SMERFY

Nasza grupa zakończyła projekt edukacyjny „Woda” (Woda w naszym życiu). Przez cztery tygodnie rozmawialiśmy  o wodzie, skupiając się głównie na jej codziennym wykorzystaniu. Wiemy, skąd jest woda w kranie oraz co się z nią dzieje, gdy ją zużyjemy. Znamy sposoby oszczędzania wody i wiemy, dlaczego to takie ważne. Zależy nam na tym, aby  w domu kontynuowane były rozmowy z dziećmi o oszczędzaniu wody. Dobrze jest wspólnie znaleźć sposoby na ograniczenie zużycia wody w kuchni i w łazience oraz pomóc innym domownikom nauczyć się gospodarnie ją wykorzystywać! Podczas naszych ćwiczeń w przedszkolu sprawdziliśmy też, jakie przedmioty unoszą się na wodzie i od czego to zależy. Znaleźliśmy odpowiedź na różne  pytania np.: „Dlaczego statki nie toną?”, „Dlaczego ryby potrafią oddychać w wodzie?”, „Skąd się bierze woda?” i „Czy woda ma smak, zapach?”.

Był to dla nas prawdziwie mokry miesiąc- pełen wodnej zabawy, ale także doświadczeń, eksperymentów oraz spotkań z ekspertami. Zwieńczeniem naszego projektu były prace przestrzenne związane z wodą:  łódź, pralka, zlew, akwarium.

Przeżyliśmy miesiąc pełen wrażeń, nowych doświadczeń i wspaniałej zabawy 🙂

                                                                                                             Marlena Krzyścin

 

 

 

 

 

Nasza grupa zakończyła właśnie projekt edukacyjny „Powietrze”. Dzięki podejmowanym przez nas działaniom i przeprowadzanym przez nas doświadczeniom dowiedzieliśmy się, że:

  • latawce unoszone są przez wiatr,
  • ptaki latają dzięki piórom, skrzydłom, lekkim kościom oraz silnym mięśniom,
  • człowiek od zawsze chciał latać jak ptaki, więc zaczął konstruować maszyny latające,
  • balon unosi się, bo wypełnia go ciepłe powietrze,
  • samolot lata dzięki skrzydłom, opływowym kształtom oraz mocnemu silnikowi.

Ponadto wzbogaciliśmy swoją wiedzę na temat zjawisk należących do żywiołu powietrza i ich roli w przyrodzie; uświadomiliśmy sobie pozytywne i negatywne skutki działania wiatru. Kształtowaliśmy świadomość ekologiczną związaną z koniecznością ochrony czystości  powietrza. Wzbogaciliśmy wiedzę na temat zachowań zagrażających i sprzyjających zdrowiu.  Rozwijaliśmy swoje myślenie przyczynowo – skutkowe w oparciu o pracę z historyjkami obrazkowymi.

W ramach realizowanego projektu gromadziliśmy i konstruowaliśmy liczne maszyny latające – samoloty, balony oraz latawce. Kształtowaliśmy umiejętności rozpoznawania i nazywania pojazdów powietrznych.

Przyglądaliśmy się dokładnie ptakom – ich rodzajom, wielkościom, skrzydłom, piórom, dziobom oraz kościom. W tym celu przeprowadziliśmy również kilka doświadczeń, ale przede wszystkim dokonaliśmy licznych obserwacji w najbliższej okolicy. Podczas wspólnych spacerów przyglądaliśmy się zmianom, jakie zachodzą w przyrodzie – dzięki czemu budowaliśmy wiedzę na temat powietrza.

Rozbudzaliśmy zainteresowania zjawiskami fizycznymi, w szczególności lataniem i unoszeniem się w powietrzu. Rozwijaliśmy umiejętność nazywania, grupowania i klasyfikowania przedmiotów, doskonaliliśmy umiejętności wskazywania podobieństw i różnic pomiędzy przedmiotami oraz kształtowaliśmy postawę badawczą wobec otaczającego nas świata.

Drodzy rodzice zbliżają się wakacje , a to doskonała pora na kształtowanie u dzieci pozytywnych nawyków związanych z aktywnością na świeżym powietrzu, która jest kluczowa dla jego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego. Pokażcie dzieciom, że spacer po lesie, basen, wyjście na rower jest ważnym elementem w planie dnia rodziny.  Pomóżmy dzieciom w naturalny sposób włączyć aktywność fizyczną w ich życie 🙂

Dziękujemy za wszelką pomoc w realizacji projektu i udostępnione materiały!

Dominika Dorna

Realizując projekt edukacyjny „Rośliny” grupa „Smerfy” wybrała się do pobliskiej kwiaciarni „Kwiaty& Deco”, którą prowadzi pani Basia . Celem wizyty było wzbogacenie wiedzy na temat kwiatów oraz poznanie specyfiki pracy w kwiaciarni. Po przekroczeniu progu sklepu dzieci z zachwytem i w skupieniu oglądały „nowe” otoczenie, zarazem kolorowe i pachnące. Przedszkolaki miały okazję poprzez wzrok, dotyk oraz węch- poznać różne gatunki  kwiatów doniczkowych i ciętych np.: hiacynty, tulipany, storczyki, żonkile, róże i bratki. Dowiedziały się również, co jest niezbędne do wzrostu i rozwoju roślin. „Smerfy” wiedzą, że należy dbać o kwiaty i zapewnić im odpowiednie oświetlenie oraz wodę. Pani  Basia dodała również, że niektóre kwiaty nie lubią zbyt dużej ilości wody, a innym nie sprzyja ciągła ekspozycja na promienie słoneczne. Na zakończenie spotkania wręczyliśmy przemiłej właścicielce kubek w kwiatki na herbatkę 🙂 W zamian obdarowano nas słodkościami oraz kwiatem doniczkowym, który  jest ozdobą naszego „Kącika przyrodniczego” w przedszkolnej sali.

Może kiedyś ktoś z nas zechce pracować w kwiaciarni? Bardzo dziękujemy pani Basi za tak ciekawe spotkanie  i serdeczne przyjęcie!

Marlena Krzyścin

Doskonała maszyna – ciało człowieka

Nasza grupa zakończyła właśnie kolejny projekt edukacyjny, pt. Człowiek (Ciało – cudowna maszyna). Przez cztery tygodnie badaliśmy ludzkie ciało, dzięki czemu dowiedzieliśmy się o nim wielu niezwykle interesujących rzeczy oraz poruszyliśmy bardzo istotne kwestie. Dowiedzieliśmy się m.in., że ciało składa się z kości (poznaliśmy niektóre ich nazwy), mięśni oraz że jest pokryte skórą. Uczyliśmy się naszych zmysłów, które pomagają człowiekowi poznawać świat oraz o tym, iż zmysły czasem potrzebują pomocy: wzrok – okularów, słuch – aparatu słuchowego. Dzieci dowiedziały się również, że zdarzają się sytuacje, kiedy musimy sobie radzić bez któregoś ze zmysłów. W trakcie projektu poznaliśmy rolę mózgu i serca w naszym organizmie oraz drogę pokarmu przez nasze ciało. Przedszkolaki już doskonale wiedzą, jak należy dbać o zdrowie, nasze ciało i poszczególne jego narządy oraz części. Podczas projektu otworzyliśmy ponownie nasze Centrum Badawcze, w którym znalazły się ciekawe eksponaty dotyczące budowy człowieka, ułatwiające nam poznawanie go, badanie i doświadczanie. Mimo, że projekt dobiegł już końca zachęcamy Państwa do rozmów z dzieckiem na temat ludzkiego ciała, aby poszerzać jego zainteresowanie tematyką zdrowia i ciała oraz utrwalać zdobytą wiedzę. To był bardzo ciekawy miesiąc, nie tylko dla dzieci, ale też dla nas- nauczycieli.

Dziękujemy za wszelką pomoc w realizacji tego projektu i udostępnione materiały.

Anna Kędzierska

 

Zakończyliśmy właśnie projekt edukacyjny „Laboratorium naukowców”, który trwał 4 tygodnie. Podczas projektu dzieci zdobywały wiedzę o prądzie elektrycznym (w szczególności o jego właściwościach i źródłach pozyskiwania), wzbogacały słownik o pojęcia związane z elektrycznością, rozbudzały zainteresowania zjawiskami fizycznymi, rozwijały umiejętności właściwego korzystania z urządzeń elektrycznych oraz kształtowały postawy dbania o bezpieczeństwo podczas korzystania z urządzeń elektrycznych. Podczas zabaw tworzone były warunki do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.

Dzieci ćwiczyły również umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów, dodawania podczas zabaw z kostką, rozwijania analizy i syntezy słuchowej. Kształtowana była także  percepcja słuchowa na materiale symbolicznym oraz umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności. Gościliśmy także eksperta z dziedziny fizyki. Przedszkolaki korzystały także z Centrum Badawczego i tworzyły Siatkę Pytań. Smerfy wykonały szereg różnorodnych prac plastycznych, tj. telefon komórkowy, telefon stacjonarny, żelazko, pralkę, telewizor czy komputer. Dzieci zabawiły się również w małych elektryków, tworząc obwód zamknięty, przez co badały przewodnictwo prądu różnych przedmiotów. Punktem kulminacyjnym projektu było wykonanie tzw. Makiety miasta, gdzie przedszkolaki mogły pochwalić się wiedzą zdobytą podczas projektu- poprzez tworzenie różnorodnych budowli potrzebnych do wykonania makiety.

Projekt ten rozbudził ciekawość poznawczą dzieci i zachęcił je do dalszego rozwijania wiedzy związanej z elektrycznością 🙂

Wychowawczynie

Właśnie ukończyliśmy projekt edukacyjny  pt.  Ziemia.  Przez  pierwsze  tygodnie  poszerzaliśmy wiedzę na temat Ziemi – miejsca, gdzie mieszkamy i żyjemy. Dowiedzieliśmy się, że:

  • Jesteśmy mieszkańcami Polski, Europy i Ziemi;
  • Polska to kraj, który leży w Europie;
  • Ziemia ma siedem kontynentów, czyli dużych obszarów lądu otoczonych morzami i oceanami;
  • Na Ziemi występują różne rośliny i zwierzęta oraz zamieszkują ją ludzie różniący się od siebie wyglądem;
  • O Ziemię należy dbać.

Ponadto zastanawialiśmy się, jaka jest okolica, w której mieszkamy; co można w niej robić, zobaczyć, kogo spotkać; jaka jest Polska – jak wygląda, kto ją zamieszkuje; jak wygląda życie na innych kontynentach. W sali przedszkolnej zawisły mapy,  pojawił się globus oraz liczne  przewodniki, plany miejscowości, atlasy, książki, czasopisma i magazyny o tematyce podróżniczej. Pojawiło się również wiele zdjęć, plakatów, kolaży z ciekawymi miejscami, zwierzętami i roślinami oraz środkami transportu: lądowego, powietrznego i morskiego.

W okresie przedświątecznym najwięcej rozmawialiśmy o przygotowaniach do zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, zwyczajach świątecznych tradycyjnych potrawach. Wspólnie robiliśmy porządki, przygotowywaliśmy różne ozdoby choinkowe  i ubieraliśmy choinkę, ozdabialiśmy pierniczki. Nauczyliśmy się wielu kolęd, słuchaliśmy także innych utworów świątecznych. Klasyfikowaliśmy i przeliczaliśmy wybrane elementy. Przy użyciu różnych przedmiotów (sznurka, butów, linijki) mierzyliśmy  łańcuchy choinkowe. Posługiwaliśmy się pojęciami: najdłuższy, najkrótszy, najwyższy, najniższy, średni, największy, najmniejszy. Podczas ćwiczeń gimnastycznych pokonywaliśmy tor przeszkód, m.in. biegaliśmy slalomem między pachołkami, przechodziliśmy nad krzesełkami, po linie.

Czas przed świętami spędziliśmy również na  przygotowania do jasełek. Najpierw z uwagą słuchaliśmy treści utworu i rozmawialiśmy o nim. Ustalaliśmy, kto jaką rolę odegra w przedstawieniu. Wspólnie przygotowywaliśmy różne elementy dekoracji, rekwizyty, a następnie dekorowaliśmy salę. Robiliśmy zaproszenia na świąteczne przedstawienie. Ćwiczyliśmy kolejność pojawiania się postaci w trakcie jasełek, tańców i recytowaliśmy swoje teksty, by jak najlepiej wypaść przed rodzicami. Przedstawienie jasełkowe wypadło wspaniale i mali aktorzy otrzymali gromkie brawa! A po przedstawieniu dzieci odwiedził Gwiazdor, który przyniósł im prezenty. Serdecznie dziękujemy wszystkim Rodzicom za pomoc i wsparcie przy organizacji spotkania jasełkowego.

                                                                         Marlena Krzyścin

Nasza grupa ukończyła projekt edukacyjny „Kosmos”.  Przez kilka tygodni nasza sala przedszkolna była dla Smerfów niczym rakieta zabierająca nas w przestrzeń kosmiczną, byśmy mogli poszerzyć naszą wiedzę na ten temat. Na podstawie książek, ilustracji oraz makiet rozmawialiśmy o kosmosie, wyprawach kosmicznych, planetach i gwiazdach. Utrwaliliśmy  nazwy planet Układu Słonecznego, dowiedzieliśmy się, co to jest astronomia, co robią astronom i astronauta, co to jest Wielki Wóz i co można zobaczyć w planetarium.  Podejmowaliśmy dyskusje o tym, jak może wyglądać życie na nieznanej planecie i jak mogą wyglądać jej mieszkańcy. Zachwycaliśmy różnorodnymi pracami plastycznymi i plastyczno-technicznymi.

Na zakończenie tego projektu zaprosiliśmy do przedszkola wyjątkowego gościa. Był to ekspert od tematyki kosmosu i podróży w kosmos. Nasz gość pokazał nam wiele ciekawych doświadczeń, opowiedział mnóstwo ciekawostek oraz pozwolił nam brać czynny udział w swoim wystąpieniu. Bardzo dziękujemy za przekazaną, ogromnie cenną dla nas wiedzę i zapraszamy ponownie!

Wychowawczynie

Zakończyliśmy drugi projekt pt. „Jesień w lesie”. Podczas trwania projektu  dzieci obserwowały zmiany w otaczającej przyrodzie i zwracały uwagę na jej piękno. Dzieci dyskutowały i prezentowały swoje odkrycia za pomocą prac plastycznych czy ekspresji muzyczno-ruchowej. Dzięki eksperymentowi i obserwowaniu przyrody przedszkolaki opisywały zjawisko zmiany stanu skupienia wody i nauczyły się, wyciągać wnioski z obserwacji, rozpoznawały różne dźwięki związane z wodą. W parku Smerfy zbierały liście, kasztany i żołędzie. Dzieci nauczyły  się nazw drzew, z których pochodzą. Z zebranych jesiennych skarbów ułożyły rytmy, zbiory i przeliczały elementy. Z liści dzieci zrobiły  kolorowe bukiety, a z kasztanów i żołędzi złożyły ludki. Kolejne tygodnie trwania projektu poświęcone zostały tematyce zwierząt przygotowujących się do zimy. Smerfy obejrzały albumy i książki o tematyce przyrodniczej, a następnie rozmawiały o jesiennym lesie i jego mieszkańcach,  poznały  także inne typy lasów (np. dżunglę). Dzieci posadziły nasiona drzew i rozpoczęły obserwację przyrodniczą. Wskazywały grzyby jadalne i niejadalne i  rozpoznawały odgłosy lasu. Punktem kulminacyjnym projektu była wycieczka do lasu na tzw. „grzybobranie”.
Dzieci także sylabizowały wyrazy i wskazywały pierwszą i ostatnią sylabę. Poznały nowe wyrazy poprzez czytanie globalne. Smerfy uczestniczyły także w Koncercie Kolorowych Nutek „Rytm i melodia” oraz w teatrzyku „Felek Kartofelek”. Na bieżąco dzieci uzupełniały pytania do „Siatki Pytań” oraz nowe pojęcia w „Beczce Słów”. Centrum Badawcze było uzupełniane o kolejne „dary jesieni”, a także o literaturę związaną z  tematyką  lasu.

    Wychowawczynie

Nasza grupa ukończyła projekt edukacyjny „Jesień w ogrodzie”. W ostatnim czasie  badaliśmy warzywa i owoce występujące w ogrodzie. Poznaliśmy także rośliny rosnące na polu.

Wiemy się, że:

  • w ogrodzie rosną różne rodzaje owoców oraz warzyw;
  • na polu rosną różne rodzaje zbóż, dają nam one ziarno, z którego robi się mąkę;
  • na polu rosną buraki, ziemniaki i kukurydza;
  • zarówno o ogród jak i pole trzeba dbać.

Ponadto  zasialiśmy pszenicę i  obserwowaliśmy jej wzrost. Odwiedziliśmy pobliskie ogródki działkowe i hurtownie owoców i warzyw, by zgłębić wiedzę na temat drzew owocowych oraz sposobów przetwarzania, przechowywania owoców i warzyw. Przyrządziliśmy pyszny i zdrowy koktajl owocowy, by  zachęcić wszystkich do częstego  jedzenia owoców w różnej postaci. Eksperymentowaliśmy z różnymi produktami owocowo-warzywnymi.

Gorąco zachęcamy, by namawiać dzieci do jedzenia warzyw i owoców. Rodzice! Pozwólcie im je samodzielnie myć oraz obierać i kroić. Sprawicie im wielką radość, jeśli zabierzecie je na zakupy i przygotujecie im obrazkową listę zakupów. Spróbujcie, to z pewnością będzie świetna zabawa!

Dziękujemy  za wszelką pomoc i współpracę!

Wychowawczynie 🙂

W piątek, 22 czerwca br. odbyła się w grupie „Smerfy” uroczystość zakończenia roku przedszkolnego oraz pożegnania dzieci, które od września będą uczęszczały do zerówek w szkołach podstawowych. Począwszy od przemówienia Pani Dyrektor, po wręczanie dyplomów oraz występ artystyczny, którym dzieci podziękowały za wspólnie spędzony czas. Uroczystości towarzyszył podniosły nastrój, był to dzień pełen przeżyć zarówno dla dzieci, ich rodziców, jak i nauczycielek. Trzy lata wspólnych zabaw, pracy, codziennych spotkań, rozmów minęły w mgnieniu oka.

Dziękujemy Rodzicom za współpracę i zaufanie, a dzieciom życzymy uśmiechu i samych sukcesów!

We wtorek, 19 czerwca br. dzieci z grupy „Smerfy” udały się na wycieczkę do Ogrodu Botanicznego w Poznaniu. Po omówieniu zasad bezpieczeństwa obowiązujących w trakcie wyjazdu, dzieci wyruszyły w drogę. Na miejscu brały udział w warsztatach plastycznych, podczas których samodzielnie tworzyły własną pszczółkę oraz zwiedzały Ogród Botaniczny poznając ciekawostki o pszczołach. Dowiedziały się, że pszczoły dzielą się na różne gatunki: Pszczołę miodną (Pszczołę robotnicę, Trutnia, Królową pszczół) oraz Pszczołę olbrzymią, po czym przybrały odpowiednie szarfy towarzyszące podczas dalszej wędrówki po ogrodzie. „Smerfy” poszukiwały także ukrytych wśród roślin pszczół, a następnie słuchały listów, które kierowały one do dzieci. Zmęczeni, ale bogatsi w nowe, cenne wiadomości wróciliśmy do przedszkola.

Grupa Smerfy zakończyła kolejny projekt edukacyjny pt. „Woda” (Woda w naszym życiu). Przez cztery tygodnie rozmawialiśmy o wodzie, skupiając się głównie na jej codziennym wykorzystaniu. Dowiedzieliśmy się, skąd bierze się woda w naszym kranie oraz co się z nią dzieje, gdy ją zużyjemy. Poznaliśmy sposoby oszczędzania wody i dowiedzieliśmy się, dlaczego jest to takie ważne. Próbowaliśmy wspólnie znaleźć sposoby na ograniczenie zużycia wody w kuchni i w łazience oraz pomóc innym domownikom nauczyć się gospodarnie ją wykorzystywać. Podczas naszych ćwiczeń w przedszkolu sprawdzaliśmy też, jakie przedmioty unoszą się na wodzie i od czego to zależy. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego statki nie toną? To był dla nas mokry miesiąc pełen wodnej zabawy, ale także doświadczeń, eksperymentów oraz prac plastycznych. Tworzyliśmy m. in. akwarium z rybkami, podwodne życie oceanu, a także wodne środki transportu. Podczas trwania projektu korzystaliśmy z chusty animacyjnej, która doskonale imitowała nam wodę. Dzięki niej ćwiczyliśmy nasz refleks, spostrzegawczość, sprawność manualną oraz ćwiczyliśmy umiejętność rozpoznawania kolorów i przeliczania, zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Celem ostatniego w tym roku projektu edukacyjnego było budowanie wiedzy o wodzie (w szczególności o sposobach jej wykorzystania przez człowieka w życiu codziennym, w transporcie), wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z wodą i sposobami jej wykorzystywania przez człowieka, rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do poszukiwania przyczyn obserwowanych zjawisk, ale także rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego i stawiania hipotez, rozwijanie umiejętności posługiwania się pojęciami przeciwstawnymi, kształtowanie nawyku oszczędzania wody, kształtowanie nawyku jej picia oraz tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej.

Za cały rok współpracy składamy serdeczne podziękowania! Już czekamy na następne wspólne działania! 🙂

W  tym  miesiącu  hasłem  przewodnim  naszego  projektu  było  „Powietrze”. Dzięki podejmowanym przez nas działaniom i przeprowadzanym doświadczeniom dowiedzieliśmy się, że:

  • latawce unoszone są przez wiatr,
  • ptaki latają dzięki piórom, skrzydłom, lekkim kościom oraz silnym mięśniom,
  • człowiek od zawsze chciał latać jak ptaki, więc zaczął konstruować maszyny latające,
  • balon (statek powietrzny) unosi się, bo wypełnia go ciepłe powietrze,
  • samolot lata dzięki skrzydłom, opływowym kształtom oraz mocnemu silnikowi.

Przez miniony miesiąc gromadziliśmy i staraliśmy się konstruować maszyny latające – samoloty, balony oraz latawce. Często korzystaliśmy z tablicy multimedialnej, dzięki której mogliśmy usystematyzować swoją wiedzę na temat powietrza. Bacznie przyglądaliśmy się również ptakom – ich rodzajom, wielkościom, skrzydłom, piórom, dziobom oraz kościom. W tym celu przeprowadziliśmy kilka doświadczeń, ale przede wszystkim dokonywaliśmy licznych obserwacji w najbliższej okolicy. Podczas wspólnych spacerów przyglądaliśmy się zmianom, jakie zachodzą w przyrodzie, dzięki czemu budowaliśmy wiedzę o powietrzu (w szczególności o lataniu, zwierzętach, maszynach i przedmiotach latających), rozbudzaliśmy zainteresowania zjawiskami fizycznymi, w szczególności lataniem i unoszeniem się w powietrzu, rozwijaliśmy umiejętność nazywania, grupowania i klasyfikowania przedmiotów, doskonaliliśmy umiejętności wskazywania podobieństw i różnic pomiędzy przedmiotami oraz kształtowaliśmy postawę badawczą wobec otaczającego nas świata. Zdobywane wiadomości odzwierciedlaliśmy w pracach plastycznych umieszczanych na naszej „smerfowej” gazetce.

Przed nami ostatni już projekt pt. „Woda”, serdecznie zapraszamy do współpracy! 🙂

Joanna Andrzejewska

W czwartek, 24 maja br.- grupa Smerfy zorganizowała dla swoich Rodziców uroczystość z okazji Święta Rodziny. Coroczne spotkanie na łonie przyrody, to szczególna okazja, której towarzyszą niesamowite emocje: uśmiech, wzruszenie oraz duma z pociech. Dzięki sprzyjającej pogodzie goście mieli możliwość wysłuchania życzeń, piosenek oraz obserwowania prezentowanych przez dzieci tańców. Na koniec Rodzice zostali zaproszeni do wspólnej zabawy, po której wręczone zostały im kwiaty oraz wykonane przez dzieci laurki. Po zakończeniu oficjalnej części spotkania był również czas na inne przyjemności: dmuchane zamki, plac zabaw, boisko, trampolinę, watę cukrową oraz oczywiście kiełbaski prosto z grilla 🙂

Takie uroczystości w gronie rodziny pozwalają wzmocnić więzi rodzinne, uczą miłości, szacunku, przywiązania, a dzieciom pozwalają zaprezentować zdobyte umiejętności. Kolejne piękne spotkanie nie odbyłoby się oczywiście bez pomocy naszych cudownych Rodziców, za co składamy serdeczne podziękowania!

Joanna Andrzejewska

„Logorytmika dla smyka” to zajęcia ,w których uczestniczyły grupy 5-latków. Celem ćwiczeń była praca nad kształtowaniem umiejętności prawidłowego operowania oddechem, koordynacją ruchową i umiejętnością różnicowania poszczególnych dźwięków. „Smerfy” wykonywały ćwiczenia słowno- ruchowe, grały na instrumentach, tworzyły i powtarzały rytmy, tańczyły do utworu „Wiosna” A. Vivaldiego.

Adriana Jemioło

Grupa „Smerfy” zakończyła projekt edukacyjny pt.: „Rośliny”. Przez cztery tygodnie rozmawialiśmy o roślinach i zwierzętach żyjących w ogrodzie. Dowiedzieliśmy się, czym są pestki w owocach i poznaliśmy cykl rozwoju rośliny od nasiona do nasiona. Dowiedzieliśmy się także, że pszczoły, przenosząc pyłek, zapylają kwiaty, a z zapylonych kwiatów powstają owoce.

W marcowych tygodniach najwięcej uwagi poświęciliśmy zmianom, jakie zachodzą  w przyrodzie wraz ze zbliżającą się wiosną. Podczas spacerów obserwowaliśmy, jak zmieniają się krzewy i drzewa, czy kwitną pierwsze wiosenne kwiaty, a także nasłuchiwaliśmy, czy wróciły już ptaki. Poznaliśmy przysłowie W marcu jak w garncu i rozmawialiśmy o tym, jak dobierać odpowiedni ubiór do pogody. Rozpoznawaliśmy dźwięki, które w tym miesiącu można usłyszeć – odgłosy deszczu, wiatru, burzy. Uczestniczyliśmy w zabawach rytmicznych i muzycznych z przyborami (szarfami, obręczami, woreczkami gimnastycznymi itd.).

Założyliśmy własny ogródek w sali, który sumiennie pielęgnowaliśmy- przy tej okazji zgłębiliśmy również tajniki pracy ogrodnika. Na podstawie różnych tekstów i własnych obserwacji dyskutowaliśmy o pracach, które wykonuje się wiosną w ogrodzie. Rozpoznawaliśmy części rośliny (łodyga, korzeń, liście, kwiaty) i poznawaliśmy ich funkcje. Przyglądaliśmy się zwierzętom, które żyją w ogrodach – zarówno tym pożytecznym, jak i szkodnikom. W szatni grupy „Smerfy” tworzyliśmy wystawy prac, dzięki którym wszyscy odwiedzający przedszkole mogli zobaczyć, jak rozwijamy swoje zdolności twórcze.

W ciągu ostatniego tygodnia rozmawialiśmy głównie na temat zwyczajów, symboli i potraw- związanych z Wielkanocą. Dowiedzieliśmy się, czym charakteryzują się tradycje ludowe i folklor- różnych regionów Polski. Używaliśmy przy tym pojęcia tradycja. Dyskutowaliśmy, czym jest tradycja i jak powstaje. Słuchaliśmy oberka, mazurka i różnych przyśpiewek ludowych, tańcząc do ich melodii.

Realizując projekt „Rośliny” budowaliśmy wiedzę o roślinach (w szczególności o cyklu rozwojowym rośliny), wzbogacaliśmy dziecięcy słownik o pojęcia związane z roślinami, rozbudzaliśmy zainteresowania naturalnymi procesami zachodzącymi w przyrodzie, rozwijaliśmy umiejętności prowadzenia planowych i systematycznych obserwacji, a także kształtowaliśmy postawę proekologiczną- tym razem skupiając się na aspekcie ochrony zwierząt i roślin.

Za pomoc w organizacji materiałów potrzebnych do realizacji projektu bardzo dziękujemy!

W lutym/marcu br.- hasłem przewodnim naszego projektu było: „Laboratorium naukowców”. Przez cztery tygodnie rozmawialiśmy o prądzie. Dzięki podejmowanym przez nas aktywnościom i przeprowadzanym doświadczeniom dowiedzieliśmy się, że:

  • prąd powstaje w elektrowni, skąd przewodami płynie do naszych domów;
  • dzięki niemu świecą lampy, działają urządzenia elektryczne, np. odkurzacz, komputer;
  • baterie są źródłem prądu; jest wiele rodzajów baterii;
  • prąd płynie w obwodzie zamkniętym; jeśli przerwiemy obwód, prąd przestanie płynąć;
  • niektóre przedmioty nazywamy przewodnikami, a inne izolatorami;

Podczas trwania projektu uświadomiliśmy sobie, że z prądu korzystamy codziennie. Dowiedzieliśmy się, że prąd, to niebezpieczna siła, a z urządzeń elektrycznych zasilanych w sieci dzieci mogą korzystać wyłącznie pod opieką dorosłych. Samodzielnie natomiast korzystać mogą tylko z urządzeń i zabawek zasilanych na baterie. Jako mali badacze stworzyliśmy eko zegar, do którego wykonania niezbędny był nam elektroniczny zegar z przewodami, przewód, płytki miedziane i cynkowe oraz cytryna bądź ziemniak. Doświadczenie sprawiło nam mnóstwo satysfakcji!

Pogłębiając wiadomości dowiedzieliśmy się także, że aby powstał prąd potrzebne jest bardzo dużo węgla, którego kiedyś może zabraknąć, dlatego przyjrzeliśmy się również odnawialnym źródłom energii. Zastanawialiśmy się też, co my w codziennym życiu możemy zrobić, aby oszczędzać energię. Podczas realizacji projektu dzieci rozpoznawały i nazywały urządzenia używane dawniej i współcześnie. Nazwy poszczególnych urządzeń bez trudu dzieliły na sylaby. Przeliczały elementy w zbiorach i porównywały ich liczebność. Swoją ekspresję twórczą odzwierciedlały w pracach plastycznych związanych z tematem.

Przed feriami, dzięki wspaniałej zimowej pogodzie braliśmy udział w „Olimpiadzie zimowej”, podczas której wykonywaliśmy zadania: toczyliśmy śnieżną kulę, rzucaliśmy śnieżkami do celu, podawaliśmy śnieżki w kole oraz tunelu, a także przemierzaliśmy na sankach wyznaczoną odległość. Pokonując tory przeszkód straciliśmy mnóstwo energii doświadczając, że jest ona we wszystkim, co nas otacza!

Dzięki realizacji projektu budowaliśmy wiedzę o prądzie elektrycznym (w szczególności o jego właściwościach i źródłach pozyskiwania), rozbudzaliśmy zainteresowania zjawiskami fizycznymi, rozwijaliśmy umiejętności właściwego korzystania z urządzeń elektrycznych oraz kształtowaliśmy postawy dbania o bezpieczeństwo podczas korzystania z urządzeń elektrycznych. Za wszelką pomoc oczywiście serdecznie dziękujemy :)!

Joanna Andrzejewska

Energia elektryczna jest bardzo ważna w naszym codziennym życiu. Trzeba jednak pamiętać, że prąd może być niebezpieczny, szczególnie dla najmłodszych. W czwartek, 01.02.br.- naszą grupę odwiedził pan Zbyszek, nauczyciel fizyki i dziadek jednego z przedszkolaków, który przybliżył nam zagadnienia związane z prądem elektrycznym. Pan Zbyszek pokazał oraz omówił elementy prostego obwodu elektrycznego, przybliżył powstawanie prądu w elektrowni i drogę, jaką pokonuje prąd- m.in. do naszych domów i przedszkola. Ponadto przedstawił nam zagrożenia płynące z nieumiejętnego posługiwania się prądem. Zaprezentował także zabawki działające na baterie i omówił ich mechanizm. Dzieci z zainteresowaniem obserwowały prezentowane doświadczenia oraz słuchały przekazywanych treści.

Bardzo dziękujemy!

Joanna Andrzejewska

Grupa „Smerfy” zakończyła kolejny projekt edukacyjny pt. „Człowiek (Ciało –cudowna maszyna)”. Przez cztery ostatnie tygodnie badaliśmy ludzkie ciało. Dzięki temu,  dowiedzieliśmy się o nim wielu niezwykle interesujących rzeczy oraz poruszyliśmy bardzo istotne kwestie. Dowiedzieliśmy się m.in., że:

– Ciało zbudowane jest z kości, które razem tworzą szkielet. Szkielet człowieka przytrzymuje ciało w pionie.

– Kości czaszki są jak kask, chronią miękki i delikatny mózg człowieka. Żeby zobaczyć kości musimy prześwietlić ciało, czyli zrobić zdjęcie rentgenowskie.

– Oprócz kości potrzebujemy też mięśni, aby się poruszać. Mięśni i kości nie widać, przykrywa je skóra, która chroni nasze ciało.

Poznaliśmy również narządy wewnętrzne znajdujące się w naszym ciele, składaliśmy szkielet z poszczególnych jego części. Rozmawialiśmy o zmysłach, które pomagają człowiekowi poznawać świat oraz o tym, iż zmysły czasem potrzebują pomocy: wzrok – okularów, słuch – aparatu  słuchowego. Dowiedzieliśmy się również, że zdarzają się sytuacje, kiedy musimy sobie radzić bez któregoś ze zmysłów.

W trakcie projektu dowiedzieliśmy się, że ciałem człowieka steruje mózg, dzięki niemu czujemy smak jedzenia, poruszamy się, czujemy zapachy, słyszymy i widzimy. Poznaliśmy również rolę płuc i serca w naszym ciele oraz drogę pokarmu przez nasze ciało. Rozmawialiśmy o tym, jak zdrowe odżywianie wpływa na nasze życie.

Podczas realizacji projektu wykonywaliśmy wiele prac plastycznych oraz plakatów związanych z tematem.

Celem projektu „Człowiek (Ciało –cudowna maszyna)”- było budowanie wiedzy o budowie  i funkcjach wybranych części ciała, wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z ludzkim organizmem, rozbudzanie zainteresowania funkcjami i działaniem układów w ciele człowieka, rozwijanie umiejętności określania stron i kierunków, rozwijanie umiejętności samoobsługowych, kształtowanie postawy prozdrowotnej oraz tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości.

Bardzo dziękujemy za pomoc w organizacji materiałów niezbędnych do realizacji projektu!

Joanna Andrzejewska

Smerfowy Dzień Babci i Dziadka

 Za nami kolejne piękne spotkanie, na które przybyli szczególni goście! 18 stycznia br.- świętowaliśmy w naszej grupie Dzień Babci i Dziadka. Dzieci z przejęciem odtwarzały swoje role, powracając do tajemnicy Świąt Bożego Narodzenia. Goście ze wzruszeniem- nagradzali  występy przedszkolaków- gromkimi brawami. Po krótkiej świątecznej inscenizacji nastał czas na życzenia, piosenki w języku polskim oraz angielskim. Dziadkowie z uśmiechem odbierali czułe słowa, kierowane pod ich adresem. Na zakończenie dzieci wręczyły upominki, zaprosiły na słodki poczęstunek oraz poinformowały, iż w szatni przedszkolnej dziadkowie mogą podziwiać swoje portrety wykonane przez wnuki. To spotkanie było pełne uśmiechów, wzruszeń i dumy z naszych przedszkolaków- przebiegło w niezwykle serdecznej atmosferze 🙂

Grupa „Smerfy” zakończyła kolejny  projekt  edukacyjny  pt.  „Ziemia”.  Przez  cztery  tygodnie poszerzaliśmy naszą wiedzę na temat Ziemi- miejsca, w którym mieszkamy i żyjemy. Dowiedzieliśmy się, że:

  • Jesteśmy mieszkańcami Polski, Europy i Ziemi;
  • Polska to kraj, który leży w Europie;
  • Ziemia ma siedem kontynentów, czyli dużych obszarów lądu otoczonych morzami i oceanami;
  • Na Ziemi występują różne rośliny i zwierzęta oraz zamieszkują ją ludzie różniący się od siebie wyglądem;
  • O Ziemię należy dbać.

Ponadto próbowaliśmy określać, jaka jest okolica, w której mieszkamy- co można w niej robić, zobaczyć, kogo spotkać; jaka jest Polska– jak wygląda, kto ją zamieszkuje; jak wygląda życie na innych kontynentach. Podczas zajęć przyglądaliśmy się różnego rodzaju mapom, przewodnikom, planom miejscowości. W naszej biblioteczce  dostępne były atlasy, książki, czasopisma i magazyny o tematyce podróżniczej. Realizując projekt obserwowaliśmy ruch obrotowy naszego globu, do tego posłużył nam globus. Dowiedzieliśmy się w jakim kierunku obraca się Ziemia, jak długo trwa jeden obrót oraz poznaliśmy następstwa ruchu wirowego Ziemi.

Dużo uwagi poświęciliśmy w tym miesiącu- przygotowaniom do świąt Bożego Narodzenia. Rozmawialiśmy o pielęgnowanych w naszych domach polskich tradycji  świątecznych. Braliśmy udział w zabawach tematycznych, ruchowych, integracyjnych i słownych. Wykonywaliśmy prace plastyczne oraz zadbaliśmy o świąteczny wystrój naszej sali. Chętnie uczyliśmy się kolęd i pastorałek. Przygotowywaliśmy się także do jednego najważniejszych spotkań grudniowych z Rodzicami- świątecznego spotkania jasełkowego, które odbyło się w piątkowe popołudnie, 15 grudnia 2017.

Bardzo serdecznie dziękujemy za pomoc w organizacji materiałów niezbędnych do realizacji projektu pt. „Ziemia”.

Joanna Andrzejewska

Dnia 15 grudnia 2017r. w sali „Smerfy” zapanował nastrój Świąt Bożego Narodzenia. Dzieci w przepięknych strojach oraz w świątecznej scenerii przedstawiły jasełka o Narodzeniu Dzieciątka Jezus. Przedszkolaki z ogromną radością odgrywały swoje role- składając do żłóbeczka dary oraz śpiewając dla Nowonarodzonego. Na zakończenie wspólnie z rodzicami zaśpiewały piosenkę pt. „Przekażmy sobie znak pokoju”, a także obdarowały ich świątecznymi podarunkami. Tego wieczoru do przedszkola zawitał miły gość z workiem pełnym prezentów. Po odśpiewaniu kolędy dla Mikołaja, otrzymaniu upominków oraz zrobieniu pamiątkowego zdjęcia- dzieci wraz z rodzicami udały się do sali obok- na słodki poczęstunek.

Rodzicom składamy serdeczne podziękowania za zaangażowanie w organizację tegorocznego spotkania świątecznego!

Wychowawczynie 🙂

01.12.2017 r.- grupa Smerfy udała się do DELI Parku, Świątecznej Krainy Mikołaja w Rosnówku. Wśród pięknej scenerii- dzieci wzięły udział w warsztatach, które prowadzili pomocnicy św. Mikołaja – magiczne Elfy. Przy dźwiękach świątecznych piosenek Smerfy tworzyły zielone choinki- zdobione łańcuchami, kolorowymi cekinami, pomponami oraz naklejkami. Rozmawiały o tradycjach związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Dowiedziały się, co znaczy 12 potraw na świątecznym stole, sianko pod obrusem, dlaczego wyczekujemy pierwszej gwiazdki na niebie oraz dlaczego i dla kogo- zostawiamy przy stole puste miejsce podczas wigilijnej kolacji. Dzieci tworzyły również listy do św. Mikołaja, na których rysowały to, co chciałyby w tym roku od niego otrzymać. Następnie wrzucały je do czerwonej skrzyni. Nie zabrakło też samego Świętego, który w Krainie miał swój domek. Dzieci mogły porozmawiać ze św. Mikołajem, opowiedzieć mu o swoich marzeniach oraz zrobić sobie z nim pamiątkowe zdjęcie. Widziały również mikołajkowe sanie, zaparkowane tuż obok zagrody. Na zakończenie przygód w Krainie św. Mikołaja- dzieci skorzystały z sali zabaw. Oczywiście, pełne wrażeń i zachwytu- wróciły do przedszkola 🙂

Joanna Andrzejewska

 

Grupa „Smerfy” zakończyła trzeci projekt pt. „Podróże”. Przez cztery tygodnie rozmawialiśmy o środkach transportu wodnego, powietrznego oraz lądowego, a także badaliśmy Układ Słoneczny. Dowiedzieliśmy się, co wchodzi w jego skład, poznaliśmy planety Układu Słonecznego, ich wygląd oraz budowę, zdobywaliśmy wiedzę o Słońcu i Księżycu. Przypomnieliśmy sobie kim jest astronom i kosmonauta, jakich przyrządów używa się do obserwacji nieba, a jakie  potrzebne są w czasie podróży kosmicznej. Obserwowaliśmy różne rodzaje  statków  kosmicznych,  dowiedzieliśmy  się,  co  to  jest  wahadłowiec,  stacja kosmiczna i satelita.

Projekt stanowił cykl zajęć, który przybliżył dzieciom wiedzę na temat kosmosu i gwiazd, rozwijając przy tym umiejętności motoryczne, społeczne oraz wyobraźnię. Dzieci wspólnie wypełniały przygotowane misje kosmiczne, wymagające różnych umiejętności, m.in. współpracy w zespole i komunikacji. Dzięki wsparciu rodziców, którzy kolejny raz wspierali nasze działania związane z realizacją projektu i skonstruowali olbrzymie rakiety kosmiczne, każdego dnia mogliśmy przenosić się w przestrzeń kosmiczną, co sprawiało dzieciom niesamowitą radość i wspaniałą zabawę, za co serdecznie dziękujemy!

Gościliśmy w naszej grupie również eksperta, pana Kazimierza Paprzyckiego, który poprzez prezentację multimedialną przekazał nam mnóstwo ciekawych informacji bogatych w zdjęcia, których sam był bohaterem oraz zaprezentował wiele ciekawych doświadczeń.

Realizacja projektu przybliżyła dzieciom zagadnienia związane z kosmosem, wzbogaciła dziecięcy słownik o pojęcia z nim związane, rozbudziła zainteresowanie pracą astronoma i kosmonauty, rozwinęła umiejętność prowadzenia obserwacji, myślenia abstrakcyjnego, stworzyła warunki do samodzielnego poznawania otaczającej nas  rzeczywistości

Joanna Andrzejewska

 

Kontakt z książką odgrywa istotną rolę zarówno w rozwoju, jak i w wychowaniu dziecka. 26 października br.- w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”- grupę „Smerfy” odwiedziła- Karolinka, siostra Adriana. Dzieci w skupieniu wysłuchały krótkich opowiadań z serii „Tomek poznaje świat”. Dzięki nim dowiedziały się,  jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywają zwierzęta i jak można im pomagać. Spotkanie pozwoliło, przede wszystkim, na przekazanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych oraz rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki. Bardzo dziękujemy Karolinie za poświęcony czas i oczywiście zapraszamy ponownie 🙂

Podsumowanie projektu „Jesień w ogrodzie”

Grupa „Smerfy” zakończyła pierwszy w nowym roku szkolnym projekt pt. „Jesień w ogrodzie”. Przez cztery tygodnie badaliśmy warzywa i owoce, które rosną w naszych ogrodach, a także poznaliśmy rośliny uprawiane na polu. Dowiedzieliśmy się, że:

  • W ogrodzie rosną różne rodzaje owoców oraz warzyw.
  • Na polu rosną różne rodzaje zbóż, dają nam one ziarno, z którego robi się mąkę,
  • Na polu rosną buraki, ziemniaki i kukurydza,
  • Należy dbać i troszczyć się- zarówno o ogród, jak i o pole.

Podczas realizacji projektu utworzyliśmy w sali „Centrum Badawcze”, w którym dzieci- w czasie wolnym- podejmowały aktywności (przeprowadzały eksperymenty, powtarzały działania wykonywane podczas zajęć). Stworzyliśmy siatkę pytań, na które dzieci poszukiwały odpowiedzi w trakcie realizacji projektu. Wspólnie zastanawialiśmy się także nad następującymi kwestiami:  jakie warzywa i owoce występują w ogrodzie, które z nich rosną pod ziemią, a które nad, z jakich warzyw i owoców można robić przetwory oraz czy są one zdrowe. Trudne słowa przedszkolaki umieszczały w „Beczce Słów”, dzięki czemu, każdego dnia mogliśmy do nich wracać i utrwalać ich znaczenie.

Za pomocą zmysłów dzieci rozpoznawały i nazywały owoce oraz warzywa, badały ich wnętrze. Samodzielnie przygotowały sałatkę jarzynową, którą- po skończonej pracy- ze smakiem zjadły.

Podczas realizacji projektu wspólnie wybraliśmy się także na pobliskie ogródki działkowe, na których obserwowaliśmy drzewa owocowe, kiście winogron, niewykopane jeszcze warzywa, jesienne kwiaty oraz pięknie wysprzątane grządki.

Minione tygodnie dały nam wiele okazji do różnorodnych zabaw i wspaniałej twórczej ekspresji m.in. podczas wykonywania prac plastycznych.

Serdecznie dziękujemy rodzicom, których nieoceniona pomoc- przyczyniła się do realizacji projektu!

Joanna Andrzejewska

Drugim projektem realizowanym w grupie Smerfy był projekt „Jesień w lesie”. Przez cztery tygodnie poszerzaliśmy naszą wiedzę o piętrach lasu, roślinach i zwierzętach leśnych oraz o cyklu wzrostu drzew. Rozbudzaliśmy zainteresowania życiem w lesie, zmianami zachodzącymi w przyrodzie w danej porze roku. Rozwijaliśmy umiejętności rozpoznawania, nazywania i klasyfikowania gatunków roślin i zwierząt leśnych. Kształtowaliśmy postawy szacunku wobec roślin i zwierząt, a także mówiliśmy o tym, jak należy właściwie zachowywać się podczas spaceru do lasu.

Dowiedzieliśmy się również, że:

  • Las jest blokadą dla zanieczyszczeń i produkuje tlen,
  • Las jest doskonałym miejscem dla relaksu i odpoczynku,
  • Pozostawianie śmieci w lesie może spowodować pożar,
  • Drewno powstaje ze ściętych drzew- można z niego zbudować różne wartościowe i przydatne na co dzień rzeczy.

Realizując projekt „Jesień w lesie”- dzieci wykreowały „Centrum Badawcze”. Dekorowały salę przyniesionymi przez siebie kasztanami, żołędziami, liśćmi, gałązkami jarzębiny i szyszkami. Tworzyły „Kącik czytelniczy”, wzbogacając przedszkolną biblioteczkę o pozycje związane z lasem. Przeglądały książki, słuchały licznych wierszy, opowiadań, a także wykonywały prace plastyczne inspirowane tematem projektu.

Przedszkolaki wykazały duże zainteresowanie projektem „Jesień w lesie”. Były niezmiernie zaangażowanie w szereg różnych działań i chętnie poznawały leśne środowisko- poprzez nabywanie nowych wiadomości, obserwacje i eksperymenty przyrodnicze.

Joanna Andrzejewska

SAŁATKA JARZYNOWA

W ramach projektu „Jesień w ogrodzie”, w piątek 22 września- dzieci z grupy „Smerfy” przygotowały sałatkę warzywną. Po omówieniu zasad bezpieczeństwa, każde dziecko  samodzielnie obierało ugotowane warzywa, a następnie kroiło składniki niezbędne do jej przyrządzenia. Wszyscy pamiętali o przestrzeganiu zasad higieny. Na koniec nałożyliśmy sałatkę na talerze i urządziliśmy w sali jarzynową ucztę! Przygotowanie sałatki sprawiło dzieciom wiele radości i dało im mnóstwo satysfakcji z wykonanej  pracy.

Joanna Andrzejewska

Dnia 31 maja dzieci z grupy Smerfy przybyły wraz z rodzicami na piknik rodzinny z okazji Dnia Mamy i Taty, który odbył się w Słonawach. Dzieci zaprezentowały swoim rodzicom wierszyki, piosenki i tańce, a także złożyły im serdeczne życzenia oraz wręczyły upominki.

Radości i zabawy nie było końca. Dzieci korzystały z dmuchanych zamków i zjeżdżalni. Dzięki uprzejmości właścicieli obiektu miały również możliwość skakania na trampolinie, korzystania z placu zabaw oraz zjeżdżania na linie. Kosztowały także waty cukrowej no i kiełbasek z grilla. 🙂

Serdeczne podziękowania kierujemy oczywiście do rodziców, którzy pomogli w organizacji pikniku rodzinnego. Za poświęcony czas i zaangażowanie bardzo dziękujemy. 🙂

Grupa Smerfy zakończyła kolejny projekt pt. Woda (Woda wokół nas), dzięki któremu dzieci dowiedziały się, że:

  • lód to zamarznięta woda dlatego jest zimny, twardy, ale kruchy,
  • woda po ogrzaniu zamienia się w parę i unosi się w powietrzu (paruje),
  • para wodna po ochłodzeniu zamienia się w krople wody (skrapla się),
  • chmury składają się z wielu małych, lekkich cząstek wody połączonych z drobinami kurzu i pyłu unoszącymi się w powietrzu,
  • deszcz powstaje z połączenia małych cząstek wody tworzących chmury; cząsteczki po połączeniu w krople są tak ciężkie, że spadają na ziemię jako deszcz,
  • śnieg tworzą płatki śniegu (gwiazdki śniegowe). Są one zbudowane z kryształków lodu, które, spadając z chmur, łączą się ze sobą.

Dzięki animacjom poznaliśmy, w jaki sposób powstają opady atmosferyczne. W czasie trwania projektu zajęliśmy się szerzej zjawiskami pogodowymi. W tym celu oglądaliśmy prognozy pogody i prowadziliśmy własny kalendarz pogodowy. Aby nasze obserwacje były pełniejsze i bardziej wiarygodne przeprowadzaliśmy liczne doświadczenia. Barwiliśmy wodę, udowadnialiśmy, że woda przybiera kształt naczynia w którym występuje, tworzyliśmy kolorowe wodne wulkany, sprawdzaliśmy jak w słoiku z wodą „tańczy” olej. Weryfikowaliśmy także, które przedmioty utrzymują się na wodzie, a które toną. Badaliśmy rozpuszczalność substancji w wodzie. W rozpoznawaniu pogody z pewnością pomogła nam znajomość chmur. Dowiedzieliśmy się, że jedne to nimbostratusy, a inne to cumulonimbusy. Przy tej okazji poruszyliśmy temat dostosowania ubrania do pogody.

Badając właściwości wody rozbudzaliśmy ciekawość otaczającego świata poprzez prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków z doświadczeń i eksperymentów.

Grupa Smerfy zakończyła kolejny projekt edukacyjny pt. Powietrze (Wiatr). Przez ostatnie cztery tygodnie byliśmy badaczami powietrza, dzięki czemu dowiedzieliśmy się o nim wielu niezwykle interesujących faktów oraz poruszyliśmy bardzo istotne kwestie. Dzieci dowiedziały się m.in., że:

  • Wiatr to ruch powietrza.
  • Wiatr porusza różnymi przedmiotami.
  • Wiatr wieje z różną siłą. Może być delikatnym powiewem, silnym wichrem lub niszczącym huraganem.
  • Wiatr może wiać z różnych stron.
  • Wiatr może być ciepły lub zimny.
  • Wiatr tworzy pogodę.
  • Wiatr może być pożyteczny. Człowiek wykorzystuje go do produkowania prądu.

Poza tym udowadnialiśmy, że powietrze istnieje zanurzając w wodzie słomkę i wydychając powietrze (Wydychane przez nas powietrze ukazało się w postaci bąbelków i wypłynęło na powierzchnię, dzięki czemu mogliśmy je zauważyć). Obserwowaliśmy również pogodę określając siłę wiatru. Próbowaliśmy nadmuchać balon naciągając go na słoik zanurzony w gorącej wodzie, a także sprawdzaliśmy pojemność swoich płuc samodzielnie dmuchając balony. Przyglądaliśmy się również jak zachowuje się świeczka przykryta szklanką – podczas palenia świeczka spala tlen, wypalił się on również w szklance, dlatego świeczka zgasła.

Realizując projekt Powietrze (wiatr) zdobywaliśmy wiedzę o powietrzu (w szczególności o wietrze i jego wpływie na pogodę), wzbogacaliśmy słownik dziecięcy o pojęcia związane z wiatrem, zjawiskami atmosferycznymi, wykorzystaniem siły wiatru przez człowieka, rozbudzaliśmy zainteresowania zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie, rozwijaliśmy  umiejętności  prowadzenia obserwacji przyrodniczych i wyciągania wniosków, doskonaliliśmy umiejętności  samoobsługowe w zakresie poprawnego ubierania się stosownie do pogody. Poznaliśmy podstawowe zasady ochrony  środowiska  (w  szczególności w aspekcie zanieczyszczeń powietrza), kształtowaliśmy nawyk prawidłowego oddychania.

Grupa „Smerfy” zakończyła projekt edukacyjny pt. „Człowiek (Odkrywamy tajemnice zdrowia)”. Przez cztery tygodnie byliśmy badaczami, poznaliśmy niezwykle interesujące fakty dotyczące naszego zdrowa. Odkryliśmy m.in., że zarazki, które wywołują choroby, są wszędzie, choć na co dzień ich nie widać. Można je dostrzec, używając mikroskopu. Dowiedzieliśmy się także, jak można chronić siebie i innych przed zarazkami oraz jak dbać o swoje zdrowie. Poznaliśmy wartość zdrowego jedzenia, częstego ruchu i odpoczynku dostosowanego do wieku. Nie brakowało także informacji o tym, jak powinniśmy się ubierać.

Ponadto mieliśmy niebywałą okazję sprawdzić swój stan zdrowia. W naszym przedszkolu w ramach akcji „Szpital Dziecięcy” gościliśmy specjalistów z zakresu medycyny, którzy przybliżyli nam charakter swojej pracy. Sami staliśmy się pacjentami potrzebującymi pomocy. Dowiedzieliśmy się, co należy zrobić, gdy jesteśmy świadkami wypadku i gdzie należy zgłosić się po pomoc. Podczas trwania projektu otworzyliśmy Centrum Badawcze, w którym wcielaliśmy się w rolę lekarzy i pielęgniarek. Realizując recepty korzystaliśmy z przedszkolnej apteki oferującej szeroki asortyment lekarstw zarówno tabletek, jak i syropów.

Realizując projekt Człowiek (Odkrywamy tajemnice zdrowia) budowaliśmy wiedzę o zdrowiu i chorobie (w szczególności o sposobach dbania o zdrowie i zasadach radzenia sobie w nagłych sytuacjach zagrożenia). Wzbogacaliśmy słownik o pojęcia związane ze zdrowiem. Poznaliśmy pracę służb medycznych (lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych). Rozwijaliśmy umiejętności samoobsługowe w zakresie higieny. Utrwalaliśmy nawyk wybierania zdrowych i wartościowych produktów spożywczych.
Dziękujemy za pomoc w organizacji materiałów niezbędnych do realizacji projektu. 🙂