ZAJĄCZKI

Dnia 9 czerwca br. w Dąbrówce Leśnej na Strzelnicy  wspólnie uczestniczyliśmy w Dniu Rodziny. W części artystycznej „Zajączki”  z wielką radością prezentowały Rodzicom swoje umiejętności wokalno – taneczne, obdarowały wierszami, życzeniami oraz upominkiem. Następnie dzieci zaprosiły Rodziców do wspólnej zabawy ruchowej przy muzyce. Całości dopełnił piknik z kiełbaskami, ciastem drożdżowym oraz lodami. Dziękujemy za uczestnictwo, przyjazną atmosferę oraz zaangażowanie.

                                                                                                                                        Dorota Brączkowska

Grupa „Zajączki” zakończyła realizację kolejnego projektu „Laboratorium naukowców (MAGNESY) ”.

W trakcie jego realizacji dzieci dowiedziały się wielu niezwykłych i interesujących faktów m. in., że :

  • Jedne przedmioty są przyciągane przez magnesy, a inne nie.
  • Magnesy mają różne kształty i wielkość.
  • Magnesy przyciągają przedmioty dzięki sile magnetycznej.
  • Magnesy mają różną siłę.
  • Każdy magnes ma dwa końce nazywane biegunami.
  • Końce magnesów mogą się przyciągać lub odpychać.
  • Magnesy przyciągają przedmioty przez niektóre materiały.
  • Siłę magnetyczną można zablokować – wtedy magnes nie działa.
  • Magnesy wykorzystujemy w codziennym życiu.
  • Magnesy znajdują się w wielu znanych nam urządzeniach.

Projekt „ Laboratorium naukowców (MAGNESY)” stał się też inspiracją do wielu działań. W kąciku czytelniczym znalazły się książki związane z tematyką realizowanego projektu. Beczkę słów wypełniliśmy wieloma nowymi słowami związanymi z projektem. Stworzyliśmy siatkę pytań – dzieci określały ,co je interesuje i czego chciałyby się dowiedzieć w ramach realizowanego tematu. Podczas trwania projektu dzieci oglądały filmy edukacyjne na platformie multimedialnej, związane z tematem „Laboratorium naukowców”, tworzyły prace plastyczne oraz wykonywały różnego rodzaju eksperymenty oraz doświadczenia.

„Zajączki” wykazały się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem w różne działania podejmowane w trackie realizacji projektu. Bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, zdobywały wiedzę i zadawały pytania.

Dominika Dorna

Grupa Zajączki zakończyła pracę nad miesięcznym projektem pod tytułem „Roślina”. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się, że:
– Roślina zbudowana jest z korzeni, łodygi, liści i kwiatu,
– Każda roślina potrzebuje odpowiednią ilość światła oraz wody,
– Gdy roślina nie otrzyma wystarczającej ilości wody oraz słońca usycha,
– Wybrane części warzyw i owoców możemy zjeść,

– Rośliny wyrastają z nasion.

Udało nam się również wykonać mnóstwo  kreatywnych prac plastycznych, które zdobiły korytarz przedszkolny. Przy użyciu tablicy interaktywnej rozwiązaliśmy wiele zadań, które ułatwiły nam zapamiętanie jak największej ilości informacji dotyczących omawianego projektu. Dzięki zaangażowaniu Rodziców stworzyliśmy Kącik Przyrody, w którym przepięknie zakwitły kwiaty – dzieci dbały o nie codziennie.

Milena Lublińska

Realizacje projektu  „Ziemia” za nami. Przez cztery tygodnie poszerzaliśmy wiedzę na temat miejsca, w którym żyjemy i mieszkamy.
Podczas trwania  projektu dzieci dowiedziały się,  że:

–  Ziemia ma siedem kontynentów/lądów otoczonych morzami i oceanami,
– Wszyscy ludzie, zwierzęta i rośliny  są mieszkańcami Ziemi,
– Polska  to kraj, który  leży w Europie.

Ponadto dzieci poznały nazwy  kontynentów, nazwy krajów, z którymi  sąsiaduje Polska, poznały atrakcje turystyczne naszego kraju oraz świata,  dowiedziały się,   jak wygląda życie na innych kontynentach.
„Zajączki” nauczyły się planować podróż, tworzyły mapy, przeglądały przewodniki, albumy turystyczne, bawiły się w biuro podróży, rozwijały zasób słownictwa, a przy tym doskonale się bawiły.

                                                                                                                                               Dorota Brączkowska

Podczas realizacji zadań projektowych udało nam się omówić europejski kraj, jakim jest Holandia. Zobaczyliśmy niezwykle interesujący film edukacyjny, który nawiązywał do tradycji, kultury, kuchni oraz ciekawych miejsc, które znajdują się w Holandii. Wiemy już, że Holandia słynie z wyśmienitego sera, tulipanów, rowerów oraz wiatraków.
Wykonaliśmy również pracę plastyczną związaną z wiatrakami.
Dzieci wykazały się dużym zainteresowaniem oraz chęcią uczestnictwa w dalszym poznawaniu innych krajów.
Milena Lublińska
Dzieci z naszej grupy umilają sobie czas zabawy układankami lewopółkulowymi. Wspomaganie pracy lewej półkuli mózgu dziecka wpływa pozytywnie w późniejszym czasie na: czytanie ze zrozumieniem, pisanie, logiczne i analityczne myślenie, umiejętność stosowania reguł i zasad oraz liczenie i posługiwanie się cyframi.
Milena Lublińska

Zakończyliśmy projekt „Człowiek (Odkrywamy tajemnice zdrowia)”. Celem projektu było poszerzenie wiedzy na temat naszego zdrowia. Odkryliśmy m.in., że zarazki, które wywołują choroby, są wszędzie, choć ich nie widać – można je dostrzec, używając mikroskopu. Dowiedzieliśmy się także, jak można chronić siebie i innych przed zarazkami oraz jak dbać o swoje zdrowie. Poznaliśmy wartość zdrowego jedzenia, częstego ruchu i odpoczynku dostosowanego do wieku. Dowiedzieliśmy się, co należy zrobić gdy jesteśmy świadkami wypadku i gdzie należy zgłosić się po pomoc. Podczas trwania projektu stworzyliśmy Centrum Badawcze, w którym  zaprezentowane zostały owoce naszej pracy. Pojawiła się też „Beczka Słów” – wzbogaciliśmy swój słownik o pojęcia związane z ludzkim organizmem. Dzieci tworzyły również z naszą pomocą „Siatkę Pytań” – określały co je interesuje i czego chciałyby się dowiedzieć o zdrowiu. Dzieci słuchały tekstów czytanych przez nauczyciela. Wykonywały prace plastyczne związane z tematem oraz bawiły się podczas zabaw muzyczno – ruchowych. Każdego dnia dzieci miały mnóstwo okazji do aktywności fizycznej, nie tylko w związku z fizycznym usprawnianiem, ale również całościowym rozwojem osobowości.

Dominika Dorna

Grupa „Zajączki’ zakończyła omawianie trzeciego projektu pt. „Kosmos”. Podczas minionych tygodni dzieci dowiedziały się:

  • jak nazywają się planety,
  • jak wyglądają fazy księżyca,
  • słońce to gwiazda,
  • jak wygląda Mały Wóz,
  • przez teleskop możemy oglądać gwiazdy,
  • poznaliśmy nowe słowa, a wśród nich: łazik, meteor, Droga Mleczna, Andromeda.

Projekt „Kosmos” stał się inspiracją do wielu działań:

  • wspólnie stworzyliśmy kącik badawczy, w którym znalazły się przedmioty związane z tematem,
  • przedszkolną salę ozdobiliśmy ogromnymi planetami z Układu Słonecznego,
  • tworzyliśmy własne planety,
  • malowaliśmy słońce za pomocą rączek,
  • malowaliśmy gwiazdy i spadające komety, a wśród nich galaktyki,
  • wyruszyliśmy w podróż w kosmos w sali Integracji Sensorycznej.

 

Momentem kulminacyjnym projektu była sesja fotograficzna oraz wykonanie rakiety, którą dzieci bawią się do dziś.

 

Milena Lublińska

Grupa „ Zajączki” zakończyła projekt edukacyjny Drzewo (las). Przez cztery tygodnie dzieci były badaczami lasu. Podczas realizacji projektu „Zajączki” dowiedziały się, że rośliny w lesie tworzą piętra, poznały nazwy warstw lasu, nazwy różnych gatunków roślin oraz mieszkańców lasu. Zdobyły wiedzę na temat lasów iglastych, liściastych, mieszanych oraz  liści, kory,  kasztanów i żołędzi. „Zajączki” dowiedziały się również dlaczego drzewa gubią liście i jak zwierzęta przygotowują się do zimy. Dzieci poznały też zawód leśniczego, z którego przedstawicielem spotkały się podczas wycieczki do Dąbrówki Leśnej. W lesie obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie  jesienią, zbierały skarby lasu.
Realizacja projektu pozwoliła na  tworzenie różnorodnych prac plastyczno – technicznych i zabawę kolorami  jesieni.

                                                                           Dorota Brączkowska

 

Nasza grupa zakończyła pierwszy projekt edukacyjny Gospodarstwo (Ogród i sad).

Przez cztery tygodnie zajmowaliśmy się ogrodem oraz sadem.

Dowiedzieliśmy się, że:

  • warzywa i owoce rosną w ogrodzie, a częścią ogrodu jest sad;
  • część rośliny rośnie pod ziemią, a część nad ziemią i że czasami zjadamy coś, co rośnie nad, a czasami pod ziemią;
  • latem i jesienią zbiera się dojrzałe owoce;
  • z owoców i warzyw można robić różne przetwory;
  • owoce i warzywa są bardzo zdrowe i mają dużo witamin.

Projekt „Gospodarstwo (Ogród i sad) stał się też inspiracją do wielu działań:

-Wspólnie z dziećmi zorganizowaliśmy kącik tematyczny, w którym znalazło się wiele pomocy dydaktycznych.

-Beczkę słów wypełniliśmy nowymi słowami związanymi z projektem. Stworzyliśmy siatkę pytań – dzieci określały ,co je interesuje i czego chciałyby się dowiedzieć o gospodarstwie.

-Nie mogło zabraknąć także Centrum Badawczego, w którym znalazły się owoce, warzywa oraz przetwory.

-W kąciku czytelniczym zamieściliśmy książki związane z tematyką realizowanego projektu

-Dzieci tworzyły wiele pięknych prac plastycznych 🙂

Poza tym bawiliśmy się owocami i warzywami. Nauczyliśmy się je rozpoznawać po wyglądzie, dotyku, zapachu i smaku. Przyrządziliśmy z nich pyszną sałatkę owocową oraz kompot z gruszek. Dowiedzieliśmy się, dlaczego warto zjadać pięć porcji owoców i warzyw każdego dnia.

Drodzy Rodzice!

W domu postarajcie się także namawiać dzieci do jedzenia warzyw i owoców. Pozwólcie im je samodzielnie myć oraz obierać i kroić. Sprawicie im wielką radość, jeśli zabierzecie je na zakupy i przygotujecie im obrazkową listę produktów do kupienia. Spróbujcie, to może być świetna zabawa!

Dominika Dorna

Grupa „Zajączki” zakończyła realizację kolejnego projektu „Laboratorium naukowców – materiały”. W trakcie jego realizacji dzieci dowiedziały się wielu niezwykłych i interesujących faktów m. in., że :

  • drewno jest wytrzymałe; drewniane są meble i zabawki;
  • plastikowe mogą być butelki, torebki i zabawki; plastik może być twardy lub miękki;
  • szkło może się zbić; szklane są szyby, butelki i słoiki;
  • guma jest giętka i wytrzymała; gumowe są opony, kalosze, zabawki;
  • metal jest twardy i wytrzymały; wiele przedmiotów jest wykonanych z metalu.

Projekt „ Laboratorium naukowców” stał się też inspiracją do wielu działań.

Stworzyliśmy wystawę przedmiotów przyniesionych przez dzieci i rodziców: drewniane pojazdy,  słoiki, metalowe instrumenty, gumowe zabawki.

Do Kącika czytelniczego dzieci przyniosły książki związane z tematyką realizowanego projektu. Nie mogło zabraknąć także Centrum Badawczego, w którym znalazły się słoiki, różne gatunki drewna, plastikowe butelki, metalowe przedmioty, gumowe zabawki. Beczkę słów wypełniliśmy wieloma nowymi słowami związanymi z projektem. Stworzyliśmy siatkę pytań – dzieci określały ,co je interesuje i czego chciałyby się dowiedzieć w ramach realizowanego tematu. Podczas trwania projektu dzieci oglądały filmy edukacyjne na platformie multimedialnej, związane z tematem „Laboratorium naukowców”, tworzyły prace plastyczne oraz wykonywały różnego rodzaju eksperymenty oraz doświadczenia. „Zajączki” wykazały się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem w różne działania podejmowane w trackie realizacji projektu. Bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, zdobywały wiedzę i zadawały pytania.

Dominika Dorna

Kolejnym projektem realizowanym w naszej grupie był projekt „Kosmos”. W trakcie jego trwania dzieci budowały wiedzę o Kosmosie, a w szczególności o Układzie Słonecznym. Dowiedziały się, że Słonce jest najjaśniejszą gwiazdą we wszechświecie, a jedną z ośmiu planet krążących dookoła Słońca – jest Ziemia. Podczas trwania projektu w sali powstało Centrum Badawcze, w którym dzieci bardzo chętnie spędzały czas i Siatka Pytań, na które wspólnie próbowaliśmy znaleźć odpowiedzi. Oglądaliśmy filmy, bajki oraz czytaliśmy książki o danej tematyce. Projekt „Kosmos” był bardzo ciekawy i interesujący, wszystkie dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach i z dużym zaangażowaniem wykonywał proponowane zadania.

Karina Jaworska

Wraz z końcem roku kalendarzowego grupa „Zajączki” zakończyła realizację kolejnego projektu „Człowiek”. Budowanie wiedzy o człowieku, podobieństwach i różnicach między ludźmi, a także zmysłach i emocjach dostarczyło dzieciom wiele radości i zabawy. Realizacja projektu pozwoliła również na wzbogacanie słownika dziecięcego o nowe pojęcia związane z tematem. W czasie trwania projektu „Zajączki” gościły starsze koleżanki ze szkoły podstawowej, gdzie podczas wspólnej zabawy dzieci stworzyły sylwetkę człowieka. Tematyka projektu doskonale  wpisała się  także w okres najbardziej rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia. Dzieci uczestniczyły w przedstawieniach świątecznych: „Broda Świętego Mikołaja” oraz „O złotym dzwonku świętego Mikołaja”. Dzieci poznały  polskie tradycje bożonarodzeniowe, wypiekały i dekorowały pierniki, tworzyły dekoracje świąteczne. Przygotowania do przedstawienia jasełkowego pozwoliły nie tylko na prezentacje umiejętności dzieci, ale również na wyrażanie własnych emocji, kształtowanie postaw społecznych oraz tworzenie przyjaznej atmosfery w grupie. Przedstawienie „Do Betlejem” dzieci zaprezentowały przed zaproszonymi rodzicami 17 grudnia  2019 roku.

Rodzicom za pomoc i wsparcie  serdecznie dziękujemy!

Dorota Brączkowska

Drugim  projektem realizowanym w naszej grupie, był projekt „Drzewo”. Główny celem projektu było rozbudzanie zainteresowania światem przyrody oraz kształtowanie postawy szacunku wobec roślin i zwierząt. W trakcie jego trwania, dzieci zdobywały wiedzę na temat drzewa- jego budowy i roli w świecie przyrody oraz mieszkańców lasu. Utworzyliśmy Centrum Badawcze, w którym dzieci mogły doświadczać i eksperymentować na materiale przyrodniczym. Zaprosiłyśmy eksperta-panią z Nadleśnictwa Oborniki, która przybliżyła dzieciom zawód leśnika. Wspólnie oglądaliśmy filmy przyrodnicze i chodziliśmy na spacery, aby obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie.

Wychowawczynie

8 listopada bieżącego roku w grupie „Zajączki” odbyło się Uroczyste  Pasowanie na Przedszkolaka. Uroczystość rozpoczęła się wystąpieniem dyrektora przedszkola – Pani  R. Kijek, która powitała dzieci oraz zaproszonych gości. Następnie dzieci przedstawiły część artystyczną, gdzie  po raz pierwszy  zaprezentowały swoje umiejętności przed tak liczną publicznością.  Po części artystycznej „ Zajączki”  złożyły ślubowanie, otrzymały dyplomy, prezent od Pani Dyrektor i oficjalnie dołączyły do społeczności Przedszkola nr 1 „Bajeczka” w Obornikach.  Na zakończenie uroczystości dzieci wraz z rodzicami i wychowawcami spotkali się przy wspólnym stole i słodkościach.

Rodzicom za pomoc i wsparcie w organizacji uroczystości serdecznie dziękujemy!

                                                                                      Wychowawczynie

Pierwszy projekt „Gospodarstwo” za nami. Wierzymy, że podczas trwania projektu dzieci nie tylko zdobywały wiedzę na temat wiejskiego gospodarstwa, ale również nabywały nowych umiejętności,  ale przede wszystkim dobrze się bawiły. W trakcie trwania projektu starałyśmy się  rozbudzać zainteresowania hodowlą zwierząt, zaciekawieniem pracą rolnika, hodowcy. Kształtowałyśmy szacunek do pracy rolnika. Rozwijałyśmy umiejętności samoobsługowe związane  z zachowaniem higieny oraz przygotowaniem do posiłków. Wzbogacałyśmy słownik dziecięcy o pojęcia związane z hodowlą zwierząt. Tworzyłyśmy warunki do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej.  Dzieci samodzielnie tworzyły prace plastyczne.

Realizacja projektu dostarczyła dzieciom wielu nowych wrażeń, zabawy, radości i wiedzy.

                                                                                    Wychowawczynie

Piękna wrześniowa pogoda sprzyja spacerom, więc „Zajączki” poznają okolice przedszkola.

Projekt edukacyjny „Dookoła świata” realizowany w miesiącu marcu, był  dla dzieci z grupy „Zajączki”  ciekawym doświadczeniem. W trakcie jego realizacji odbyliśmy podróż po całej kuli ziemskiej zwiedzając  różne kontynenty.  Poznaliśmy wiele ciekawych miejsc. Wędrówkę  po Afryce odbyliśmy z  Kazimierzem Nowakiem, który samotnie przemierzył z północy na południe kontynent afrykański na rowerze, wielbłądzie, konno oraz łodzią. Dzieci z dużym zainteresowaniem śledziły kolejne przygody podróżnika z Polski. W trakcie projektu utrwaliliśmy zdobyte wcześniej wiadomości na temat Kosmosu. Przez cały czas doskonaliliśmy również  kompetencje językowe oraz matematyczne. Poznaliśmy nowe litery i liczby,  piosenki i wiersze. Wzbogaciliśmy kącik przyrodniczy. Doskonaliliśmy również analizę i syntezę sylabową i głoskową. Wysłuchaliśmy wielu ciekawych opowiadań.  Miłym zakończeniem projektu było radosne powitanie Wiosny- 21 marca.

 Realizacja projektu umożliwiła dzieciom odkrywanie własnych talentów i uzdolnień.

Wychowawczynie

Projekt edukacyjny „Mali artyści” realizowany w miesiącu lutym, był  dla dzieci z grupy „Zajączki” ciekawą  przygodą. W trakcie jego realizacji skupiliśmy się przede wszystkim na rozwijaniu twórczej aktywności dzieci. Doskonaliliśmy  kompetencje językowe, wzbogacaliśmy słownictwo o pojęcia związane ze sztuką, muzyką, talentem, zdolnościami, twórczością.  Dzieci z grupy „Zajączki”  poznały litery „R”, „r”, „S”, „s”, „Z”, „z”  oraz podejmowały próby ich pisania. Układaliśmy wyrazy z liter i zdania z wyrazów. Doskonaliliśmy również analizę i syntezę sylabową i głoskową. Wysłuchaliśmy wielu ciekawych opowiadań.  Kształtowaliśmy  umiejętności matematyczne –  dzieci przeliczały, szacowały, dodawały, odejmowały, rozwiązywały zadania z treścią z wykorzystaniem znaków „+”, „-”, „=”, a także znaków „<”, „>”. Ponadto realizacja projektu umożliwiła dzieciom odkrywanie własnych talentów i uzdolnień. Zatem z radością rozpoczynamy kolejny projekt „ Dookoła Świata”.

Wychowawczynie

W styczniu w grupie „Zajączki” zrealizowaliśmy  projekt „Nowy rok – mija czas”. Pogłębialiśmy wiedzę o świecie przyrody, utrwalaliśmy wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych (elementów pogody, zjawisk charakterystycznych dla poszczególnych pór roku) oraz pojęć dotyczących następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazw pór roku, dni tygodnia oraz miesięcy). Realizując projekt posługiwaliśmy się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych. Doskonaliliśmy również przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów, rozwijaliśmy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach. Ćwiczyliśmy czytanie sylab i wyrazów tworzonych z poznanych liter oraz czytanie globalne. Rozwijaliśmy naszą sprawność manualną przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych, a także sprawność ruchową poprzez aktywny udział w ćwiczeniach i zabawach ruchowych. Ponadto spotkaliśmy się w przedszkolu z naszymi ukochanymi babciami i dziadkami, poznaliśmy drogę do szkoły oraz uczestniczyliśmy w kolejnych zajęciach z cyklu „Dzielni mali ratownicy”.

Wychowawczynie

Pod koniec listopada i w grudniu nasza grupa realizowała projekt „Człowiek”. Skupiliśmy się na psychice i mentalności człowieka, poznawaliśmy ludzkie emocje i reakcje na sytuacje zewnętrzne. W ramach projektu koncentrowaliśmy  się na wdrażaniu do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny. Rozmawialiśmy o istocie budowania i wzmacniania serdecznych relacji ze swoją rodziną i przyjaciółmi. Rozwijaliśmy również umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób. Poznaliśmy także nowe litery i liczby, utrwalaliśmy te wcześniej poznane. Doskonaliliśmy syntezę i analizę słuchowo-wzrokową niezbędną do nauki pisania i czytania. Mieliśmy także niebywałą okazję spotkać się ze Świętym Mikołajem w jego wiosce pod Gnieznem i w naszym przedszkolu, podczas Nocnego Oczekiwania. Ponadto w grudniu przygotowaliśmy spotkanie bożonarodzeniowe dla naszych ukochanych bliskich oraz braliśmy udział w imprezie Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Poznaniu- „Spotkanie z Panem Kleksem”.

Wychowawczynie

Projekt „Jesień” już za nami… W trakcie jego realizacji dzieci pogłębiały swoją wiedzę na temat zmian zachodzących w przyrodzie. Owe zmiany obserwowaliśmy  podczas wycieczek do lasu, do ogrodu, czy podczas codziennych spacerów. W naszej sali tradycyjnie powstało tematyczne Centrum Badawcze, z którego korzystaliśmy podczas całego czasu trwania projektu. Z przyniesionych przez dzieci kasztanów, szyszek i liści – tworzyliśmy różne prace plastyczne. Odbyły się również zajęcia kulinarne, wspólnie zrobiliśmy smaczną i zdrową sałatkę jarzynową. Poznaliśmy także nowe litery i liczby. Dzieci chętnie uczyły się wierszyków i piosenek o tematyce jesiennej. Ulubionym utworem października była piosenka „Jesienny pociąg”. „Zajączki” uczestniczyły w kolejnych zajęciach z panią Anią, z cyklu „Mali dzielni ratownicy”. W tym miesiącu dzieci poznały istotę pozycji bocznej ustalonej. Ponadto obejrzały spektakl „Żabi król” w Bibliotece Publicznej i przedstawienie kukiełkowe „Felek Kartofelek” w naszej „Bajeczce”.

Październikowy projekt został zrealizowany w aurze złotej polskiej jesieni. Było pracowicie, jednak za oknem ciepło i słonecznie!

Wychowawczynie

Zajączki zakończyły pierwszy projekt. We wrześniu pracowaliśmy wokół tematu „Przedszkole”. Rozpoczęliśmy rok szkolny wspomnieniami z wakacji, dzieci przyniosły do przedszkola pamiątki z letnich wyjazdów i chętnie dzieliły się swoimi przeżyciami i wrażeniami. Opracowaliśmy kontrakt grupowy, który dzieci zaakceptowały pisząc pod nim swoje imię. Dużo czasu poświęciliśmy tematowi bezpieczeństwa – dzięki temu dzieci wiedzą do kogo zwrócić się w sytuacji zagrożenia, znają numery alarmowe oraz zasady przechodzenia przez jezdnię. Podsumowaniem tego tematu była wizyta Pana Policjanta, który zwrócił uwagę dzieci na niebezpieczeństwa ze strony obcych ludzi, a także zwierząt. Niewątpliwą atrakcją tego spotkania były odwiedziny Pyrka. Obchodziliśmy Dzień Przedszkolaka – z tej  okazji odwiedził nas Pan Burmistrz. Sprzyjająca wrześniowa pogoda pozwoliła nam na spędzanie czasu na boisku – dzieci bawiły się w piasku, na przyrządach, rozgrywały mecze. W ostatnim tygodniu projektu dzieci poznały literę „O” oraz cyfrę „1”. Przed nami kolejny projekt „Jesień”.

Wychowawczynie

22 maja br.- obchodziliśmy Dzień Rodziny. Zaprosiliśmy naszych bliskich, aby wraz z nimi celebrować rodzinne relacje. To było piękne i radosne spotkanie. Nie zabrakło zajączkowych występów! Dzieci przepięknie śpiewały, tańczyły, recytowały i prezentowały swoje anglojęzyczne umiejętności 🙂

Czas upływał wszystkim w sielankowej atmosferze! Słońce, pyszności i doborowe towarzystwo!

„Logorytmika dla smyka” to zajęcia ,w których uczestniczyły grupy 5-latków. Celem ćwiczeń była praca nad kształtowaniem umiejętności prawidłowego operowania oddechem, koordynacją ruchową i umiejętnością różnicowania poszczególnych dźwięków. „Zajączki” wykonywały ćwiczenia słowno- ruchowe, grały na instrumentach, tworzyły i powtarzały rytmy, tańczyły do utworu „Wiosna” A. Vivaldiego.

Adriana Jemioł

Nasza grupa zakończyła realizację kolejnego projektu- „Roślina (Od nasionka do nasionka)”. Celem projektu było poszerzenie wiedzy dzieci o potrzebach roślin, rozbudzenie zainteresowania przedszkolaków procesami zachodzącymi w naturze, a także rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego. W Centrum Badawczym zgromadziliśmy wiele kwiatów i roślin cebulowych, nie zabrakło również narzędzi ogrodniczych. Dzieci dowiedziały się, co jest niezbędne do prawidłowego wzrostu roślin.  Wzbogaciły swoją wiedzę oglądając programy przyrodnicze i edukacyjne- na tablicy interaktywnej. W ciągu całego trwania projektu, dzieci z dużym zaangażowaniem wypełniały różnego rodzaju zadania- wykonywały ciekawe prace plastyczne, chętnie przeliczały, porównywały, formułowały i wyciągały wnioski z poczynionych obserwacji przyrodniczych. Dowiedziały się także, jak należy pielęgnować rośliny, czego potrzebują i jaką rolę pełnią w naszym życiu. Projekt „Roślina” cieszył się wielkim zainteresowaniem dzieci oraz dużym zaangażowaniem rodziców, którzy chętnie wzbogacali nasze Centrum Badawczym- za co serdecznie dziękujemy!

Wychowawczynie 🙂

W ostatnim czasie w naszej grupie realizowaliśmy projekt „ Laboratorium naukowców – prąd”. Podczas trwania projektu dzieci utrwaliły już wcześniej zdobytą wiedzę i doświadczenia  oraz pozyskały nowe informacje na temat prądu. Aby zrozumieć jak ważny jest prąd dla naszej cywilizacji musieliśmy cofnąć się do Epoki Kamienia Łupanego, gdzie ludzie radzili sobie bez tej zdobyczy naukowej. Dowiedzieliśmy się , że wynalazcą żarówki był Thomas Edison, a obecnie w większości domów stosuje się żarówki energooszczędne. Już wiemy,  że prąd z elektrowni płynie przewodami do naszych domów, a   korzystanie z niego wymaga znajomość zasad bezpieczeństwa. Dlatego pamiętamy, że  możemy korzystać z niego  tylko pod opieką osoby dorosłej. Wiemy również, że większość urządzeń w naszych domach wymaga zasilania prądem, dlatego nauczyliśmy się umiejętnie z niego korzystać . Korzystanie z prądu wymaga od nas dbałości o środowisko, więc zużyte baterie, żarówki, uszkodzone urządzenia  segregujemy i oddajemy w wyznaczonych do tego punktach, czego dzieci mogły same doświadczyć przynosząc do przedszkola zużyte baterie. Przez cały czas trwania projektu dzieci aktywnie uczestniczyły we wszystkich zajęciach. Doświadczały, eksplorowały , rozwijały swoje umiejętności. Kochani Rodzice po raz kolejny dziękujemy za pomoc i wsparcie! Przed nami kolejny projekt: „Rośliny”, a co za tym idzie- kolejne wyzwanie dla Naszych dzieci i  dla nas samych.

 Wychowawczynie

Ulubione zajęcia naszych Zajączków to te, które zaspokajają naturalną potrzebę ruchu 🙂

Kolejnym projektem realizowanym przez dzieci z grupy „Zajączki” był projekt „Człowiek”. W  trakcie projektu dzieci zdobywały wiedzę na temat budowy ludzkiego ciała,  jego anatomii jak i fizjologii. Szczególne zainteresowanie wśród naszych dzieci wzbudziła tematyka układu krążenia, bowiem układ krążenia to nie tylko serce,  ale mnóstwo naczyń docierających do każdego zakątka naszego ciała. Codziennie korzystaliśmy z literatury oraz innych pomocy przyniesionych przez dzieci- były to atlasy, filmy z serii „Było sobie życie”, przedmioty związane z medycyną. Tradycyjnie w naszej sali powstało Centrum Badawcze, z którego codziennie korzystaliśmy. Utworzona została także Siatka Pytań i Beczka Słów. Dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły we wszystkich zajęciach- zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Poznawały tajemnice ludzkiego ciała, świat zmysłów, a także powtórzyły informacje związane z troską o zdrowie i zasady bezpieczeństwa (także podczas zabaw zimowych na świeżym powietrzu). Pani Dominika Dorna przeprowadziła zajęcia o właściwym odżywianiu. Odzwierciedleniem tego były dziecięce prace, które mogliście Państwo podziwiać na gazetce. Uwieńczeniem projektu „Człowiek”-  była wycieczka do gabinetu stomatologicznego. Za co szczególnie dziękujemy Pani Joannie Niklewicz. Drodzy Rodzice,  bardzo dziękujemy za pomoc i wsparcie w tym projekcie oraz zapraszamy do udziału w kolejnych!

Wychowawczynie 🙂

6 lutego br.- nasze Drogie Zajączki udały się z wizytą do gabinetu stomatologicznego Pani Joanny Zielińskiej-Zborowskiej. Wszystkie przedszkolaki wiedzą, jak istotna jest higiena jamy ustnej.  Takie spotkanie jednak, w jeszcze większym stopniu utrwaliło wiadomości na temat: Dbania o zdrowie zębów, świeży oddech i ogólne dobre samopoczucie. Pani Doktor pokazała dzieciom, jak należy szczotkować ząbki, porozmawiała z nimi o zdrowej diecie i zaprosiła chętne przedszkolaki do zajęcia fotela dentystycznego. Na koniec Pani Joanna rozdała dzielnym Zającom kolorowanki związane z tematyką „zdrowego uśmiechu”. Po tak miłej i pouczającej wizycie, spotkanie ze stomatologiem- nikomu straszne nie będzie 🙂

Wychowawczynie

Upragniony tej zimy śnieg !!!  Z zapałem bierzemy się do lepienia bałwana 🙂

09 stycznia 2018.- w naszej grupie odbyło się spotkanie z okazji Dnia Babci i Dziadka. „Zajączki” zaprezentowały swoim bliskim grę na instrumentach, przepiękne świąteczne piosenki, kolędy i wiersze o babci i dziadku. Po poruszającym występie- nadszedł czas na wspólny słodki poczęstunek i wręczenie upominków drogim gościom. Spotkanie z całą pewnością należy uznać za udane, zwłaszcza- że obfitowało w łzy wzruszenia, uściski  i wiele serdecznych słów.

Wychowawczynie 🙂

Okres świąteczny to czas na dekorowanie wypieków. Zajęcie to sprawiło dzieciom dużo przyjemności. Dziękujemy mamie Filipka za wykonanie dla naszej grupy przepysznych pierniczków 🙂

Wychowawczynie

Świątecznie i rodzinnie u „Zajączków”

„Spragnieni miłości, pokoju,

Łamiemy opłatkiem się dziś.

W ramiona wpadamy znów sobie,

I z ramion nie chcemy wyjść…”.

14 grudnia 2017.- w naszej grupie odbyło się rodzinne spotkanie z Gwiazdorem. Najpierw „Zajączki” zaprezentowały swoim bliskim przepiękne bożonarodzeniowe piosenki, kolędy i wiersze. Dzieci zagrały i zaśpiewały Jezuskowi leżącemu w żłóbku. Po tym niezwykle wzruszającym występie, przedszkolaki odwiedził najprawdziwszy Gwiazdor! Gość porozmawiał z dziećmi na temat Świąt, właściwego zachowania, poprosił o wspólne odśpiewanie kolędy i wreszcie rozdał prezenty rezolutnym przedszkolakom. Następnie nadszedł czas na słodki poczęstunek i wręczenie rodzicom upominków- własnoręcznie wykonanych przez dzieci. Był to niezmiennie ciepły i wzruszający wieczór! Składamy serdeczne podziękowania naszym Drogim Rodzicom za okazaną życzliwości i pomoc w zorganizowaniu tego pięknego spotkania!

Wychowawczynie 🙂

13 grudnia część dzieci z naszej grupy oraz z grupy SMERFY utworzyły zespół, który reprezentował nasze przedszkole na X Przeglądzie Zespołów Kolędniczych w Szkole Podstawowej w Chrustowie. Występ naszych przedszkolaków bardzo podobał się widowni i jury, Dzieci otrzymały po występie gromkie brawa od publiczności. Jury przyznało nam szczególne wyróżnienie i nagrodziło małych artystów drobnymi upominkami.

Wychowawczynie 🙂

23 listopada br.- już po raz trzeci w tym roku szkolnym- spotkaliśmy się na popołudniowych zajęciach kulinarnych. Tym razem, przyrządzaliśmy lubiany przez wszystkich włoski przysmak- pizzę. Nasze „Zajączki” z zapałem odmierzały składniki, wyrabiały ciasto i kroiły smakowite dodatki. W tym dniu było u nas pysznie i wesoło! Wszystkim dopisywały doskonałe humory, bo jak wiadomo- wspólne gotowanie i biesiadowanie- daje mnóstwo pozytywnych wrażeń i integruje grupę 🙂

Wychowawczynie

Podróże- KOSMOS

Kolejnym projektem realizowanym w naszej grupie był projekt „Kosmos”.  Dzieci, bazując na wcześniej zdobytej wiedzy- doskonale uzupełniły swój zakres wiadomości o nowe informacje o Kosmosie. Podczas trwania projektu odwiedził nas  ekspert- pan Kazimierz, który przybliżył dzieciom budowę rakiety, tajniki podróżowania w Kosmos, pracę astronauty oraz przeprowadził szereg ciekawych eksperymentów. Tradycyjnie pojawiły się w sali: Siatka Pytań oraz Beczka Słów. Systematycznie staraliśmy się znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Na koniec projektu- wspólnie zbudowaliśmy zajączkowy statek kosmiczny, który sprawił dzieciom ogromną frajdę!

Wychowawczynie

Podczas trwania projektu „PODRÓŻE KOSMOS”- gościliśmy eksperta w tej dziedzinie -p. K.Paprzyckiego. Ekspert w ciekawy sposób podsumował nasz projekt opowiadając ciekawostki związane z tematem, a także prezentując dzieciom zdjęcia i doświadczenia.
Wychowawczynie 🙂

Teatrzyk kamishibai w Zajączkach

W naszej  grupie  odbyło się już drugie spotkanie z teatrzykiem japońskim kamishibai. Kamisshibai to inaczej teatr ilustracji, albo teatr obrazkowy. W dosłownym tłumaczeniu z języka japońskiego oznacza „papierowy teatr”. Jest to tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, płaskiej, drewnianej, otwieranej skrzynki, pełniącej rolę sceny (ekranu). Pierwszą historią, jaką zaprezentowałyśmy dzieciom w piątek 20.10.br. było  opowiadanie autorstwa  Juliana Brudzewskiego pt. „O panach Palcach”. Zajączki z ogromnym zainteresowaniem oglądały i słuchały opowiadania, a przy okazji utrwaliły nazwy poszczególnych palców począwszy od kciuka, poprzez wskazujący, środkowy, serdeczny, aż do małego. Drugie spotkanie z teatrzykiem kamishibai odbyło się z udziałem zaproszonego gościa- pani Agnieszki Muszak z Biblioteki Pedagogicznej w Obornikach. Nasz gość we wtorek 24.10.br. opowiedział dzieciom historię związaną tematycznie z naszym projektem LAS, napisaną przez Tomasza Trojanowskiego pt. „Dlaczego zwierzaki mieszkają w bloku Maćka?”. Następnie pod kierunkiem pani Agnieszki Zajączki wykonały pracę plastyczną, w której wykazały się znajomością zwierząt leśnych.

                                                                                                             Renata Dekielińska

W październiku nasze „Zajączki” miały okazję uczestniczyć w zajęciach kulinarnych. Przedszkolaki samodzielnie wykonały kolorową sałatkę owocową oraz pokroiły ziemniaczki na pyszne frytki. Wszyscy pracowali z zapałem, pamiętając o zasadach bezpieczeństwa i higieny. Wcielenie się w role małych kucharzy- sprawiło dzieciom ogromną frajdę!

Oczywiście, najprzyjemniejszą częścią zajęć, było wspólne spożywanie przygotowanych potraw 🙂

Wychowawczynie

Czytanie u „Zajączków”

9. 10.br- naszą grupę  odwiedziła mama Majki- pani Magda. Przemiły gość przeczytał dzieciom książeczkę pt. „Żywe marionetki”. Dzieci z zaciekawieniem wysłuchały bajki, a na koniec serdecznie podziękowały pani Magdzie. Spotkanie było bardzo radosne- zwłaszcza, że przemiła mama przygotowała dla dzieci słodką niespodziankę. Pani Magdo, bardzo dziękujemy za poświęcony czas i zapraszamy ponownie:)!!!

Karina Wcisło

Realizacja projektu „Jesień w ogrodzie”

Pierwszym projektem realizowanym w nowym roku szkolnym w grupie „Zajączki”, był projekt „Jesień w ogrodzie”.  W trakcie jego trwania, dzieci przypominały sobie i poznawały nazwy warzyw i owoców- rosnących zarówno w ogrodzie, jak i na polu. Dowiedziały  się również, że jedzenie warzyw i owoców jest konieczne, aby nasz organizm mógł prawidłowo się rozwijać. „Zajączki” poznały budowę roślin, dowiedziały się jak należy o nie dbać i co jest roślinom potrzebne do prawidłowego rozwoju. Aby pogłębić wiedzę na temat roślin- „Zajączki” odwiedziły ogródki działkowe oraz wybrały się na wycieczkę do Przecławia, gdzie uczestniczyły w wykopkach. Praca na polu sprawiła dzieciom ogromną frajdę! Na zakończenie projektu- dzieci przyniosły do przedszkola soczyste owoce i samodzielnie przygotowały zdrową i smaczną sałatkę. Pierwszy projekt już za nami, przed nami następny- „Las”. Serdecznie dziękujemy za pomoc naszym wspaniałym Rodzicom!

Wychowawczynie 🙂