimę. Wiemy, że na dworze robi się coraz chłodniej, pamiętamy też, że należy ubierać się odpowiednio do pogody. Nosimy więc czapki, szaliki i rękawiczki – czasem służą one nam również do zabawy. Nie zapominamy o małych przyjaciołach – systematycznie dokarmiamy ptaki i wiemy, co jest ich przysmakiem. Mówimy o ODPOWIEDZIALNOŚCI za siebie i za innych. Poznaliśmy kolejne litery k, K , y, Y, – umiemy usłyszeć ją na początku, w środku i na końcu wyrazów. Odczytujemy wyrazy i zdania z poznanymi literami. Poznaliśmy także cyfry 4, 5, 6 – wiemy, że są cztery pory roku, umiemy je kolejno wymienić oraz przyporządkować do nich symbole. Staramy się dokładnie przeliczać, porównywać, wnioskować. Potrafimy porównywać wysokość niektórych obiektów, stosujemy określenia: wyższy od…, niższy od…

W ramach zajęć plastycznych stemplowaliśmy materiał i malowaliśmy farbami. Doskonaliliśmy grafomotorykę i precyzję ruchów podczas kreślenia szlaczków i wodzenia po śladzie. W minionym tygodniu kontynuowaliśmy temat nadchodzącej zimy. Rozmawialiśmy o sposobach ogrzewania mieszkań w okresie zimowym. Poznaliśmy ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła. Wiemy, kiedy jest ciepło, a kiedy zimno – znamy działanie termometru, umiemy wskazać temperaturę wysoką i niską. Potrafimy też dostosować ubranie do warunków atmosferycznych. Wiemy, że wełna daje mam ciepło, poznaliśmy sposób jej pozyskiwania. Mierzyliśmy długość i wysokość różnymi sposobami, a te doświadczenia pozwoliły nam ustalić stałość długości. Ćwiczyliśmy pamięć dowolną przez zapamiętywanie wierszy i krótkich rymowanek. Rozwijaliśmy także zainteresowania przyrodnicze – dowiadywaliśmy się, w jaki sposób natura przygotowuje zwierzęta leśne do przetrwania zimy. Wykonaliśmy doświadczenia z użyciem wody i lodu: odkryliśmy, że woda, gdy staje się lodem, zwiększa swoją objętość. Wiemy, jak ważna jest wspólna zabawa, bawiliśmy się przy dźwiękach muzyki klasycznej, tańczyliśmy z chusteczkami oraz z chustą animacyjną. Rozwijaliśmy inwencję twórczą: malowaliśmy farbą na folii aluminiowej, słuchając jednocześnie muzyki poważnej. W dalszym ciągu korzystaliśmy z uroków zimy; spędziliśmy czas na wspólnych zabawach na świeżym powietrzu.

W kolejnych tygodniach przygotowywaliśmy się do świąt Bożego Narodzenia. W naszej sali stoi ubrana przez nas choinka, czekaliśmy na Świętego Mikołaja i prezenty od niego. Chcieliśmy też sprawić radość bliskim – przygotowaliśmy dla nich piękne choinki i pachnące mydełka. Rozmawialiśmy też o ważnej wartości, jaką jest ŻYCZLIWOŚĆ. Dowiedzieliśmy się, jakie potrawy przygotowuje się na kolację wigilijną. Poznaliśmy zwyczaje świąteczne: dzielenie się opłatkiem, przygotowanie dodatkowego nakrycia dla niespodziewanego gościa, układanie sianka pod obrusem, kosztowanie 12 potraw przy wigilijnym stole oraz poznaliśmy historię narodzin Jezusa. Przy choince słuchaliśmy kolęd i pastorałek, niektóre z nich wspólnie śpiewaliśmy. Poznaliśmy także piosenkę o świętach, którą śpiewaliśmy przy akompaniamencie instrumentów. Intrygujące były dla nas zabawy polegające na mierzeniu – badaliśmy stałość miary na przykładzie sznurków i patyczków. Ćwiczyliśmy pamięć dowolną – nauczyliśmy się swych ról do przedstawienia świątecznego.

Nadal bawimy się głoskami i literami, odczytujemy teksty, układamy wyrazy. Rozwijamy nasze talenty plastyczne, usprawniamy dłonie podczas zabaw plastycznych i technicznych. Hartujemy organizm, ale też doskonalimy samodzielność podczas zmieniania ubrań.

Grudzień był bardzo pracowity dla nas,  przygotowaliśmy  i zaprezentowaliśmy przed kamerą przedstawienie „Przygotowania do Świąt”.  Sytuacja covidowa, uniemożliwiła nam świąteczne spotkanie z Rodzicami w przedszkolu. Uczestniczyliśmy też, we wspólnej wigilii grupowej, składając sobie świąteczne życzenia.

  Wszystkim życzymy Wesołych Świąt!

Wychowawczynie

W poniedziałek 29 listopada, zaraz po śniadaniu dzieci z grupy Smerfy wybrały się na wycieczkę  do Biblioteki Pedagogicznej w Obornikach. Na miejscu panie bibliotekarki  przywitały dzieci i opowiedziały o bibliotece i o zbiorach znajdujących się w niej, pokazały, jak wygląda karta czytelnika oraz wyjaśniły zasady wypożyczania książek. Pani bibliotekarka wypożyczyła także dzieciom książkę pt. „Opowiadania wigilijne” do poczytania w przedszkolu podczas codziennej bajkoterapii.

Następnie Smerfy ochoczo zabrały się do ozdabiania choinki  dekoracjami, które przygotowały wcześniej własnoręcznie w przedszkolu. Po skończonej pracy dzieci obejrzały, ile książek znajduje się na półkach, a potem razem z paniami udały się do czytelni. Wysłuchały z uwagą przeczytanej przez panią bibliotekarkę książki pt. „Zawody” oraz wiersza Marii Konopnickiej „Zła zima”. Smerfy opowiedziały paniom o tym, kim chciałyby zostać w przyszłości, a także zaśpiewały piosenkę o świętym Mikołaju.

Na zakończenie spotkania dzieci otrzymały od pań prezent dla grupy w postaci książki. Spotkanie odbywało się w miłej, radosnej atmosferze.

Małgorzata Leończuk

W pierwszych tygodniach listopada dużo rozmawialiśmy o wartości, jaką jest patriotyzm, a także o naszym kraju- Polsce. Podczas zajęć przedstawialiśmy miejsce zamieszkania i  najbliższą okolicę. W trakcie zabawy dzieci utrwalały swoje adresy zamieszkania.

Smerfy poznały legendę o powstaniu państwa polskiego oraz symbole narodowe. Wiedzą, gdzie leży stolica Polski. Poznały także nazwy dawnych stolic Polski. Przygotowując się do Narodowego Święta Niepodległości, dzieci wykonały kokardy narodowe oraz śpiewały hymn narodowy.

W połowie listopada przedszkolaki poznały nową wartość- wyobraźnię. Dużo rozmawialiśmy o naszych zainteresowaniach oraz ulubionych zajęciach. Dzieci wiedzą, że każdy ma prawo do swojego hobby a wyobraźnia to skarb, bo dzięki niej możemy przenieść się w czasie i  przestrzeni. Podczas zajęć uczyliśmy się z uwagą słuchać kolegów.

W minionym miesiącu uczyliśmy się piosenek: „Nam jesień niestraszna”, „Prawa dziecka”. Przygotowywaliśmy się także do wydarzenia z okazji nadchodzących Mikołajek.

Poznaliśmy litery: d, e, u. Dzieci brały udział w zabawach literami, odczytywały proste sylaby i wyrazy. Podczas zajęć matematycznych poznaliśmy cyfry: 3, 4. Bawiliśmy się w przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów. Poznaliśmy znak (  ), =, tworzyliśmy i odczytywaliśmy działania, w których występuje.

Dzieci rozwijały sprawność ręki podczas rysowania, wycinania i klejenia. Z pudełek tworzyliśmy roboty. Wymagało to od przedszkolaków wiele wysiłku, ale też dało ogromną satysfakcję.

25 listopada świętowaliśmy Dzień Pluszowego  Misia. Dzięki prezentacji multimedialnej Smerfy poznały historię powstania pierwszego misia- „ Teddy’go”.

W ostatnim tygodniu byliśmy z wizytą w Bibliotece Pedagogicznej. Dzieci z grupy Smerfy przygotowały ozdoby i w tym roku ustroiły choinkę w bibliotece. Odbyła się także zabawa andrzejkowa, na której dzieci dobrze się bawiły i chętnie uczestniczyły w przygotowanych wróżbach andrzejkowych. W ramach programu „NKP- z Nami polubisz kolej” gościliśmy w naszej grupie pana Krzysztofa. Podróżując przez kontynenty w listopadzie, odwiedziliśmy Afrykę, gdzie zafascynowały nas zwierzęta żyjące dziko.

Alicja Cichacka

W październiku rozmawialiśmy o pięknie przyrody oraz potrzebach roślin i zwierząt. Skłaniało nas to do rozmów o jesieni. Poznaliśmy rośliny i zwierzęta, które można spotkać w parku, uczyliśmy się rozpoznawać drzewa, łączyć je z należącymi do nich liśćmi i owocami. Poprzez obserwacje, zabawy z materiałem przyrodniczym kształtowaliśmy wrażliwość na piękno jesiennego krajobrazu, podziwialiśmy różnorodność jesiennych barw.

Nasze obserwacje odzwierciedlaliśmy w formach plastycznych – malowaliśmy farbami na dużych powierzchniach. Badaliśmy, jak powstają kolory, poprzez mieszanie 3 barw.

Poznaliśmy litery i głoski m, M, l, L, t, T, i, I umiemy odczytywać proste sylaby, a także pisać poznane litery w liniaturze. Ciągle doskonalimy słuch fonematyczny – wyróżniamy głoski w wyrazach, składamy wyraz z sylab i głosek.

Umiemy zaśpiewać piosenkę „Idzie jesień po lesie”.  Znamy instrumenty perkusyjne, potrafimy samodzielnie zagrać prosty rytm. Wybraliśmy się na wycieczkę do lasu, podziwialiśmy i zbieraliśmy skarby jesieni. Dzięki temu nasz Kącik Przyrodniczy wzbogacił się o nowe okazy.  Zwracamy uwagę nie tylko na rośliny, lecz także na zwierzęta. Znamy cechy charakterystyczne niektórych z nich, wiemy, w jaki sposób przygotowują się do przetrwania zimy, potrafimy podać nazwy miejsc, w których mieszkają. Poznajemy nowe słowa i wyrażenia; wiemy, co to znaczy hibernacja. Wiemy też, że należy pomagać zwierzętom w ciężkim dla nich okresie zimowym. Rozumiemy, jak ważna jest praca leśniczego. Zwróciliśmy uwagę na świat najmniejszych zwierząt – owadów; wiemy jak zachowują się jesienią.

Poznaliśmy cyfrę 1, 2. Bawiliśmy się materiałem przyrodniczym, przeliczając, odkładając i dokładając określoną liczbę liczmanów. Korzystamy z darów pani Jesieni – manipulujemy, przeliczamy, dokładamy, odkładamy. Potrafimy klasyfikować przedmioty wg dwóch cech. Ćwiczymy dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem liczmanów. Potrafimy skonstruować grę z wykorzystaniem kostki – umiemy ustalić jej zasady.

Poznaliśmy trzy ekosystemy: las, park i pole. Znamy podstawowe rośliny i nazwy drzew owocowych. Potrafimy wymienić krajowe owoce i warzywa i globalnie odczytać ich nazwy. Wiemy, że owoce i warzywa są zdrowe i często powinniśmy je jeść, zwłaszcza w postaci surówek i świeżo wyciskanych soków. Potrafimy samodzielnie przygotować sałatkę warzywną. Poznaliśmy dary lasu – grzyby jadalne i niejadalne, znamy ich budowę. Z zainteresowaniem badaliśmy, jakie kolory kryją się w jesiennych liściach. Przyjemność sprawiają nam wycieczki, spacery i zabawy na świeżym powietrzu.

Wykonujemy różne prace plastyczne, w których wykorzystujemy dary jesieni. Umiemy posługiwać się nożyczkami – ciąć różne materiały po liniach prostych i falistych. Do zabaw plastycznych wykorzystujemy niekonwencjonalne materiały, np. patyczki do czyszczenia uszu.

Rozmawialiśmy  również o przygotowaniach do zimy. Poznaliśmy kilka sposobów przechowywania pożywienia: robienie przetworów owocowo-warzywnych, mrożenie, kiszenie i suszenie. Samodzielnie zakiśliśmy ogórki-były pyszne. W ten sposób zachęcamy do spożywania owoców i warzyw w różnej postaci. Wiemy, że są one zdrowe, mają dużo witamin.

Rozwijamy mowę, wzbogacamy słownictwo, posługujemy się wyrazami: spiżarnia, zapasy, przetwory. Czujemy się gospodarzami sali, organizujemy kącik z zapasami, poznajemy różnorodne przetwory: dżemy, kompoty, powidła, soki warzywne itp.

Ten miesiąc był bardzo pracowity, braliśmy udział w europejskim święcie kodowania CodeWeek oraz obchodziliśmy „Święto dyni”.

Wychowawczynie

Pierwszy miesiąc przedszkolnych zabaw już za nami. Dzieci poznawały, co to dobre maniery i jak są one ważne dla nas i dla innych. Stworzyliśmy Kodeks Przedszkolaka- ustaliliśmy zasady, które powinny obowiązywać  w grupie, tak aby wszyscy czuli się dobrze. Wrzesień minął nam pod hasłem bezpieczeństwa. Odwiedził nas pracownik Straży Miejskiej, dzięki czemu dowiedzieliśmy się, jak wygląda jego praca. Zapoznał dzieci z zasadami jak bezpiecznie poruszać się w przestrzeni miejskiej, przechodzić przez ulicę. Wyjaśnił również znaczenie znaków drogowych. Przedszkolaki zapoznały się z numerami alarmowymi i do jakich służb trzeba zadzwonić w określonych sytuacjach. Wykorzystując piękną pogodę, dużo czasu spędzaliśmy na świeżym powietrzu podczas zabaw ruchowych na przedszkolnym placu zabaw. Chodziliśmy także na spacery, podczas których dzieci prowadziły obserwacje zmieniającej się przyrody. Nasze obserwacje dzieci często odzwierciedlały w pracach plastycznych.

Dnia 15 września obchodziliśmy w grupie „Dzień Kropki” – święto kreatywności, odwagi i zabawy.

Dnia 20 września wszystkie dzieci w przedszkolu miały swoje święto „Dzień Przedszkolaka”. Zabawa, tańce, śpiew i upominki – to tylko niektóre z atrakcji jakich doświadczyły nasi milusińscy. Odwiedziła nas również w tym dniu Pani Dyrektor, aby złożyć Smerfom życzenia i wręczyć książkowe upominki. Na koniec Smerfy pozowały do zdjęć w naszej fotobudce.

Pod koniec miesiąca gościliśmy w gospodarstwie rolnym w Zawadach. Dzieci brały udział  w wykopkach. Wzbogaciły swoją wiedzę na temat uprawy i przetwarzania ziemniaków. Smerfy poznały maszyny rolnicze i ich zastosowanie w rolnictwie. Po ciężkiej pracy na polu dzieci ze smakiem zajadały gotowanie ziemniaki oraz placki ziemniaczane.

Miesiąc wrzesień zakończyliśmy obchodami Dnia Chłopca. Najpierw były konkurencje i zabawy. Na zakończenie dziewczynki z grupy obdarowały swoich kolegów medalami i niespodziankami.

Wychowawczynie

Początek czerwca rozpoczął się  obchodami Dnia Dziecka. 1 czerwca odbył się w Smerfach Piracki Dzień Dziecka. Jest to jeden z najradośniejszych dni, na który czekają wszystkie przedszkolaki. Od samego rana w przedszkolu panowała miła atmosfera. Po śniadaniu Smerfy wzięły udział w pirackich konkurencjach sportowych i zręcznościowych. Zabawa rozpoczęła się od pirackiego przywitania, następnie na dzieci czekały zabawy z papierowymi statkami, wyścigi żółwi, przeciąganie liny, zabawa w skarby. Wykonaliśmy też pirackie czapki, w których Smerfy zapozowały do wspólnego zdjęcia. Najwięcej emocji sprawił dzieciom udział w zadaniu w poszukiwanie skarbu. Skarb został ukryty w przedszkolu a zadaniem Smerfów było jego odnalezienie przy pomocy wskazówek ukrytych na mapie. Tego dnia odwiedziła nas również Pani Dyrektor, która złożyła dzieciom życzenia i zaprosiła na słodki poczęstunek w postaci lodów.

Nie był to jednak koniec atrakcji związanych z Dniem Dziecka. 7 czerwca Smerfy oraz wszystkie przedszkolaki miały okazję wziąć udział w zabawie w ogrodzie przedszkolnym, w którym zostały rozstawione „dmuchańce”. Dzieci korzystały z atrakcyjnych dmuchanych urządzeń, miały do dyspozycji wielką zjeżdżalnię, labirynt oraz kule zorbing. Przygotowane atrakcje cieszyły się dużym zainteresowaniem dzieci. Po udanej zabawie zmęczone, ale uśmiechnięte Smerfy, wróciły do sali.

W czerwcu przygotowywaliśmy się też do uroczystości Dnia Rodziny. Dzieci brały udział w próbach do przedstawienia, którego pokaz zaplanowaliśmy na dzień 17 czerwca. Smerfy ćwiczyły swoje kwestie, śpiewanie piosenek oraz układy taneczne sumiennie i nie mogły doczekać się dnia, w którym zaprezentują swoje umiejętności. Podczas samej uroczystości dzieci pięknie wystąpiły przed rodzicami, był mnóstwo śmiechu oraz wzruszeń.

W dniu 24 czerwca gościliśmy w gospodarstwie agroturystycznym „Ranczo Kacperkowo” w Wychowańcu. Dzieci miały możliwość spotkania ze zwierzętami, karmienia oraz obserwacji ich codziennych zwyczajów. Smerfy były bardzo zainteresowane zwierzętami, mogły je przytulić, wziąć na ręce, pogłaskać – obchodziły się z nimi z troską i delikatnością. Poza tym dzieci wzięły udział w  przejażdżce traktorem, która bardzo im się spodobała. Nasze przedszkolaki bawiły  się również na dużej dmuchanej zjeżdżalni, a po wszystkich harcach i atrakcjach zjadły ze smakiem drugie śniadanie. Wycieczka, w której wzięliśmy udział była udana i dzieci wróciły do przedszkola w dobrych humorach

                                                                                                                                                             Małgorzata Leończuk

Pierwszy projekt majowy dotyczył odpowiedzi na pytanie: „Co to znaczy być odkrywcą?”. Dzieci szukały  jej podczas wspólnej burzy mózgów,  słuchania wiadomości na temat słynnych odkrywców, takich jak Krzysztof Kolumb czy  Mikołaj Kopernik. Rozmawialiśmy również na temat wynalazków, które zmieniły świat. Przedszkolaki eksperymentowały podczas zabaw badawczych.

Drugi projekt to „Książka – przyjaciel dziecka”. Dużo rozmawialiśmy o bajkach dla dzieci i o ich bohaterach . Ocenialiśmy ich postępowanie, omówiliśmy etapy powstawania książki na       podstawie historyjki obrazkowej i  rozmawialiśmy o tym, jak o nie dbać. Wykonaliśmy okładkę do ulubionej książki i odbyliśmy wirtualną wycieczkę do biblioteki.

Następnym projekt, który realizowaliśmy to: ”Wielkie talenty – ciekawe zawody”, podczas realizacji którego zastanawialiśmy się, co to jest talent i czy każdy go ma. Przedszkolaki opowiadały o zawodach wykonywanych przez  rodziców, poznaliśmy tajemnice, jakie kryją niektóre profesje. Dzieci wypowiadały się na temat, jakie zawody chcą wykonywać w przyszłości i dlaczego. Bliżej poznaliśmy zawód:  kucharza, muzyka, strażaka, weterynarza. Niestety ze względu na pandemię przedstawicieli poznanych zawodów nie mogliśmy odwiedzić ich w miejscu pracy.

Następny realizowany temat dotyczył naszych mam , ponieważ 26 maja obchodzony jest „Dzień Matki”. Dzieci mówiły o swoich mamach, co lubią robić w wolnym czasie, jak można pomagać im  w  codziennych obowiązkach oraz o marzeniach jakie mają ich mamy.”Smerfy” namalowały portrety swoich mam i wykonały kwiat ze słodką niespodzianką, który wręczyły mamom w dniu ich święta.

Bawiliśmy się z literami: Ś, ś, Ź, ź, Ć, ć, Ń,ń zapoznaliśmy się z obrazami graficznymi tych liter, odczytywaliśmy krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych  dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności. Doskonaliliśmy umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie od 1 do 12.

Uczyliśmy się wyrażania swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych, rozwijaliśmy  przy tym naturalną kreatywność w różnych formach aktywności.  W obszarze emocjonalny kształtowaliśmy więzi emocjonalnej dziecka z rodziną oraz  umiejętności wyrażania uczuć szacunku, miłości wobec rodziców.

                                                                                                             Wychowawczynie

29 kwietnia 2021 roku w grupie Smerfy odbyły się zajęcia otwarte. Panie Marlena Krzyścin oraz Anna Kasztelan zaprezentowały swoją pracę Pani Dyrektor oraz innym nauczycielom. Temat czwartkowych zajęć dotyczył zdrowego odżywiania, a dokładnie warzyw i owoców. „Warzywno – owocowe kodowanie” to jeden z tematów innowacji autorstwa Pani Marleny Krzyścin, pt. „Zakodowane zdrowie”. Jest ona odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz zmieniający się w bardzo szybkim tempie świat. Stworzenie owej innowacji inspirowane jest metodą „Kodowanie na dywanie”.

Uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej, odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych ważne jest już od najmłodszych lat, zwłaszcza w obecnych czasach. Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi ważnymi dla dziecka tematami, pamiętając o dopasowaniu metod do wieku i możliwości rozwojowych naszych wychowanków. Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, poznawać otoczenie poprzez działanie. Ważne jest, by dziecko z biernego odbiorcy stało się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Dziecko angażując w działaniu wszystkie zmysły – zdecydowanie lepiej zapamiętuje to, czego się uczy. Innowacja „Zakodowane zdrowie” łączy ze sobą to wszystko. Głównym jej celem bowiem jest wspieranie wielostronnego, harmonijnego rozwoju dziecka, rozwijanie jego uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie. Innowacja ta płynnie łączy naukę kodowania z profilaktyką prozdrowotną.

Podczas zajęć otwartych dzieci na macie do kodowania układały kolorowe kubeczki, by później odgadnąć co będzie tematem dnia, następnie po krótkiej pogawędce na ten temat przeszły do dalszych działań. Ich Panie przygotowały dla nich różne zabawy edukacyjne, m.in. obrazkowe sudoku, owocowo-warzywne bingo, grę planszową „zdrowe – niezdrowe”, „zakodowaną drogę”. Dodatkową atrakcją była „wizyta” robota edukacyjnego „Wonder Dash”, którego Smerfy uwielbiają. Jak pisze producent Dash to robot, którego można wykorzystać do nauki oraz zaprogramować na wiele sposobów. Może on reagować na głos, odnajdować przedmioty, tańczyć i śpiewać. Robotem kieruje się za pomocą tabletu lub smartphona oraz intuicyjnych, graficznych aplikacji, które dziecko z łatwością obsłuży. Poprzez zabawę z robotem dzieci wchodzą w świat programowania (tworzenie zdarzeń, algorytmów, budowanie sekwencji, pętli i wiele innych). Przy tym zupełnie nieświadomie rozwijają kluczowe w naszych czasach umiejętności: logicznego myślenia skupionego na rozwiązywaniu problemów, kreatywnego podejścia, precyzyjnego prezentowania swoich myśli, współpracy i podstaw j. angielskiego (nauka poprzez zabawę). Dodatkowo z punktu widzenia dziecka, roboty to przede wszystkim świetna zabawa: możliwość jednocześnie „grania” na tablecie i obserwowania na żywo robota, który wykonuje nasze polecenia! Ja z tym opisem zgadzam się w stu procentach. Jest to znakomita pomoc edukacyjna zarówno dla dziecka, jak i nauczyciela. Zadaniem Dasha dodatkowo na ten dzień była pomoc dzieciom w utrwaleniu nazw warzyw i owoców, a co najważniejsze sprawienie, by na ich twarzach zagościł jeszcze szerszy uśmiech.

Uważam, że takie zajęcia są dla dzieci atrakcyjne, ciekawe, efektowne i efektywne. Cieszę się również, że mogłyśmy podzielić się naszą pracą ze współpracownikami. Mam nadzieję, że im się podobało i nasze pomysły przydadzą im się podczas ich zajęć i zabaw z dziećmi 🙂

Anna Kasztelan

 

W kwietniu podjęliśmy  w naszej grupie rozmowy na temat zmian w przyrodzie związanych z nadejściem wiosny. Następnie przeszliśmy do zagadnień związanych z ochroną przyrody i ekologicznym postępowaniem na co dzień. Z kolei ostatni tydzień kwietnia upłynął nam na zgłębianiu tematyki komputerów, robotów, a także sposobów spędzania wolnego czasu.

Na początku miesiąca rozmawialiśmy o pierwszych oznakach wiosny, o budzącej się przyrodzie oraz o wiosennych powrotach ptaków.

Drugi tydzień kwietnia przeznaczyliśmy na poruszeniu tematyki ochrony przyrody. Szukaliśmy wspólnie odpowiedzi na pytanie „Jak można pomagać w ochronie przyrody?”. Poznaliśmy także tajniki pracy ekipy śmieciarki oraz uczyliśmy się prawidłowego segregowania śmieci.

Mówiliśmy również o kwietniowej pogodzie i próbowaliśmy odgadnąć, skąd wzięło się powiedzenie „Kwiecień plecień, bo przeplata…”  Omawialiśmy przy okazji kwestię zmian klimatycznych, między innymi na przykładzie pojawiania się gwałtownych wiatrów oraz powstawania tornada. Wykonaliśmy również eksperyment pokazujący sposób poruszania się tornada.

Założyliśmy „Wiosenny kalendarz pogody”, na którym zaznaczaliśmy zjawiska pogodowe w postaci symboli. Ponieważ w kwietniu było dużo słonecznych i ciepłych dni, udało nam się wyjść na dwór i korzystając ze sprzyjającej pogody, wybraliśmy się na pierwszy wiosenny spacer. Smerfy miały także  okazję pobawić się w ogrodzie przedszkolnym przy użyciu zabawek i sprzętów ogrodowych – piłek, samochodu, kosza do celowania.  W tym miesiącu Smerfy  wyczekiwały z radością i niecierpliwością  możliwości spędzenia czasu na wspólnych zabawach ruchowych na dworze 🙂

Pani  Marlena i pani Ania przeprowadzały także cotygodniowe zajęcia z programowania w ramach innowacji „Zakodowane zdrowie”, a także przy użyciu naszego grupowego robota- Dash’a.

W celu upamiętnienia Dnia Ziemi, który przypada na dzień 22 kwietnia, zaproponowaliśmy  dzieciom wykonanie zadania domowego. Polegało ono na wykonaniu zdjęcia przy użyciu ozdobionej w przedszkolu ramki. Zdjęcie miało przedstawiać „kadr przyrody”. Wykonane prace zostały przesłane przez rodziców  na nasz grupowy e-mail, a następnie umieściliśmy je w aplikacji KidsUp.

Rozmawialiśmy także o urządzeniach komputerowych, o robotach, odpowiadaliśmy na pytanie, czym jest robot i do czego służy to urządzenie. Poruszyliśmy przy okazji zagadnienie sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci – które aktywności są korzystne dla dzieci, a które nie.

  Małgorzata Leończuk

Pierwszy marcowy projekt rozwijał w nas „artystyczną duszę”. Poznaliśmy zawód artysty oraz jego pracownię. Potrafimy wykorzystywać różne  techniki plastyczne, aby wyrażać swoje emocje i samemu poczuć się twórcą tworząc ciekawe dzieła artystyczne.

Następnym projektem, który realizowaliśmy był ”Ziemia nasza planeta”, w którym to zgłębiliśmy wiedzę na temat ciekawych miejsc na Ziemi, by przyjrzeć zjawiskom przyrodniczym oraz zobaczyć  świat zwierząt żyjących na ziemi, pod wodą i pod ziemią. Podróżowaliśmy  dookoła świata, aby odkrywać jego tajemnice i  poznać  cztery żywioły na Ziemi. Wybraliśmy się w ciekawą  wycieczkę do Włoch oraz do ciepłych krajów. Korzystaliśmy w swoich podróżach z prezentacji multimedialnych, książek podróżniczych,  map  i globusa.

Następnym tematem  było życie w czasach dinozaurów żyjących miliony lat temu. Temat ten cieszył się ogromnym zainteresowaniem dzieci.

W kolejnym projekcie spoglądaliśmy na niebo pełne gwiazd i poznawaliśmy gwiazdy oraz planety. Wyruszyliśmy w kosmiczną podróż, by lepiej poznać gwiazdozbiory, przyjrzeć się księżycowi. Wiemy już, czym zajmuje się astronom ,  a czym astronauta. Próbowaliśmy również odpowiedzieć na pytanie: „Jak świat będzie wyglądał za sto lat?”.

22 marca br. powitaliśmy wiosnę, która zostawiłam nam ukryte na boisku zagadki oraz wiosenne zadania. Pani Wiosna poprosiła o wykonanie przez dzieci wiosennego tulipana, posianie rzeżuchy oraz zaśpiewanie i zatańczenie dla niej.

Bawiliśmy się z literami: G, g, Ł, ł ,F, f, Z, z , zapoznaliśmy się z ich obrazem graficznym, odczytywaliśmy krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności. Doskonaliliśmy umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie od 1 do 10. Uczyliśmy się wyrażać nasze pojmowanie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu – za pomocą komunikatów pozawerbalnych, rozwijaliśmy przy tym naturalną kreatywność w różnych formach aktywności.

                                                       Wychowawczynie

Celem głównym programu jest rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.

Program zakłada rozwijanie aktywności poznawczej dzieci poprzez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, rozwijania zainteresowań poznawczych oraz czerpania radości w odkrywaniu nowego. Zabawy są tak zorganizowane, by ciekawiły dzieci, pobudzały do myślenia, poszukiwania nowych rozwiązań, a przede wszystkim angażowały je do działania. Program jest skierowany do dzieci 3-6 letnich. Jego realizacja przy niewielkim wkładzie i właściwie z materiałów, które mamy pod ręką lub są łatwo dostępne umożliwia poszerzenie i pogłębienie wiadomości dzieci zgodnie z ich indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnych środków, form i metod pracy.

Tematyka eksperymentów prezentuje się następująco:

  • Tajemnice wody
  • Tajemnice powietrza
  • Zjawiska atmosferyczne
  • Tajemnice optyki
  • Tajemnice akustyki
  • Tajemnice roślin
  • Szybkie eksperymenty dla każdego

Anna Kasztelan

 

 

 

Luty w naszej grupie okazał się miesiącem, w którym z powodu sytuacji związanej z pandemią musieliśmy przejść w tryb nauczania zdalnego. W pierwszym tygodniu lutego tematem naszych zajęć były „Zimowe obserwacje i eksperymenty”. Rozmawialiśmy o tropach zwierząt na śniegu, eksperymentowaliśmy z lodem, dowiedzieliśmy się w jaki sposób można pomóc zwierzętom przetrwać zimę.

W drugim tygodniu lutego wróciliśmy do przedszkola, który obfitował w kilka atrakcji. W środę, 10 –tego lutego  dzieci bawiły się na „Balu karnawałowym”, podczas którego odbyło się wiele zabawnych konkurencji, takich jak: taniec z balonem, balonowa siatkówka, taniec z kotylionami, pałaszowanie „orzechów przez wiewiórki”  bez użycia rąk, pokaz mody – prezentacja strojów. Zabawa została uwieczniona na zdjęciach, które zostały umieszczone w aplikacji KidsUp. Po zakończeniu części balu z konkurencjami, dzieci usiadły do stołu by odpocząć i zjeść deser – galaretkę z bitą śmietaną oraz przekąski przyniesione przez dzieci. Już dzień później obchodziliśmy Tłusty Czwartek. Z tej okazji na podwieczorek dzieci zjadły pyszne pączki, a wcześniej wykonały pracę plastyczną z pączkiem w roli głównej. Również w tym dniu, podczas zajęć porannych realizowaliśmy innowację „Zakodowane zdrowie”, której tematem były „Bakterie i wirusy”.

W piątek rozmawialiśmy o  nadchodzących Walentynkach, o sposobach okazywania uczuć bliskim. Wykonaliśmy pracę plastyczną w formie kwiatka, którą dzieci mogły następnie zabrać ze sobą do domu.

Zajmowaliśmy się również w tym czasie tematyką związaną ze sztuką. Dzieci dowiedziały się czym zajmuje się malarz oraz rzeźbiarz oraz jakie narzędzia są im potrzebne w pracy. Wykonały rzeźby z masy solnej oraz bawiły się kolorem sprawdzając, jakie mogą powstać nowe kolory podczas połączenia dwóch lub trzech barwników. Dzieci poznały też najważniejsze dzieła sztuki europejskiej takie jak: „Dama z gronostajem”, „Mona Lisa” Leonarda da Vinci oraz „Słoneczniki” Vincenta van Gogha.

W drugiej  połowie  lutego przeszliśmy ponownie do trybu pracy zdalnej. Kontynuowaliśmy tematykę sztuki.  Odbyliśmy między innymi wirtualną podróż do muzeum Van Gogha w Amsterdamie, w którym mogliśmy podziwiać w specjalnych „pokojach” jego najważniejsze dzieła. Dzieci dowiedziały się także czym jest teatr, co się w takim miejscu odbywa, jak może wyglądać teatr, poznały  pracę  aktora oraz cechy dobrego aktora.  Poruszaliśmy również temat kulturalnego zachowywania się w teatrze  podczas oglądania spektaklu. Dzieci poznały nazwy lalek teatralnych, wykonywały własne paluszkowe pacynki, które mogły następnie użyć do zabawy w teatr. Zaproponowaliśmy dzieciom obejrzenie spektaklu pt. „Baśń o trzech konikach” Teatru Animacji z Poznania, udostępnionego widzom poprzez Internet.

W tym miesiącu kontynuowaliśmy także nasze zabawy z literkami –  poznaliśmy litery S, W, R. Bawiliśmy się słowami i wyrazami, rozpoznawaliśmy poznane litery na początku i na końcu wyrazy, dzieliliśmy wyrazy na sylaby, wypowiadaliśmy przykłady własnych słów rozpoczynających się podaną literą.

                                                                                                          Małgorzata Leończuk

Po powrocie z ferii zimowych  przygotowywaliśmy się do Święta  Babci i Dziadka, dla których dzieci wykonały laurkę, nauczyły się wiersza oraz  piosenki. „Smerfy” swoim  babciom i dziadkom składały  życzenia w formie wierszyka, śpiewały piosenkę o bliskich oraz wręczyły upominek.

Dzieci aktywnie uczestniczyły w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu oraz w zabawach muzyczno-ruchowych i w tańcach. Uwrażliwialiśmy „Smerfy” na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na śniegu i lodzie,  rozmawialiśmy także na temat zagrożeń podczas niewłaściwie zorganizowanej zabawy.

W obszarze poznawczym dzieci kształtowały umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na temat swoich babć i dziadków, doskonaliły umiejętność syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej, poznały zapis graficzny litery „N”, „n”, kształtowały umiejętności rozpoznawania i nazywania liter, wdrażały się do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter. Dzieci ćwiczyły umiejętności: dzielenia wyrazów na sylaby,  myślenie przyczynowo-skutkowego – porządkowanie historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem). Przedszkolaki dodawały i odejmowały na konkretach. Poprzez różne formy aktywności rozwijały kreatywności, poczucie rytmu oraz umiejętność interpretacji muzyki ruchem.

Drugim kręgiem tematycznym omawianym w miesiącu styczniu były sporty zimowe. „Smerfy” chętnie uczestniczyły w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu, wiedząc jak ważne dla zdrowia jest odpowiedni dobór stroju, aktywność fizyczna, właściwe odżywianie, hartowanie organizmu. W obszarze poznawczym dzieci poznały obraz graficzny głoski „c” – litery „C”, „c” oraz  obraz graficzny cyfry „0”, doskonaliły umiejętność posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi, przeliczały i porównywały liczebności zbiorów, segregowały, klasyfikowały przedmioty według podanego kryterium, ćwiczyły umiejętności posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo, po równo oraz rozwijały wrażliwość i wyobraźnię muzyczną.

Miesiąc  styczeń okazał się bardzo krótkim, ale bardzo pracowitym okres w przedszkolu 🙂

Wychowawczynie

Grudzień upłynął nam w bardzo świątecznej atmosferze. Przygotowywaliśmy się do występu jasełkowego – dzieci mogły pokazać swoje umiejętności aktorskie  podczas przedstawienia. Ćwiczyliśmy w tym celu tańce, powtarzaliśmy role, uczestniczyliśmy w próbach. I chociaż nie mieliśmy możliwości wspólnego spotkania się w naszym przedszkolu, mamy nadzieję, że rodzinne obejrzenie nagranego przedstawienia jasełkowego sprawiło Rodzicom radość.

Chcemy raz jeszcze podziękować wszystkim Rodzicom za zaangażowanie w przygotowania do Jasełek: za wymyślne stroje, dostarczenie choinek, przygotowanie poczęstunku dla dzieci.

Nasze Jasełka odbyły się 16 grudnia. O godz. 9.30 dzieci rozpoczęły występ, który był jednocześnie nagrywany przez Panie. Dzieci przebrane za swoich rówieśników z różnych stron świata przedstawiły odwiedziny małego Jezuska i złożenie mu darów.  Po występie przedszkolaki odwiedził św. Mikołaj/Gwiazdor, który rozdał dzieciom prezenty, ponieważ, jak powiedział – były na pewno grzeczne.

Po części głównej dzieci zasiadły do stołu i łamiąc się opłatkiem złożyły sobie życzenia.  Następnie nadszedł czas na poczęstunek przy cieście, pierniczkach i ciepłej herbacie i wspólnym kolędowaniu.

Oprócz zadań związanych z przygotowywaniem świątecznego spotkania skupiliśmy się w grudniu na tematyce świąt Bożego Narodzenia. Dzieci opowiadały, w jaki sposób w ich domach rodzina przygotowuje się do tych wyjątkowych dni. Rozmawialiśmy o robieniu porządków, przygotowywaniu dekoracji i smakołyków. Wykonaliśmy także dekoracje świąteczne, które ozdobiły nasze choinki, a 6 grudnia Mikołaj zostawił dzieciom słodkie upominki w butach i nawet pokazał się nam przez chwilę. Rozmawialiśmy o tym, co to znaczy być dobrym oraz czym jest uprzejmość i cierpliwość. Podczas zajęć omawialiśmy również temat emocji  –  radości, a także wartości, jaką jest miłość.

Dzieci zapoznały się z obrazem graficznym i brzmieniem litery „b” i „B” oraz wykonywały zadania poznając zapis cyfry „9” i licząc do dziewięciu.

W kolejnych dniach grudnia rozmawialiśmy o zjawiskach pogodowych związanych z zimą, przygotowaniach zwierząt do tej pory roku oraz o pomocy, jaką można nieść w tym czasie niektórym zwierzętom. Dzieci zastanawiały się także, jakie zwierzęta zasypiają zimą i które ptaki zostają na zimę w Polsce.

Przypomnieliśmy sobie również dni tygodnia oraz uczyliśmy się nazw miesięcy,  Dzieci ćwiczyły rozumienie następstw czasowych.

21 grudnia dzieci razem z paniami upiekły wspólnie pierniki, a następnego dnia udekorowały je lukrem. Każdemu podobała się zabawa w pieczenie i dzieci nie mogły doczekać się spróbowania własnoręcznie zrobionych słodkości.

 

Pozdrawiamy serdecznie i do zobaczenia w Nowym Roku 2021 🙂

 

Wychowawczynie

W listopadzie zajmowaliśmy się kręgiem tematycznym dotyczącym odkrywania najbliższych dzieciom miejsc. W poszczególnych tygodniach rozmawialiśmy o najbliższym otoczeniu (dom, przedszkole, miasto), Polsce, dawnych czasach a także o rodzinie. Podczas zajęć przedstawialiśmy miejsce zamieszkania i najbliższą okolicę. W trakcie zabawy dydaktycznej utrwalaliśmy adres zamieszkania oraz poznaliśmy zasady bezpieczeństwa dotyczące jego podawania obcym osobom. Rozmawialiśmy także o tym, dlaczego warto mieć sąsiada. Dowiedzieliśmy się o środkach transportu, którymi można udać się do przedszkola.

Poznaliśmy symbole narodowe oraz dowiedzieliśmy się dlaczego Święto 11 Listopada jest takie ważne oraz co się wydarzyło 102 lat temu. W przeddzień Święta Niepodległości wykonaliśmy godło Polski, odśpiewaliśmy hymn narodowy „Mazurek Dąbrowskiego” oraz wzięliśmy udział w quizie wiedzy o Polsce.

W połowie listopada przenieśliśmy się w dawne czasy, aby dowiedzieć się w jaki sposób podróżowano kiedyś, jak wyglądały dziecięce zabawy, jakimi zabawkami bawiły się dzieci. Dowiedzieliśmy się czym jest kodeks rycerski oraz czego symbolem są insygnia królewskie. Poznaliśmy również historie związane z polskimi królami. Słuchaliśmy legendy o królowej Jadwidze, Smoku Wawelskim, wianie św. Kingi i o Warsie i Sawie. Wykonaliśmy zabawy badawcze „Woda i sól z Wieliczki” oraz „Dlaczego ubywa wody w Wiśle?”.

Ponadto rozmawialiśmy o sposobach spędzania czasu z rodziną, przypomnieliśmy sobie nazwy członków rodziny. Rozmawialiśmy o tym, czym są uczucia i w jaki sposób można je wyrażać.

W tym miesiącu nauczyliśmy się piosenek: „Tutaj mieszkam”, „Listopadowa piosenka” oraz utrwalaliśmy piosenkę „Jesień malowana”.

Zapoznaliśmy się z obrazem graficznym liter „t”, „u”, „k”, „d”, rozpoznawaliśmy, w których wyrazach występuje podana litera, czytaliśmy proste wyrazy i dzieliliśmy je na sylaby. W trakcie zajęć matematycznych poznaliśmy cyfry od 6 do 8.

Rozpoczęliśmy także przygotowania do Jasełek. Każde dziecko otrzymało swoją rolę – uczyliśmy się swoich kwestii, układów tanecznych, aby następnie przystąpić do prób do przedstawienia.

25 listopada świętowaliśmy Dzień Pluszowego Misia. Poznaliśmy historię powstania pierwszego pluszowego misia – „Teddy’ego”, uczyliśmy się rymowanki o niedźwiadku z pokazywaniem, wzięliśmy udział w zabawie logopedycznej „Plaster miodu” oraz w zabawie ćwiczącej małą motorykę „Łapka misia”. Rozpoznawaliśmy znane misie, dowiedzieliśmy się jak wyglądały pierwsze pluszowe misie i jak wyglądają produkowane teraz. O godz. 10.00 wzięliśmy udział w wydarzeniu online „Dzień Misia z Teddy Eddie: odwiedziny w domu misia”.  Miś Teddy Eddie oprowadził nas po swoim domku, pełnym zabawnych gości i wesołych niespodzianek. 

W ostatnim dniu listopada odbyła się zabawa „andrzejkowa”, dzieci dobrze się bawiły i chętnie uczestniczyły w przygotowanych wróżbach andrzejkowych. 

Wychowawczynie

Za nami już drugi miesiąc edukacji w tym roku szkolnym. Tak jak poprzednio nie obyło się bez niespodzianek. Tych miłych, ale również tych bardziej niecodziennych, bowiem znów musieliśmy zostać w dom.

Na początku miesiąca w naszej sali zagościły nowe zabawki. Dzięki uprzejmości Rodziców- Smerfy cieszą się nowym warsztatem z wieloma akcesoriami, drewnianą piękną kuchnią oraz nowymi ślicznymi lalkami „bobasami”. Jeszcze raz w imieniu naszym i dzieci serdecznie dziękujemy!

Pierwsze dwa tygodnie minęły nam pod hasłem „ Jesień”. Rozmawialiśmy o jej barwach, oznakach, darach – jakie nam przynosi, o przetworach, zmianach zachodzących w przyrodzie. Poznaliśmy między innymi: warstwy lasu, nazwy grzybów i dzieliliśmy je na jadalne oraz trujące, nazwy różnych drzew, nauczyliśmy się rozpoznawać je po liściach i dopasowywać do nich ich owoce. Jednego dnia nawet nasza sala zmieniła się w warzywny ogród i owocowy sad. By następnego móc przeobrazić się w kuchnię, w której samodzielnie przyrządziliśmy sałatkę owocową. Naprawdę wszystkim smakowała, a Panie kucharki stwierdziły, że przydaliby się im tacy pomocnicy w przedszkolnej kuchni. Smerfy stanęły na wysokości zadania i poradziły sobie z nim świetnie. Wybraliśmy się również na stragan, by zakupić owoce, porozmawiać o uprawie warzyw i owoców oraz o pracy sprzedawcy. Musimy przyznać, że nasze Smerfy są bardzo dociekliwe.

Temat kolejnego tygodnia to „Uczymy się dbać o zdrowie”.  Zaczęliśmy od burzy mózgów    i zadaliśmy sobie na przykład takie pytania, jak: „Czym jest zdrowie?”, „Jak należy o nie dbać?, „Co robimy, aby być zdrowym?”, „Kto pomaga nam dbać o zdrowie i do kogo się udajemy, gdy jesteśmy chorzy?”. Poznaliśmy nazwy różnych witamin, wiemy już gdzie się one znajdują. Umiemy bardzo dobrze dbać o nasze zęby i higienę osobistą, wiemy jak bardzo to jest ważne. Dowiedzieliśmy się również jak potrzebny jest nam ruch, aktywność fizyczna   i dlaczego powinniśmy dbać o odpowiedni ubiór. Pod koniec tego tygodnia również zostaliśmy zmuszeni przenieść naszą naukę do domów i ponownie z pomocą Rodziców mogliśmy realizować nasz plan działania, za co jesteśmy bardzo wdzięczne. Dziękujemy za fotorelacje, którymi tak chętnie się Państwo z nami dzielili. Bardzo lubimy oglądać, z jakim zaangażowaniem Smerfiki wykonują w domu przygotowane dla nich zadania.

Kolejny tydzień minął nam na pracy zdalnej, gdzie rozwodziliśmy się nad tematem „Niezwykły rytm przyrody”. Przypomnieliśmy sobie nazwy pór roku, nazwy dni tygodnia i miesięcy. Rozwijaliśmy umiejętność dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy oraz pór roku. Dzieci tworzyły kalendarze, piękne prace plastyczne. Oglądały ciekawe filmy, grały w gry edukacyjne, śpiewały, tańczyły, bawiły się ze swoimi rodzicami. Miały okazję po części pokazać swoim rodzinom jak pracują w przedszkolu.

Natomiast na koniec miesiąca tematem wiodącym był „Mój dom i moja okolica”. Rozmawialiśmy o tym gdzie mieszkamy, jak mieszkamy, jak wygląda nasza droga z domu do przedszkola, o tym, kim jest sąsiad, jakich mamy sąsiadów, czy mieszkam na wsi, czy w mieście i czym one się różnią. Ćwiczyliśmy przedstawianie się oraz adresy, wiemy już, komu możemy udzielać takich informacji.

Poza tym robiliśmy mnóstwo innych rzeczy, np. zachwycaliśmy pięknymi pracami plastycznymi, ćwiczyliśmy samodzielność, motorykę małą i dużą, bawiliśmy się cyframi i literami, uczyliśmy się współpracy w grupie, pracowaliśmy z książką, realizowaliśmy programy i innowacje. Za nami miesiąc ciężkiej pracy, a my nie chcemy i nie mamy zamiaru zwalniać tempa.

Zachęcamy do rozmów z dziećmi na temat tego czego się dowiedziały, co robiły oraz do wspólnych zabaw także w domu. Za sprawą tego, co mamy pod ręką, produktów, przedmiotów i czynności życia codziennego (np. podczas gotowania) możemy się uczyć na różne sposoby, w bardzo miły i kreatywny sposób. Jednocześnie wzmacniając więź z dzieckiem.

Wychowawczynie

Za nami pierwszy miesiąc przedszkola. Początek roku szkolnego był czasem ważnym dla dzieci ze względu na to, że  mogły spotkać się po długim czasie z koleżankami i kolegami. Pogoda nam dopisywała, dlatego mogliśmy pozwolić sobie na wychodzenie do ogrodu przedszkolnego i  wspólną zabawę na świeżym powietrzu.

Wrzesień był także miesiącem adaptacji. W naszej grupie nastąpiło bowiem kilka ważnych zmian: nowa sala, nowe koleżanki i nowi koledzy, nowe panie wychowawczynie.  Nasze Smerfy radzą sobie w nowych warunkach bardzo dobrze, zarówno te, które wcześniej uczęszczały do naszego przedszkola, jak i Smerfy, które rozpoczęły swoją przygodę z przedszkolem w tym roku szkolnym. Dzieciom szczególnie spodobał się nowy dywan z wizerunkiem przyjaznych lam oraz nowe ciekawe zabawki 🙂

W ciągu pierwszych dni pobytu w przedszkolu przeprowadzaliśmy zabawy integracyjne, których celem było zapoznanie się dzieci oraz utrwalenie imion kolegów i koleżanek. Każdy Smerf wybrał także swoją szafkę, do której przez cały rok szkolny będzie mógł chować swoje skarby, np. wykonane prace.

„Przyjaźń” była tematem, który poruszaliśmy we wrześniu. Rozmawialiśmy o wakacyjnych wspomnieniach, czytaliśmy różne teksty literackie, poznaliśmy zasady bezpiecznej zabawy w przedszkolu oraz na placu zabaw. Wspólnie wykonaliśmy Kodeks Przedszkolaka oraz omówiliśmy zasady obowiązujące podczas pobytu w przedszkolu.

Kolejny temat, który omówiliśmy w tym miesiącu dotyczył bezpieczeństwa. Dzieci zapoznały się z opowiadaniem, dzięki któremu dowiedziały się jak ważna jest znajomość swojego imienia, nazwiska oraz adresu zamieszkania, zwłaszcza w sytuacji, w której dziecko podczas zabawy może oddalić się od opiekunów. W ramach tygodnia dotyczącego bezpieczeństwa Smerfy dowiedziały się również, czym zajmuje się ratownik medyczny, lekarz, policjant i strażak, a także przypomniały sobie numer alarmowy.

Przez kilka dni przeszliśmy na naukę zdalną. Z pomocą Rodziców mogliśmy realizować nasz plan działania, za co jesteśmy bardzo wdzięczne. Dziękujemy za fotorelacje, którymi tak chętnie się Państwo z nami dzielili, bardzo miło było widzieć, z jakim zaangażowaniem Smerfiki wykonywały przygotowane dla nich zadania.

Po powrocie obchodziliśmy Święto Przedszkolaka. Dzień ten spędziliśmy na zabawach i jeszcze lepszym poznawaniu siebie. Wykonywaliśmy tory przeszkód, by udowodnić jakimi jesteśmy Super Przedszkolakami – w nagrodę otrzymaliśmy dyplomy, odznaki i słodką niespodziankę.

Z kolei 22 września br. udało nam się wyjechać na pierwszą, w tym roku szkolnym – wycieczkę. Wybraliśmy się do przemiłych gospodarzy z miejscowości Zawady. Smerfy wzięły udział w zbiorach ziemniaków. Dzielnie wykonały swoje zadanie – sprawnie i z przejęciem napełniały swoje wiaderka i koszyczki ziemniakami 🙂 W nagrodę czekał na dzieci pyszny poczęstunek w postaci gorących ziemniaków z masełkiem i solą, placków ziemniaczanych oraz ciepłej herbaty z cytryną. Wszystkie Smerfy z apetytem. Na zakończenie pobytu dzieci bawiły się na placu zabaw.

To  jednak nie koniec atrakcji, które miały miejsce w naszej grupie w tym miesiącu. Kolejna niespodzianka spotkała nas już trzy dni później, 25 września – Smerfy miały możliwość obejrzenia spektaklu przedstawianego „na żywo” za pomocą platformy internetowej. Obejrzeliśmy przejmujący spektakl, pt. „Królowa śniegu” na motywach znanej baśni H. Ch. Andersena. Przywitaliśmy także nową porę roku – jesień. Bawiliśmy się kasztanami, żołędziami, orzechami. Liczyliśmy, układaliśmy kształty, rytmy. Zachęcamy do takich prostych zadań także w domu. Za sprawą jesiennych darów możemy się uczyć na różne sposoby, w bardzo miły i kreatywny sposób. Przez cały miesiąc tworzyliśmy także różnorodne prace plastyczne.

Natomiast w ostatni dzień września świętowaliśmy Dzień Chłopca, który obfitował w zabawy, konkursy, prezenty, tańce i niespodzianki. Śmiechom i radości nie było końca! Spotkaliśmy się także z funkcjonariuszką Policji, co było okazją do utrwalenia zasad bezpieczeństwa.

To dopiero początek naszych tegorocznych przygód, a tyle zdążyło się już wydarzyć! Ciekawi jesteśmy, jakie jeszcze niespodzianki kryje przed nami rok szkolny 2020/2021 🙂

Wychowawczynie

W projekcie „Zimowo i karnawałowo” przybliżyliśmy dzieciom warunki życia ludzi na biegunie północnym i południowym. Przedszkolaki poznały zwierzęta klimatu polarnego. Podczas trwania projektu kształtowaliśmy wrażliwości na dobro, piękno, prawdę oraz postawę opiekuńczości i odwagi. Zajęliśmy się również rozwijaniem intuicji geometrycznej oraz wprowadziliśmy zabawy badawcze. Wdrożyliśmy dzieci do poszanowania własności swojej, cudzej oraz do odpowiedzialności za realizację obowiązków. Wiemy, że trzeba  przewidywać następstwa różnych działań i konieczności powiadamiania dorosłych o sytuacjach wywołujących poczucie zagrożenia. Zwróciliśmy uwagę na  zachowania świadczące o tolerancji i akceptowaniu innych. Utrwaliliśmy pojęcia związane z miarą: „długi – krótki”, „szeroki – wąski” oraz klasyfikowaliśmy obiekty. Poznaliśmy litery drukowane i pisane „b”, „B”; „s”, „S”, „w”, „W” oraz pojęcie liczby 9.

Kolejnym tematem, którym zajmowaliśmy się był karnawał. W tym okresie odbywają się bale przebierańców. 13 lutego br. sala „Puchatków” zamieniła się w salę balową, wyglądała bajecznie i kolorowo, przystrojona kolorowymi serpentynami i balonami. Przepięknie przebrane dzieci z dumą prezentowały wymyślne stroje. Niezliczone księżniczki, czarownice, kowboje, policjanci, wróżki, żabki, biedronki, motylki, kotki, myszki, piraci a także inne postacie z kreskówek – opanowały na kilka godzin nasze przedszkole.  Niezliczone konkursy taneczne, zabawy ruchowe do muzyki dostarczyły „Smerfom” wiele radości. Przy wesołej, skocznej  muzyce nikt nie mógł się nudzić i narzekać, a dzieci wspólnie ze swoimi paniami bawiły się wyśmienicie.  Zabawa karnawałowa umożliwiła dzieciom i wychowawcom spędzenie czasu w miłej atmosferze, a wspólna zabawa przyniosła wiele radości, a właśnie toto było głównym celem zorganizowanego balu.

Marlena Krzyścin

Wraz z projektem „Uroki zimy, pamiętamy o Babci i Dziadku” znów wzbogaciliśmy swoją widzę. Na początku zapoznaliśmy się z następstwem czasu i jego rytmiczną organizacją. Obserwowaliśmy otoczenie i wyjaśnialiśmy zjawiska związane z zimą. Utrwaliliśmy nazwy pór roku , nazwy miesięcy i dni tygodnia oraz próbowaliśmy dokonać  prostych obliczeń czasowych. Wdrażaliśmy się do posługiwania się zegarem i kalendarzem z wykorzystaniem zwrotów: „dziś”, „jutro”, „wczoraj”. Uczyliśmy się  piosenek o zimie i omówiliśmy różne zimowe dyscypliny sportowe. Nawet niektórzy z nas deklarowali, które z nich są szczególnie ciekawe, a które mało interesujące. Przypomnieliśmy sobie, jak ważne jest przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia (uprawianie sportów zimowych) oraz dbanie o własne zdrowie: dieta, sposób ubierania się. Uczyliśmy się też jak tego dokonać i co zrobić, by stało się to naszym nawykiem. Kształtowaliśmy pojęcia liczby 7, 8 oraz posługiwaliśmy się liczbami w aspekcie głównym i porządkowym, znamy już kolejne litery: „r”, ‘R”, „n”, „N”. Podczas trwania projektu pracowaliśmy również nad umiejętnością okazywania serdeczności, miłości i szacunku bliskim. Przygotowaliśmy piękne przedstawienie dla naszych Kochanych Dziadków. Pracowaliśmy bardzo ciężko, by sprawić im przyjemność i móc ich zaprosić do naszych przedszkolnych murów oraz dla nich wystąpić. Każde z nas bardzo się starało, aby wszystko wyszło idealnie. A w ostatnim tygodniu przed feriami przyszedł czas na wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez okazywanie uczuć i potrzebę pomagania babciom i dziadkom. Z pomocą Pań przygotowaliśmy prezenty, scenę i poczęstunek dla naszych najbliższych. Uwiecznieniem był nasz występ dla Babć i Dziadków z wierszami i piosenkami przygotowanymi specjalnie dla nich. Mamy nadzieję, że im się podobało i sprostaliśmy zadaniu, ponieważ dla większości z nich był to ostatni występ ich wnuczęcia, a dla nas jeden z ostatnich występów w naszym kochanym przedszkolu. Serdecznie dziękujemy za wszelką pomoc podczas trwania projektu, za przygotowanie strojów i atrybutów potrzebnych by nasz mały spektakl mógł się odbyć. A wszystkim Babciom i Dziadkom jeszcze raz życzymy zdrowia, szczęścia, poczucia spełnienia i by miłość Waszych wnuków zawsze była tak silna i bezinteresowna jak teraz!

Anna Kędzierska

Grupa „Smerfy” ukończyła kolejny projekt edukacyjny „Wszystko wokół nas się zmienia i przygotowania do Świąt”. Podczas trwania projektu dzieci miały możliwość przyjrzenia się domowym urządzeniom technicznym ułatwiającym ludziom życie. Zwróciliśmy uwagę dzieci na postęp techniczny w tej dziedzinie. Kształtowaliśmy  umiejętności bezpiecznego korzystania z wybranych urządzeń elektrycznych oraz poznaliśmy  korzyści płynące z poprawnego komunikowania się. Podczas realizacji tematu przedszkolaki wzbogaciły wiedzę na temat wybranych wynalazków oraz ich historii powstania.

Kolejna część projektu dotyczyła czterech żywiołów: ogień, woda, ziemia, powietrze. Dzieci poznały  pozytywne i negatywne skutki  żywiołów. Rozpoznawaliśmy stany skupienia wody w przyrodzie, poznaliśmy obieg wody w przyrodzie. Rozbudzaliśmy zainteresowanie eksperymentowaniem poprzez prowadzenie zabaw badawczych.

Na konie projektu rozmawialiśmy o  przygotowaniach do świąt. Dzieci poznały zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia oraz Nowym Rokiem. Tradycją naszego przedszkola są spotkania świąteczne. W tym roku grupa „Smerfy” zaprezentowała przedstawienie „O bałwankach co miały złote serce”.  Przygotowania do spektaklu są długim procesem – nauczenie się przez dzieci tekstów swoich ról oraz wielu piosenek i tańców, gry na instrumentach, bez których takie przedstawienie w ogóle nie mogłoby być zrealizowane. Panie wychowawczynie przeprowadzają z udziałem dzieci wiele prób, aby każde dziecko mogło poczuć się swobodnie w swojej roli, a odegranie jej przed rodzicami nie przynosiło negatywnych emocji, było przyjemnością. Mali aktorzy z wielkim zaangażowaniem odegrali swoje role, zatańczyli, zagrali na instrumentach przed rodzicami i przybyłymi gośćmi. Piękne kostiumy oraz efektowna scenografia nadały temu spotkaniu nastrojowy klimat. Nie zabrakło również bożonarodzeniowych życzeń. Radosną niespodzianką były prezenty dla dzieci (przygotowane przez panią Dyrektor), wręczane przez przemiłego Gwiazdora.

Życzymy wszystkim, aby magia Świąt Bożego Narodzenia pozostała jak najdłużej!

Dziękujemy Rodzicom za wsparcie i pomoc przy realizacji  spotkania świątecznego w naszej grupie.

Marlena Krzyścin

W projekcie „Przedszkolak zna swój kraj, dba o siebie i zwierzęta” utrwaliliśmy wiedzę o Polsce,  symbolach narodowych. Kształtowaliśmy  poczucie przynależności narodowej poprzez udział w dniu patriotycznym. Rozmawialiśmy o  uroczystościach z okazji świąt narodowych oraz przypomnieliśmy legendy  i wybrane wydarzeniami z historii Polski.

Kolejna część projektu dotyczyła: dbania o zdrowie- poprzez utrwalanie prawidłowych nawyków i troskę o czystość, aktywnego spędzania czasu wolnego oraz kształtowania nawyków zdrowego odżywiania się i  higienicznego stylu życia.

Następnym tematem, który omawialiśmy podczas trwania tego projektu było rozbudzanie zainteresowań dzieci otaczającym światem poprzez obserwację pośrednią i bezpośrednią. Znamy zasady korzystania z urządzeń multimedialnych oraz  zagrożenia związane z Internetem. Wiemy, jak właściwie reagować na niebezpieczeństwa płynące z Internetu.

Ostatni tydzień realizacji projektu poświęciliśmy trosce o zwierzęta. Wiemy, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy. Uwrażliwiliśmy dzieci na istotę pomagania ptakom podczas trudnych zimowych warunków pogodowych i bytowych. Znamy sposoby, jak pomóc zwierzęta, aby przetrwały zimę. Wiemy, które zwierzęta zapadają w sen zimowy.

A w ostatni piątek listopada zapanowała w „Smerfach” magiczna atmosfera, ponieważ obchodziliśmy Andrzejki. Andrzejki to wieczór wróżb odprawianych w wigilię św. Andrzeja, czyli noc z 29 na 30 listopada. Według dawnych wierzeń ta noc miała magiczną moc, uchylającą wrota do nieznanej przyszłości. Ten dzień był dniem radosnych zabaw i wróżb, w których dzieci mogły poznać swoją bliższą i dalszą przyszłość. Dlatego i u nas nie zabrakło ustawiania bucików, przekłuwania serduszek z imionami, lania wosku i wybierania zawodów, które będą wykonywać przedszkolaki w przyszłości. Wróżby przeplatane były tańcami oraz zabawami przy skocznej muzyce. Pod koniec zabawy „Smerfy” raczyły się słodkim poczęstunkiem. Zabawa była przednia, dzieci wróciły do domu w doskonałych humorach!

Marlena Krzyścin

Nasza grupa ukończyła projekt edukacyjny „Ja, moja rodzina i moja okolica”. Przez  trzy tygodnie  badaliśmy bliską nam tematykę, dzięki czemu wiemy więcej na temat siebie, rodziny i naszej  okolicy.

Jednym z tematów projektu było ciało człowieka. Wiemy, że ciało składa się z kości, mięśni i jest pokryte skórą. Rozmawialiśmy o zmysłach, które pomagają człowiekowi poznawać świat oraz o tym, że  zmysły czasem potrzebują pomocy: wzrok – okularów, słuch – aparatu słuchowego. Dzieci wiedzą również, że zdarzają się sytuacje, kiedy musimy sobie radzić bez któregoś ze zmysłów. W trakcie projektu poznaliśmy rolę mózgu i serca w naszym ciele oraz działanie układu pokarmowego. Rozmawialiśmy o emocjach, uczuciach i  sposobach  radzenie sobie z nimi. Szukaliśmy różnic między fantazją a kłamstwem, sytuacjami i postaciami rzeczywistymi, realnymi i zmyślonymi, fantastycznymi.

Kolejnym tematem była rodzina, więzi między rodzeństwem, struktura rodziny oraz cel rodzinnych spotkań, tradycji rodzinnych- naszych Smerfów. Zagłębiliśmy się również, w potrzebę dbania o przyjaźń, miłość, szacunek dla innych, zasad kulturalnego zachowania się w domu, przedszkolu i miejscach publicznych.

Poznaliśmy bliżej naszą okolicę, utrwaliliśmy znajomość adresu zamieszkania (ulica, numer domu lub mieszkania, nazwa miasta/miejscowości). Stworzyliśmy mapę (plan) drogi z domu do przedszkola. Wiemy, co należy zrobić kiedy się zgubimy, jakie czekają na dzieci zagrożenia na ulicy. Poznaliśmy sposoby zachowania się w sytuacji, gdy kogoś spotka niebezpieczna sytuacja. Nauczyliśmy się nowych piosenek, znamy kolejne cyfry i litery i oczywiście stworzyliśmy piękne prace zdobiące naszą szatnię przedszkolną.

Zachęcamy Państwa  do rozmów z dzieckiem na temat ludzkiego ciała, emocji, rodziny, miejsca zamieszkania, aby rozbudzić w dzieciach zainteresowanie tematyką.

Marlena Krzyścin

Jesień to doskonała pora, by przedszkolaki obserwowały zmiany w otaczającej je przyrodzie i zwracały uwagę na jej piękno. Dzieci lubią o tym dyskutować i prezentować swoje odkrycia za pomocą prac plastycznych czy ekspresji muzyczno-ruchowej. Dzięki projektowi „Pierwsze oznaki jesieni”- „Smerfy” miały okazję obserwować aktywnie przyrodę i zrozumieć zjawiska, takich jak: obieg wody w przyrodzie, spadania liści z drzew . Przedszkolaki nauczyły się, wyciągać właściwe wnioski z obserwacji.

„Smerfy” zebrały liście, kasztany i żołędzie,  utrwaliły  nazwy drzew, z których pochodzą. Z jesiennych skarbów ułożyły rytmy, zbiory które  przeliczały i szacowały. Degustowaliśmy przetwory z domowych spiżarni, rysowaliśmy linie i kształty, kreśliły  litery. Dzieci poznały  samogłoski „a”, „o” i cyfry 1, 2. Podczas trwania projektu przedszkolaki wykonały ciekawe prace plastyczne różnymi technikami na  temat jesieni, wykorzystując swoją wyobraźnię.

W tym projekcie poświęciliśmy uwagę  zwierzętom, które aktywnie przygotowują się do zimy. Wspólnie obejrzeliśmy albumy i książki o tematyce przyrodniczej, a następnie rozmawialiśmy o jesiennym lesie i jego mieszkańcach, poznając różne typy lasów. Wskazaliśmy grzyby jadalne i niejadalne, by potem wybrać się do lasu na grzybobranie.

Głoskowaliśmy, sylabizowaliśmy wyrazy, wskazywaliśmy głoskę w nagłosie i wygłosie . W swoich wypowiedziach używaliśmy  określeń porządkujących kolejność zdarzeń: najpierw, potem, później, na końcu.

Mali przyrodnicy, dzięki projektowi mieli okazję do poznawania przyrody w sposób aktywny i bezpośredni- obserwując, badając i eksperymentując.

Marlena Krzyścin

Wrzesień w grupie „Smerfy” przywitaliśmy projektem edukacyjnym „Wakacje zakończyć już pora, wracamy do przedszkola”.  Przywitaliśmy się na nowo z naszą przedszkolną salą, całym przedszkolem i ogrodem a przede wszystkim ze sobą nawzajem. Integrowaliśmy się z nowymi „Smerfami”. Tworzyliśmy „Kodeks grupowy”. Wspólnie spisaliśmy zasady, które mają panować u nas w grupie. Następnie wszystkie dzieci złożyły swój podpis pod kodeksem z obietnicą przestrzegania ustalonych reguł. Dzieci dowiedziały się również, jakie nowe zadania czekają na nich w grupie Starszaków. Zaczęliśmy swoją pierwszą pracę z książką. Co ku uciesze nauczycielek spotkało się z ogromnym entuzjazmem? „Smerfiki” same dopytywały, kiedy znów będą mogły rozwiązywać zadania. Stworzyliśmy w naszej sali kąciki zabaw i zainteresowań. Pojawił się między innymi kącik czytelniczy, matematyczny, kącik gier i układanek, mały majsterkowicz, kącik lalek, jesteśmy również w trakcie przygotowywania kącika teatralnego, w którym ma pojawić się drewniany teatr oraz kukiełki i pacynki. Kreatywność naszych dzieci nie zna granic, więc staramy się tworzyć im miejsca oraz sytuacje do jej rozwijania i eksponowania. Już nie możemy się doczekać tych przedstawień tworzonych tylko i wyłącznie przez nich. Kolejny tydzień minął nam na wspomnieniach. Było bardzo miło, kiedy dzieci dzieliły się z nami swoimi przeżyciami z wakacji, chwilami spędzonymi z bliskimi oraz przywiezionymi pamiątkami. Stworzyliśmy wystawę pamiątek i zdjęć z wakacji. Każdy opowiadał skąd dany „skarb” został przywieziony, z kim spędzali ten wyjątkowy czas, jakie emocje im towarzyszyły i jakie ciekawe lub zabawne sytuacje ich spotkały. Dowiadywaliśmy się również, co to jest odpoczynek, po co on jest, dlaczego jest potrzebny, jak można odpoczywać, z kim, dyskutowaliśmy czy odpoczywamy tylko podczas snu czy można odpoczywać aktywnie. Rozmawialiśmy o odchodzącym lecie i żegnaliśmy je nowo poznaną piosenką. Stworzyliśmy w naszej Sali miejsce dla nowych „lokatorów” a mianowicie dla patyczaków. Małych zwierzątek przypominających patyczki, gałązki. Serdecznie dziękujemy rodzicom, którzy zaopatrzyli nas w nowych „przyjaciół”. Tym samym umożliwiając nam obcowanie z nimi, opiekowanie się nimi i dbanie by było im w naszej sali dobrze. „Smerfy” zdecydowanie są bardzo dumne z posiadania tych zwierzątek, ponieważ nie było przez cały miesiąc dnia by ktoś nie zaprosił do naszej sali bliskiej osoby by pokazać te stworzenia. Ostatni tydzień naszego pierwszego projektu edukacyjnego odbył się pod hasłem „bezpieczeństwo”. Rozmawialiśmy o bezpieczeństwie w sali, w przedszkolu, ale również na ulicy, w domu, podczas spacerów i zabawy na placu zabaw, interesowało nas też jak zachować bezpieczeństwo w różnych codziennych sytuacjach, w najbliżej okolicy, podczas wyjazdów wakacyjnych i nie tylko. Myślę, że przez ten tydzień opracowaliśmy wyczerpująco hasło „bezpieczeństwo”. Przypomnieliśmy sobie numery alarmowe, nauczyliśmy się wierszyka ułatwiającego zapamiętanie jak zachować bezpieczeństwo podczas przechodzenia przez ulicę. Ale również zatrzymaliśmy się przy terminie „odwaga”, dyskutowaliśmy, co to jest, kto jest odważny, w jakich sytuacjach odwaga jest przydatna, czy kiedy ktoś się czegoś boi to znaczy, że nie można go nazwać osobą odważną itd. Poruszyliśmy też temat kultury i podstaw savoir vivre. Zachwycaliśmy nowymi pracami plastycznymi i technicznymi.

Pierwsze trzy tygodnie minęły nam bardzo szybko i niezwykle miło. Doszliśmy do wniosku, że mimo tego, iż wakacje są bardzo przyjemne to niezwykle za sobą się stęskniliśmy! Jesteśmy jednak wszyscy gotowi do podjęcia wyzwań, jakie postawi przed nami ten dla większości grupy już ostatni rok w przedszkolu. I z ogromnym entuzjazmem czekamy na to, co nam przyniesie 🙂

Anna Kędzierska

W dniu 19 września  grupa „Smerfy” wybrała się do Gospodarstwa KidsFarm w Przecławiu. Celem wycieczki było poznanie zawodu rolnika oraz uczestniczenie w wykopkach. Około godziny 9:00 przybyliśmy do Przecławia. Przywitała nas właścicielka Pani Ewa z mężem. Pierwszą atrakcją tego dnia był wyjazd traktorem na pole i zbieranie ziemniaków, czyli wykopki J Wszystkie dzieci (wraz z opiekunami) znajdowały się w specjalnej przyczepie, z której miały możliwość oglądania warzyw uprawnych. Po dotarciu na miejsce gospodarz opowiedział nam ciekawostki dotyczące uprawy ziemniaków, a następnie wręczył każdej parze wiklinowy kosz, do którego należało zebrać ziemniaki. Bardzo szybko kosze napełniły się ziemniakami, a na twarzach dzieci gościły uśmiechy i zadowolenie!  Kolejnym punktem programu były zabawy na placu- zabawy w piaskownicy, gra w piłkę, itp. Ostatnim punktem wizyty w Kids Farm były odwiedziny w stajni oraz w Zaczarowanym Ogrodzie. Smerfy miały możliwość bliskiego kontaktu ze zwierzętami, odwiedziły konie, kozy, owce, barana, świnkę wietnamską, żółwie oraz ptactwo. Dzieci miały niebywałą okazję nakarmienia ich pod czujnym okiem Pani Ewy. Na drugie śniadanie dzieci otrzymały pyszna kiełbaskę z grilla, która wszystkim bardzo smakowała.
Na zakończenie naszego edukacyjnego wyjazdu dzieci otrzymały „zapłatę” za wykopki- reklamówkę pełną… ziemniaków!

Z pełnymi brzuszkami i pełni niezapomnianych wrażeń i emocji wsiedliśmy do autobusu, który przybył do Obornik około godz. 13:00. Podczas drogi powrotnej na żadnej buzi nie było widać zmęczenia, tylko pełne zadowolenie!

 

Nasza grupa zakończyła projekt edukacyjny „Woda” (Woda w naszym życiu). Przez cztery tygodnie rozmawialiśmy  o wodzie, skupiając się głównie na jej codziennym wykorzystaniu. Wiemy, skąd jest woda w kranie oraz co się z nią dzieje, gdy ją zużyjemy. Znamy sposoby oszczędzania wody i wiemy, dlaczego to takie ważne. Zależy nam na tym, aby  w domu kontynuowane były rozmowy z dziećmi o oszczędzaniu wody. Dobrze jest wspólnie znaleźć sposoby na ograniczenie zużycia wody w kuchni i w łazience oraz pomóc innym domownikom nauczyć się gospodarnie ją wykorzystywać! Podczas naszych ćwiczeń w przedszkolu sprawdziliśmy też, jakie przedmioty unoszą się na wodzie i od czego to zależy. Znaleźliśmy odpowiedź na różne  pytania np.: „Dlaczego statki nie toną?”, „Dlaczego ryby potrafią oddychać w wodzie?”, „Skąd się bierze woda?” i „Czy woda ma smak, zapach?”.

Był to dla nas prawdziwie mokry miesiąc- pełen wodnej zabawy, ale także doświadczeń, eksperymentów oraz spotkań z ekspertami. Zwieńczeniem naszego projektu były prace przestrzenne związane z wodą:  łódź, pralka, zlew, akwarium.

Przeżyliśmy miesiąc pełen wrażeń, nowych doświadczeń i wspaniałej zabawy 🙂

                                                                                                             Marlena Krzyścin

 

 

 

 

 

Nasza grupa zakończyła właśnie projekt edukacyjny „Powietrze”. Dzięki podejmowanym przez nas działaniom i przeprowadzanym przez nas doświadczeniom dowiedzieliśmy się, że:

  • latawce unoszone są przez wiatr,
  • ptaki latają dzięki piórom, skrzydłom, lekkim kościom oraz silnym mięśniom,
  • człowiek od zawsze chciał latać jak ptaki, więc zaczął konstruować maszyny latające,
  • balon unosi się, bo wypełnia go ciepłe powietrze,
  • samolot lata dzięki skrzydłom, opływowym kształtom oraz mocnemu silnikowi.

Ponadto wzbogaciliśmy swoją wiedzę na temat zjawisk należących do żywiołu powietrza i ich roli w przyrodzie; uświadomiliśmy sobie pozytywne i negatywne skutki działania wiatru. Kształtowaliśmy świadomość ekologiczną związaną z koniecznością ochrony czystości  powietrza. Wzbogaciliśmy wiedzę na temat zachowań zagrażających i sprzyjających zdrowiu.  Rozwijaliśmy swoje myślenie przyczynowo – skutkowe w oparciu o pracę z historyjkami obrazkowymi.

W ramach realizowanego projektu gromadziliśmy i konstruowaliśmy liczne maszyny latające – samoloty, balony oraz latawce. Kształtowaliśmy umiejętności rozpoznawania i nazywania pojazdów powietrznych.

Przyglądaliśmy się dokładnie ptakom – ich rodzajom, wielkościom, skrzydłom, piórom, dziobom oraz kościom. W tym celu przeprowadziliśmy również kilka doświadczeń, ale przede wszystkim dokonaliśmy licznych obserwacji w najbliższej okolicy. Podczas wspólnych spacerów przyglądaliśmy się zmianom, jakie zachodzą w przyrodzie – dzięki czemu budowaliśmy wiedzę na temat powietrza.

Rozbudzaliśmy zainteresowania zjawiskami fizycznymi, w szczególności lataniem i unoszeniem się w powietrzu. Rozwijaliśmy umiejętność nazywania, grupowania i klasyfikowania przedmiotów, doskonaliliśmy umiejętności wskazywania podobieństw i różnic pomiędzy przedmiotami oraz kształtowaliśmy postawę badawczą wobec otaczającego nas świata.

Drodzy rodzice zbliżają się wakacje , a to doskonała pora na kształtowanie u dzieci pozytywnych nawyków związanych z aktywnością na świeżym powietrzu, która jest kluczowa dla jego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego. Pokażcie dzieciom, że spacer po lesie, basen, wyjście na rower jest ważnym elementem w planie dnia rodziny.  Pomóżmy dzieciom w naturalny sposób włączyć aktywność fizyczną w ich życie 🙂

Dziękujemy za wszelką pomoc w realizacji projektu i udostępnione materiały!

Dominika Dorna